Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sjelden gang? Er det noe annet alternativ enn å ta med datamaskin med øving på for å få godkjent i programmeringsfagene?

 

Begge forslagene over er fullt gjennomførbare. Jeg gjorde for det meste øvinger hjemme, la de på hjemmeområdet eller sendte på mail til meg selv og fikk de godkjent på en av maskinene på datasal. Jeg tror jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg hadde bruk for laptop i løpet av tiden på NTNU. Sjeldnere enn én gang pr. år altså.

Lenke til kommentar

Laptop har ingenting for seg i student-sammenheng, annet enn en sjelden gang i programmeringsfag.

Det er veldig nyttig å ha laptop på lesesalen. Jeg ville ikke brukt en i en forelesning da.

Ja, jeg vurderer en 13,3 tommers ultrabook, men har også sett litt på laptop/tablet hybridene. Men har egentlig tablet-funksjonen noe for seg i student-sammenheng?

Jeg bruker en http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_Note_10.1 istedenfor papir, det er veldig hendig. Vet derimot ikke om jeg kunne forsvart kjøpet uten Wacom-pennen.

Lenke til kommentar

Prøver meg fram i denne tråden. Jeg sliter med å velge hva skal jeg gjøre til høsten.

 

Valget står mellom:

  • Industriell økonomi og teknologiledelse
  • Fysikk og matematikk
  • Teknisk kybernetikk

Jeg ble akkurat ferdig med VGS, realfag, og er overbevist at siving er den rette veien videre. Men er usikker på hvilken linje passer meg best. Jeg håper at noen innspill fra dere vil kunne hjelpe meg til å ta den viktige avgjørelsen.

 

Jeg har forhåpentligvis fått høyt nok snitt for indøk, og har sterk interesse til matematikk. Men jeg ønsker ikke en ren matteutdanning. Jeg er ikke en forsker, lærer, professor, lege. Ønsker at min fremtidig jobb har tett sammenheng med realfag, og da gjerne med matte. Mulige arbeidsoppgaver som jeg ser for meg akkurat nå er: matematiske beregninger, analyse, modellering, simulering, optimering.

 

Ingeniørjobber i store industribedrifter frister meg akkurat nå. Statoil, Shell, Aker Solutions, DNB. Indøk gir meg stor grad av frihet og fleksibilitet, og hovedretningen "Anvendt økonomi og optimering" høres som har mye med matte, analyse og modellering å gjøre. Fysmat høres også bra ut, men jeg er usikker litt på jobbsituasjonen etter endt mastergrad, hvor kan jeg havne? Klimaforskning er ikke noe jeg ønsker å jobbe med. Hva er relasjonen mellom fysmat og slike bedrifter som Statoil/DNB/Shell? Teknisk kybernetikk vurderer jeg fordi jeg har fått inntrykk at på dette studiet bruker man avansert matematikk for å navigere og styre ulike automatiske systemer. Noe som høres artig ut. Men jeg tror at det blir litt for praktisk for meg, siden jeg er mer teoretisk anlagt. Petroleumsfag, og da spesielt undervannsteknologi høres også artig ut, men jeg er litt skeptisk til binde hele livet mitt til bare olje.

 

Har dere noen erfaringer med disse studieretningene? Hvilken studieprogram passer best for meg? Hva skal jeg gjøre?

Endret av metyo
Lenke til kommentar

Jeg tror du undervurderer NTNU ganske mye vs. høgskolen.

Jeg møtte somregel kl 9 på høgskolen og dro igjen rundt 13-14. Hadde aldri lengre enn 8 timers dager og var likvevel en av de bedre i klassen. Kom på Gløs og måtte virkelig legge inn innsatsen. Det var sjelden jeg satt under 8 timer...

 

Edit: Eksamen er vel så mye problemet som obli. Pensumet er minst 3 ganger så stort som høgskolen. I noen fag varierer eksamene relativt mye.

 

Jeg undervurderer overhodet ikke NTNU.

 

Så lenge jeg har motivasjon, lyst og anledning har jeg ingenting å tape på det. Tvert imot vil jeg lære noe uansett hvordan det måtte gå. At jeg allerede har en utrolig godt betalt ingeniørjobb og fri halve året gjør at jeg har null og niks å tape på å forsøke.

 

Og jeg har ikke akkurat jobbet hardt for karakterene på HiST heller.

Lenke til kommentar

Fysmat med studieretning industriell matematikk høres passende ut for deg.

 

Takk for svar. Hvorfor ikke indøk? Går det ikke an å kombinere matte, analyse og modellering med indøk? Hva jobber en med etter ind.matematikk? Da tenker jeg på arbeidsoppgaver og hvilke bransjer er da aktuelle? Er det for eksempel noen som jobber i Statoil/Shell/DNB etter ind.matematikk?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hvorfor ikke indøk? Går det ikke an å kombinere matte, analyse og modellering med indøk? Hva jobber en med etter ind.matematikk? Da tenker jeg på arbeidsoppgaver og hvilke bransjer er da aktuelle? Er det for eksempel noen som jobber i Statoil/Shell/DNB etter ind.matematikk?

Statoil, Shell, DNB og mer. De fleste steder hvor de driver med litt tung regning har de bruk for indmattere. Matematikere jobber i alt fra forsikringsbransjen og finans til ingeniørbedrifter og/eller som programmerere.

Lenke til kommentar

Prøver meg fram i denne tråden. Jeg sliter med å velge hva skal jeg gjøre til høsten.

 

Valget står mellom:

  • Industriell økonomi og teknologiledelse
  • Fysikk og matematikk
  • Teknisk kybernetikk

Har dere noen erfaringer med disse studieretningene? Hvilken studieprogram passer best for meg? Hva skal jeg gjøre?

Hvis jeg skal gi deg et råd ville det vært å begynne på indøk, pratet med studieveileder og byttet om du føler et annet alternativ passer bedre. Det er stort sett vanskelig å bytte til indøk, men de andre skal det fint gå å bytte seg inn på etter 1/2-1 år og da blir det nok ikke mer enn 1-2 fag å ta ekstra om du bytter.

Av de studieprogrammene du har listet opp er det nok av både teoretisk og praktisk matte. Kyb har f.eks. lineær systemteori, ulineære systemer, lineære metoder, m.fl. (utover de 5 obligatoriske mattefagene) som alle er svært teoretiske, men du lærer også mye om hvordan du kan bruke det.

Jeg tror du velger rett uansett hvilket av de 3 linjene du ender opp på til slutt, men å ta en prat med studieveileder etter et halvt år kan være til god hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra?

Står ved innlogging på SO: "For å dekke alle verdens tidssoner er det mulig å omprioritere i nettsøknaden helt fram til 2. juli kl. 14:00(norsk tid)."

 

Hvis jeg skal gi deg et råd ville det vært å begynne på indøk, pratet med studieveileder og byttet om du føler et annet alternativ passer bedre. Det er stort sett vanskelig å bytte til indøk, men de andre skal det fint gå å bytte seg inn på etter 1/2-1 år og da blir det nok ikke mer enn 1-2 fag å ta ekstra om du bytter.

Av de studieprogrammene du har listet opp er det nok av både teoretisk og praktisk matte. Kyb har f.eks. lineær systemteori, ulineære systemer, lineære metoder, m.fl. (utover de 5 obligatoriske mattefagene) som alle er svært teoretiske, men du lærer også mye om hvordan du kan bruke det.

Jeg tror du velger rett uansett hvilket av de 3 linjene du ender opp på til slutt, men å ta en prat med studieveileder etter et halvt år kan være til god hjelp.

Takk. Tror nok jeg begynner på indøk først, så får vi se. Og hvordan anses det å ha 5 emner per semester? Er det veldig individuelt, er det vanlig i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Takk. Tror nok jeg begynner på indøk først, så får vi se. Og hvordan anses det å ha 5 emner per semester? Er det veldig individuelt, er det vanlig i det hele tatt?

 

Folk flest har nok med fire, men det er alltids noen som tar flere. Anbefaler at du tar fire emner det første semesteret så du vet hvordan arbeidsbelastingen er før du trapper opp.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hvorfor ikke indøk? Går det ikke an å kombinere matte, analyse og modellering med indøk? Hva jobber en med etter ind.matematikk? Da tenker jeg på arbeidsoppgaver og hvilke bransjer er da aktuelle? Er det for eksempel noen som jobber i Statoil/Shell/DNB etter ind.matematikk?

Dette er basert på mine inntrykk, så ikke ta det for noen absolutt sannhet. Det virker for meg som om ind.øk. er mer rettet mot ledelse og økonomiske arbeidsoppgaver fremfor hva jeg knytter til analytiske og modelleringsoppgaver (det kan vel sikkert argumenteres for at disse overlapper hverandre tildels). Altså, mer administrativt arbeid. Jeg vet ikke hvorvidt dette stemmer eller ikke, kanskje noen andre kan av/bekrefte?

Ind.mat. jobber vel ofte med nettopp det du spør om (analyse, beregninger, modellering). Men samtidig har du også muligheten til å gå en mer teoretisk vei, dersom du skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...