Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Det er faktisk lavere rente på boliglånet mitt enn fra lånekassen nå.

Den største fordelen med lånekassen rentemessig er ikke at de har spesielt lav rente, men at de har en viss forsinkelse på rentene sine (husker ikke hvor mye). Det betyr at man ikke får rentetoppen på studielånet samtidig med alle andre lån og dermed litt mer romslig økonomi over tid.

 

Det er uansett veldig mye. Eneste gangene jeg har fått problemer er da jeg har glemt å skru av upload på en public eller da jeg lasta ned Starcraft 2. Snakka med orakel da og de sa at det var et problem at grensen begynte å bli for liten så jeg håper det Horrorbyte sier stemmer.

Jeg har begynt å bli mer eller mindre avhengig av å ha ting i HD-oppløsning. Og det å laste ned filmer i OK kvalitet i 1080p-oppløsning kan faktisk svi av 10 GB ganske fort, spesielt når man tar med at man laster opp en del mer enn ned. Da kommer en dobling av kvoten veldig godt med for min del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet at du ikke får omgjort lån til stipend uten å stå på eksamen ?

En sannhet med modifikasjoner; men generelt sett, ja. Er man sykmeldt så får man omgjort uansett, og det fins sikkert andre untak også?

 

For lånekassen sin del så behøver du ikke stresse med å melde deg opp til en eksamen du ikke vil stå på eksamen i; så lenge du ikke blir hengende mer enn 60sp bak, så betyr det ikke noe for hvor mye du får utbetalt.

Lenke til kommentar

Den var ikke tungvindt, tvert imot mer elegant enn lf etter min mening. Mens lf hadde brukt både en for og while-løkke, så brukte jeg kun en while-løkke. Testet også koden (ordrett fra de gule arkene), og den fungerer som den skal, så kan ikke forstå annet enn at jeg her har blitt feilaktig trukket.

 

Kanskje du har feilet krav om at koden enten skal gå på mange ulike input, evt at den bar skal funke på enkelte typer input?

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å bli mer eller mindre avhengig av å ha ting i HD-oppløsning. Og det å laste ned filmer i OK kvalitet i 1080p-oppløsning kan faktisk svi av 10 GB ganske fort, spesielt når man tar med at man laster opp en del mer enn ned. Da kommer en dobling av kvoten veldig godt med for min del.

 

Skjønner ikke hvordan du klarer det, jeg ser alt i HD og er ikke ofte jeg må dele opp ting over flere dager.

Lenke til kommentar

Er karakterskalaen en fast skala, med tanke med "prosent antall riktige", eller er det noe som skifter etter hvor mange som gjøre det bra/dårlig osv? Fikk nemlig 79,5% på ITGK (Java) eksamen, hvorpå jeg fikk C, syntes det var litt drygt... Eller?

 

Et annet spørsmål... Det er jo påskeferie snart! :) Vi har det på NTNU? Skjønner at forelesninger utgår de "hellige dagene", men hva med de inneklemte dagene? Lettere sagt, er det noen forelesninger fra 16. til 25. April?

Lenke til kommentar

Er karakterskalaen en fast skala, med tanke med "prosent antall riktige", eller er det noe som skifter etter hvor mange som gjøre det bra/dårlig osv? Fikk nemlig 79,5% på ITGK (Java) eksamen, hvorpå jeg fikk C, syntes det var litt drygt... Eller?

 

Sånn er reglene. Hvis de skal godta 79,5% må de jo med samme argumentasjon godta 79%, og slik kan man holde på.

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål... Det er jo påskeferie snart! :) Vi har det på NTNU? Skjønner at forelesninger utgår de "hellige dagene", men hva med de inneklemte dagene? Lettere sagt, er det noen forelesninger fra 16. til 25. April?

 

 

Det er forelesningsslutt 15. april i år :) Generelt er det vel ikke forelesninger i den tradisjonelle påskeferien.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

En av foreleserne nevnte at de må komme seg raskere gjennom pensum i år siden forelesningsslutt er 15. april, noe det visstnok ikke har vært tidligere(?). Hvorfor er forelesningsslutten så tidlig? Når eksamen er i slutten av mai/begynnelsen av juni virker pausen mellom forelesninger og eksamen for meg overdrevent lang.

Lenke til kommentar

Sen påskeferie pluss det at de har valgt å ha de faste selvstudieukene etter påske gjør at man får såpass tidlig forelesningsslutt i år.

 

De har vel samme antall forelesningstimer i år som tidligere år, så det stemmer neppe at det er mer stress i år. Med mindre foreleser mener at de ikke kan utnytte selvstudieukene til å lesse studentene med øvinger slik de har gjort tidligere år.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Er karakterskalaen en fast skala, med tanke med "prosent antall riktige", eller er det noe som skifter etter hvor mange som gjøre det bra/dårlig osv? Fikk nemlig 79,5% på ITGK (Java) eksamen, hvorpå jeg fikk C, syntes det var litt drygt... Eller?

I mange av de store fagene slik som ITGK blir karakterene noenlunde normalfordelt rundt C, selv om utgangspunktet er 90%+ for A, 80% - 90% for B osv. Dermed kan det godt hende C-en går litt over 80% i år, men det er også godt mulig du ligger akkurat på grensen.

 

Som kozeklumpen påpeker må jo grensen gå et sted, så det er nok bare å finne seg i.

Lenke til kommentar

En av foreleserne nevnte at de må komme seg raskere gjennom pensum i år siden forelesningsslutt er 15. april, noe det visstnok ikke har vært tidligere(?). Hvorfor er forelesningsslutten så tidlig? Når eksamen er i slutten av mai/begynnelsen av juni virker pausen mellom forelesninger og eksamen for meg overdrevent lang.

 

Knall med tidlig forelesningsslutt da, jo før jo bedre.. :) Fint med lang eksamenstid.

Edit: Forelesnigsslutt 1 mnd og 5 dager før første eksamen... herrlig!

Endret av Deneb
Lenke til kommentar

Er karakterskalaen en fast skala, med tanke med "prosent antall riktige", eller er det noe som skifter etter hvor mange som gjøre det bra/dårlig osv? Fikk nemlig 79,5% på ITGK (Java) eksamen, hvorpå jeg fikk C, syntes det var litt drygt... Eller?

 

Bare å klage, hvis du tør

 

Skal vel mye til å gå ned 20 poeng. Ligger man høyt på C'n ser jeg ikke poenget i og ikke klage, hvis man ligger høyt på B'n derimot.

Lenke til kommentar

Er karakterskalaen en fast skala, med tanke med "prosent antall riktige", eller er det noe som skifter etter hvor mange som gjøre det bra/dårlig osv? Fikk nemlig 79,5% på ITGK (Java) eksamen, hvorpå jeg fikk C, syntes det var litt drygt... Eller?

 

Bare å klage, hvis du tør

 

Skal vel mye til å gå ned 20 poeng. Ligger man høyt på C'n ser jeg ikke poenget i og ikke klage, hvis man ligger høyt på B'n derimot.

 

Hvorfor er det problematisk å klage hvis man ligger høyt på B?

Lenke til kommentar

Er karakterskalaen en fast skala, med tanke med "prosent antall riktige", eller er det noe som skifter etter hvor mange som gjøre det bra/dårlig osv? Fikk nemlig 79,5% på ITGK (Java) eksamen, hvorpå jeg fikk C, syntes det var litt drygt... Eller?

 

Bare å klage, hvis du tør

 

Skal vel mye til å gå ned 20 poeng. Ligger man høyt på C'n ser jeg ikke poenget i og ikke klage, hvis man ligger høyt på B'n derimot.

 

Hvorfor er det problematisk å klage hvis man ligger høyt på B?

 

 

Ville sikkert gjort det selv, men poenget mitt var at det er en betraktelig større sjanse til å gå ned på en B enn på en C.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke poenget med å ikke klage.

 

Egentlig syns jeg det å gi prosentsvar til studentene er litt rart. Det blir jo sikkert mange flere som klager, og nesten ingen som spør om begrunnelse. Kanskje nettop derfor de gjør det, de slipper jo unna en del jobb. Når folk klager er det vel bare en ekstern sensor som må rette eksamen. Kostbart men lettvint.

Lenke til kommentar

Er karakterskalaen en fast skala, med tanke med "prosent antall riktige", eller er det noe som skifter etter hvor mange som gjøre det bra/dårlig osv? Fikk nemlig 79,5% på ITGK (Java) eksamen, hvorpå jeg fikk C, syntes det var litt drygt... Eller?

I mange av de store fagene slik som ITGK blir karakterene noenlunde normalfordelt rundt C, selv om utgangspunktet er 90%+ for A, 80% - 90% for B osv. Dermed kan det godt hende C-en går litt over 80% i år, men det er også godt mulig du ligger akkurat på grensen.

 

Som kozeklumpen påpeker må jo grensen gå et sted, så det er nok bare å finne seg i.

Hvis det er en lett eksamen og karaktergrensene blir justert opp på grunn av dette kan det ofte lønne seg å klage. Den nye sensoren får ikke noen informasjon om justeringen, og hvis man i utgangspunktet skulle hatt B, men ble offer for normalfordeling og fikk C, vil man få B etter klagen da det da benyttes den vanlige karakterskalaen (gitt at ny sensor ikke gir deg færre poeng).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...