Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer å søke på musikkteknologi til høsten. Noen som har erfaringer med linjen og kan si noe om jobbmuligheter?

Jobbmulighetene er som følger:

Multimedia

PA

NRK?

komponist/utøvende

skolen

studiotekniker

reklame

og andre relevante yrker.. som f.eks forsker og musikkprogramvareutvikler (?)

du kan også gjøre et eller annet freelance

uansett hva du ender opp med, er det ikke så veldig mye penger å hente, og noen av jobbene krever at du jobber mye om kvelden.

 

BTW:

Statistisk sett blir ca. 30 av 170 tatt opp. For å først komme inn, må du ha gode karakterer og sende en konkurranseverdig CD med musikk du har produsert/recorda/miksa etc...

 

Nylig leste jeg en sak at blant andre musikkprodusenter er de som bidrar med minst skatt i samfunnet. Gløshaugenfolk bidrar mest.

 

Men musikkteknologi er utvilsomt et kremstudie som er morsomt og ikke så tungt å gjennomføre. Mens andre sitter og regner abstrakt matte, sitter en musikkteknologistudent f.eks og mekker musikk av vinglass og hjemmelagde synther (snakker av erfaring :p)

Endret av Iver_j
Lenke til kommentar

Vurderer å søke på musikkteknologi til høsten. Noen som har erfaringer med linjen og kan si noe om jobbmuligheter?

Jobbmulighetene er som følger:

Multimedia

PA

NRK?

komponist/utøvende

skolen

studiotekniker

reklame

og andre relevante yrker.. som f.eks forsker og musikkprogramvareutvikler (?)

du kan også gjøre et eller annet freelance

uansett hva du ender opp med, er det ikke så veldig mye penger å hente, og noen av jobbene krever at du jobber mye om kvelden.

 

BTW:

Statistisk sett blir ca. 30 av 170 tatt opp. For å først komme inn, må du ha gode karakterer og sende en konkurranseverdig CD med musikk du har produsert/recorda/miksa etc...

 

Nylig leste jeg en sak at blant andre musikkprodusenter er de som bidrar med minst skatt i samfunnet. Gløshaugenfolk bidrar mest.

 

Men musikkteknologi er utvilsomt et kremstudie mens du holder på med det. Mens andre sitter og regner abstrakt matte, sitter en musikkteknologistudent f.eks og mekker musikk av vinglass og hjemmelagde synther.

Driver på med musikk på fritiden så CD-en er ikke no problem og karaktermessig bør jeg komme greit inn med tanke på snittet de siste årene. Vet du noe om jobbmuligheter innen for TV er gode (f.eks i nrk). Bør ikke det være grei lønn der?

 

Edit: Takker for bra svar :p

Endret av ertestuing
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan du klarer det, jeg ser alt i HD og er ikke ofte jeg må dele opp ting over flere dager.

Jeg lastet nylig ned en filmtriologi som tok totalt 24 GB, med 1,5 forhold blir det 36 GB opplastning.

Nå er det ikke NTNUs ansvar å la deg laste ned warez i HD -kvalitet heller(for jeg regner med det ikke er en lovlig tjeneste det er snakk om). Poenget er vel uansett at 10GB er mer enn nok for de fleste når det gjelder vanlig nettbruk.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke NTNUs ansvar å la deg laste ned warez i HD -kvalitet heller(for jeg regner med det ikke er en lovlig tjeneste det er snakk om). Poenget er vel uansett at 10GB er mer enn nok for de fleste når det gjelder vanlig nettbruk.

Jeg sa at jeg var glad for at NTNU økte grensen til 20 GB. Ikke at jeg tar for gitt at de gjør det.

 

:)

 

Jeg har ingen problemer med at NTNU ikke kan tilby meg mer enn såpass, men jeg mener det burde vært mulig å få internett fra private leverandører hos SIT, slik at man har et alternativ til NTNU-nettet.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Ja, ser poenget, men tipper SiT er forpliktet til å tilby det nettet, fordi de er en studentsamskipnad.

 

De trenger absolutt ikke tilby deg NTNU-nett, de kan hente internett hvor de vil. Tror nok det heller skyldes tradisjon (de fikk det sikkert billig i begynnelsen), og at de evt er fornøyd med avtalen de har nå i disse konkurranseutsettingstider.

 

Og NTNU har lite med nedlastingsgrensa for nettet som studentbyene har, SiT kjøper av NTNU og tilbyr til beboerne sine, mao de kan forhandle fram en avtale med høyere/ingen grense om de faktisk ønsker (dog kommer det vel fort til å koste litt mer).

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan du klarer det, jeg ser alt i HD og er ikke ofte jeg må dele opp ting over flere dager.

Jeg lastet nylig ned en filmtriologi som tok totalt 24 GB, med 1,5 forhold blir det 36 GB opplastning.

Nå er det ikke NTNUs ansvar å la deg laste ned warez i HD -kvalitet heller(for jeg regner med det ikke er en lovlig tjeneste det er snakk om). Poenget er vel uansett at 10GB er mer enn nok for de fleste når det gjelder vanlig nettbruk.

Tja, det finnes nå en rekke lovlige tjenester som dytter deg over grensen: Steam, Nett-tv, Spotify (Er vel noe anbefalinger om å slå av caching på sistnevnte).

 

Jeg tviler på at SiT bare tilbyr nettet fordi de må. I gamle dager når det var mulig å leie fra SiT uten internett, kostet internett-tilknytning en 150 kroner. Med 3800 hybler/leiligheter så har de en inntekt på 570000 i måneden. Spørsmålet er hvor mye av det som blir videreført til NTNU og hvor mye de salter ned i sparegrisen.

Lenke til kommentar

Vet du noe om jobbmuligheter innen for TV er gode (f.eks i nrk).

Tja.. arbeid i NRK som jeg kan komme på i farta:

lydtekniker for live-programmer (som i sitte og skru volumfadere opp og ned)

mikrofonmann i forbindelse med filminnspilling/reportasjer

studiotekniker i NRK sitt musikkstudio

radiovert i NRK Radio

medlem i kringkastingsorkesteret

musiker/band..?

lage vignetter...?

 

Men send en velformulert epost til NRK og TV2 etc og spør, så får du kanskje et mer utfyllende svar.

 

 

Bør ikke det være grei lønn der?
Etter det jeg har forstått så får du en "ok"/gjennomsnitlig lønn der.

 

 

Takker for bra svar :p
Bare hyggelig.

 

BTW:

Har du vurdert NISS?

http://www.niss.no/nor/utdanningene/Lydproduksjon

Kan tenke meg at den utdanningen er mer relevant hvis du vil inn i NRK.

Musikkteknologiutdanningen på NTNU er nemlig veldig bred og "omfattende" med alt fra bølgeformer i analoge synthesizere til musikkinstrumenters historie, arrangering/komponering og programmering av algoritmer for kunstig romklang.

Endret av Iver_j
Lenke til kommentar

"NTNU er best": http://www.adressa.no/student/article1580715.ece

 

Litt mer reflektert - "13,6% av studentene fikk A i 2010", noen som vet hva det betyr i virkeligheten?

 

Snitt på A eller minst èn A i løpet av året?

 

Snitt på A er overraskende høyt vil jeg påstå, mens èn A i løpet av året synes jeg er rimelig svakt, spess om det skal være best i landet. Samtidig vil det være en noe rar måte å bedømme toppstudenter på, jeg har selv greid både A og E i samme semester :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...