Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg må bare få legge til noe i Dragvoll vs. Gløshaugen-debatten.

Gjør dere forskjell på språkfag og de andre fagene på Dragvoll? For jeg skulle likt å se hvem som helst av dere gløstøser tusle opp på Dragvoll og ta eksamen i NORD1102 for eksempel, som inneholder syntaks (på den ordentlige måten), dialektikk, retorikk og annen kos

 

Høres veldig nyttig ut

Endret av Tegocalderon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoderegning er en ikke-eksisterende praksis på NTNU hos litt for mange, og det har i hovedsak med innsats og ikke mye med smarthet å gjøre. Det er ikke noe problem å bli god i det, men jeg mistenker at de fleste ikke øver seg nevneverdig.

Hva når man trenger log, e, sin osv til ting? Og da tenker jeg på tall a là 0.27852325489132 som ikke lar seg forenkle.

Lenke til kommentar

Nå er det vel sjelden at man trenger så stor presisjon, og man kommer veldig langt i en approksimasjon med kun noen få termer i en rask rekkeutvikling. - Men selvfølgelig, av og til er det nødvendig med kalkulator for å ikke bruke for lang tid.

 

Men jeg tenkte i grunn mer på f.eks. 0,321*0,47 hvor det bør være unødvendig med kalkulator.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at mange (særlig nye studenter) klager på Citizen-kalkulatoren er at de er vant med grafkalkulatorer fra VGS, men det er ærlig talt bare bra at NTNU tvinger folk til å vende seg av med slike.

 

Har aldri syntes det har vært et problem. At kalkulatoren har helt elendige knapper er et mye større problem. Må dobbeltsjekke etter hvert trykk for å være sikker på at det blir riktig. Det skjer ofte at trykkene ikke blir registrert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at mange (særlig nye studenter) klager på Citizen-kalkulatoren er at de er vant med grafkalkulatorer fra VGS, men det er ærlig talt bare bra at NTNU tvinger folk til å vende seg av med slike.

 

Har aldri syntes det har vært et problem. At kalkulatoren har helt elendige knapper er et mye større problem. Må dobbeltsjekke etter hvert trykk for å være sikker på at det blir riktig. Det skjer ofte at trykkene ikke blir registrert.

 

Ja, det hetl hjelpesløse knappoppsettet er hovedproblemet på 30S også.

 

AtW

 

Jeg må bare få legge til noe i Dragvoll vs. Gløshaugen-debatten.

 

Gjør dere forskjell på språkfag og de andre fagene på Dragvoll? For jeg skulle likt å se hvem som helst av dere gløstøser tusle opp på Dragvoll og ta eksamen i NORD1102 for eksempel, som inneholder syntaks (på den ordentlige måten), dialektikk, retorikk og annen kos! ;)

 

Jeg kjenner ihvertfall en som tok endel latin der oppe, han mente det var ganske lette fag. Har dog personlig ikke tatt noen språkfag på drag.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det hetl hjelpesløse knappoppsettet er hovedproblemet på 30S også.

 

AtW

 

Jeg synes HP30S er ganske knall sammenlignet med den nye som benyttes nå. Eneste problemet er for de som har den serien der hvor det er vanskelig å skille mellom piltastene. Hvis man har en av de nyere seriene hvor dette ikke er et problem så har den alle funksjoner som er nødvendig.

Lenke til kommentar

Ja, det hetl hjelpesløse knappoppsettet er hovedproblemet på 30S også.

 

AtW

 

Jeg synes HP30S er ganske knall sammenlignet med den nye som benyttes nå. Eneste problemet er for de som har den serien der hvor det er vanskelig å skille mellom piltastene. Hvis man har en av de nyere seriene hvor dette ikke er et problem så har den alle funksjoner som er nødvendig.

 

Knappene er skikkelig dårlig, de er mushy og dårlige å trykke på (piltastene som du nevner er aller verst), casio-kalkulatoren jeg har har bedre knapper og mer lettlest display. Det er ikke så mye som kan gå galt på en så simpel kalkulator, men HP får det til. FOr å ikke snakke om at et av hovedkriteriene er at dens kal være "lett gjenkjennelig", og så kjører man fjortisstilen med utskiftbare deksler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kalkulator er et problem. Når folk er vant til å putte inn tallene får de ingen følelse for proposjonene i regnestykket slik at det blir mye vanskeligere å drive analyse av størrelsesorden og relative bidrag i hodet, som ærlig talt er en av de viktigste teknikkene en ingeniør har.

Lenke til kommentar

Kalkulator er et problem. Når folk er vant til å putte inn tallene får de ingen følelse for proposjonene i regnestykket slik at det blir mye vanskeligere å drive analyse av størrelsesorden og relative bidrag i hodet, som ærlig talt er en av de viktigste teknikkene en ingeniør har.

 

Det er mye viktigere for en ingeniør å lære å tenke selv, selv om man bruker et redskap, om man ikke klarer det, så er det bedre at man får lide for det, og lærer seg dette på universitet enn senere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Gjør dere forskjell på språkfag og de andre fagene på Dragvoll? For jeg skulle likt å se hvem som helst av dere gløstøser tusle opp på Dragvoll og ta eksamen i NORD1102 for eksempel, som inneholder syntaks (på den ordentlige måten), dialektikk, retorikk og annen kos! ;)

Det eneste man trenger i slike tilfeller er jo å lese pensum og gjengi det etter beste evne. Saken stiller seg helt anderledes dersom man tar emner a lá homologisk algebra eller kvantekjemi. Her stilles det helt spesifikke krav til forkunnskaper for å hele tatt kunne få utbytte av å lese pensum.

Jeg prøver absolutt ikke å gjøre narr av fagene på Dravoll, men det er for meg åpenbart at de i større grad står på egne bein og på den måten ikke stiller særlige krav til forkunnskap.

 

For å være helt ærlig så har jeg faktisk stor respekt for de som studerer f.eks språk, da jeg ansér de fagene for å være kjedelige (ikke ulikt min bedre halvdels forhold til mitt fagfelt, nemlig kjemi). Det er fint å høre at det faktisk finnes noen som interesserer seg for sånn, da vi faktisk trenger mer enn bare sivilingeniører, matematikere, realister og medisinere (selv om vi på Gløshaugen gjerne liker å tro nettopp dette).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg følgende

 

Fra høsten 2010 gis det to eksamensoppgaver, hvorav én skal besvares.

Eksamensoppgavene vil bare delvis omhandle tenkere og posisjoner som er tatt opp i de tre øvingsoppgavene som er gitt i løpet av semesteret. Det vil derfor ikke være tilstrekkelig for å stå til eksamen at man bare har arbeidet med øvingsoppgavene. Hele læreboken er pensum, og dette vil reflekteres i eksamensoppgavene. Merk at forelesningene ikke dekker hele pensum, selv om de tar for seg vesentlige - og noen ganger særlig vanskelige - aspekter ved pensum.

Sakset fra Ex.Phil.-sidene på ntnu.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...