Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Generelt spørsmål: spiller det noen rolle om man melder seg opp til TMA-faget eller MA-faget (eller tilsvarende for TFY og FY), når de blir undervist sammen?

Tja, kanskje det er kont i TMA-versjonen. Av og til er det forskjeller i pensum (f.eks. har algebra og tallteori litt forskjellig pensum fra algebra noen år, selv om de er det samme faget)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et spørsmål angående det å hoppe rett på NTNU etter videregående. Går nå på VG3, og skal neste år søke meg inn på NTNU (mest sannsynlig Marin Teknikk el. INDØK).

 

Hva er erfaringene deres med å hoppe rett på NTNU etter videregående? Kan se for meg en del fordeler og ulemper her. Fordelen er vel at stoffet fra VGS er ferskt, og da vil kanskje overgangen bli glattere. Ulempen er kanskje det å være litt skolelei?

 

Hva synes dere? Kom gjerne med inspill om hva dere synes!

Endret av greiven
Lenke til kommentar

Fordeler er at man får startet rett på det man vil på uten venting, og at stoffet fra videregående er ferskt (tenker spesielt på matte og fysikk). Ulempen er at man mister en mulighet til å oppleve noe "annet" før man skal ut i rotteracet (folkehøyskole, jobb, reiser osv).

 

Først var jeg glad for å komme tidlig i gang. Men nå føler jeg at jeg angrer litt mer på at jeg startet så tidlig, og skulle ønske at jeg tok ett år på fhs da. Er liksom litt for sent å starte på fhs sammen med en gjeng 19-åringer når man er i midten av tyveårene. Pluss at det blir vanskeligere å få jobb om man tar et friår etter universitetet (bedriftene lurer på hvorfor du ikke har jobbet i et helt år).

 

Men på den annen side, hadde jeg tatt ett friår hadde jeg kanskje angret på det. Gresset er alltid grønnere på den andre siden. :)

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rent faglig er det nok ikke noen ulempe å gå rett på universitetsstudier. At stoffet er ferskt tror jeg ikke er så veldig viktig, det kommer fort tilbake. Men det å gjøre noe annet før du begynner kan gi mye personlig utbytte. Jeg er i alle fall utrolig glad for både førstegangstjenesten, et rent faglig sett mislykket/ubrukelig år på gløshaugen og nå et år på folkehøgskole. Vet ikke helt hva jeg skal studere etter hvert, men jeg har nok ganske lite faglig utbytte for det jeg har gjort til nå, men livet handler om mer enn cv-fyll og karakterer. Starter man på et studie med mye karrierejag rett etter videregående kan man gå glipp av mye verdifull innsikt. Det sagt er vi alle forskjellige, og det som fvngerer for meg er ikke nødvendigvis sett for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har et spørsmål angående det å hoppe rett på NTNU etter videregående. Går nå på VG3, og skal neste år søke meg inn på NTNU (mest sannsynlig Marin Teknikk el. INDØK).

 

Hva er erfaringene deres med å hoppe rett på NTNU etter videregående? Kan se for meg en del fordeler og ulemper her. Fordelen er vel at stoffet fra VGS er ferskt, og da vil kanskje overgangen bli glattere. Ulempen er kanskje det å være litt skolelei?

 

Hva synes dere? Kom gjerne med inspill om hva dere synes!

 

For meg gikk det ganske greit, var bare et problem og det var at insatsen min hadde gått ganske kraftig ned det siste året på VGS så jeg måtte ta litt tak i meg selv og begynne å jobbe igjen når jeg starta her.

 

EDIT: Nå skal det sies at jeg ikke går på et sånt veldig "karrierejag" studie og jeg studerer fordi jeg synes det er gøy. Kan ikek tenke meg å drive med noe som helst annet.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Et friår betyr vel minst 500k nok mindre i livsinntekt, med mindre du jobber det året

Også? Livet er til for å leve og ha det gøy, ikke bare tjene mest mulig penger (selv om det sistnevnte ikke er galt det heller, så lenge det gjøres til sin tid og sitt sted).

 

Og de ekstra sosiale og/eller kulturelle erfaringene man får fra et friår skal heller ikke undervurderes.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et friår betyr vel minst 500k nok mindre i livsinntekt, med mindre du jobber det året

Brutto blir det det ja. Netto er en annen sak, da et friår etter videregående vil være et år uten noe voldsomt pengeforbruk.

Hvis man skal slappe av et år, er året etter videregående det desidert billigste året å gjøre dette, ettersom man (de fleste) ikke har noen økonomiske forpliktelser av betydning enda, i motsetning til senere i livet når du tjener de nevnte 500k. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...