Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske NTNU fokuserte mer på gjennomføring enn søkertall egentlig. Bedre å sørge for at de som først har startet får en best mulig utdanning. Også bedre å få et godt rykte som linje ved å utdanne veldig mange flinke folk, enn å bare endre navn.

 

 

Sikkert spurt opp og ned om før, men jeg finner ingenting ved å søke her i tråden..

Hvis jeg dumper en eksamen nå, og melder meg opp i emnet til jul (da med 5 eksamener til jul); vil dette gå utover stipend eller lån på noe slags vis?

Nå er det vel lite sannsynlig du får meldt deg opp til jul ettersom det er vårsemester nå?
Du taper ingenting lån på det, men anbefaler å prøve ditt beste, eventuelt ta konten. Du kommer garantert til å angre på det til jula. Klarer du ikke 4 fag nå, klarer du ikke 5 til høsten.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

 

Dere vitser, men om en ser på søkertallene så har navnendringen til elektronikkstudiet fungert:

 

2014: 1267 søkere, derav 300 kvinner (23.4%). 144 førstevalg, derav 24 kvinner (16.7%)

2013: 1209 søkere, derav 192 kvinner (15.9%), 105 førstevalg, derav 10 kvinner (9.5%)

Totalt har søkertallene gått ned though, så virker som man skremmer vekk menn med de samme endringene.

 

1209 til 1267 er en oppgang, ikke nedgang (det er en liten nedgang i mannlige søkere totalt sett, men ikke i førstevalg).

 

Det skal sies at man helst burde se på flere år for å få et mer komplett bilde, men jeg fant ingen enkel måte å gjøre det på samordna opptaks sider. Jeg er for lat til å hente ut flere år manuelt.

 

 

Og det i seg selv er ikke litt forstyrrende? Det er jo bare navnet som er endret, så hvis det er kriteriene folk ser på når de skal søke studie så er det kanskje den beste forklaringen på frafall ...

Jeg synes også det er litt uheldig at det må en navneendring til for å få folk interessert, jeg ville bare frem til at endringene faktisk fungerer. En hadde jo en tilsvarende situasjon med Energi og Miljø for en del år tilbake.

 

 

Sikkert spurt opp og ned om før, men jeg finner ingenting ved å søke her i tråden..

Hvis jeg dumper en eksamen nå, og melder meg opp i emnet til jul (da med 5 eksamener til jul); vil dette gå utover stipend eller lån på noe slags vis?

Det er veldig få fag som går både på våren og høsten. Det eneste jeg kan komme på akkurat nå er Matematikk 3. Hvis faget bare går på våren må du vente til neste vår med å ta eksamen. Jeg vil anbefale deg å ta konteeksamen i stedet, om du har mulighet til det (da er du nødt til å møte opp på eksamen og stryke/levere blankt).

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og det i seg selv er ikke litt forstyrrende? Det er jo bare navnet som er endret, så hvis det er kriteriene folk ser på når de skal søke studie så er det kanskje den beste forklaringen på frafall ...

Det er ikke bare navnet som endres. Studieplanen legges om og flere av fagene (blant annet mange nye) skal bli mer system- og innovasjonsrettet enn tidligere.

 

Vet at f.eks endringene på Datateknikk er relativt banale, med unntak av et nytt fag som i grunn burde kommet uansett for å henge med i tiden, men da er det vel forskjell på studiene. Om det er riktig å endre fag og fagkombinasjoner for å få med seg flere jenter kan jo også diskuteres.

 

 

Og det i seg selv er ikke litt forstyrrende? Det er jo bare navnet som er endret, så hvis det er kriteriene folk ser på når de skal søke studie så er det kanskje den beste forklaringen på frafall ...

Jeg synes også det er litt uheldig at det må en navneendring til for å få folk interessert, jeg ville bare frem til at endringene faktisk fungerer. En hadde jo en tilsvarende situasjon med Energi og Miljø for en del år tilbake.

 

Når det er sagt så finnes det også eksempler på denne typen variasjoner, helt uten navnebytte. Eksempelvis gikk informatikk fra 12 jenter på 152 nye studenter i 2012 til 27 jenter på 170 nye studenter i 2013. Forholdet har altså gått fra 7.9 til 15.9% jenter på ett år. Samme studiet, samme navn. Sannsynligvis bedre rekruttering :)

 

Jeg setter pris på flere jenter på studiet, og kjøper argumentet om at det har positiv innvirkning på miljøet, men jeg ser helst at det brukes andre metoder enn jentepoeng. Jeg synes også en overfladisk endring av navn er litt trist historisk, og finner det nesten skummelt hvis det faktisk funker ... Lurer på hvor lenge folk kommer til å kalle maskin for maskin?

Lenke til kommentar

 

 

Og det i seg selv er ikke litt forstyrrende? Det er jo bare navnet som er endret, så hvis det er kriteriene folk ser på når de skal søke studie så er det kanskje den beste forklaringen på frafall ...

Det er ikke bare navnet som endres. Studieplanen legges om og flere av fagene (blant annet mange nye) skal bli mer system- og innovasjonsrettet enn tidligere.

 

Vet at f.eks endringene på Datateknikk er relativt banale, med unntak av et nytt fag som i grunn burde kommet uansett for å henge med i tiden, men da er det vel forskjell på studiene. Om det er riktig å endre fag og fagkombinasjoner for å få med seg flere jenter kan jo også diskuteres.

 

Linjen får ny linjekode (altså ikke MTEL, men noe annet), alle linjespesifikke fag i tidlige årstrinn legges om. Hva som skjer i høyere årstrinn tror jeg ikke er ferdig enda. Dette gjøres ikke bare for å trekke jenter. Rekrutteringen til en studiet har vært dårlig i lang tid, noe som reflekteres i den relativt lave poenggrensen som har vært. Sett i sammenheng med hvor teoritungt og vanskelig elektronikk kan være er lavt inntakskrav en klar ulempe. Derfor har linjen nå blitt helt ny, og på Samordna var det derfor ikke oppført noe tidligere poenggrense i år. Resultatet ser man på f.eks andelen førstevalgsøkere som har gått opp med nesten 50%. Mange velger etter prestisje i stedet for interesse siden mange egentlig ikke har peilig på hva de vil. Derfor kan en slik omlegging være fornuftig. Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dere vitser, men om en ser på søkertallene så har navnendringen til elektronikkstudiet fungert:

 

2014: 1267 søkere, derav 300 kvinner (23.4%). 144 førstevalg, derav 24 kvinner (16.7%)

2013: 1209 søkere, derav 192 kvinner (15.9%), 105 førstevalg, derav 10 kvinner (9.5%)

Totalt har søkertallene gått ned though, så virker som man skremmer vekk menn med de samme endringene.

 

1209 til 1267 er en oppgang, ikke nedgang (det er en liten nedgang i mannlige søkere totalt sett, men ikke i førstevalg).

 

Det skal sies at man helst burde se på flere år for å få et mer komplett bilde, men jeg fant ingen enkel måte å gjøre det på samordna opptaks sider. Jeg er for lat til å hente ut flere år manuelt.

 

Sorry, jeg kan visst ikke lese statistikk om det ikke følger med grafer eller tabeller. :blush:

Lenke til kommentar

Hypotetisk sett, hvis man stryker på en eksamen, kan man velge å ikke melde seg opp til konten men heller ta faget på nytt neste semester/år?

Ja. Du må ta emnet innen et år mtp. Lånekassen (eller ta et annet fag for å gjøre opp for det.)

 

Må man isåfall ta øvingsopplegget på nytt?

Ja, såvidt jeg vet, med mindre du får til en spesiell avtale med fagansvarlig eller noe.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

 

Hypotetisk sett, hvis man stryker på en eksamen, kan man velge å ikke melde seg opp til konten men heller ta faget på nytt neste semester/år?

Ja. Du må ta emnet innen et år mtp. Lånekassen (eller ta et annet fag for å gjøre opp for det.)

 

Må man isåfall ta øvingsopplegget på nytt?

Ja, såvidt jeg vet, med mindre du får til en spesiell avtale med fagansvarlig eller noe.

 

Jeg "strøk" i ITGK i 2005 (forsov meg til eksamen), og valgte ta opp faget ett år etter. Det var da ikke noe behov for å ta øvingsopplegg på nytt. Godt mulig ting har endret seg siden da, har igrunn ikke oversikt på det.

Lenke til kommentar

Hm, du har nok rett.

Du trenger ikke ta opp øvingsopplegget hvis du har tatt det før, med mindre det har vært store endringer i pensum så faglærer mener du bør ta det på nytt.

 

Årsaken til at jeg trodde man måtte ta det på nytt var at jeg tenkte på de to utgavene av Statistikk som "går for det samme" mtp. pensum, men hvor man likevel må ta øvingsopplegget på nytt.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg trodde man måtte ta det på nytt var at jeg tenkte på de to utgavene av Statistikk som "går for det samme" mtp. pensum, men hvor man likevel må ta øvingsopplegget på nytt.

 

TMA4240/TMA4245?

 

Dersom du har øvingsopplegg godkjent fra tidligere semester i TMA4240 eller TMA4245, skal dette være automatisk registrert iflg. eksamenskontoret.

-https://wiki.math.ntnu.no/tma4245/2014v/ovinger

Lenke til kommentar

Fyrer løs med et spørsmål til.

 

Er det noen som har hatt TDT4195 "Grunnleggende visuell databehandling", og som har lyst til å dele litt om hvordan det var?

Jeg går 1. data, må finne noe å gjøre i 3. semester, da jeg tok AlgDat i høst. Eller blir kanskje dette en litt håpløs arbeidsmengde, da jeg har Statistikk og Matte 4D også?

Lenke til kommentar

Fyrer løs med et spørsmål til.

 

Er det noen som har hatt TDT4195 "Grunnleggende visuell databehandling", og som har lyst til å dele litt om hvordan det var?

Jeg går 1. data, må finne noe å gjøre i 3. semester, da jeg tok AlgDat i høst. Eller blir kanskje dette en litt håpløs arbeidsmengde, da jeg har Statistikk og Matte 4D også?

Grunnleggende visuell databehandling bygger direkte på deler av pensum i matte 4, så du gjør muligens lurt i å velge et annet emne.

Lenke til kommentar

 

Fyrer løs med et spørsmål til.

 

Er det noen som har hatt TDT4195 "Grunnleggende visuell databehandling", og som har lyst til å dele litt om hvordan det var?

Jeg går 1. data, må finne noe å gjøre i 3. semester, da jeg tok AlgDat i høst. Eller blir kanskje dette en litt håpløs arbeidsmengde, da jeg har Statistikk og Matte 4D også?

Grunnleggende visuell databehandling bygger direkte på deler av pensum i matte 4, så du gjør muligens lurt i å velge et annet emne.

 

Jeg leste det på fagsiden, men jeg tenkte at det kanskje var noe liknende DiskMat og AlgDat; AlgDat bygger jo på mye av pensum i DiskMat, men det var likevel ikke noe problem å ikke kunne det fra før av - om ikke annet var det bare positivt, da jeg lærte det gjennom to fag. På en annen side kan det hende at delene av pensum som algdat bygde på var såpass enkle at det ikke var noe problem å bare gjennomgå det fort i algdatforelesningene. Det kan kanskje ikke sies det samme om Matte4.

 

Virker som et fint tidspunkt å ta k-emne

Jeg tenkte på det også, se det tidligere spørsmålet mitt. Jeg leste kort gjennom faginformasjonen til K-emnene; det var ikke akkurat noe som inspirerte meg..

 

Vil si det man trenger av matte4 er veldig lite, og man slipper greit unna. Mye av teorien bygger på matte4, men man går aldri særlig i detalj. Da synes jeg grunnleggende matrisebehandling fra matte3 var mer nyttig.

Det var egentlig akkurat dette jeg så for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...