Gå til innhold

Meninger om Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God erfaring med dell

Kjøpe en dell dimension 5000 for noen uker siden til jobben, betalte ca 9k for pakka (inkl mva og frakt)

3,0 P4, 1Gb ddr2 ram 160Gb hdd, ATI 300SE pcie og 19” lcd http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=13395

 

Har aldri "hørt" en så stillegående pc som denne.

Sitter en giga kjøleribbe på cpu’en og en 120mm. vifte i front av pc’en som kjøler den.

Skjermkortet er ikke allverdens, men dette er en kontor pc.

En ting som er rart er at hovedkortet sitter på ventre side inni pc’en…. Ikke mulig å bytte med standart kort ville jeg tro..

Lenke til kommentar

Egne erfaringer:

Alle maskinene her på bruket er DELL(100+ bærbare, servere og desktops). skriver på en nå, og har dessuten en bærbar og en svær j*vel av en tower under pulten.

 

DELL har strålende service for bedrifter og er stillegående og fine.

 

for "ferdig-pc" er dette det beste som er å få, men for hjemme-mekkere er det like håpøst som IBM var på 90tallet ...huff... lite standardisert under dekselet (ikke noe spesiellt med det, alle de virkelig store gjør det, Apple er "enda verre").

 

Et problem jeg har opplevd er at hovedkortet ikke kjenner igjen enkelte USB-minnepinner - og jeg har til og med opplevd at den dreper noen av dem!

Lenke til kommentar
klart at de store produsentene som dell har bedre priser en hvilken som helst datashappe (grossist) i norge, både på deler og programvare, så skulle da bare mangle at de skal kunne konkurere på pris......

Haha. Tror du virkelig at f.eks Oslo Kommune betaler like mye pr microsoft lisens som Karasjok Kommune? Isåfall tar du virkelig feil. Hos Microsoft blir man delt inn i "lisens-grupper" utifra hvor mange lisenser du allerede har kjøpt. Desto mer lisenser man eier, desto billigere blir lisensene.

 

Dell betaler mindre for en OEM-lisens enn det du gjør hvis du skulle kjøpt den fra MPX. Akkurat det faktumet klarer du ikke å komme unna, uansett hvor mye du enn vil det.

Lenke til kommentar
QUOTE (Osse @ 23/02/2005 : 06:39)

klart at de store produsentene som dell har bedre priser en hvilken som helst datashappe (grossist) i norge, både på deler og programvare, så skulle da bare mangle at de skal kunne konkurere på pris......

 

Haha. Tror du virkelig at f.eks Oslo Kommune betaler like mye pr microsoft lisens som Karasjok Kommune? Isåfall tar du virkelig feil. Hos Microsoft blir man delt inn i "lisens-grupper" utifra hvor mange lisenser du allerede har kjøpt. Desto mer lisenser man eier, desto billigere blir lisensene.

 

Dell betaler mindre for en OEM-lisens enn det du gjør hvis du skulle kjøpt den fra MPX. Akkurat det faktumet klarer du ikke å komme unna, uansett hvor mye du enn vil det.

 

Det er jo det jeg sier, :tease:

 

dess mer en kjøper dess bedre pris, hva var vanskelig å forstå med det ????

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har hatt en Dimension 8200 i tre år nå. Jeg er ganske bra fornøyd, bortsett fra at de fortalte meg at RDRAM var fremtidens minne-type, noe den dessverre har vist seg å ikke bli. Dette gjorde de nok i god tro, og det var nok andre også som gikk i den fella, hvor kanskje egentlig markedet har skylda.

 

Skal du oppgradere en Dell må du kjøpe komponenter fra andre steder enn Dell (f.eks. MPX eller komplett) fordi Dell er veldig dyre på oppgradering.

 

På førsteinnkjøp av maskin synes jeg Dell er billig og god. Det er greie maskiner til en grei penge, og den er ferdig sammenskrudd og funker fint. Imidlertid sannsynligvis ikke det beste kjøpet om du liker å "mekke." Strømforsyninga på min er litt i minste laget, vet ikke hva slags strømforsyning de kommer med nå.

 

Servicen på Dell har jeg gode erfaringer med.

 

Dell flat-skjermer har fått meget god kritikk, og kan være greie å plukke opp i forbindelse med et kjøp av Dell-maskin.

 

Samlet vurdering: Jeg vil si Dell er et meget bra kjøp, så lenge du ikke har lyst til å mekke. Til kjøpere vil jeg si: Vær påpasselig med at du får med en god strømforsyning (dersom det kan bli aktuelt å oppgradere skjermkort), og at hovedkortet støtter normale RAM-standarder som du forventer at blir produsert også i kommende år. Dell er kanskje blant de tryggeste kjøpene for den normale kjøper, slik jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar

Det var vel ingen andre enn Dell som sa at rdram var framtidens minne... i850 chipsettet var det kjappeste helt fram til 865/875p kom noe sånt som 2 år senere.

 

Den pc'n jeg nevnte var en med 512mb rdram og jeg sa ifra til han som kjøpte den at ram kunne han bare drite i å oppgradere.

 

Heldigvis er 512mb fortsatt nok til at det går rundt... ;)

Lenke til kommentar
Det var vel ingen andre enn Dell som sa at rdram var framtidens minne... i850 chipsettet var det kjappeste helt fram til 865/875p kom noe sånt som 2 år senere.

 

Den pc'n jeg nevnte var en med 512mb rdram og jeg sa ifra til han som kjøpte den at ram kunne han bare drite i å oppgradere.

 

Heldigvis er 512mb fortsatt nok til at det går rundt... ;)

RDRam hadde MYE større båndbredde men høyere latency (nesten perfekt), DDR Ram hadde derimot lavere latency og mindre båndbredde, tilslutt satte seg DDR Ram igjennom markedet.

Lenke til kommentar
Prøv å sett sammen en maskin med samme spec som Dell sine.Det er ikke mange kronene du sparer.Da mener jeg ikke XPS serien til Dell.Du må huske på att du får en maskin som er testet+att du får veldig god garant.Noen her har vel opplevd å bestille seg en haug med varer fra nett,og når de har satt den samme funker den ikke.Det er jo ikke noe som er mer frustrerenes enn det.Hvor skal man begynne.

Da er du såpass n00b at du trenger en kontorpc!

 

 

Virker igrunn som omtrent 9 av 10 er enige i at dell er plastic-fantastic og ikke spesielt lettvinde å oppgradere :D Slik er det omtrent med alle ferdig pc-er noe som er grunnen til at folk faktisk gidder å ta seg bryet med å sette sammen en pc sjøl.

 

Dell skal ha det at basismodellene dems er veldig billige, men hvis du skal ha andre enheter enn basismodellen eller oppgradere komponenter.... da kommer de VIRKELIG og putter kjeppen i krokanstjerna di!

Nå er det sånn att jeg bare har eid dell selv(for 4år siden).Har hatt 3-4 pc`er etter det(selvbygd).Bygd like mange til kompiser.Vill ikke si att jeg er en noob.Det er greit att man kanskje ikke har de beste utbygnings mulighetene,men de funker da.

Lenke til kommentar
Prøv å sett sammen en maskin med samme spec som Dell sine.Det er ikke mange kronene du sparer.Da mener jeg ikke XPS serien til Dell.Du må huske på att du får en maskin som er testet+att du får veldig god garant.Noen her har vel opplevd å bestille seg en haug med varer fra nett,og når de har satt den samme funker den ikke.Det er jo ikke noe som er mer frustrerenes enn det.Hvor skal man begynne.

Da er du såpass n00b at du trenger en kontorpc!

 

 

Virker igrunn som omtrent 9 av 10 er enige i at dell er plastic-fantastic og ikke spesielt lettvinde å oppgradere :D Slik er det omtrent med alle ferdig pc-er noe som er grunnen til at folk faktisk gidder å ta seg bryet med å sette sammen en pc sjøl.

 

Dell skal ha det at basismodellene dems er veldig billige, men hvis du skal ha andre enheter enn basismodellen eller oppgradere komponenter.... da kommer de VIRKELIG og putter kjeppen i krokanstjerna di!

Nå er det sånn att jeg bare har eid dell selv(for 4år siden).Har hatt 3-4 pc`er etter det(selvbygd).Bygd like mange til kompiser.Vill ikke si att jeg er en noob.Det er greit att man kanskje ikke har de beste utbygnings mulighetene,men de funker da.

EY !

Ja og alle de 9 av 10 er amatører og har ikke hatt DELL før særlig hvis du tror at du kan se på kabinettet at du ikke kan oppgradere.

Lenke til kommentar

Må også komme med en kommentar her.

I mars i fjor kjøpte jeg en Dell Latitude D600. Dette er en profesjonell laptop som er myntet på bedrifter. Man må gå en omvei for å finne denne modellen på nettsiden. Denne laptop'en har 3 års på-stedet-garanti neste arbeidsdag som billigste garantitype. Jeg fikk prutet en del på denne PC'en, så jeg gjorde et godt kjøp. Kjøpte maskinen med lite minne, og oppgraderte dette på egen hånd med minne fra Datakjeden. Denne maskinen har vært i bruk i mange timer hver dag i snart et år. I høst oppdaget jeg en svakhet i festepunktet for den interne bluetooth-modulen i maskinen. Oppdaget den fordi bluetooth-modulen koblet seg av og på hele tiden. Ringte Dell, og en reparatør kom på døra mi 2 dager etterpå og skiftet hovedkortet. Etter noen måneder begynte harddisken å gi smellelyder fra seg (hersens Hitachi-disker). Ringte Dell på en fredag, og mandagen etterpå kom det en mann med en ny harddisk. Originaldisken var en 30 GB 4200 rpm, men jeg fikk en 40 GB 5400 rpm fordi de ikke hadde originaltypen inne. Kan ikke akkurat klage. Så kjørte jeg en diagnosesjekk i forbindelse med at jeg fikk Bropia-ormen. Maskinen virket treg, men grunnen til det var at jeg hadde gitt en dårlig innstilling i BIOS. Der fikk jeg en feilkode på nettverkskortet. Men nettverkskortet fungerte som det skulle. Ringte Dell for å høre om denne BIOS-innstillingen. Nevnte også det med feilkoden. Oppga den. Tror ikke det hadde noe praktisk betydning, men likevel var det nok til at Dell ga ordre om å bytte hovedkortet. Dagen etter kom det en mann på døra og byttet hovedkortet. Og nå fungerer maskinen alldeles utmerket. Oppfølgingen fra Dell sin side vil jeg karakterisere som upåklagelig. Men den supporten jeg kommer borti er nok en del bedre enn den supporten forbrukere flest kommer borti. Det kommer av at jeg har en proffmodell, mens folk flest velger forbrukermodeller.

Lenke til kommentar
Pacman' date='23/02/2005 : 20:56'] Og servicen du betaler dyrt for er kanonbra. Typisk under ett døgn før def. skjermkort er byttet av fagmann på døren.

 

Eg kommer nok til å kjøpe dell neste gang også.

Det kommer helt an på hvilken modell man velger. Jeg synes ikke jeg betalte for garantien min da jeg fikk den kastet etter meg da jeg valgte modell. Kunne faktisk ikke velge noen dårligere garanti på denne modellen. Og den på-stedet garantien fungerer helt fortreffelig. Det er i stor grad med på å gjøre min opplevelse av datamaskinen fra Dell bedre. Og med tanke på at jeg også har fått bruk for den flere ganger, gjør at jeg synes den garantien er verdt hver krone, hvis jeg da skal føle at jeg har betalt for denne garantien.

Lenke til kommentar

Husstanden her har kjøpt en Inspiron, og jeg har lagt mine klamme hender på den for å sjekke den ut. Knallsolid byggekvalitet, ingen merkbar svikt i tastaturet når jeg skriver, Windows XP Home forhåndsinnstallert med drivere og diverse software. Maskinen var oppe og gikk rett fra esken uten problem. Den er ment å være en desktop-erstatter, så den er ikke spesielt ultrabærbar. 15,4" widescreen skjerm, 60GB 5400rpm HD, DVD brenner m.m. Rundt 12k for hele pakka med leather look. Jeg har så langt fått et veldig positivt inntrykk av den ihvertfall.

 

Trenger ikke laptop selv, men når dagen kommer at jeg gjør det, skal jeg kjøpe DELL.

Lenke til kommentar

Det er vel få eller ingen som slår Dell på markede for ferdigpcer, husk det er ikke bare maskinen du får men også en enestående service/garanti som få/ingen kan sammenligne seg med.

Maskinene deres er jevnt over bra til det de er beregnet til og husk at 9 av 10 kjøper ferdigpc og ikke har peiling på noe om de får feil,da er det godt å ha Del`s garanti i ryggen for å unn¨å at 1000 lappene forsvinner.

Kan jo nevne at en venninde av meg skulle ha lagt inn XP på maskinen sin og hun hadde cden men torde ikke gjøre dette selv, så hun gikk til en forhandler og spurte hva de skulle ha for å gjøre jobben når hun hadde programvaren selv. Svaret var 2000,. kr takk :cry: Heldigvis fikk jeg vite det og gjorde jobben gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...