Gå til innhold

Informasjon og diskusjon vedrørende webshopguiden


Anbefalte innlegg

Det er vel ikke nødvendig å være jurist for å skjønne at det være et offentlig forum, som dette faktisk er, samtidlig som det helt opplagt med disse trådene her, at forumet IKKE er uavhengig, og ikke reflekterer nødvendigvis uavhengig og objektiv informasjon.

 

For å være mer konkret. Forbrukere i norge har svært mange rettigheter. Ta imot penger for å teste produkter eller profilere produkter i samme åndedrag som du gir de en bra karakter, uten å opplyse om dette, er ganske langt inn gråsonen.

Endret av trenchypost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel ikke nødvendig å være jurist for å skjønne at det være et offentlig forum, som dette faktisk er, samtidlig som det helt opplagt med disse trådene her, at forumet IKKE er uavhengig, og ikke reflekterer nødvendigvis uavhengig og objektiv informasjon.

Hva er det du snakker om, såklart infoen på forumet ikke er objektiv og uavhengig, hvem som helst kan jo skrive her, ingen som forventer at all informasjon er objektiv/riktig. Det ser man jo tydelig om man leser over innlegg, som bla slenger lovbruddspåstander ut i lufta uten å backe det opp overhodet.

 

AtW

 

PS

Folkens, det kommer et svar fra webshopseksjonen på dette straks. Vær så snill å ikke fyll opp tråden med unyttige poster så lenge

 

dessverre er nok dette litt optimistisk knatten, dette er ett tema som opptar mange, og da blir det mange innlegg av ymse kvalitet.

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Det er vel ikke nødvendig å være jurist for å skjønne at det være et offentlig forum, som dette faktisk er, samtidlig som det helt opplagt med disse trådene her, at forumet IKKE er uavhengig, og ikke reflekterer nødvendigvis uavhengig og objektiv informasjon.

Nå begynner vi å komme rimelig på kanten av teamet her, men rent hypotetisk sett: Hvilken paragraf i Norsk lov viser til at man må være uavhengig for å ha retten til å stikke hodet fram i offentligheten? Husk at Kardemommeloven ikke er rettskraftig.

 

Hvis jeg tolker deg rett så leser du ikke aviser - de fleste aviser her i landet er langt fra politisk uavhengige, og etter din lovtolkning er jo ikke det mulig.

 

 

Edit; jeg har heller egentlig aldri sett noe klart bevis på at hardware.no ikke er uavhengig. Det er mange som har kastet insuinasjoner rundt seg, men ingen har vel egentlig klart å formidle noe annet enn at de har sine egne tvil?

Lenke til kommentar

Så det koster penger å være representert i prisguiden?? Det var nytt for meg.

Beklageligvis er det jo blitt slik i Norge at hvis man er størst eller har enerett på en tjeneste/vare kan man skvise levrandører, bare ta en titt på hva matbutikkene holder på med. jeg tror det er en situasjon vi forbrukere ikke får gjort noe med, men det er jo greit å ha i bakhodet neste gang man bruker prisguiden.

 

Vil ellers ønske HW.no redaksjonen lykke til i det nye året og håper at redaksjonen fra nå av spiller med åpne kort.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke nødvendig å være jurist for å skjønne at det være et offentlig forum, som dette faktisk er, samtidlig som det helt opplagt med disse trådene her, at forumet IKKE er uavhengig, og ikke reflekterer nødvendigvis uavhengig og objektiv informasjon.

Nå begynner vi å komme rimelig på kanten av teamet her, men rent hypotetsik sett: Hvilken paragraf i Norsk lov viser til at man må være uavhengig for å ha retten til å stikke hodet fram i offentligheten? Husk at Kardemommeloven ikke er rettskraftig.

 

Hvis jeg tolker deg rett så leser du ikke aviser - de fleste aviser her i landet er langt fra politisk uavhengige, og etter din lovtolkning er jo ikke det mulig.

 

 

Edit; jeg har heller egentlig aldri sett noe klart bevis på at hardware.no ikke er uavhengig. Det er mange som har kastet insuinasjoner rundt seg, men ingen har vel egentlig klart å bevise noe annet enn at de har sine egne tvil?

Joda, jeg leser aviser, gjør du?

 

Spiller ingen rolle om HW.no spesifiserer at de er uavhengige, det er det de oppfattes som av de som leser testene og webshoperfaringene eller hva som helst. Det er også det forbrukertilsynet burde satt ned foten på.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Skal komme med litt info!

 

Fra vår side som en liten aktør, sære produkter og med et sikkert noe lavere budsjett enn det aktører som NetShop mfl. har, valgte vi å ikke betale kostnaden pr. klikk i "Prisguiden" da vi ikke kan forsvare den ekstrakostnaden det medfører! Dette innbærer da at vi ikke vil være like "synlige" som andre aktører og ha kanskje større vanskeligheter med å promotere våre produkter!

 

Det som kommer under er hva jeg privat mener og event. ikke nødvendigvis gjennspeiler hva Pyton.no mener;

 

- Prisguiden fører til dårligere utvalg

- Det lager en monopolsituavasjon (da mindre og mer spesialiserte butikker

ikke lengere kan / har råd til å være med på dette)

- Det skaper falske forutsetninger / forventninger til prisene i markedet,

da det er sikkert mange små og mindre bedrifter som har bedre priser enn

det som står på siden til HW.no

- De som tjener på dette er de "store" Webbutikkene

 

Jeg er klar over at dette sikkert kommer til å provosere Hardware.no men er ment som informasjon som burde vært informert brukerene, da jeg føler at prisguiden blir "rigget"

 

Kan hende Hardware.no har ment dette som en måte å luke ut webshopper på som er mindre seriøse, men det har ikke noe med seriøsitet å gjøre, det har enkelt og greit med budsjetter og kostnader! Kostnader som kunne gitt dere som forbrukere billigere varer og evnt. bedre service og support!!!

 

De eneste som tjener på dette er Hardware.no (med inntekt pr. klikk) og de store som har budsjett til å betale rundt 1,- NOK pr. klikk.

 

Dette er da med på å skape en situavasjon der de små blir presset ut til forden for de store, mangfoldet i bransjen senkes og alle blir tvunget til å kjøpe akkuratt de samme produktene (da de fleste store har akkuratt det samme utvalget)!

 

Om dere ikke hører mer fra oss eller plutselig forsvinner fra Hardware.no så vet dere nok hvorfor (vi har ikke stor nok budsjett og er derfor ikke interesante for media :whistle: )

 

Med vennlig hilsen,

 

Pyton.no - Salg

 

Edit! Vil beklage at info som vi fremla om ulike priser ikke stemmer! Dette har Hardware.no vært behjelpelige med å oppklare og igjen, beklager for det! Spesielt takk til Per Øyvind hos Hardware.no!

Endret av Pyton.no - Salg
Lenke til kommentar

Nå synes jeg ikke vi skal starte en heksejakt på hverken forumbrukere med skeptiske spørsmål eller HW.no. Siden enden likevel har bestemt seg for å være kjapp med forsøk på å latterligjøre trenchypost, så:

 

Først fra markedsføringsloven. §1 er jo kjekk her.

 

"(...)All markedsføring skal utformes og presenteres på en slik måte at den tydelig framstår som markedsføring. (...)"

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19720616-047-001.html

 

 

Ellers så finner man kjapt noen uttalelser fra forbrukerombudet og lignende ved å google litt:

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/2740455.html

 

"Flere overtramp

Elisabeth Bekken hos Forbrukerombudet sier til Forbrukerinspektørene at såkalt skjult reklame er forbudt. - Det skal gå klart fram hva som er reklame, og redaksjonelt stoff og reklame må ikke blandes sammen. Hun forteller at Forbrukerombudet har påpekt flere tilfeller av ulovlig reklame ovenfor norske produsenter og at ombudet har flere nettsteder under oppsikt. – Men dette er et område med uklare grenser, og nettsteder i andre land er det vanskelig å gjøre noe med. "

 

http://www.forbrukerombudet.no/index.db2?id=1305

 

http://www.handel.no/modules/module_111/ne...93&iNewsId=1098

Lenke til kommentar

Saken er vell den att Hardware.no får 1 krone for ett klikk på linken KJØP ved siden av ett produkt. Eg rekner det da slik att dette ikkje er reklamekroner men refferal click som i utgangspunktet skal føre til salg. Eg meiner heilt klart att Hw.no har lov til dette,

kvifor skulle de ellers gi oss en slik tjeneste ?

 

Og til de som klager over prisen, 1 krone er billig dersom det fører til salg,

og det er jo dem med best pris som får mes klikk, så det vil jo medføre att det

tjener mer penger..

Lenke til kommentar

Takk JallerTraller, da skjønner jeg litt mer hva trenchypost snakket om. Neste steg blir vel da å komme med konkrete eksempler på hvordan webshopguiden fungerer som reklame under påskudd av å være redaksjonelt stoff. Kommer det slike eksempler på bordet, så har vi en dialog her sm forhåpentligvis fører til konstuktive endringer i nevnt tjeneste.

 

Jeg vil gjerne presisere at jeg ikke har som intensjon å latterliggjøre noen her inne, men å kaste ut vage utsagn, uten å preseisere de slik du nå har gjort hjelper svært lite på situasjonen. Derfor tar jeg opp slike tråder for å forsøke å konkretisere hva man egentlig mener. I denne situasjonen må jeg ærlig talt si at jeg bommet totalt på hva trenchypost egentlig var ute etter, og jeg takker for oppklaringen.

 

 

 

PS, skulle det ikke komme en egen tråd for prisguiden og betaling? Kan de som har noe å si i den saken være så snille å legge dette på is til den kommer, slik at vi får litt bedre oversikt i to saker, som ikke er direkte relaterte?

Lenke til kommentar
Kan dere være så snille å slutte med spekulasjoner nå? Jeg har fortalt dere flere ganger at det snart kommer et svar. Det hjelper ikke at dere gjetter på hvordan ting henger sammen.

Hvilke spekulasjoner? Hvis tråden begynner å bli ubehagelig, kan du jo bare stenge den? Synes påstandene her virker ganske opplagte.

Skjønner de trenger litt tid på svaret, tross alt en del roing som skal utføres her :D

Endret av trenchypost
Lenke til kommentar
Kan dere være så snille å slutte med spekulasjoner nå? Jeg har fortalt dere flere ganger at det snart kommer et svar. Det hjelper ikke at dere gjetter på hvordan ting henger sammen.

Hvilke spekulasjoner? Hvis tråden begynner å bli ubehagelig, kan du jo bare stenge den? Synes påstandene her virker ganske opplagte.

Skjønner de trenger litt tid på svaret, tros alt en del roing som skal utføres her :D

word :!:

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Uten å grille noen her nå, så vil jeg bare si at hvis man lager en matematisk formel for å regne ut sannsyneligheten for at noen hadde funnet ut av den informasjonen som nå har kommet frem, er veldig liten. Sannsyneligheten for at mange til tross for denne tråden får vite den fulle sannheten om hvordan prisguiden drives , er også liten.

 

hardware.no burde gjøre noe for å forandre dette, enten merke tydelig i prisguiden hvordan det foreligger, eller slutte å ta betalt pr. klikk. At f.eks python.no er blandt de misfornøyde aktørene som føler seg presset ut pga. hvordan systemet er pr. i dag i prisguiden, burde jo være mer enn hint nok til at ting burde revurderes kraftig fra hardware.no sin side. Evt. ta betalt per salg som stammer fra klikk inn fra prisguiden. Da er det evt. forsvarlig å ta mer per klikk også i og med at nettbutikken som får et salg da er garantert å ikke få tap pga klikk-utgifter, slik at også alle nettbutikkene faktisk da har råd til å være representert i prisguiden, og hardware.no kan få dekket drift mer betydelig. F.eks 20 kr per klikk som fører til salg. Å tagge dette cross-domain med scripting er ikke noen teknisk stor oppgave.

 

Personlig, lenge før jeg visste om denne situasjonen, brukte jeg ikke prisguiden ettersom den mangler veldig mange billige nettbutikker og priser, dvs. det tok ikke lange tiden før jeg skjønte at det er faktisk bedre å lete rundt selv enn å bruke prisguiden slik den foreligger per i dag. F.eks er det nesten umulig å finne 1557-GLS modeller der fra mer enn 2-3 leverandører. Noe som ikke stemmer med markedet i dag i det hele tatt.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Joda, jeg leser aviser, gjør du?

 

Spiller ingen rolle om HW.no spesifiserer at de er uavhengige, det er det de oppfattes som av de som leser testene og webshoperfaringene eller hva som helst. Det er også det forbrukertilsynet burde satt ned foten på.

Du har enda ikke klart å underbygge påstandene dine om lovbrudd. Hvilken lov er det som forbyr et forum eller en redaksjon å være partisk? Dersom du ikke kan klare å vise til noen paragrafer i en lov som forbyr dette, så kan du like godt slutte å slenge ut påstander om lovbrudd basert på fri fantasi.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har brukt litt tid nå og skummet meg gjennom postene i denne tråden, og tråden den er en spinnoff fra.

 

Kan noen fra HW kommentere kort forklare prismodellen til prisguiden?

 

Jeg var av oppfatning av at dette var en gratis søketjeneste hvor HW samlet og indekserte priser fra tilgjengelige webshopper slik at brukere lett kan søke blant produkter og finne webshop med laveste pris.

 

Om dette ikke er tilfelle bør det i så fall gå frem klart og tydelig hvilke webbutikker som deltar i samarbeidet, slik at jeg som forbruker ikke missledes til å tro jeg har fått resultat fra et prissøk fra flere webbutikker enn jeg faktisk har fått - så skal jeg heller ta meg bryet med å sjekke de øvrige manuelt selv.

 

Om tjenesten er slik pyton.no presenterer den her, er den tilnærmet verdiløs for meg som forbruker, iom at jeg er ute etter beste pris - for det kan jeg jo rett og slett ikke være sikker på når jeg ikke vet hvem av HW samarbeidspartnere jeg får priser fra.

 

mvh

Yngve

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...