Gå til innhold

Informasjon og diskusjon vedrørende webshopguiden


Anbefalte innlegg

Joda, jeg leser aviser, gjør du?

 

Spiller ingen rolle om HW.no spesifiserer at de er uavhengige, det er det de oppfattes som av de som leser testene og webshoperfaringene eller hva som helst. Det er også det forbrukertilsynet burde satt ned foten på.

Du har enda ikke klart å underbygge påstandene dine om lovbrudd. Hvilken lov er det som forbyr et forum eller en redaksjon å være partisk? Dersom du ikke kan klare å vise til noen paragrafer i en lov som forbyr dette, så kan du like godt slutte å slenge ut påstander om lovbrudd basert på fri fantasi.

Leste du innlegget til jallertraller i det hele tatt?

 

Selvfølgelig er det ulovlig å føre forbrukere bak lyset, hvilket land er du fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er da uansett forskjell på å være partipolitisk i en avis og økonomisk partisk overfor en eller flere aktører i en forbrukerportal. De fleste aviser har da også en åpen agenda...

Jeg har vel allerede innrømmet å ha bommet litt på meningene til trenchypost etter innlegget til JallerTraller. Nå viser det seg imidlertidig at webshopguiden også har en rimelig åpen agenda sml siden som linkes til av Knatten

Lenke til kommentar
Joda, jeg leser aviser, gjør du?

 

Spiller ingen rolle om HW.no spesifiserer at de er uavhengige, det er det de oppfattes som av de som leser testene og webshoperfaringene eller hva som helst. Det er også det forbrukertilsynet burde satt ned foten på.

Du har enda ikke klart å underbygge påstandene dine om lovbrudd. Hvilken lov er det som forbyr et forum eller en redaksjon å være partisk? Dersom du ikke kan klare å vise til noen paragrafer i en lov som forbyr dette, så kan du like godt slutte å slenge ut påstander om lovbrudd basert på fri fantasi.

I og med at prisguiden blir representert som "en prisguide" og ikke som en annonse eller reklame, og det da allikevel foregår fordelsgivende avtaler pga klikk-pris, så er det skjult reklame.

 

Uansett om det er lov eller ikke lov i Norske paragrafer, så har jo hardware.no selv strengt forbud ut mot brukerne i forumet som evt. gjør det samme, dvs de stenger salgstråder, stenger tråder som gir preg av reklame. At de selv da ikke følger sine egne lokale regler er i beste fall litt dobbeltmoralsk i mine øyne.

 

Prisguiden er ikke pålitelig for meg som bruker per. i dag så lenge det er slik at enkelte nettbutikker rett og slett ikke har råd til å være med i den. Lovlig eller ikke, slutt-resultatet er nå uansett at den gjengir ikke markedet korrekt, ergo er det lite passende å kalle den en "prisguide".

 

Det er også godt mulig at hardware.no ikke har gjort noe med hensikt for å føre noen bak lyset. Men uansett hensikt har det blitt resultatet av det, dvs. informasjonen har ikke kommet godt nok frem, og får uheldige konsekvenser.

 

Beste hardware.no kan gjøre er å rette opp i det best mulig, siden det tydeligvis ikke fungerer så godt som sikkert hardware.no, nettbutikkene, og brukerne kunne ønsket seg.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
I og med at prisguiden blir representert som "en prisguide" og ikke som en annonse eller reklame, og det da allikevel foregår fordelsgivende avtaler pga klikk-pris, så er det skjult reklame.

Kan en prisguide regnes på lik linje med annonser?

 

Uansett om det er lov eller ikke lov i Norske paragrafer, så har jo hardware.no selv strengt forbud ut mot brukerne i forumet som evt. gjør det samme, dvs de stenger salgstråder, stenger tråder som gir preg av reklame. At de selv da ikke følger sine egne lokale regler er i beste fall litt dobbeltmoralsk i mine øyne.

Jeg ser ikke helt hva reglene for forumet har med andre deler av hardware.nos tjenster å gjøre. Forøvrig er denne reglen tatt ibruk for å prøve å kanalisere kjøp og salg ut mot en samlet tjeneste, nemlig bruktmarkedet, ikke for å kneble noen. Ganske mange setter også pris på et forum som er fritt for kjøp og salg

 

edit;

Beste hardware.no kan gjøre er å rette opp i det best mulig, siden det tydeligvis ikke fungerer så godt som sikkert hardware.no, nettbutikkene, og brukerne kunne ønsket seg.
Det er vel ingen som kan være uenige i dette :) Det har sikkert kommet fram mye fornuftig i løpet av disse trådene, og jeg håper folk forktsakk kan klare å peke på konkrete mangler, og at det er slutt på å kaste diffuse kommentarer basert på manglende informasjon ut i luften. Hardware svarer jo tydeligvis ganske åpent på alle spørsmål her, så da er det vel bedre å klare opp at informasjonen man har er korrekt før man kommer med bastante påstander :)
Lenke til kommentar
Karmacom: I den matematiske formelen din må du få med deg at denne informasjonen har vært tilgjengenlig under "Om prisguiden" siden rett over nyttår.

Ja, tok med det i "formelen", den var egentlig bare en metafor for illustrasjonens skyld. Det jeg mener er at det er en stor og betydelig del av forbrukere som ikke får dette med seg, fordi de ikke leser alle tråder på forumet, det er også en stor del forbrukere som ikke leser forumer i det hele tatt, men rett og slett bare bruker prisguiden.

 

Forøvrig så er f.eks ikke dinpris.no eller andre prisguider noe særlig bedre heller. I sin helhet synes jeg det mangler rett og slett en god utdypende prisguide for Norge. Hvis hardware.no er lure, så er de først ute med å gjøre noe med det, og samtidig tjene sine kroner på det. Ved å ta mer betalt, men kun ta betalt per klikk som fører til salg, ikke per klikk som fører til nettbutikken.

Da er nettbutikkene sikret sin inntekt på likeverdig basis, stor som liten, hardware.no er sikret sin inntekt, og brukerne er sikret nøytralitet.

Lenke til kommentar
Ja, tok med det i "formelen", den var egentlig bare en metafor for illustrasjonens skyld. Det jeg mener er at det er en stor og betydelig del av forbrukere som ikke får dette med seg, fordi de ikke leser alle tråder på forumet, det er også en stor del forbrukere som ikke leser forumer i det hele tatt, men rett og slett bare bruker prisguiden.

Jeg refererer ikke til en forumpost, men til siden "Om prisguiden", som er linket til fra alle sider i prisguiden.

Lenke til kommentar
I og med at prisguiden blir representert som "en prisguide" og ikke som en annonse eller reklame, og det da allikevel foregår fordelsgivende avtaler pga klikk-pris, så er det skjult reklame.

Kan en prisguide regnes på lik linje med annonser?

 

Uansett om det er lov eller ikke lov i Norske paragrafer, så har jo hardware.no selv strengt forbud ut mot brukerne i forumet som evt. gjør det samme, dvs de stenger salgstråder, stenger tråder som gir preg av reklame. At de selv da ikke følger sine egne lokale regler er i beste fall litt dobbeltmoralsk i mine øyne.

Jeg ser ikke helt hva reglene for forumet har med andre deler av hardware.nos tjenster å gjøre. Forøvrig er denne reglen tatt ibruk for å prøve å kanalisere kjøp og salg ut mot en samlet tjeneste, nemlig bruktmarkedet, ikke for å kneble noen. Ganske mange setter også pris på et forum som er fritt for kjøp og salg

Mulig at internt for dere i hardware.no så er dette to helt forskjellige deler av hw.no, men for eksterne besøkende får man ikke inntrykk at det er to vidt forskjellige ting om ikke har noenting med hverandre å gjøre tror jeg. Man får vel heller inntrykk av at prisguiden er noe "uavhengig" noe som supplementerer bruker-kommunitien og forumet her.

 

Det er ihvertfall mitt første-inntrykk, mulig det er noe "galt" med meg og mine førsteintrykk, men jeg tviler på det.

Lenke til kommentar
Ingen har noe imot et forum som er åpent for kjøp og salg. Problemet er vel at dette forumet, uten sidestykke det største forum for dataentusiaster i norge, virker mer konstruert for å kanalisere salg til de største aktørene i markedet.

Jeg skjønner at du er uenig i hvordan vi driver prisguiden, men hva har forumet med saken å gjøre? På hvilken måte mener du forumet er "konstruert for å kanalisere salg til de største aktørene i markedet"?

Lenke til kommentar
Ja, tok med det i "formelen", den var egentlig bare en metafor for illustrasjonens skyld. Det jeg mener er at det er en stor og betydelig del av forbrukere som ikke får dette med seg, fordi de ikke leser alle tråder på forumet, det er også en stor del forbrukere som ikke leser forumer i det hele tatt, men rett og slett bare bruker prisguiden.

Jeg refererer ikke til en forumpost, men til siden "Om prisguiden", som er linket til fra alle sider i prisguiden.

Ja så den nå. Rent logisk er sjansen liten dog for at mange er over et lathets-stadie at de gidder å scrolle ned og klikke på en liten link helt nederst imo.

Dere må gjerne tro annerledes, og forvente at folk gidder å klikke på den linken i stort omfang, jeg tviler litt på det.

 

Hvorfor ikke lage en klikk-løsning dere faktisk kan tjene mer penger på? som samtidig inkluderer at alle nettbutikker som vil har råd til å være med ved å heller ta betalt per klikk som fører til salg?

Da ville jo alle blitt glade ville de ikke? Da ville det heller ikke vært noen bruk for å informere brukerene om noe som helst, ettersom en slik betalingsordning ikke skaper noe ubalanse mellom store/små bedrifter, alle har jo råd til å betale en liten sum når de har et garantert salg, stor som liten.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Ingen har noe imot et forum som er åpent for kjøp og salg. Problemet er vel at dette forumet, uten sidestykke det største forum for dataentusiaster i norge, virker mer konstruert for å kanalisere salg til de største aktørene i markedet.

Jeg skjønner at du er uenig i hvordan vi driver prisguiden, men hva har forumet med saken å gjøre? På hvilken måte mener du forumet er "konstruert for å kanalisere salg til de største aktørene i markedet"?

Ta en kikk på overclockers.com. Selve forumet der er helt adskilt fra selve portalen, og på den måten unngår du å mikse interesseområder, eller gjøre deg selv inhabil.

Idag er det umulig å skille prisguiden og webshopguiden fra selve forumet for en utenforstående.

Lenke til kommentar

På samme måte som du mener "Om prisguiden" som er en bitteliten link på bånn av prisguiden er "nok" til å informere brukerne og være relevant,

så er jo "BRUKTMARKED, GUIDER, FORUM, PRISGUIDE, TESTER" representert som STORE linker alltid på toppen for alle forumbrukerne uansett hvilket sub-forum de er på, dvs det er ALLTID tydelig representert for slutt-brukeren, i langt større grad enn f.eks "Om prisguiden" er.

 

Derfor er det vanskelig å skille disse tingene for en ekstern bruker som kommer på forumet, de vil se på det som naturlig sammenhengende.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
På samme måte som du mener "Om prisguiden" som er en bitteliten link på bånn av prisguiden er "nok" til å informere brukerne og være relevant,

så er jo "BRUKTMARKED, GUIDER, FORUM, PRISGUIDE, TESTER" representert som STORE linker alltid på toppen for alle forumbrukerne uansett hvilket sub-forum de er på, dvs det er ALLTID tydelig representert for slutt-brukeren, i langt større grad enn f.eks "Om prisguiden" er.

 

Derfor er det vanskelig å skille disse tingene for en ekstern bruker som kommer på forumet, de vil se på det som naturlig sammenhengende.

Det er vel naturlig at "Om prisguiden" ligger under selve pirsguide siden, den øverste linja er ett navigasjonsinstrument, og jeg tror det er får som vil navigere seg inn på "om prisguiden" flere ganger i uka.

 

Og jeg tror de aller fleste skjønner at forumet og prisguiden ikke er det samme. For å være helt ærlig synes jeg du undervurderer den gjengse bruker her.

 

AtW

Lenke til kommentar
...

Personlig så har jeg alltid hatt et inntrykk at prisguiden er et sammenhengende supplement til forumet, ikke bare fordi den er tydelig representert på toppen av siden hele tiden, men også fordi du finner tusenvis av poster med brukere som hele tiden henviser hverandre i forumet til både prisguiden og webshopguiden.

 

Isåfall undervurderer jeg meg selv, ettersom jeg har det inntrykket, tydeligvis et par tusen andre også siden de ofte refererer til den i forumet.

 

Men det blir en uendelig diskusjon, ettersom det vi nakker om nå går mye på mening og individuell vurdering / vanskelig å fastslå ene eller det andre, og meninger er det mange av, så trekker meg ut for nå, har fått sagt det jeg ville si om saken egentlig.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Personlig så har jeg alltid hatt et inntrykk at prisguiden er et sammenhengende supplement til forumet, ikke bare fordi den er tydelig representert på toppen av siden hele tiden, men også fordi du finner tusenvis av poster med brukere som hele tiden henviser hverandre i forumet til både prisguiden og webshopguiden.

 

Isåfall undervurderer jeg meg selv, ettersom jeg har det inntrykket, tydeligvis et par tusen andre også siden de ofte refererer til den i frorumet.

 

Men det blir en uendelig diskusjon, som går mye på mening, og meninger er det mange av, så trekker meg ut, har fått sagt det jeg ville si om saken egentlig.

Prisguiden er ett naturlig sted å refere til, folk referer ofte til feks komplett sine produktsider også (kanskje enda oftere), det betyr ikke at folk tror at komplett.no er en del av forumet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...