Gå til innhold

Informasjon og diskusjon vedrørende webshopguiden


Anbefalte innlegg

Denne tråden er en oppfølger til diskusjonen som utviklet seg i "Webshop- og butikkdiskusjoner"-kategorien: Harware.no teamet - stopper negative weberfaringer. Det opprinnelge innlegget i denne tråden hadde ikke så mye med diskusjonen som utviklet seg å gjøre, samtalen flyttes derfor hit. Vi håper på en mer saklig tone her, og vi kan svare på spørsmål dersom det skulle være noen. Jeg begynner med å poste et oppklarende innlegg fra Rolf Wegner, nåværende leder for webshopseksjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrevet av Rolf Wegner:

 

Hei alle sammen!

Så har det blitt min tur til å skrive noen ord. Jeg vet knapt hvor jeg skal starte, så jeg får vel starte med en rask presentasjon av hvem jeg er.

 

Navnet er Rolf Wegner, jeg fungerer som leder for webshopseksjonen og er dermed en av de som godkjenner erfaringene som kommer inn i webshopguiden.

 

Akkurat hva jeg skal skrive for at dere skal skjønne sannheten vet jeg ikke, men jeg gjør et forsøk på å fortelle alt slik jeg oppfattet det. Så er det lov til å håpe på at det kan være godt nok. Noen ytterligere kommentarer på hva som har skjedd tror jeg nemlig det ikke er noe stort poeng å håpe på.

 

Hvordan fungerer webshopguiden?

Alle som har lagt inn erfaringer i webshopguiden i det siste har vel sett at det først står noen enkle regler som må følges for at erfaringen skal bli publisert. Disse reglene har vi funnet å måtte sette som visse minimumsvilkår ved de aktuelle erfaringene.

 

Når erfaringen er skrevet og alle felt fylt ut, sendes erfaringen inn til oss. Gjennom et adminpanel kan vi se på erfaringene og sile bort det som ikke kan publiseres.

 

Vi har stort sett ikke sendt ut noen e-post i forbindelse med erfaringer som er blitt forkastet. Det har rett og slett fremstått som lite meningsfylt å sende ut sende ut e-poster i hytt og gevær når folk ikke har lest reglene for publisering av erfaringene en gang.

 

Vi kan absolutt vurdere om vi skal sende ut en e-post på flere erfaringer. Dog tror jeg nok ikke at det vil være aktuelt å sende en e-post på erfaringer som åpenbart bare består av fjås og svada.

 

Når erfaringen har blitt godkjent av oss blir den synlig på nettet for alle og enhver. På dette tidspunktet er alle webshopene velkomne til å komme med kommentarer til erfaringer de mener måtte være urettmessig. Vi er naturligvis opptatt av at erfaringene i webshopguiden er så relle som mulig.

 

Utgangspunktet er at det skal sterke bevis til fra webshopens side, for at vi skal fjerne en erfaring. Det å skulle sjekke opp hvorvidt en erfaring er reell eller ikke, er ofte en omfattende prosess, som krever mye arbeid. Ofte handler det til syvende og sist om at man stoler på hverandre. Vi har begrenset med ressurser, og kan naturlig nok ikke ha en rekke personer som jobber som "detektiver" på fulltid.

 

Vi legger til at det er svært vanskelig å opprettholde en nogenlunde gyldig webshopguide. Det krever mye arbeid, og fortsatt er det nok mange ukurante erfaringer som slipper igjennom. Dog jobber vi stadig med å videreutvikle webshopguiden, slik at denne fremstår så reell som mulig. Her tar vi mer enn gjerne imot tips fra brukerne.

 

Hva skjedde rent teknisk?

Teknisk sjef Knatten har kommet med en etter mitt syn god forklaring på hva som har skjedd. For de av dere som enda ikke har fått det med seg, _alle_ nettbutikkene har hatt tilgangen til å se på erfaringene, men bare _en_ har gjort noe med det. Problemet er nå uansett rettet opp.

 

Hvorfor ble det ikke reagert når Netshop ville ha en utsettelse?

Noen har kanskje gjettet det allerede, men det var altså jeg som har holdt tilbake erfaringene etter en forespørsel fra Netshop. Hvorfor reagerte jeg ikke på at Netshop ville ha en utsettelse? Jo, saken er egentlig banalt enkel.

 

Jeg tok over som leder for webshopseksjonen 1. januar 2005. Med andre ord er jeg relativt fersk i den oppgaven. Enkelte med god hukommelse vil kanskje huske at jeg hadde denne oppgaven også en gang for 5 år siden eller noe, men mye har skjedd siden den gang. Uansett, jeg tenkte ikke noe spesielt over forespørselen. Ulike erfaringer ligger ofte noen dager mens vi sjekker dem ut litt nøyere. En annen ting er at ingen er tjent med at feilaktige erfaringer ligger ute.

 

Saken er at undertegnede ikke før på søndag morgen visste at butikkene ikke skulle ha tilgang til å se de upubliserte erfaringene. Som vi alle vet hadde sneballen da allerede startet å rulle. Videre kan det jo legges til at jeg i tillegg har andre oppgaver som må unna. Jeg har nyheter som skal skrives, produkter som skal testes, og andre oppdrag innad i HN. Så det er ikke alltid man for gjort ting så raskt man ønsker.

 

Avsluttende bemerkninger

Til slutt vil jeg bare komme med en oppfordring både til trådstarter og andre som måtte lure på hvor det blir av erfaringen de har sendt inn; det er lov til å sende en e-post til oss å høre hva som skjer.

 

Ja, nå tror jeg at jeg skal takke for oppmerksomheten. Jeg tar vel et par ekstra titter inn på tråden om litt for å besvare på spørsmål som jeg kan ha glemt i farten. Tråden er med andre ord åpnet igjen slik at dere kan diskutere litt videre. Vi vil likevel oppfordre alle til å holde seg til saken og ikke la den skli ut.

 

Edit: Formateringer som ikke ble helt som de skulle

Endret av blacktower
Lenke til kommentar

Syns det høres litt skremmende ut at en prisøkning får aktører til å trekke seg ut. Selv om det bare er snakk om én aktør foreløbig, er det et dårlig tegn uansett, da flere sikkert vil komme etter. Det at prisguiden har klart å samle store deler av de norske nettbutikkene under én søkemotor må jo helt klart sies å være styrken. Troverdigheten til søkemotoren vil jo helt klart svekkes når flere av de anerkjente nettbutikkene trekker seg ut.

Lenke til kommentar
Til info: Dette stemmer. Etter at vi før nyttår ble forespeilet at det for 2005 ville koste minst 50.000,- kroner å være med i prisguiden trakk vi oss ut. Dette blir rett og slett for mye penger for en tjeneste som i utganspunktet skal være til kundens beste og drevet av idealister. Med et slikt kostnadsbilde vil det igjen føre til høyere priser hos oss, noe vi ikke kan se at kundene er tjent med.

 

Det kan derfor være greit å huske på at prisguiden i dag faktisk ikke er riktig i det hele tatt, ettersom f.eks. våre priser ikke lenger er med der. Vi har faktisk best pris på en del varer. Synd for prisguiden, men enda mer synd for kundene som bruker den.

 

Er det slik at webshopene må kjøpe seg "hylleplass" for å være med i prisguiden, hva med de minste aktørene som da ikke har råd til dette?

Lenke til kommentar

Roma ble ikke bygget på en dag. Det samme gjelder vel for prisguiden. Nå har den riktignok fått tilført nytt "friskt" blod (Rolf Wegner) og vi får vel bare håpe på at han klarer å luke bort en del barnesykdommer og få prisguiden til å bli det den var til å være slik at alle oss forbukere kan ha god nytte av den.

Lenke til kommentar
Til info: Dette stemmer. Etter at vi før nyttår ble forespeilet at det for 2005 ville koste minst 50.000,- kroner å være med i prisguiden trakk vi oss ut. Dette blir rett og slett for mye penger for en tjeneste som i utganspunktet skal være til kundens beste og drevet av idealister. Med et slikt kostnadsbilde vil det igjen føre til høyere priser hos oss, noe vi ikke kan se at kundene er tjent med.

 

Det kan derfor være greit å huske på at prisguiden i dag faktisk ikke er riktig i det hele tatt, ettersom f.eks. våre priser ikke lenger er med der. Vi har faktisk best pris på en del varer. Synd for prisguiden, men enda mer synd for kundene som bruker den.

 

Er det slik at webshopene må kjøpe seg "hylleplass" for å være med i prisguiden, hva med de minste aktørene som da ikke har råd til dette?

Dette er jo ett langt mer interessant tilfelle en denne lille webshop-erfaring-glippen. Det er trist om det blir for dyrt for de minste aktørene å være med i prisguiden, både for de små aktørene og for hw.no (da prisguiden fort mister sin status om butikker ikke er med).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Syns det høres litt skremmende ut at en prisøkning får aktører til å trekke seg ut. Selv om det bare er snakk om én aktør foreløbig, er det et dårlig tegn uansett, da flere sikkert vil komme etter.

Dette vet vi jo ikke, for dette kan være flere.

Men prisguiden mistet sin troverdighet igjen nå, for minst 50k for å være med er mye penger for små/mellomstore aktører på markedet og når man vet at kanskje de billigste ikke er med, men kun de med penger, så taper guiden all sin verdi.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Hvordan er det å diskutere at man er nødt til å betale for å delta i prisguiden konspirasjonsteorier? Dette er jo faktisk et veldig interessant spørsmål siden det faktisk begynner å nærme seg grenseland mellom redaksjonelt stoff og annonsering... (men som igjen kunne blitt løst ved å opplyse om dette på prisguide-sidene)

Lenke til kommentar
DoubleT "MultiCom Norge AS"

Til info: Dette stemmer. Etter at vi før nyttår ble forespeilet at det for 2005 ville koste minst 50.000,- kroner å være med i prisguiden trakk vi oss ut. Dette blir rett og slett for mye penger for en tjeneste som i utganspunktet skal være til kundens beste og drevet av idealister. Med et slikt kostnadsbilde vil det igjen føre til høyere priser hos oss, noe vi ikke kan se at kundene er tjent med.

 

Det kan derfor være greit å huske på at prisguiden i dag faktisk ikke er riktig i det hele tatt, ettersom f.eks. våre priser ikke lenger er med der. Vi har faktisk best pris på en del varer. Synd for prisguiden, men enda mer synd for kundene som bruker den.

 

Kan vi nå vennligst stoppe med nye konspirasjonsteorier og heller bare holde oss til det som finnes atm? Takker 

 

Du snakker om?

Lenke til kommentar

QUOTE (tamdedumdeda)

 

viste dere at alle som er med i prisguiden betaler for hvert klikk? er det forskjeller her også?

 

Til info: Dette stemmer. Etter at vi før nyttår ble forespeilet at det for 2005 ville koste minst 50.000,- kroner å være med i prisguiden trakk vi oss ut. Dette blir rett og slett for mye penger for en tjeneste som i utganspunktet skal være til kundens beste og drevet av idealister. Med et slikt kostnadsbilde vil det igjen føre til høyere priser hos oss, noe vi ikke kan se at kundene er tjent med.

 

Det kan derfor være greit å huske på at prisguiden i dag faktisk ikke er riktig i det hele tatt, ettersom f.eks. våre priser ikke lenger er med der. Vi har faktisk best pris på en del varer. Synd for prisguiden, men enda mer synd for kundene som bruker den.

 

Dette er virkelig urovekkende opplysninger!

 

Er det også prisforskjeller her? Prisguiden utgir seg for å være et verktøy for forbrukerne som ønsker best mulig pris. Og så viser det seg at det er en simpel dekkoperasjon for å få annonsører til å betale mest mulig! I tillegg antydes det kvantumsrabatter slik at småbutikkene som truer de store blir neglisjert. Dette lukter kjøpt og betalt og et tramp LANGT, LANGT LANGT over streken fra hw.no's side som ikke akkurat lyser av at de står på forbrukernes side. Jeg føler meg manipulert her... Kommentarer er ytterst velkommen.

Lenke til kommentar
Noen burde kanskje sende en mail til forbrukertilsynet om Hardware.no, de ville sikkert synes det er interessant og høre dette. For ikke å snakke om det faktum at HW.no faktisk bryter en rekke lover med denne stadige miksingen mellom offentlig forum og kommersiell virksomhet.

Ja utdyp dette med lovbrudd, eller er det bar tomt snakk du tar ut av lufta?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er slik at Nettbutikker ikke har råd til å være med i Prisguiden, for Prisguiden genererer vel såpass med salg at de forsvarer sin pris, som er om jeg ikke husker feil, er 1,- pr klikk.

 

At dette kanskje føles feil, iogmed at HW nettverket var engang en idealistisk greie, får så være, idealisme bruker å gå over når det lyser $ i øya på folk.

Vi får heller håpe at HW bruker disse ekstra tjente kronene til å kvalitets sikre prisguiden sin, det er jo fint at Nettbutikkene i prisguiden er butikker, ikke bare en guttejævel som er flink i PHP og lager sin egen FRAUD shop med bare lave priser :)

 

I min bransje, som er Foto, så ser jeg at HW har lagt til et EU merke for modeller for EU markedet. Dette er noe vi setter pris på, da våre modeller beregnet for det Nordiske markedet som regel er noe dyrere enn EU modellene.

 

Om jeg/du som kunde merker noe forskjell til dette, så kan det nok problematisk når du sittter der med en Spansk bruksamvisning og ikke skjønner bæret.

 

Men tilbake til webshop guiden, nå skal ikke jeg si at HW har vært ufine, med tanke på den lange fine tråden vedr Netshop :p

 

Men hvilke interne rutiner har dere om feks en bror/venn starter/jobber i en nettbutikk som er her på HW nettverket.

Uansett hva man sier, så er det noe som heter inhabilitet, så sier dere ifra dere muligheten til å svare på tråder, forhandle priser, tilbakemeldinger fra webshopguiden osv når dere er i en habilitets situvasjon?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Det er åpenbart at HW ikke lenger leverer nøytral info til oss som forbrukere.

 

Hva med testene? Hvem sponser, og hvem kommer fordelaktig ut?

 

Nei, Blib, dette er ikke konspirasjonsteorier, det stuntet HW her har gjort, overgår de fleste ville teorier.

 

Vanligvis stenger HW tråder der de mener spm. er besvart, men i dette tilfellet åpner de enda en, for å forsvare seg selv, hvilket er _enda_ mer suspekt.

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar
Ting som dukket opp i slutten av forrige diskusjon som omhandlet, nok en gang, helt anre ting enn sletting av erfaringer. Jeg bare påpekte at det hadde vært greiest for alle dersom vi kunne slippe det nå.

Er det ikke derfor denne posten ble flyttet og gitt nytt navn, spesielt pga. hvordan posten hadde utvilket seg.

 

Kan godt start en egen tråd om det ønskes, men syntes det ville være greit å bli ferdig med dette her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...