Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykdom av å sitte for mye foran datan?


A.J Green

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, men man kan få hjernepropp og dø av det hvis man sitter for lenge stille med bena dag inn og dag ut hele tiden uten å reise litt på seg og ta seg en gåtur innimellom.

Samme prinsippet som skjer på flyreiser med reisende som blir sittende for trangt og for stille for lenge, hvorav trykk-kabinen aksellererer tiden som må til for at uhellet skal skje.

 

Det er rapportert om flere tilfeller av folk som dør etter å ha sittet f.eks i 40 timer i strekk og spilt MMORPG's på nett osv. ofte av utmattelse eller pga. blodpropp.

 

Tviler på at det er særlig mye stråling som er bemerkelig helsefarlig, spesiellt ikke med LCD-skjermer.

 

Sitter du rett ved WLAN-routeren din derimot, er det en merkbar stråling, men allikevel bare en bråkdel av f.eks mobilstråling.

 

 

Karma

Lenke til kommentar

Vi har da han karen som satt på cybercafe i x antall døgn som døde, men det går mer på sunn fornuft, sitter man å leser donaldpocketer i like lang tid og spiser kun en sjokolade eller hva det var, så dauer man nok av det og.

 

Det mest skadelige ved å sitte foran pcen er vel det at man ikke beveger seg, dermed hvis man ikke trener eller gjør noe annet for å kompansere, så går det til slutt utover formen. Som igjen kan føre til livsstilsykdommer. Så man burde komme seg ut en gang i blandt å trene eller gjøre noe annet som får i gang blodsirkulasjonen.

Lenke til kommentar
Herlig. mor tror jeg blir "grilla" når jeg sitter foran datan her.

Samme her :thumbdown:

Hu maser om all mulig stråling,

det kommer jo sikkert en del stråling fra datamaskiner,

men jeg tror ikke at man dør av det.

Det som er farlig er å gi en unge på fem år en mobil.

Og jeg er nå ute og går en gang iblant,

eller leser donaldblader....

([Flausemodus] :blush::blush: Hva er WLan og musesyke? :blush: [Flausemodus]

 

TSP :)

Lenke til kommentar
en jeg kjenner måtte operere en blodåre i endetarmen (hemoroide) fordi den var i ferd med å sprekke. det er vist vanelig for folk som enten sitter eller står mye.

 

datenerder som sitter mye kan derfor være utsatt for dette....

HAHAHA! Tror jeg ingenting på. Det har ikke noe med at du sitter for mye. Hemorider får man pga. for mye trykk på blodårene fra innsiden så vidt jeg vet. Spis mye fiber så går nok alt bra :p

Lenke til kommentar
en jeg kjenner måtte operere en blodåre i endetarmen (hemoroide) fordi den var i ferd med å sprekke. det er vist vanelig for folk som enten sitter eller står mye.

 

datenerder som sitter mye kan derfor være utsatt for dette....

HAHAHA! Tror jeg ingenting på. Det har ikke noe med at du sitter for mye. Hemorider får man pga. for mye trykk på blodårene fra innsiden så vidt jeg vet. Spis mye fiber så går nok alt bra :p

Legene hans hadde sagt det han ble opperert for vanligvis skyldes at man enten slutter mye eller står mye. om han ble opperert for dette fordi han jobber med data vet jeg ikke,,, er jo forsåvidt godt mulig det var andre faktorer som skylte inn også...

 

det "beste" var at han måtte trene opp ringmuskelen i ettertid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...