Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp montert mitt nye asus A8N32 SLI

men har fått et uventet problem ,jeg får ikke startet maskinen dersom jeg sitter en av minnebrikkene i bank A1 eller A2

jeg bruker 2 stk 1024mb OcZ premium minnebrikker

jeg får brukt maskinen men da må begge kortene stå i bank B (B1+B2)

Etter det jeg kan skal disse normalt sett plaseres i A1 og B1 (de blå portene)

men da starer slår ikke skjermen inn

Noen som kan forklare dette?

5170000[/snapback]

Har nettop returnert mitt premium kort, det starter fint med en brikke i B1, dersom det er brikker noe annet sted booter den ikke, bios rapporter "memory channel fault".

Har prøvd å resette med jumper uten at det hjelper, trodde det var minnebrikkene (2x 1024 TwinMos) som var problemet da både minnet og hovedkortet var helt nytt.

Prøvde med en gammel 256 brikke i B1, da bootet maskinen ved første forsøk, prøvde så en 1024 brikke i B1, samme resultat.

 

Så snart den får brikker i A1/2 eller B2 booter den ikke, håper kortet jeg får i bytte ikke har samme problemet.

5170543[/snapback]

Jeg har lest tabellen til asus ,der det står hvilke minebrikker som kjører i dual på dette hovedkortet , jeg fant ut at det ene settet jeg har med crusial brikker ikke klarer å kjøre i dual på dette kortet , ocz brikkene mine står ikke oppført i tabellen

jeg ser at det også er ett sett med 2x512mb twinmos brikker som heller ikke klarer dual på dette hovedkortet

5170743[/snapback]

Jeg må returnere mitt hovedkort også ,nå har jeg prøvd med 2 stk corsair brikker også ,uten at det fungerer.

5176906[/snapback]

 

Det er flere måter å oppdatere bios på, som det står om på side 1. Bl.a. kan du boote med cden som fulgte med, eller bruke asus update og oppdatere via windows.

 

Det står bios versjon rett over der hvor ata enheter står listet med en gang du slår på maskinen.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
siden det 160 sider her sier det seg selv at jeg ikke gidder og lese igjennom alt.. så sry hvis dette er spurt før..

 

Hvor finner jeg ut av BIOS versionen på hk'et mitt?

 

 

på dxdiag står det: BIOS: Phoenix - Award BIOS v6.00PG

 

er dette nyeste versionen? hvis ikke.. (har lastet ned v1015 fra ASUS sine sider) vil jeg få noen ytelsesøkning i spill osv? med tanke på at de gammle driverne KANSKJE ikke støtter dual core som jeg har ?

 

Nå er det LENGE siden jeg har oppdatert BIOS.. og håper at de har gjort det enklere nå til dags.. må man framdeles gjøre det via Floppy?, eller kan man bare gjøre det i windows?

 

Har nemmelig ikke Floppy stasjon :p

5177180[/snapback]

Det var nok denne Kong Basse ville komentere tipper jeg , les posten rett over

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Prøver å finne ut hva som er forskjellen på A8N-SLI Delux & A8N-SLI Premium her.

 

Så vidt jeg kan se så er det at deluxe har chipset vifte og det kortet mellom pci-e sporene.

 

Premium har heatpipe løsnin & bios styrt sli modus..

 

Er det ingen andre forskjeller på de 2 ?

 

Skal ha en av kortene,vilket burde jeg ta,har vannkjøling,så hadde vært greit å få brukt chipset blokka til noe.

Endret av miracl
Lenke til kommentar

miracl, forsjellen er som du sier bios styrt sli velger, samt at Premium har 1 stk pci-e X1 + 1 stk pci-e X4 slot, mens Deluxe har kun 2stk pci-e X1 porter.

Og det vesentligste er jo heatpipen da. En annen forskjell er at de har forskjellig bios, så det vil kunne være visse forskjeller pga dette.

 

Har ikke hørt om noen med Deluxe som har kommet stabilt over 250Mhz 1T minnefart, dette skal vistnok være noe bedre på Premium. Så hvis du skal ha raske minnebrikker ville jeg valgt Premium. Ellers syns jeg personlig det er litt bortkastet å betale det ekstra for Premium når det skal vannkjøles.

På den annen side vet jeg at enkelte andre her har satt vannblokk rett på NB enden av heatpipen på Premium, og dermed fått vannkjølt både NB, og indirekte og strømforsyningribben (som ellers trenger litt luft ved fjerning av cpu viften)

 

Så det kan du jo også vurdere, litt avhenigig av hva slags blokk du har ol.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

hmm.. lite spm folkens

Jeg har Asus a8n-sli og x2 3800+.. Og jeg sitter og ser litt på cpu volten nå. og den driver og vandrer mellom 1.312V og 1,370V. Skal det være slik?

den er ikke overklokket.

 

Men når jeg skal ha teste ut litt overklokking bruker jeg Aibooster, siden det er det enkleste og jeg er sånn ca kiwigrønn på det området. Jeg får klokka cpuen opp til 2200MHz men når jeg skal klokke maskina ned igjen til 2000MHz så fryser alt. Noen som vet hva det kan være?

 

Hvor får jeg tak i denne ASUS updat'eren ?

 

Du må laste ned siste versjon av Asus update fra asus.com og siste versjon av chipsetdrivere fra Nvidia.com ellers kan bios oppdateringen kræsje ifølge Asus.

Ihvertall hvis du laster ned de nyeste biosene. :)

5184140[/snapback]

 

hehe.. de kortene har jo kræsj fri bios :thumbup:

Endret av Breiker
Lenke til kommentar
Breiker Postet i dag, 10:47

Men når jeg skal ha teste ut litt overklokking bruker jeg Aibooster, siden det er det enkleste og jeg er sånn ca kiwigrønn på det området. Jeg får klokka cpuen opp til 2200MHz men når jeg skal klokke maskina ned igjen til 2000MHz så fryser alt. Noen som vet hva det kan være?

Har brukt Ai Booster en god del her, og min erfaring er i alle fall at det er nokså variabelt hvor godt den fungerer sammen med de forskjellige bios variantene, både på dette og andre Asus hk jeg har.

Men det som stort sett alltid fryser maskinen er om du endrer FSB/HTT mer enn 5-8 "trinn" av gangen. Så hvis du prøver å gå fra 220 og rett ned til 200 kan det kanskje være det som er problemet.

Lenke til kommentar

Tøffer meg litt og limer inn mine innlegg fra "hjelp...!" kategorien på forumet. Gjør dette da jeg har A8N hovedkort og lurer på om det er dette kortet som skaper problemer for meg.

 

Filla

i går, 23:33

Post #1

 

 

Bruker

Registrert: 21/11-2003

Innlegg: 845

 

Advarselnivå: (0%)

 

 

X2 4200

A8N-SLI Premuim

ASUS 7800 GTX 256 (1 stk)

2 GB OCZ Platinium (2 x 1 GB)

Antec P150 (430 W Antec PSU)

WD 250 SATA 2

 

Av en eller annen grunn slå PCn seg av under innstallering av XP. Første gang skjedde det halveis gjennom formateringen. Andre gang skjedde det etter formatering, mens skjermbildet viste "..laster innn filer som skal innstalleres"

 

BIOS viser ingen feil, SATA drivere lastes greit, fin temperatur på CPU. Har bygget en del PCr, innstallert windows på enda flere, men nå står jeg fast.

 

Noen forslag ? Fjerne en av RAM brikkene ?

 

Dette innlegget har blitt redigert av Filla: i dag, 01:52

 

 

 

briktern

i dag, 00:53

Post #2

 

 

Bruker

Registrert: 09/12-2004

Innlegg: 89

 

 

 

 

Jeg har vært borti noe lignende før. Til meg var det strømforsyningen som var for sliten til å forsyne mine 4 harddisker med nok strøm.

 

Vet ikke om dette hjalp deg så mye, men sjekk at du har nok strøm!

 

 

--------------------

 

smuuud!

 

 

 

Filla

i dag, 01:51

Post #3

 

 

Bruker

Registrert: 21/11-2003

Innlegg: 845

 

Advarselnivå: (0%)

 

 

- Ved 3 dje forsøk kom den seg til første restart (etter formatering og kopiering av filer), begynnte å rulle gamle gode kjente logoer en stund før den igjen valgte å slå seg av.

 

- Har flytta rundt på RAM brikkene, prøvd alle mulige kombinasjoner, med 1 og 2 brikker.....nada.

 

- Eneste som er varmt når jeg tar på med fingrene er heatpipen, men den skal vel tåle å bli varm.

 

- Jeg har koblet SATA disken i SATA 1 (som er native), og har ingen RAID oppsett, bare 1 disk.

 

- Nå kommer jeg meg ikke inn i BIOS engang. Den slår seg av før jeg kommer så langt.... Dette er utrolig frustrende etter å ha lagt ut 15k på deler som skulle være av høy kvalitet !! Akkurat nå ligger det an til at netshop.no får noen varer i retur...

 

Dette innlegget har blitt redigert av Filla: i dag, 01:53

 

 

Noen som sitter med ideer ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...