Gå til innhold

Qtec strømforsyning - råtten kvalitet?


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål til de her som sier at de har bygd 70 maskiner med Q-Tec og ikke har opplevd noen problemer. Min lille logikk tilsier at man ikke har 70 maskiner selv, og at dette derfor er maskiner til andre, f.eks kunder/kolleger.

 

Har dere det gjelder direkte feilrapportering fra de som eier disse maskinene? Hvis de det gjelder har sjekket/vedlikeholdt hver enkelt maskin i perioder etter byggingen, eller vet om alle eventuelle problemer brukerne opplever, skal jeg gi meg.

Men kan det være at de som bruker noen av disse 70 maskinene ikke gir tilbakemelding hvis de får en blue screen nå og da, eller at maskinen (PSU) bråker no jævlig. Isåfall hjelper det jo ikke om man har bygd 1000 maskiner med Q-Tec, for man vet ikke om hvilke og eventuelt hvor omfattende feilene er.

Dette er også noe å videre tenke på for de som kalger på det de kallerHATER Q-TEC "kalnen". Noen her som hele tiden mener at ikke erfaring med noen strømforskyninger er bra nok. Man må liksom ha prøvd noen hundre før posten er verdt å lese.. Som en generell regel. Vær saklig og informer om testmetodik og mulige geilkilder som kan påvirke resultat.. LOZER

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et lite spørsmål til de her som sier at de har bygd 70 maskiner med Q-Tec og ikke har opplevd noen problemer. Min lille logikk tilsier at man ikke har 70 maskiner selv, og at dette derfor er maskiner til andre, f.eks kunder/kolleger.

 

Har dere det gjelder direkte feilrapportering fra de som eier disse maskinene? Hvis de det gjelder har sjekket/vedlikeholdt hver enkelt maskin i perioder etter byggingen, eller vet om alle eventuelle problemer brukerne opplever, skal jeg gi meg.

Men kan det være at de som bruker noen av disse 70 maskinene ikke gir tilbakemelding hvis de får en blue screen nå og da, eller at maskinen (PSU) bråker no jævlig. Isåfall hjelper det jo ikke om man har bygd 1000 maskiner med Q-Tec, for man vet ikke om hvilke og eventuelt hvor omfattende feilene er.

Disse maskinene er videresolgt ja.

Kan selvfølgelig ikke garantere at disse maskinene fungerer 100%, men mange av disse har jeg regelmessig kontakt med, og de har ikke opplevd noen problemer.

Jeg vet værtfall med meg selv at jeg klager på ett produkt når det ikke fungerer, og går derfor ut ifra at andre også gjør dette.

 

Som sagt før så påstår jeg ikke at Q-tec er kvalitet, og jeg har veldig stor tro på at når man dytter i masse ekstra greier i maskina at disse knekker sammen, men å ikke kunne anbefale dette til en person som skal ha en "kontor" pc til 3000-4000kr er å gå litt langt.

Lenke til kommentar

For de av dere som lurer på hvordan North Q PSU`ene er:

Dette er fra en tråd omhandlende om mp.no kunne ta inn North Q

   

Kan dere ikke ta inn strømforsyninger fra www.NorthQ.com? Jeg tenker da spesielt på NorthQ 4001se og 4001bl.

 

Jeg visste en del når du spurte, men ikke nok, derfor svarte jeg ikke. Det jeg visste dengang var at NorthQ høyst sannsynlig lages av www.huntkey.com og at det sannsynligvis var en 300W modell med kortvarig maxeffekt på 400W.

 

    echo: Begge PSU'ene er på 400W

 

Vel, vi testet NorthQ NQ4001 i testbenken vår idag. Bilde av testbenk her (med et fanless PSU som nå er under testing)

http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/w...est_fanless.jpg

og NorthQ her

http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/web_pics/northq.jpg

 

 

Ved 400W starter ikke PSUen, viften gjør kun et lite rykk. Ved ca. 360W så får vi omsider PSUen til å starte, men den går ned etter få sekunder. Vi prøver med ca. 340W, men den går igjen ned etter få sekunder. Ved 325W ser den ut til å gå, men etter 3-4 min. så smeller det i PSUen. Vi åpner den og det ser ut som om sikringen er gått. Kjøleribbene er glohete.

 

    echo:....som bare gir fra seg 12 - 17db.

 

Det er også et tall jeg ikke tror noe på. Subjektivt bråker den mer enn FSP30060PN ved idle.

 

    echo:Håper dere kan ta inn disse PSU'ene.

 

No way.

 

--

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

 

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Stig-Arne:

Takker for den opplysningen..

Hadde jo vært fint om Microplex kunne gjort tilsvarende test med div. Q-TEc'er..

Men det er jo svar nok at de ikke har det i sortimentet.. :)

Microplex er nok en av få seriøse autoriteter på området PSU'er..

At en PSU koster mye er ikke nødvendigvis noe kvalitetstempel slik det kan virke som om noen tror..

Lenke til kommentar
Jeg har satt opp en avstemning her:

Si din mening om Q-tec strømforsyninger

Nå har vel de fleste fått stemt (48 stk) så da er det kanskje på tide med en liten oppsummering og analyse:

 

Av de som har stemt så er det ganske mange med egen erfaring: 71%

 

------------

 

Av de med egen erfaring så er det noen med mange positive erfaringer med Q-tec: 24%

Men klart flere hadde nøytral eller mye negative erfaringer: h.h.v. 38% og 38%

 

-------------

 

Av de som ikke har egen erfaring men har hørt og lest om andres erfaringer og rykter så er det et overveldende flertall som har hørt mye negativt: 93%.

Bare 1 person (7%) hadde hørt både positivt og negativt.

Ingen hadde hørt/lest mye positivt om Q-tec.

 

-------------

 

Jeg vil tolke dette til at Q-tec har generelt noe dårlig kvalitet (34% har erfart mye negativt), men at disse også har pratet ganske høylytt om det sin missnøye. For den gruppen med nøytrale eller positive erfaringer har tydeligvis ikke blitt hørt av den gruppen som leser og hører rykter.

 

Q-tec er altså litt dårlige PSU'er men ikke på langt nær så dårlige som folk får inntrykk av.

Lenke til kommentar

Jeg har selv erfaring med 400 Watts Gold m/2 vifter.

 

Bestilte den etter at en kompis sa at det var gode greier.

Har drevet med PC (selvbygg) siden 97, og er utdannet innen radio/tv serviceelektronikk.

 

Da jeg mottok PSU'en skulle jeg sette i en noisekiller, for å senke støyen til noe som kan tolereres.

Fikk hakeslapp da jeg så inni PSU'en.

En umiddelbar følelse var at det jeg holdt i hendene var søppel.

Kassa er tynn, lett og fleksibel. Ikke slik jeg forventer en PSU skal være.

Komponentene så ut som de var ønsket på plass. Samt at oppbyggingen (kretser) så ut til å være svært enkel.

Fikk enda mere bakoversveis da jeg sjekket disse Watt'ene som PSU'en visstnok skal yte. (Peak vs Constant)

Juks, juks og juks.

 

Byttet da til en 400 Watt BeQuiet, som på 12V f.eks yter 50% mere Ampere enn Q-Tec'en.

 

Har riktignok PSU'en liggende i boden som nød-PSU.

 

PS: Kan føye til at jeg har lest en eller annen plass at de PSU'ene som følger med kabinettene er av en bedre kvalitet enn Gold serien.

Endret av snole
Lenke til kommentar

har ikke hatt noen andre problemer med qtech en noen usabilitets elementer på maskinen og utrolig dålige volt rails. det er mye ripple i de psu'ne. langt fra forskriftene. 1.9v(!) ripple uten load annet en psu'n selv målte jeg med med et databasert oscioloskop(eler hvordan det enn staves).

 

nå skal det sies at svært få switchende strømforsyninger er sælig gode i såmåte, men qtech tar kaka. de har også elendig byggkvalitet. hater å måtte gjene opp til m4 og skifte skruer på de. skjer alt for ofte. gjengene tåler ingenting.

Lenke til kommentar

Mine to "450 Watt Gold, Dual Fan" har funket uten feilslag. Den ene i ni måneder og den andre i elleve. Nå er de riktig nok "Zero Fan" da de ble bygget om med vannkjøling like etter de var kjøpt.

De var jo enkle innvendig og dermed lette å jobbe med under modding. ;)

 

Demontert

Montert

I drift

 

Ikke verdens mest krevende PCer:

AMD XP 2400 CPU, FX 5200 GPU, 1 stk. 120 GB HD. Samme i to maskiner.

En CD-ROM brenner og en DVD-brenner i ene maskinen, en DVD-spiller i den andre.

CPU og GPU er ikke klokket :whistle:

 

MINE Q-TECer VIRKER !!!

Unskyld CapsLock men ikke alle har like lett for å forstå det. :D

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har selv erfaring med 400 Watts Gold m/2 vifter.

 

Bestilte den etter at en kompis sa at det var gode greier.

Har drevet med PC (selvbygg) siden 97, og er utdannet innen radio/tv serviceelektronikk.

 

Da jeg mottok PSU'en skulle jeg sette i en noisekiller, for å senke støyen til noe som kan tolereres.

"Erfaring" ??

Innlegget ditt (og ett par andres) er null - 0 - verdt.

Hvem f*** kjøper en billig Q-Tec for å "tukle" inni der... "utdannet" eller ei..?

Tipper ganske mange "problem" med Q-Tec skyldes "hobby-ingeniører" som skal modde el-komponenter.

Ja.. jeg er slem og ekkel nå.

Demogorgon:

Du synes sikker du er en j**el på elektronikk.. Hvordan har du da unngått å få med deg at ingen PSU'er skal startes opp uten load? Strøyk i elektrofag tenker jeg vi sier..

Hvorfor i all verden driver dere og tukler inne i Q-Tec'er tro?

Kanskje fordi det ikke har så store økonomiske konsekvenser som å mishandle en PSU til 1000kr++?

Likevel.. det blir litt feil (for meg) å "disse" Q-Tec utifra slike knølete/amatørmessige "eksperimenter på gutterommet"..

Lenke til kommentar
Jeg har selv erfaring med 400 Watts Gold m/2 vifter.

 

Bestilte den etter at en kompis sa at det var gode greier.

Har drevet med PC (selvbygg) siden 97, og er utdannet innen radio/tv serviceelektronikk.

 

Da jeg mottok PSU'en skulle jeg sette i en noisekiller, for å senke støyen til noe som kan tolereres.

"Erfaring" ??

Innlegget ditt (og ett par andres) er null - 0 - verdt.

Hvem f*** kjøper en billig Q-Tec for å "tukle" inni der... "utdannet" eller ei..?

Tipper ganske mange "problem" med Q-Tec skyldes "hobby-ingeniører" som skal modde el-komponenter.

Ja.. jeg er slem og ekkel nå.

Demogorgon:

Du synes sikker du er en j**el på elektronikk.. Hvordan har du da unngått å få med deg at ingen PSU'er skal startes opp uten load? Strøyk i elektrofag tenker jeg vi sier..

Hvorfor i all verden driver dere og tukler inne i Q-Tec'er tro?

Kanskje fordi det ikke har så store økonomiske konsekvenser som å mishandle en PSU til 1000kr++?

Likevel.. det blir litt feil (for meg) å "disse" Q-Tec utifra slike knølete/amatørmessige "eksperimenter på gutterommet"..

du prøver å vise oss hvilket nivå vi alle ligger på her, men du ender opp med å drite ut deg selv.

prøv å vær en smule konstruktiv i kritikken og hold en litt mer ydmyk tone, så vil deg gå deg vel her i livet. :)

 

men la meg svare på anklagene:

testet jeg med en mostand på railene?

selvsagt testet jeg med load! en 5ohms coolpack motstand for anledningen om du så absolutt må vite. det blir selvsagt ikke mye ripple uten load på psu'n.

sto jeg i elektronikk?

ja. uten problem.

hvorfor i allverden tukler jeg med qtech?

jeg hadde en liggende og ville gå dypere in på hvordan en switchende strømforsyning virket.

gjorde jeg eksprimenter på gutterommet?

nei. vi har klasserom for slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

du prøver å vise oss hvilket nivå vi alle ligger på her, men du ender opp med å drite ut deg selv.

prøv å vær en smule konstruktiv i kritikken og hold en litt mer ydmyk tone, så vil deg gå deg vel her i livet. :)

Akkurat her tror jeg du må begynne med deg selv faktisk..

men la meg svare på anklagene:

testet jeg med en mostand på railene?

selvsagt testet jeg med load! en 5ohms coolpack motstand for anledningen om du så absolutt må vite. det blir selvsagt ikke mye ripple uten load på psu'n.

har ikke hatt noen andre problemer med qtech en noen usabilitets elementer på maskinen og utrolig dålige volt rails. det er mye ripple i de psu'ne. langt fra forskriftene. 1.9v(!) ripple uten load annet en psu'n selv målte jeg med med et databasert oscioloskop(eler hvordan det enn staves).

Du kan kanskje lese ditt eget innlegg før du fornærmet svarer tilbake?

Stod det noe om at du målte med en motstand koblet til PSU'n?

Ikke det nei..

sto jeg i elektronikk?

ja. uten problem.

Da tror jeg jaggu du burde klare å stave oscilloskop.

hvorfor i allverden tukler jeg med qtech?

jeg hadde en liggende og ville gå dypere in på hvordan en switchende strømforsyning virket.

gjorde jeg eksprimenter på gutterommet?

nei. vi har klasserom for slikt.

 

:whistle:

 

Altså...

Jeg stiller spørsmålstegn ved denne evinnelige skittkastingen mot Q-Tec..

Og når en såpass oppegående kar som Simen1 ikke kan finne en eneste "review" eller test som underbygger disse påstandene, og må ty til en høyst uformell spørreundersøkelse for å "bevise" påstander om Q-tec, som enkelte her nører oppunder..

Ja da.. sier jeg "Case Closed"..

..som er:

Q-Tec PSU'er er billige fungerende PSU'er hvorav en viss andel av dem har feil.. som de fleste andre PSU'er du kan kjøpe fra andre produsenter..

 

Edit:

Det er sikkert en morsom hobby å modde PSU'er..:-)

Men sånn til ettertanke:

Hvordan stiller Nemko seg til slikt? Forsikringsselskaper?

 

:hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...