Gå til innhold

Qtec strømforsyning - råtten kvalitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Altså...

Jeg stiller spørsmålstegn ved denne evinnelige skittkastingen mot Q-Tec..

Og når en såpass oppegående kar som Simen1 ikke kan finne en eneste "review" eller test som underbygger disse påstandene, og må ty til en høyst uformell spørreundersøkelse for å "bevise" påstander om Q-tec, som enkelte her nører oppunder..

Ja da.. sier jeg "Case Closed"..

..som er:

Q-Tec PSU'er er billige fungerende PSU'er hvorav en viss andel av dem har feil.. som de fleste andre PSU'er du kan kjøpe fra andre produsenter..

 

Edit:

Det er sikkert en morsom hobby å modde PSU'er..:-)

Men sånn til ettertanke:

Hvordan stiller Nemko seg til slikt? Forsikringsselskaper?

 

:hmm:

Greit nok det, men den store forskjellen på Q-Tec og Merke X er at Q-Tec gir seg fortere når man presser dem. Det har jeg som sagt opplevd selv.

 

Hvis man ser på innleggene over der folk har bygget mange maskiner med Q-Tec som standard så er dette (i alle fall de som er dokumentert) enkle og lite belastende systemer.

 

Jeg for min del har bygd utelukkende spillmaskiner og har som sagt hatt litt over 33% feil på disse.

 

Det kan jeg med hånda på hjertet fortelle deg at er vesentlig høyere enn "normalt".

 

-KJ

Lenke til kommentar

Etter min mening var det ganske mange billige eller fraværende poeng i det siste innlegget ditt, men spesielt en av setningene fikk meg til å vri meg:

 

Ja da.. sier jeg "Case Closed"..

..som er:

Q-Tec PSU'er er billige fungerende PSU'er hvorav en viss andel av dem har feil.. som de fleste andre PSU'er du kan kjøpe fra andre produsenter..

 

Hva er meningen med denne uttalelsen ? Hvilket merke er det som ikke har en viss andel av feil ? Du overser jo hele poenget, nemlig at nettopp denne andelen oppfattes av de fleste av de som har innlegg i tråden til å være vesentlig høyere enn for andre merker.

 

Du kan jo skaffe deg noen kontakter i diverse databutikker, og forhøre deg om returprosenten på Q-TEC/Aashima kontra andre merker, for et litt mer håndfast bevis.

Lenke til kommentar

da man har pc som interesse og driver på og bygger og oppgraderer litt nå og da, så er strømforsyninga en ting man ikke skal spare på! kjøp en skikkelig en på 400-500watt så har man forsyning i mange år, har selv en mist 430watt.

brukte selv en q-tec i en pc jeg bygde for to år siden og den tok knekken på ett hovedkort og en hardisk!! pga ustabile spenninger mulig jeg var uheldig men jeg tar ikke sjansen en gang til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Etter min mening var det ganske mange billige eller fraværende poeng i det siste innlegget ditt, men spesielt en av setningene fikk meg til å vri meg:

 

Ja da.. sier jeg "Case Closed"..

..som er:

Q-Tec PSU'er er billige fungerende PSU'er hvorav en viss andel av dem har feil.. som de fleste andre PSU'er du kan kjøpe fra andre produsenter..

 

Hva er meningen med denne uttalelsen ? Hvilket merke er det som ikke har en viss andel av feil ? Du overser jo hele poenget, nemlig at nettopp denne andelen oppfattes av de fleste av de som har innlegg i tråden til å være vesentlig høyere enn for andre merker.

 

Du kan jo skaffe deg noen kontakter i diverse databutikker, og forhøre deg om returprosenten på Q-TEC/Aashima kontra andre merker, for et litt mer håndfast bevis.

Vi har alle rett å ha en mening..

 

Synes du må ha veldig tungt for det når du ikke klarer å utlede budskapet i min enkle konklusjon.. som forøvrig ikke behøver å være riktig.

Men da vil jeg gjerne at du og andre her kommer med litt mer dokumentasjon enn "kammeraten min hadde Q-TEc som sugde j***lig"..eller

"skaffe deg noen kontakter i databutikker" og "forhøre deg om returprosenter"..

Det synes jeg f.eks. du kan dokumentere.. ikke jeg..

Jeg har sålangt ikke hatt noen dårlige erfaringer med Q-TEc..

Jeg forventer heller ikke allverden av ytelse av noe som koster lite...at det fungerer til mitt bruk holder..

Det er faktisk ett par andre her som har sammenfallende syn på den saken.

Jeg har "googlet" og trålet nettet etter tester som dokumenterer påstandene om at PSU'er fra Q-Tec er elendige og ikke yter iht. specs..

Det eneste jeg har funnet er ett par tester.. bl.a. hos "Tom" hvor Q-Tec ikke utmerket seg hverken i postitiv eller negativ retning.. En annen test (annet nettsted) av Q-Tec Gold 550W var udelt positiv..

Og så har jeg observert en rekke hatefulle utsagn i diverse fora..bl.a. her på hw.no som skulle tilsi at Q-Tec er søppel..

Men enn så lenge anser jeg slikt som ryktemakeri som forløpig ikke er godt nok dokumentert.

Som sagt noen ganger nå.. Jeg har tatt feil før og har ikke noe problem med å revurdere mitt syn..når jeg blir overbevist godt nok..

 

;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis man ser på innleggene over der folk har bygget mange maskiner med Q-Tec som standard så er dette (i alle fall de som er dokumentert) enkle og lite belastende systemer.

 

Jeg for min del har bygd utelukkende spillmaskiner og har som sagt hatt litt over 33% feil på disse.

 

Det kan jeg med hånda på hjertet fortelle deg at er vesentlig høyere enn "normalt".

 

Nå er du nok ved sakens kjerne.. :)

De aller fleste spill.. f.eks. noe så "uskyldig" som Sims2.. belaster CPU/GPU 100% konstant etter det jeg har observert..

Og da de fleste "gamere" holder på ett par-tre timer i strekk så får komponentene, og da særlig PSU "kjørt seg".

Dersom PSU er av enkel type uten overspenningsvern eller "sofistikert" styring av de ulike "railene" så er det ikke merkelig at overbelastning el. varmgang kan gi svært uønskede resultat.

Så derfor ville jeg ikke valgt en Sweex, Q-Tec, "Noname" PSU i en "spillemaskin" eller en "entusiastmaskin" klokket maksimalt.. proppet med strømkrevende utstyr.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
"Erfaring" ??

Innlegget ditt (og ett par andres) er null - 0 - verdt.

Hvem f*** kjøper en billig Q-Tec for å "tukle" inni der... "utdannet" eller ei..?

Synes du tar vel hardt i her.

Å sette i en noisekiller kan knapt kalles modding.

Den kobles på spenningen som viften får. Dvs 12 Volt.

 

Ellers har jeg leitet litt i diverse tråder her inne, og sett utrolig mange som har hatt

Q-Tec PSU som har tatt kvelden, og gjerne tatt andre komponenter i samme slengen.

 

I tillegg fant jeg denne linken her:

http://www.dsb.no/fpdetaljer.asp?pid=125&Rank=16

 

Her er en screenshot som xthal postet i en tråd, målinger av hans 550 Watt Q-Tec.

SkiiiitPSU%20til%20xthal.GIF

Lenke til kommentar

Andre utsagn i diverse Q-tec tråder.

 

Har "forsøkt" en Q-tek 550W, men jeg kom ikke så veldig langt, den ville ikke dra systemet før jeg halte ut nesten alle diskene. Det morsomme var at PSU'en den skulle erstattet var bare en gammel Chieftec 340W... som gjorde jobben greit.

 

Hadde også Q-tec 550W. Ble anbefalt å kjøpe den på komplett i oslo. Fungerte fint i et år, men måtte skifte etter at jeg hev inn SCSI-disk nr. 2. Da slo PC-en seg av uten at jeg så antydning til bluescreen. Er nå den lykkelige eier av en Enermax 550W. Etter at jeg hadde kjøpt den nye PSU-en sammenlignet jeg spec'en på de to PSU. Så til min forskrekkelse at peak output på Q-tec 550W var på 285W mens Enermax'en hadde 650W som peak output. Så Q-tec jukser stort med effekten her. Det er ikke akkurat tillitsvekkende... Aldri noe mer Q-tec-PSU for meg.

 

Jeg har også hatt q-tec PSU. no.gif den ga for mange volt til 12v & 3.3v. alle burde holde seg unna q-tec. Man kan betale et par hundre mer for en psu som duger, en å måtte kjøpe nye komponenter til mye mer

 

hadde en p3-850mhz med 2disker, 1scsi-brenner og noe annet småtteri.

 

prøvde å installere en 7200rpm disk til, men da stoppet maskinen ganske raskt under boot. prøvde å bytte litt rundt på strømkablene, men PCen ville ikke boote med alle diskene.

 

jeg kunne ikke fatte at ikke PSUen i maskinen, en qtec 350W sak, skulle greie å dra dette. jeg fant fram en gammel aopen 235W sak fra skapet, og nå funker maskinen 100%...

 

er virkelig qtec så dårlig?

 

akkurat det samme skjedde med meg, men jeg hadde en 450w, den røk, så jeg fikk ny, den røk også, jeg gjorde et siste forsøk og den døde den og.

 

Q-tec er bare dritt

 

Synes det er mange som har opplevd (selv) negativt om Q-tec.

Samtidig som folk kjøper den pga feilaktig/misvisende specs.

Er en del som har positive ting å si om Q-tec, det skal jeg ikke legge under en stol.

Men synes fremdeles det er en overvekt av misfrnøyde Q-tec brukere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
"Erfaring" ??

Innlegget ditt (og ett par andres) er null - 0 - verdt.

Hvem f*** kjøper en billig Q-Tec for å "tukle" inni der... "utdannet" eller ei..?

Synes du tar vel hardt i her.

Å sette i en noisekiller kan knapt kalles modding.

Den kobles på spenningen som viften får. Dvs 12 Volt.

 

Ellers har jeg leitet litt i diverse tråder her inne, og sett utrolig mange som har hatt

Q-Tec PSU som har tatt kvelden, og gjerne tatt andre komponenter i samme slengen.

 

I tillegg fant jeg denne linken her:

http://www.dsb.no/fpdetaljer.asp?pid=125&Rank=16

 

Her er en screenshot som xthal postet i en tråd, målinger av hans 550 Watt Q-Tec.

Joda.. jeg tok for hardt i.. ser det..:blush:

Og her er noe som tilsier det motsatte av din og "xthal" sine erfaringer..

Har også bygd/testet et klokket system basert på Asus P4S800 med Q-Tec 300W som har vist helt stabile spenninger på alle railer.. selv klokket fra 2.4 til 3.6 (Prescott) avlest av AsusProbe (som forøvrig er ett program som leser av Bios).

"Bare koble på 12V'en".. kanskje det var noe slikt "xthal" dreiv med? Pluss "ørti" katoder på samme "daysichained" molex?

Merkelig da at 12V'en svikter.. :)

Ja.. jeg provoserer vel for mye nå også, men det er kanskje ikke spesielt vanskelig å finne "dokumentasjon" som bekrefter sine egne "fakta" dersom man er ute på "korstog".

På den annen side.. jeg kan jo ikke komme forbi at det ser ut som om det er mange som har hatt dårlige erfaringer med Q-Tec.

Og ofte er det jo en sammenheng mellom pris<->ytelse/kvalitet.

Så derfor:

Dersom jeg skal bygge ett billig system for "enkel" bruk.. da mener jeg Q-Tec duger.

Dersom jeg skal bygge ett "monster-clocked" system for seriøst 3D-gaming..da tror jeg at jeg vil velge en "noe" dyrere PSU.. f.eks. de som anbefales av Microplex.

Lenke til kommentar
Ja da.. sier jeg "Case Closed"..

..som er:

Q-Tec PSU'er er billige fungerende PSU'er hvorav en viss andel av dem har feil.. som de fleste andre PSU'er du kan kjøpe fra andre produsenter..

 

Hva er meningen med denne uttalelsen ? Hvilket merke er det som ikke har en viss andel av feil ? Du overser jo hele poenget, nemlig at nettopp denne andelen oppfattes av de fleste av de som har innlegg i tråden til å være vesentlig høyere enn for andre merker.

 

Du kan jo skaffe deg noen kontakter i diverse databutikker, og forhøre deg om returprosenten på Q-TEC/Aashima kontra andre merker, for et litt mer håndfast bevis.

Vi har alle rett å ha en mening..

 

Synes du må ha veldig tungt for det når du ikke klarer å utlede budskapet i min enkle konklusjon.. som forøvrig ikke behøver å være riktig.

Men da vil jeg gjerne at du og andre her kommer med litt mer dokumentasjon enn "kammeraten min hadde Q-TEc som sugde j***lig"..eller

"skaffe deg noen kontakter i databutikker" og "forhøre deg om returprosenter".

En "konklusjon" som sier "Q-tec har en returprosent. Andre merker har en returprosent." bidrar ikke så mye til diskusjonen i mine ører, det er nettopp denne prosenten vi diskuterer.

 

For brukernes erfaringer, kan man se på:

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

Når det gjelder å få tilgang til returprosenter, er det selvfølgelig vanskelig, da de av oss som er/har vært ansatt hos leverandører eller butikker som regel er knyttet til taushetsplikt av arbeidskontrakten, så man kan bare antyde oppfattelser som privatperson. Sånn sett kan ingen legge ferdige tall i fanget ditt, med mindre du selv har personlige kontakter i bransjen, uansett hvor lite du vil at det skal være tilfellet.

Lenke til kommentar

for å begynne ett sted, noen sa at energmax(skrev jeg det rett?) er så gode, Mixroplex fjernet dem fra sitt sortimang grunnet stor feilprosent(hadde selv en som gikk i lufta).

derfor kan jeg konkludere med at energmax er det dårligste som noengang er lagd! og alle som sier meg mot har feil. :whistle:

 

 

men over til noe annet, Q-tec.

 

mange sier, at de er dårlig kvalitet og alle har proiblemer med dem, og sier at grunnen til at komplett mm selger dem fordi de har så gode avtaler med levrandøren at de kan tåle mange returer, men la oss ta ett regnestykke:

 

en qtec 450W psu koster på komplett 250kr. hvis vi tar hardt i så sier vi at de tjener 50 spenn på dem. jeg tipper de tjener 5-20kr, men det er nå så.

 

DERSOM det var sånn som folk vil ha det til at(bare for å ta ett tall for moro skyld) 1/5 av qte psuene som komplett selger må inn på retur.

 

komplett tjener 20-100kr på 5 qtec 450W sier vi.

 

en retur på disse gjøres slik:

1. godkjennelse av retur, tar en arbeider 2-4min.

2. de må ta den inn, sortere den, teste den, gjøre papirarbeid mm. 10-30 min

3. de må sende ut en ny, da forsvinner en psu fra deres sortimant 5-10min

4. porto 50kr+-

 

 

 

dvs:

15-50 min arbeid pr psu som kommer inn.(la oss si de tjener 100 kr pr time ca 25-80kr for arbeidskraften)

en psu mindre og selge

50kr i utgift til porto

 

 

dere må se selv at dersom regnestykket er slik ville ikke komplett og andre tjene på dette! Dersom de hadde hatt så stor feilprosent ville de ikke solgt det. de tjener mye mer på å sende en dyrere psu til hjemmebrukerene enn enn billig som de må ha retur på!

 

 

jeg vil bare si at alle tall jeg har i dette innlegget er gjetninger og ca tips fra min side.

 

 

 

mvh

magnus AKA Musa

Lenke til kommentar

Problemet med regnestykket ditt er at det er litt for mange antagelser i favør din egen konklusjon. Dekningsgraden du antar høres liten ut i mine ører for et lavkostnadsprodukt.

 

I tillegg kan du ikke bare overse dette med fordelaktige returavtaler, f.eks. kunne det jo hende at de for hver 4. psu de kjøper fra Q-TEC får en gratis, så de slipper alt papirarbeidet med å sende tilbake returer til leverandør osv.

 

Hvis man skal ta feilmeldingene fra forumbrukerne som en pekepinn, er det slik at de fleste av feilene utarter seg slik at psu tar kvelden og ikke starter. Dette kan sjekkes ved en enkel kortslutning i atx-pluggen, og tar under 1 minutt.

 

Du glemmer også dette med at folk flest først og fremst kjøper det som er billigst, og at butikken antakelig heller ville mistet kunder enn å få de til å gå over på dyrere merker hvis de skulle kuttet ut sine billige alternativ.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

*offtopic*

 

på en q-tec psu som en kamerat kjøpte til en gammel fettpc så sto det

"low noise, noise lever under 33db"

33 db er mye(ihvertfall for min del) og det sto at psuen bråka 32.8db!!

noe som IKKE kan være sant fordi den bråker som bare f***!!!

 

jeg skulle liksom overklokke en pc : AMD Athlon 25000+(BARTON)(1.833Ghz)

radeon 9600PRO, 80GB HDD og vulcano 12

den ville ikke lenge enn ca. 2Ghz!!

vcore ville ikke lenger opp enn 1.68v tror jeg(q-tec "450W")

DET ER UBRUKELIG!!

 

så q-tec er billig dritt :yes:

Endret av DarkStarr
Lenke til kommentar

Greide faktisk å finne Specs på en Q-tec 650w tripple fan men

jeg måte virkelig lete på nettet for å finne noen som solgte

dem som hadde specs, Jeg fant en, bare EN side som viste

specs. Skulle tru at Q-tec hadde instruert sine selgere

om å ikke vise specs :hmm:

 

Fra en tidligere post

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=351703&hl=#

 

1766.jpg

 

Link til eneste webshop som oppgir specs

QTec 650w PSU (Triple Fan)

Ref:1766

650 W PSU

Suitable for ATX systems and P4

3 fans (2x 80 mm and 1x extra large 120 mm fan) for optimal cooling with lower noise

Complies to latest PFC power distortion standards

230V input voltage

Low voltage power switch

Noise level less than 29 dB(A)

Gold colour

Product size (HxWxD in mm): 85 x 150 x 170

Serial ATA Support

6 x 5"1/4 Plugs, 2 x 3"1/2 Plugs

 

Power Ratings :

 

+5v = 30A peak

+12v = 20A peak

-5v = 0.5A peak

-12v = 0.8A peak

+3.3v = 26A peak

+5v Standby = 2.5A peak

 

Denne q-tec psuen leverer i realiteten ikke noe mer en min 300w F/S psu!!!

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...