Gå til innhold

Qtec strømforsyning - råtten kvalitet?


Anbefalte innlegg

Jeg er så lei folk som bare blåser ut "Q-tec suger de bråker dobbelt så mye som oppgitt og funker ikke til en 66mhz engang hahaha!1!1!!"

 

Min Q-tec 300w er stillegående og har gått fint uten et problem i snart 2 år. Kjører et socket A system. Det er billige PSU'er og man kan ikke forvente at de skal klare 10hdd og et klokka system. Q-tec fungerer bra i "surfe" PC'er og liknende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes det er veldig rart at mange klager på at den støyer mye, siden Q-tec står for Quiet Technoligy (står på deres PSUer The Quiet Power Supply).

 

Så noe må være galt.

 

Har selv en enermax PSU på 360 W som fulgte med Chieftech kabinettet, men kan ikke si jeg kan skille ut hva som er PSU, CPU, Skjermkort eller kabinett viftene som bråker.

 

 

Edit: sjekket på hjemmesiden deres og så vit jeg skjønte så stå qtec for Quality Technoligy som også har blitt nevnt før.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Det er egentlig helt uinteressant hva W en psu blir solgt som. Det som er interessant er det som står på etiketten på den. F.eks på Q-tec sine psu'er som blir solgt som 350W, står det Max Load 180W. Så du tror du kjøper en 350W, men ender opp med en som du max kan belaste med 180W.

Lenke til kommentar

Brukte en "450" watt Q-tec PSU i følgende pc i nesten et år :no:

P42,[email protected]

2x512MB ram

9800pro

1stk hdd

2stk CDROM'er

 

Pcen var ustabil som ****. Reboot minst en gang om dagen, men heldigvis holder jeg ikke på med noe som jeg ikke har råd til å miste..

 

Da jeg kjøpte meg nytt skjermkort (x800xt) og hdd, måtte jeg bare kjøpe meg ny PSU også. Tok ikke sjansen på at det skulle dø :cry:

 

Bror min sitter nå på den Q-tecen :evil: Har nå en Enermax 460W til 1000kr, MYE bedre :love:

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar
Har hatt en Q-tec (480 W) psu i snart et år. Den klarer fint å drive maskinen, som består av 3 hdd, 2 optiske. cpu er amd xp2400+ som er litt overklokket. Har ikke hatt noen stabilitetsproblemer. Men den bråker...

Men du har heller ikke belastet PSU'en noe særlig med det dataoppsettet.

 

Jeg bruker alltid kvalitetsstrømforsyninger med et godt rykte. Den siste jeg kjøpte er en Antec NeoPower 480 Watt. Ca. 1100,- fra databutikken. Den har en 120 mm vifte som avgir meget lite lyd. Jeg har også en Enermax 350 Watt av nyere dato som leverer strøm til serveren min bestykket med en P4 2.5 GHz prosessor og 11 harddisker. Også denne meget lydløs og med mulighet til å regulere viftehastigheten manuelt.

Lenke til kommentar
Nå tar du vel litt hardt i.

Enermax er gode strømforsyninger, men ikke på topp i kvalitet og overpriset.

Chieftec strømforsyninger er bråkete og har sannsynligvis ganske dårlig virkningsgrad. THG greide vel også å få en til å ryke i sin test for et par år siden.

Fotron Source (aka sparkle) er ganske høykvalitet PSU'er og har i den siste tiden hatt ganske fine priser, men jeg savner noen virkelig krafthester.

Tagan er vel også bare en relabel av et annet (eller flere) merke så det er nok ikke godt å vite om alle PSU'ene deres er av kvalitet.

 

De beste PSU'ene til greie priser er (var?) vel Antec Truepower, TTGI og F/S.

Nei jeg synes ikke jeg tar hardt i her.

 

Ingen av merkene over har noensinne sviktet i noe jeg har bygd og de holder det de lover når det kommer til effekt.

 

Kunne sikkert ha slengt inn Antec Truepower i samme slengen, men der har jeg bare hatt en PSU fra Antec, så derfor velger jeg å utelate dem. Den ene jeg hadde var en TP 380W, og den drev mitt system som trenger godt over 400W uten å hikke. (Noe THG forklarer hvordan den klarte da de målte sitt testeksemplar til ~490W...)

 

Har hatt desidert flest Enermax og Chieftec PSUer og ingen av disse har kveldet så langt. Da må det være noe galt med NorthQ og Q-Tec når disse kvelder i så godt som 30% av de maskinene jeg brukte dem i.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Kan legge til at jeg har satt sammen ca 75 maskiner med Q-tec kabinett og strømforsyning. Har ikke hatt problemer med EN maskin enda..

Hvor lenge siden er dette? Hvilke PSUer var dette og hva slags maskinvare var det ellers i disse?

 

Det skal ikke gå an at man skal oppleve slike forskjeller på samme maskinvare, så det må være noe spesielt i ditt tilfelle.

 

I mitt tilfelle så er de eldste Q-Tecene jeg bygget litt over ett år gamle. Av disse er det en som fortsatt kjører med original PSU og da to som har konket. En som nå var ca. 6 måneder gammel konket her like før jul, og den siste som jeg sendte i retur ville ikke en gang drive en XP2500+ med ett R9800, 1024MB RAM og en disk + CDRW.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Greit at Qtec ikke er verdens beste strømforsyninger, men holder da greit i en middels kontor pc. Har for morroskyld bytta ut psu'en i maskinen min nå med en Qtec 400w.

 

Dette er som følger; A64 3700 @ 2600Mhz, Gainward 6800 Ultra GS @ Ultra Extreme. 1024MB RAM, 14 Disker (Kobla til alt jeg fant for morro skyld), 2 CD brennere, og 7 vifter.

 

Maskinen går stabilt som alltid, vi får se hvor lenge det varer.

Noen som tipper på når den smeller? :p

Lenke til kommentar
Greit at Qtec ikke er verdens beste strømforsyninger, men holder da greit i en middels kontor pc. Har for morroskyld bytta ut psu'en i maskinen min nå med en Qtec 400w.

 

Dette er som følger; A64 3700 @ 2600Mhz, Gainward 6800 Ultra GS @ Ultra Extreme. 1024MB RAM, 14 Disker (Kobla til alt jeg fant for morro skyld), 2 CD brennere, og 7 vifter.

 

Maskinen går stabilt som alltid, vi får se hvor lenge det varer.

Noen som tipper på når den smeller? :p

hmm..noen som tipper hvor mye du må betale for nytt oppsett ? :!:

Lenke til kommentar
Har hatt en Q-tec (480 W) psu i snart et år. Den klarer fint å drive maskinen, som består av 3 hdd, 2 optiske. cpu er amd xp2400+ som er litt overklokket. Har ikke hatt noen stabilitetsproblemer. Men den bråker...

Men du har heller ikke belastet PSU'en noe særlig med det dataoppsettet.

 

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar

Har Qtek 400 watt strømforsyning nå. Har hatt det snart et år tenker jeg. Denne driver følgende:

3 harddisker

cdbrenner

2600+ CPU noe klokket

1 gig OCZ PC3000 minne

Thermaltake Xaser II Kabinett med 7 vifter og bluelight foran

Matrox Parhelia 3 skjerms kort

2 x Radeon 7000 PCI kort

=Totalt 5 skjermer som kjører hele tida

Volcano7 vifte med lys i

 

Jeg har ikke merka noe som helst galt? :hmm:

Lenke til kommentar
Husk at Q-Tec PSU'er er av ELENDIG kvalitet. De bruker billigkomponenter og hvis den oppgir noe til 500W yter den egentlig ikke mer enn halvparten. Sjekk alle negative tilbakemeldinger i prisguiden og forumet.

 

Q-Tec PSU'er er også kjent for å drepe HD'er.

Har du hatt Qtec selv? hvis ikke er vel det du sier ganske sterkt..at den dreper HD`er..hallo??

Har selv en Qtec 650W og den yter faktisk det den skal, iallefall utifra testprogrammer og målingsverdier jeg har tatt. Har ALDRI hatt problemer av noe slag. Hadde Chieft. før, en som virkelig skulle være god, men den konka ut etter 2 måneder..DEN var elendig..

Så kanskje Qtec er kjent for å være dårlig, men jeg er iallefall heldig å har en veldig BRA en..Den er stillegående også.

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar
Q-tec strømforskyninger fungerer for de aller fleste helt flott. Noen har tilogmed stabile spenninger, men det er også en litt stor feilprosent (promille?). Har hatt erfaringer med datamaskiner jeg har bygd som ikke har fungert helt flott. Problemet relatert til strømforskyning! Min sjefs-data ville jeg hold fri for Q-tec. Utover dette vil jeg likevel ikke si " Q-TEC SUGER MÆTT !!!!!!!!!!! "

 

Q-tec er lite foretrukket også hatet her på forumet men en viktig faktor er at mange her på overklokkings forumene tusler litt med overklokking. Noen har maskinene lesset ned med peltier elementer, katoder, vifter osv. For de fleste her er en viftemodd overkommelig. Det er også mange her på forumet som bruker tusenvis av kroner og timer på å få en lydløs datamaskin!

 

Den støyer mest når noen presser de siste watt og livsskitten ut av den! Effekten er som kjent oppgitt på en litt annen måte en noen trodde, og det kan de nok ikke henges for bare settes i litt dårlig lys. Effekt oppgitt i PEAK LOAD. Selv sattser jeg ikke på Q-tec, men de duger jo med en modefikasjon. Da til bruk som (eks.) testbenk, vannkjølings objekt osv.

 

Konklusjon. Q-tec er helt greit for den gjennomsnittlige PC bruker. Gjerne hvis man er flink til å benytte reklamasjonsretten...

 

LOZER

 

Her var jeg snill synes jeg.. Noen rettinger

 

Sitterte meg selv! Til trådstarter hvis du leser alt som står i tråden blir du nok endel klokere. Skal den modifiseres eller brukes til selvmordsprosjekter er den grei. Til en surfe datamaskin kan det fungere greit nok (støy).. Finnes mange andre poster med mer eller mindre vitenskaplige avhandlinger eller rene Q-(Kluks Klan) tråder...

:thumbup:

 

LOZER

Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål til de her som sier at de har bygd 70 maskiner med Q-Tec og ikke har opplevd noen problemer. Min lille logikk tilsier at man ikke har 70 maskiner selv, og at dette derfor er maskiner til andre, f.eks kunder/kolleger.

 

Har dere det gjelder direkte feilrapportering fra de som eier disse maskinene? Hvis de det gjelder har sjekket/vedlikeholdt hver enkelt maskin i perioder etter byggingen, eller vet om alle eventuelle problemer brukerne opplever, skal jeg gi meg.

Men kan det være at de som bruker noen av disse 70 maskinene ikke gir tilbakemelding hvis de får en blue screen nå og da, eller at maskinen (PSU) bråker no jævlig. Isåfall hjelper det jo ikke om man har bygd 1000 maskiner med Q-Tec, for man vet ikke om hvilke og eventuelt hvor omfattende feilene er.

Lenke til kommentar
Kan legge til at jeg har satt sammen ca 75 maskiner med Q-tec kabinett og strømforsyning. Har ikke hatt problemer med EN maskin enda..

Hvor lenge siden er dette? Hvilke PSUer var dette og hva slags maskinvare var det ellers i disse?

 

Det skal ikke gå an at man skal oppleve slike forskjeller på samme maskinvare, så det må være noe spesielt i ditt tilfelle.

 

I mitt tilfelle så er de eldste Q-Tecene jeg bygget litt over ett år gamle. Av disse er det en som fortsatt kjører med original PSU og da to som har konket. En som nå var ca. 6 måneder gammel konket her like før jul, og den siste som jeg sendte i retur ville ikke en gang drive en XP2500+ med ett R9800, 1024MB RAM og en disk + CDRW.

 

-KJ

Er fra 2003 til nå.

Det er hovedsaklig snakk om Q-Tec Midi tower ATX 6024MD, Sort Pro Line, m/350W som komplett selger.

Har ikke noen erfaring med Q-tec strømforsyninger som selges løst.

Synes ikke denne 350W strømforsyningen bråker spesiellt heller.

Enermax silent series greier jeg har i min egen maskin bråker mer for å si det sånn.

 

Hovesaklig inneholder disse maskinene veldig lite, hovedkort med det meste innebygget, en harddisk og DVD brenner, men er også flere maskiner med XP3000+, 1024MB ram, Radeon 9800, flere harddisker osv som kjører på disse uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...