Gå til innhold

Qtec strømforsyning - råtten kvalitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men som sagt.. kjøper man et bra system.. så sparer man vel ikke pengene på en billig PSU?.. er som å style hele bilen men sette inn en gammel dårlig motor som havarerer etter 6 mnd.

 

Vil si at PSU nesten er den viktigste komponenten i hele systemet. Da teller man ikke på ørene her. Men derimot bygger man billig hele veien er vel Q-Tec en grei partner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
De merkene jeg har hatt god erfaring med er EnerMax, Cheiftec, Fortron Source og Tagan. Alle disse er solide, kraftige strømforsynere som leverer det de skal eller mer til.

Nå tar du vel litt hardt i.

Enermax er gode strømforsyninger, men ikke på topp i kvalitet og overpriset.

Chieftec strømforsyninger er bråkete og har sannsynligvis ganske dårlig virkningsgrad. THG greide vel også å få en til å ryke i sin test for et par år siden.

Fotron Source (aka sparkle) er ganske høykvalitet PSU'er og har i den siste tiden hatt ganske fine priser, men jeg savner noen virkelig krafthester.

Tagan er vel også bare en relabel av et annet (eller flere) merke så det er nok ikke godt å vite om alle PSU'ene deres er av kvalitet.

 

De beste PSU'ene til greie priser er (var?) vel Antec Truepower, TTGI og F/S.

 

 

Jeg kommer til Qtec's unnsetning fordi jeg har en 550W Gold i serveren som jeg kjøpte for ...omtrent tre år siden på ebay for 15 £ (Enermax 550 kostet vel 1200,- eller noe slikt da)

 

Den driver en dual AMD XP2500+, en minnemodul, tre PCI kort inkl VGA, fem nye disker, CD-ROM og 2x 120mm vifter. Spenningene er på 5.03V og 12.05V (målt med multimeter direkte i molex)

 

PSU'en er ikke akkurat slik den var orginalt (10 molexplugger på tre forlengede ledninger, og uten "case") men kjøleribbene blir ikke varme i det hele tatt (uten metall rundt har jeg mulighet til å kjenne på temperaturen hele tiden) selv med kun en 120mm Evercool alu vifte @5V til å blåse på seg.

 

God jul alle sammen og godt nytt år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vil si at PSU nesten er den viktigste komponenten i hele systemet. Da teller man ikke på ørene her. Men derimot bygger man billig hele veien er vel Q-Tec en grei partner.

Akkurat.

Men som sagt.. dersom jeg selv får "poffa" skjermkort, HK. og annet "snacks".. og kan "trace" skylda til en billig Q-TEc.. da revurderer jeg mitt syn..

Sålenge målet er å bygge greit ytende systemer for lavest mulig pris... ja da er QTEc kabb+PSU ikke å komme utenom.. samt bruktmarkedet.no...demovarer..etc.

Sålangt har jeg ikke blitt skuffet... ;)

Lenke til kommentar

Q-tec står vel for Quiet Technoligy tipper jeg.

 

Men det ser ut til at jeg går for Aerocool 550W. Lest ett par tester, og de fikk bra kritikk (selv om produsenten ikke legger ut negative tester på sine sider).

 

Den ser ut til å yte bra, og ser utrolig bra ut (mindre viktig). Og har gode løsninger på sine konnektorer. Kablene ligger også i strømper som er positivt.

 

koster kun 899 hos 3dfxcool (1034,- levert rett på døra, ikke galt syntes jeg)

Lenke til kommentar
Men som sagt.. kjøper man et bra system.. så sparer man vel ikke pengene på en billig PSU?.. er som å style hele bilen men sette inn en gammel dårlig motor som havarerer etter 6 mnd.

Du har vel sett "Pimp My Ride" på MTV, de styler bilene for flerfoldige 1000, men rører ikke motorene eller noe annet. Slikt vil man ikke ha det.

Lenke til kommentar

Jeg personlig ville syntes det hadde vært flaut om pc'en min tok sikringen på TG fordi jeg hadde en Q-Tec som puffa blårøyk ut i lokalt en hyperaktiv TG kveld. Spørs om man ikke burde dratt hetta over hodet og trent på low-crawl til nærmeste utgang før TG reporterne hadde fått "lukten" av kilden.

 

Men nå har jeg ingen planer om å dra min gamle skrott inn i en TG hall heller, men et artig eksempel hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

TL1000S: Jeg er enig på at vi burde hatt noe mer vitenskapelig dokumentasjon på kvaliteten til Q-tec, men har ikke funnet noe ennå. Alt jeg finner er subjektive meninger fra brukere inkludert 2 kamerater.

 

Theo343: Uttrykket "xx er den viktigste komponeten i en PC" synes jeg er ganske utbrukt og missvisende. Man kan jo sette inn nesten hva som helst for "xx" og fortsatt kunne si at systemet ikke vil fungere uten denne komponenten eller med en som er alt for dårlig.

Lenke til kommentar

Simen1:

Ja, men det er klart at jeg ville ikke risikert kvalitetskomponenter i maskinen med en meget dårlig PSU.

 

PSU kan i ytterste konsekvens ta knekken på alt annet i maskinen. En dårlig vifte også hvis shutdown temp ikke fungerer. Men en PSU som ikke "tar vare på" komponentene mener jeg er årsaken til at den er meget viktig. Eller en dårlig størmkrets for den saks skyld, men der kommer Active PFC(som noen gode PSU'er har), Online UPS etc inn i bildet.

 

Men det kommer ann på hva du bygger. Et billig system uten særlig kvalitetskompononeter så er vel en billig PSU helt greit.

 

EDIT:

Men som jeg også sier lenger opp jeg har brukt Q-Tec en kort stund og den klokket systemet mitt veldig bra! Men jeg ville alikevel ikke satset på Q-Tec i akkurat denne maskinen for langtidsbruk. Men Gjerne i andre maskiner som jeg ikke er like redd for.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har en 550"W" Q-Tec PSU som jeg kjoepte paa komplett i september

i fjor og den fungerer faktisk enda. Maskina har staatt paa saa og si

24/7 og den driver 5 disker, en DVD-brenner, en XP3000 og et 9800Pro

kort. Den leverer stabile spenninger og maskina er generelt sett ganske

saa stabil. Men jeg faar bare mer og mer lyst paa en ny PSU naar jeg leser

slike traader som dette... (ogsaa braaker den ogsaa)

Lenke til kommentar

Jeg svarte "Både positivt og negativt eller nøytralt" fordi jeg selv ikke har hatt negative erfaringer med den, heller at den funket greit til selv å klokke pc'en min. Men kun brukt den noen timer under selve klokkingen. Eneste jeg merket var at 3.3v datt godt under 3v. hvis jeg forsøkte å klokke skjermkortet noe. Men det behøver ikke være pga. Q-Tec. Undervolten jeg ellers fikk ettersom jeg økte vcore var helt normale avvik såvidt jeg kan registrere andre klokkere med andre PSU'er.

 

Jeg ble slikt sett positivt overrasket over at denne PSU'en tok meg helt til 2620Mhz på min CPU, og om det var PSU'en som begrenset meg tviler jeg på ;). Hadde riktignok minimalt med hardware ellers.

 

Men for min del ble den brukt midlertidig fordi jeg fikk en 400w til 160 og en 550w til 230 på tilbud, og vil ha de hovedsaklig som reserver PSU da jeg har flere kamerater/bekjente som har hatt mye havari når de har benyttet Q-Tec over tid. Men har selv ikke hatt noen dårlige erfaringer.

 

Jeg skal bruke den ene Q-Tec'en i domene kontrolleren så får vi se hvor god den er over tid. Tror også at Q-Tec er helt greit å bruke over tid i systemer man ikke dytter mot grensen på hardware mengde og klokking. Så Q-tec er nok helt greit til sitt bruk! er min mening :-)

 

Jeg ønsker ikke å snakke vondt om Q-Tec, snakker mer generelt om hva jeg vil stole på for langtidsbruk når jeg har mye verdifull hardware den skal passe på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...