Gå til innhold

Qtec strømforsyning - råtten kvalitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leter etter strømforsyning og så at PS Data har Qtec PSUer til latterlige lave priser:

 

Qtec 650W til kun 490 kroner. Er ikke dette litt lavt for så høy effekt? Andre PSUer som har 500-550 W ligger jo rundt 1000,-. Og denne skal være stille samtidig (29dB).

 

Noen som har erfaringer. Skal ha den til ett topp effekt sluker av ett Intel system

haha...29db oppgitt vil si 33-35db....

Lenke til kommentar

For godt til å være sant? Ja.

 

Q-tec trikser litt med tallene og oppgir hva strømforsyningen kan klare å gi ved maks effekt (ikke over tid) når planetene står i rett posisjon, på en god dag.

 

Holdbarhetene er ikke noe å skryte over. Mange her på forumet har opplevd en Q-tec-stromførsyning som plutselig har død uten grunn. Dette inkluderer meg. Bråker gjør de også.

Lenke til kommentar

Haha, man bruker gjerne ikke 650 "Q-Tec-watt" til et strømkrevende oppsett, bare for å advare deg. Du får det du betaler for, og det er IKKE 650W.

 

Q-Tec og andre billigmerker oppgir kun peak-effekt når de oppgir Watt. Dvs det PSU klarer i et kort øyeblikk, absolutt ikke jevn effekt.

 

Man kan sammenligne det med en OCZ på 520W for eksempel. Denne koster omtrent 1000,- mer, men har 130 "Watt" mindre. Hmm...

 

Q-Tec har et spesielt dårlig rykte grunnet ujevne spenninger, generelt dårlig kvalitet og mye annet skurr.

 

Hvis du bruker 10 000,- +++ på en PC vil jeg fraråde å spare på den aller viktigste komponenten. Strømforsyningen skal gi strøm til alle komponentene i maskinen, og dette må den gjøre nøyaktig.

 

Anbefaler kraftig at du bruker noen hundrelapper mer på f.eks en Tagan 480W, Chill Innovation, eller hvilken som helst av OCZ-PSUene. Alle disse strømforsyningene vil knuse en Q-Tec på "650 Watt".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er denne enda en tråd startet av en som kjeder seg og vil ha en ny "Q-Tec suger hardt-tråd"?

Q-Tec er billig.. "go figure"..

Dersom du ikke bedriver ekstrem-klokking.. har en enkel "data" med få lite strømkrevende kompontenter.. så duger Q-Tec fint..

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg en Qtec 350W strømforsyning på jobb uten problemer. Kjører XP2500@3200, 1024MB ram, 1 hdd og 2 optiske drev.

Nå sier jeg selvfølgelig ikke at Qtec er kvalitet, fordi det er det absolutt ikke, men å fremstille det som så elendig som mange i dette forumet gjør er helt latterlig. Hadde de ikke fungert, hadde ikke PSdata og komplett osv solgt disse. (De hadde da tapt penger på alle returer osv).

Lenke til kommentar
Er denne enda en tråd startet av en som kjeder seg og vil ha en ny "Q-Tec suger hardt-tråd"?

Q-Tec er billig.. "go figure"..

Dersom du ikke bedriver ekstrem-klokking.. har en enkel "data" med få lite strømkrevende kompontenter.. så duger Q-Tec fint..

Du glemmer dårlig kvalitet, den leverer ustabil spenning og det kan skade komponenter.

Q-TEC PSU'er er også kjent for å ødelegge HD'er ikke minst.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Råtten kvalitet :yes:

 

De kan nok levere den oppgitte effekten, men da kun til glødelamper. (bruker du over halvparten i PC'en så blir nok spenningene så ustabile at PC'n kræsjer.) Regn heller ikke med en levetid på mer enn 1/2 år på denne selv ved vanlig bruk.

Du har stor faglig tyngde i en rekke sammenheng her på Hw.no..

Har du noe belegg for slike påstander? Resarch? Erfaringer/tester?

Har hatt "noen" Q-Tec'er som har drevet maxklokkede systemer i godt over ett års tid uten noesomhelst problem.. Trolig bare flaks.. eller 5%'en av statistiskt utenfor normalfordelingen.. :hmm:

Ja.. jeg har sett *masse* flaming av Q-tec på diverse fora/googling.. ,men har sålangt ikke funnet *en* test av PSU'er som klart viser at Q-Tec ikke duger.

Vis meg en eller flere slike tester/reviews.. og jeg skal revurdere mitt syn..

Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd 2 q-tec psu som kræsjer. Nyprisen er, selv om psdata tar lite penger for den, neppe mer enn neglisjerbar. Noname (det er ikke mye bedre q-tec er) selger for en slikk og ingenting, de kan kanskje tåle en del retur til den prisen de legger på den :p

 

Uansett, 650 var det noen som målte til 450w, og selv da var den ustabil som pokker. Bruk heller 400kr på en fortron source 350w, du blir nok mer fornøyd

Lenke til kommentar

enig at qtec er billig og dårligt. BRÅKER felt også.

men bruker en 450w fra dem som har fungert fint i pcen til kona i ca 1 år.

men vippa opp lokket å kjørte viftene på 5 volt bare.

 

med komplett har jo noen billige FS. til 300 kr for 300 watt. regner med at disse er bra.

Lenke til kommentar

LIGG UNNA QTEC !

 

Trodde jeg sparte jobben for noen lapper ved å kjøpe Qtec-kabinett/PSU fra Komplett.no, men det tok mindre enn et år før alle seks kabinettene måtte få ny strømforsyning.

En av Qtec-psu'ene tok med seg hovedkort + CPU i døden, de andre ble bare "rare", med tilfeldige, korrupte filer, stadige blåskjermer og lignende.

Nå skal det sies at to av de seks maskinene tilsynelatende fungerte som de skulle, men en times feilsøking på utstyr i bruk koster oss mer enn ny strømforsyning, så vi valgte å bytte de og.

 

Når vi først er inne på advarsler; ligg unna MSI sine AMD/Nforce-baserte hovedkort, de suger svette eselballer på en varm dag i Mexico - de er sære på RAM, har elendige chipsetvifter og er notorisk ustabile. Du kan ha flaks, for all del, men vær klar over risken.

 

--

Pie0pah

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er denne enda en tråd startet av en som kjeder seg og vil ha en ny "Q-Tec suger hardt-tråd"?

Q-Tec er billig.. "go figure"..

Dersom du ikke bedriver ekstrem-klokking.. har en enkel "data" med få lite strømkrevende kompontenter.. så duger Q-Tec fint..

Du glemmer dårlig kvalitet, den leverer ustabil spenning og det kan skade komponenter.

Q-TEC PSU'er er også kjent for å ødelegge HD'er ikke minst.

Som jeg svarte Simen1:

Kom med bevis! Tester, gjerne egne... fra en "lab" hvor du har *målt* disse spenningsvariasjonene på de ulike "railene" under load.. på div. Q-Tec PSU's vs. andre "kvalitets-PSU'er"...

Ellers anser jeg dette kun som "popular belief" fra "klanen-som-hater-QTEc"..

Ja..

Jeg er like d***lei denne "spammingen" mot QTec som jeg er av Intel vs. AMD, Nvidia vs. ATI.. og "Jeg skal ha nytt skjermkort, men klarer ikke finne ut noe sjøl"-tråder..

Lenke til kommentar

Takk for de tilbake meldingene, ikke mye positivt.

 

Har 3 PSUer til vurdering, Aerocool (550W), BeQuiet (450w), eller en CTW (550w) Disse ligger priset rett under 1000,-, som jeg har satt til maks pris på dette, OCZ sin blir litt dyr syntes jeg.

 

Men ingen av disse har 24 pins tilkopling, noe som hadde vært ett stort pluss (skal ha ASUS P5AD2-E hk.)

 

Noen forslag til en slik PSU: 24 pin, rundt 480-550 w, ca 1000,- og helst i sølv eller speilblank utfølelse (passer ikke med en sort en i lyst kabinett med vindu)

Lenke til kommentar
Når vi først er inne på advarsler; ligg unna MSI sine AMD/Nforce-baserte hovedkort, de suger svette eselballer på en varm dag i Mexico - de er sære på RAM, har elendige chipsetvifter og er notorisk ustabile. Du kan ha flaks, for all del, men vær klar over risken.

Der tok du hardt i. jeg har selv et MSI K8N Neo Platinum, og har hatt masse fininstillingsproblemer med dette (forskjellige RAM-timings med eldre Geil-RAM), men til normal bruk vil jeg si du tar helt feil. Ingen stabilitetsproblemer what so ever, bortsett fra når jeg klokker komponentene mer enn det de er beregnet for.

 

 

Over til Q-Tec igjen. Du finner nok 90 av 100 Q-Tec-strømforsyninger som klarer å drive en middels maskin helt fint. (jeg har ingen tester/statistikker å bevise de tallene fra). Men så har du alle historier om disse PSUene som kneler ved 75% av max oppgitt belastning.

 

Dessuten er det en generell regel om at PSU med høy kvalitet ofte er mye tyngre enn PSUer med lav kvalitet. Dette sier jo seg selv dersom kvalitets-produsentene bruker kraftigere spoler, kondensatorer, spenningsstabilisatorer og hva nå som ellers finnes inni en PSU.

 

Jeg har selv holdt en Q-Tec i hånda (både 350 og 650W) og det kjennes ikke ut som om det er så mye mer enn et metallkabinett med en vifte inni der for å si det sånn. Mens NorthQ, Fortron Source, OCZ, Chill Innovation virkelig er tungvektere i forhold. Det er da disse PSUene jeg har vært borti på nært hold.

Lenke til kommentar

TL1000S: Jeg har to kamerater som kjøpte Q-tek, begge 400W. De ble brukt med svært lite krevende systemer: AthlonXP 1800+ og Duron 1300, ingen av de hadde mer enn 2 harddsiker og det var ikke noe-spill grafikkort i noen av disse. (les: Geforce MX420 og Matrox G400), begge har 1 stk CD-brenner. Med andre ord: Svært lite krevende oppsett. Trolig max 150W. Dvs. at 400W skulle holde i bøtter og spann. Den ene Q-tek'en varte 3 måneder før den gikk føyken, den andre varte 6 måneder. Det er vel unødvendig å si at de fikk kjøpe nye skikkelige PSU'er med et lite mellomlegg.

 

For ikke å snakke om alle erfaringerne her fra forumet. Jeg har hørt svært lite positivt om de. (Ett unntak her i tråden, han som han en kontor-PC som fungerer til tross for Q-tek)

 

Edit: Det er en gåte for meg hvorfor nettbutikkene fortsatt selger slike. (Er folk sløve med å benytte reklamasjonen sin? Eller er det faktisk en del som får Q-tek'ene til å fungere greit i lengre tid?)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Som jeg svarte Simen1:

Kom med bevis! Tester, gjerne egne... fra en "lab" hvor du har *målt* disse spenningsvariasjonene på de ulike "railene" under load.. på div. Q-Tec PSU's vs. andre "kvalitets-PSU'er"...

Ellers anser jeg dette kun som "popular belief" fra "klanen-som-hater-QTEc"..

Ja..

Jeg er like d***lei denne "spammingen" mot QTec som jeg er av Intel vs. AMD, Nvidia vs. ATI.. og "Jeg skal ha nytt skjermkort, men klarer ikke finne ut noe sjøl"-tråder..

Har nok heller ikke labtester å henvise til, men har solgt 11 Q-Tec kabinetter i løpet av det siste året.

 

Av disse har fire allerede konket helt eller delvis. Det som ofte skjer er at maskina blir svært ustabil. På en av maskinene måtte jeg klokke ned CPU til ny PSU kom. Da fungerte den nesten stabilt. Så det er nok ikke tvil om at dette er spenningsproblematikk.

 

Når dette er sagt så bruker jeg selv en Q-Tec 350W for tiden. Opplever null problemer med den. Men det kommer nok kjenner jeg merket rett.

 

-KJ

 

EDIT: Kuttet litt ned på quotes.

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...