Gå til innhold

Qtec strømforsyning - råtten kvalitet?


Anbefalte innlegg

Er denne enda en tråd startet av en som kjeder seg og vil ha en ny "Q-Tec suger hardt-tråd"?

Q-Tec er billig.. "go figure"..

Dersom du ikke bedriver ekstrem-klokking.. har en enkel "data" med få lite strømkrevende kompontenter.. så duger Q-Tec fint..

Du glemmer dårlig kvalitet, den leverer ustabil spenning og det kan skade komponenter.

Q-TEC PSU'er er også kjent for å ødelegge HD'er ikke minst.

Som jeg svarte Simen1:

Kom med bevis! Tester, gjerne egne... fra en "lab" hvor du har *målt* disse spenningsvariasjonene på de ulike "railene" under load.. på div. Q-Tec PSU's vs. andre "kvalitets-PSU'er"...

Ellers anser jeg dette kun som "popular belief" fra "klanen-som-hater-QTEc"..

Ja..

Jeg er like d***lei denne "spammingen" mot QTec som jeg er av Intel vs. AMD, Nvidia vs. ATI.. og "Jeg skal ha nytt skjermkort, men klarer ikke finne ut noe sjøl"-tråder..

Grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg ikke har noen stor erfaring med PSUer, men ut i fra det jeg har sjekket ut, så syntes jeg prisen på denne var litt lav. Og dermed spurte jeg noen om de hadde erfaringer. Og det tyder på at mange av dårlige erfaringer med dette merket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for de tilbake meldingene, ikke mye positivt.

 

Har 3 PSUer til vurdering, Aerocool (550W), BeQuiet (450w), eller en CTW (550w) Disse ligger priset rett under 1000,-, som jeg har satt til maks pris på dette, OCZ sin blir litt dyr syntes jeg.

 

Men ingen av disse har 24 pins tilkopling, noe som hadde vært ett stort pluss (skal ha ASUS P5AD2-E hk.)

 

Noen forslag til en slik PSU: 24 pin, rundt 480-550 w, ca 1000,- og helst i sølv eller speilblank utfølelse (passer ikke med en sort en i lyst kabinett med vindu)

OCZ 420W

Kraftsak med 20/24-pins adapter, s-ata, lavt støynivå, og så skinnende blank overflate at man skulle tro gud selv hadde pissa på den.

 

Ellers ville jeg gått for en Tagan 480W

Også nok med kraft, s-ata og 20/24-pin.

 

Prismessig hadde jeg ikke vært i tvil; Tagan.

Ellers har jeg selv en Chill Innovation 510W i kassa mi. Stillere PSU skal du lete lenge etter.

 

Alle disse PSUene har godt over 20 A på 12v, noe som blir viktigere og viktigere jo kraftigere CPU og skjermkort man putter inni kassa si.

Lenke til kommentar

Andre merker som heller ikke går inn i boka mi under kvalitet er NorthQ og Ultra X-Connect.

 

NorthQ på grunn av samme problematikk som Q-Tec, Ultra X-Connect ganske enkelt på grunn av en uheldig hendelse her ikke lenge før jul. (Når dette er sagt så kan dette skyldes en enkelthendelse men det generelle inntrykket av PSUen var ikke heldig. Den var lettere og spinklere enn andre PSUer jeg har hatt. Den gav også etter hvis jeg brukte litt makt for å trekke ut kabler etc.)

 

De merkene jeg har hatt god erfaring med er EnerMax, Cheiftec, Fortron Source og Tagan. Alle disse er solide, kraftige strømforsynere som leverer det de skal eller mer til.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg til nevne en erfaring til med Q-tek: Den ene av de 2 jeg kjenner som har eid Q-tek 400W har opplevd at gullfargen ramler av som malingsflak. Under malingen er det tynnt stål med dårlig finish. (trolig det som gjør at malingen ikke sitter skikkelig).

 

Begge to betalte 295 kr for sine 400W Q-tek'er, noe som så ut som et røverkjøp for 1,5 år siden. 295kr er jo knapt det dobbelte av hva man betaler for en 80mm vifte, og med tanke på at det er en 80mm vifte inni der så kan man jo lure på hvor dyre og bra komponenter resten av den består av. Jepp, jeg slenger dritt nå, men Q-tek PSU'er er det dårlisgte dataproduktet jeg kommer på for øyeblikket. Jeg hadde anbefalt en Celeron willamette kombinert med SDram før jeg hadde anbefalt noen å kjøpe en slik PSU.

Lenke til kommentar

Qtec fungerer i kontormaskiner. Har satt sammen 11 stykker jeg bestilte hos PSdata i fjor. Alle PSU'ene fungerer, men nå er ikke systemene så krevende heller. Har selv en Antec 380P som kom meget godt ut i en test som tomshardware.com hadde. Kjøpte akuratt den helt tilfeldig hos microplex, men de selger ikke disse lenger. Jeg anbefaler Antec PSU'er visst du finner noen og vurderer dem.

 

EDIT: Microplex har visst fått flere av PSU'en på i butikken! Prisen er også halvert siden jeg kjøpte min. Se Her!

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
Korfor får Q-tec lov til å oppgi "fake" tall då? E jo lureri!

Dette skyldes nok at det ikke finnes skikkelige standarder for å angi hvor kraftige PSUer er.

 

Et veldig godt sammenligningsgrunnlag er Watt innen HiFi. De fleste useriøse aktører angir denne i noe de merker med f.eks. "P.M.P.O.", mens andre holder seg til "ekte" watt. Dermed kan du finne kassettradioer som yter 150W, noe som jo sier seg selv at er klin umulig. Virkelig ytelse på disse ligger nok nermere 15W.

 

Så helt til man får en markedsstandard for ytelse i PSUer så kan disse jallamekk-produsentene bare ture på.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Nå sier jeg selvfølgelig ikke at Qtec er kvalitet, fordi det er det absolutt ikke, men å fremstille det som så elendig som mange i dette forumet gjør er helt latterlig. Hadde de ikke fungert, hadde ikke PSdata og komplett osv solgt disse. (De hadde da tapt penger på alle returer osv).

De fungerer, men de suger.

 

Selvfølgelig er det mange som lever lykkelig med sine q-tec psuer, men det er fler som river seg i håret over dem enn andre produsenter.

Lenke til kommentar

Hadde q-tec på pcen min. Har mistet 2 hardisker på litt over et halvt år uten noe extrem hardisk bruk. Er rimelig sikker på at det er pga q-tec strømforsyninga siden jeg ikke hadde problemer før jeg skiftet til q-tec (et år med den som orginalt var i kabinettet og et halvt år med q-tec). En kamerat lånte den for å sette opp en "rest pc" og da ble 12v-en målt (med programm) til 7v(!!!!).

 

Ps: dette er ikke på pcen beskrevet i siggen min =\

Lenke til kommentar

Har en kompis som har mista flere disker og at Q-tec'en gikk føyken, men tror personlig systemet hans var overbelastet.

 

Har selv en ny Q-Tec 400W dual fan lownoise som har klokket en XP-M helt flott opptil 1.925 vcore med normalt avvik i reell vcore. Uten noe problemer så langt. Men bytter alikevel til en Tagan 480W som jeg anser som meget god kvalitet.

 

OCZ ble for dyrt for meg. Kommer aldri til å forsvare Q-Tec PSU som god kvalitet, var en midlertidig løsning til 160,- som fungerte for meg. Er bare noen uker siden jeg kjøpte den hehe for å få satt opp og testet.

 

Og jeg har de liggende som reserve hvis jeg skulle få bruk for det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Edit: Det er en gåte for meg hvorfor nettbutikkene fortsatt selger slike. (Er folk sløve med å benytte reklamasjonen sin? Eller er det faktisk en del som får Q-tek'ene til å fungere greit i lengre tid?)

Tipper det er 2 grunner:

 

*Folk flest (de som ikke henger på forum.hardware.no) kjøper alltid det billigste.

*Grossistene har spesielt gode returavtaler med leverandøren.

Lenke til kommentar

Microplex pleier å velge bra produkter, men blir skeptisk til en 550w som koster 600,- ... Av kvalitets PSU'er får man jo nesten aldri 550W under 1000,-? Q-Tec er greit å ha som reserve hvis du skulle trenge å sende fra deg din orginale til livstids garanti bytte el. Hvor man selv skrur alt i systemet helt ned så ikke Q-Tec kan ta rotta på noe hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
dyre og bra komponenter resten av den består av. Jepp, jeg slenger dritt nå, men Q-tek PSU'er er det dårlisgte dataproduktet jeg kommer på for øyeblikket. Jeg hadde anbefalt en Celeron willamette kombinert med SDram før jeg hadde anbefalt noen å kjøpe en slik PSU.

He-he..

Da er det greit.. den allegorien med Celeron og SDRAM var god :p

Har en PC med det oppsettet til ett stakkars familiemedlem.. det "suger hardt" ja.

Ad Q-TEc.. :

Ja jeg ville vært/er også mistenksom til noe som er veldig billig, men så lenge det funker. så er det jo det som teller.. mest.

Og jeg kan som sagt ikke finne noen klare bevis for at Q-Tec er så dårlig som "alle" vil ha det til.. men jeg har jo tatt feil før.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...