Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

discostu skrev (20 timer siden):

Begynt å få vondt i knokene, virker liksom som det er inni ledda, merker det spesielt etter grep av tyngre ting, men merker det bare generelt etter jeg griper vekter osv. belastning? Ikke vondt i hverdagen, med mindre jeg seff løfter noe. Og bare vondt under selve holdingen av vekten, likevel litt bekymringsverdig.

forsøkt søke litt rundt, men finner bare knuckle pain i sammeheng med for mye gaming, kan jo forsåvidt hende de øvelsene anbefalt til det fungerer like godt for løfting, men tenkte bare sjekke litt erfaringer

Er relativt vanlig, førstepri er å få bukt på betennelsen. Avlastning og eventuellt betennelsesdempende innenfor NSAID's. Ikke dumt med treningsstopp på et par uker og så bruk av drareimer når man begynner å trene igjen. Var selv langvarig plaget med dette for noen år tilbake. Går over så lenge det ikke er noe mer underliggende sykdom som f.eks reumatisme. Kan også i være relatert til underarmsproblematikk som krever opptrening etter at man har fått bukt på betennelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (3 timer siden):

Er relativt vanlig, førstepri er å få bukt på betennelsen. Avlastning og eventuellt betennelsesdempende innenfor NSAID's. Ikke dumt med treningsstopp på et par uker og så bruk av drareimer når man begynner å trene igjen. Var selv langvarig plaget med dette for noen år tilbake. Går over så lenge det ikke er noe mer underliggende sykdom som f.eks reumatisme. Kan også i være relatert til underarmsproblematikk som krever opptrening etter at man har fått bukt på betennelsen.

aha, hm. Ja har iallfall kuttet dead hang nå, får gi reimer og avlasting en sjanse. Hva tenker du med underarmsproblematikk? Svakhet i underarmer liksom?

Lenke til kommentar
Flin skrev (22 timer siden):

Noen tips til body weight trening hjemme for en fyr som ikke har vært på gymmen på noen år nå? Det er rett og slett for mye informasjon på google/youtube og en hel del av det virker som tull.

Litt retro videoer, men under lockdown kjørte jeg "Insanity". Synes det var artig, egentlig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
discostu skrev (22 minutter siden):

Tips til bra lunch man kan kjøpe på butikk? Kjører en boks cc og skyr, 60-70g prot. Får det nesten ikke bedre enn det, men litt lei innimellom så trenger forslag til alternativer :D

Hvis du ikke er helsefreak så kan jeg fortelle at jeg har hatt stor suksess med grillede nakkekoteletter fra varmdisken, gjerne med en banan til dessert for å spe på med litt karbs.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alle Garmin klokker jeg har vært borti støtter det. Kan bruke forhåndsdefinerte soner eller legge inn selv. Så under trening
scrolle til den skjermen her om man vil se hvordan man ligger: garmin_fenix_6_12.jpg?itok=7jiFtxpZ

Antar det samme gjelder Polar og andre merker også. Det er grunnleggende funksjonalitet tenker jeg.

Spørsmålet er nok heller om man stoler på optisk pulsmåling via håndleddet, eller om man bør ha et belte syncet med klokka i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
discostu skrev (På 17.10.2022 den 11.20):

Tips til bra lunch man kan kjøpe på butikk? Kjører en boks cc og skyr, 60-70g prot. Får det nesten ikke bedre enn det, men litt lei innimellom så trenger forslag til alternativer :D

YT proteinyoghurt, 40g protein rett i banken. Har du tid, kjør på med müsli eller havre for å lage kald grøt. Evt müslibar etc og dyppe i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Erfaring med sånne justerbare manualer hvor man kan endre vekten ved å vri på et hjul? Slik som denne: https://sportoutlet.no/trim/vekter/product/110665?c=57

Vurderer veldig å kjøpe to slike til å trene hjemme (følger program med tabata-type opplegg med relativt lave vekter) men er litt redd for holdbarheten.

 

EDIT: Kanskje er det et tryggere valg å kjøpe noe som dette? https://prisguiden.no/produkt/gymstick-adjustable-dumbbell-set-15-kg-548723 Men ser for meg at 15 kg kanskje blir litt for smått, men at holdbarheten er bedre. Så kan jeg heller ha tyngre vekter på treningssenteret

Endret av Falfal
Lenke til kommentar

Hadde et sett sånne som gikk til 36 eller 42 kg, kjentes ok solide ut, men som at man absolutt burde unngå å vri på justeringa når de ikke er i posisjon, og generelt sette ned vektene rolig. Det var pandemien og prisen var på minst 4x av de du linker til.

Solgte videre ganske raskt siden jeg fikk tak i en barbell og egentlig liker det bedre.

Konklusjon: usikker. Det er bevegelige deler, ting vil kunne bli slitt/gå i stykker, men ikke helt porselen heller. Kanskje se om finnes i fysisk butikk for å kjenne litt etter?

Lenke til kommentar
Falfal skrev (17 timer siden):

Erfaring med sånne justerbare manualer hvor man kan endre vekten ved å vri på et hjul? Slik som denne: https://sportoutlet.no/trim/vekter/product/110665?c=57

Vurderer veldig å kjøpe to slike til å trene hjemme (følger program med tabata-type opplegg med relativt lave vekter) men er litt redd for holdbarheten.

 

EDIT: Kanskje er det et tryggere valg å kjøpe noe som dette? https://prisguiden.no/produkt/gymstick-adjustable-dumbbell-set-15-kg-548723 Men ser for meg at 15 kg kanskje blir litt for smått, men at holdbarheten er bedre. Så kan jeg heller ha tyngre vekter på treningssenteret

Kjøpte bodymax sine for nærmere ti år siden, de gikk til 32,5kg. De har faktisk vært feilfri og er fortsatt i regelmessig bruk. Det eneste å sette fingern på er at en og annen skjelden gang kan det henge igjen en vektskive som ikke skal være der pga treghet hvis man løfter hantelen sakte opp fra holderen, så det kan lønne seg å følge litt med etter justering og løfting.

Lenke til kommentar
Alkan skrev (14 minutter siden):

Tips til å øke kondisen på en raskest og minst mulig smertefull måte? Har forferdelig kondisjon.

Intervalltrening er vel det som fortsatt gjelder?

Fjellturer/toppturer, gjerne kombinert med intervalltrening. Ikke start med for stor mengde, lett å gape over for mye i starten, start med 1-2turer i uka. Gjerne 1 kort intervalltur og senere en litt lengre tur over tregrensen, kupert terreng og go stigning er bra.

Lenke til kommentar
Alkan skrev (17 timer siden):

Tips til å øke kondisen på en raskest og minst mulig smertefull måte? Har forferdelig kondisjon.

Intervalltrening er vel det som fortsatt gjelder?

Hvis du har forferdelig kondis regner jeg med at du beveger deg lite p.t. Da vil all form for regelmessig bevegelse kunne gi deg bedre kondis relativt fort.

Start med hurtig gange flere ganger i uka, gjerne opp bakker. Etter hvert kan du også legge til typisk kondisjonstrening som løping, sykling, svømming etc. Dette bør du drive med i rolig tempo, såkalt sone 2, som er omtrent der at du kan prate i hele setninger, men noe anstrengt. Hvis du vil få enda bedre kondis kan du legge til intervaller, men dette er vanligvis mer "smertefullt". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, logaritmemannen said:

Hvis du har forferdelig kondis regner jeg med at du beveger deg lite p.t. Da vil all form for regelmessig bevegelse kunne gi deg bedre kondis relativt fort.

Start med hurtig gange flere ganger i uka, gjerne opp bakker. Etter hvert kan du også legge til typisk kondisjonstrening som løping, sykling, svømming etc. Dette bør du drive med i rolig tempo, såkalt sone 2, som er omtrent der at du kan prate i hele setninger, men noe anstrengt. Hvis du vil få enda bedre kondis kan du legge til intervaller, men dette er vanligvis mer "smertefullt". 

Gode råd. Skal begynne med litt hurtig gange etter styrketreninga på gymmen. Svømming er også noe jeg synes høres fristende ut! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, bshagen said:

 Noen av dere som har testet trenogmat.no? Spiste endel makroboks.no - retter før, men kjekt at man kan velger retter/dager selv. Men hvordan er smaken? :) 

(Ja, det er dyrt, men kjekt å ha i frysern når man ikke gidder selv)

Har vurdert det selv, men ikke testet. Si ifra hvis du tester!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...