Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Er det verdt å ødelegge beina for en eksamen? Ingen vei utenom, en alternativ test hvis du får sykemelding fra legen? Er det en type idrettsstudie bør de jo være smarte nok til å klare å tilrettelegge for en student som har en stor skade.

Har du vært hos noen for å få hjelp med problemet, det har jo vart i ett år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten garantert beinhinnebetennelse. Har hatt det selv, og det tar tid før det går bort. Fortsetter du med all løpingen, forsvinner det aldri. Det som må til er hvile og lav belastning, altså vanlig gange. 

 

Det kan da neppe være verdt å ha så vondt i beina for en eksamen. Kan det være mulig å få fritak pga. skade?

Lenke til kommentar

Nesten garantert beinhinnebetennelse. Har hatt det selv, og det tar tid før det går bort. Fortsetter du med all løpingen, forsvinner det aldri. Det som må til er hvile og lav belastning, altså vanlig gange.

 

Det kan da neppe være verdt å ha så vondt i beina for en eksamen. Kan det være mulig å få fritak pga. skade?

Tusen takk for svar. Ja det er beinhinnebetennelse, glemte å føye til det i innlegget mitt..

 

Fritak er ikke mulig, da står jeg uten vitnemål til sommeren. Så jeg må bare komme meg gjennom den eksamenen, veldig surt. Har prøvd å holde beina mine i ro, og det er såpass vondt til tider at jeg halter på venstrebeinet... Lurte litt på om det kanskje kunne være mulig å få sprøytet inn kortison, har ikke forhørt meg med legen om det enda... Så var litt nysgjerrig på om det var noen andre her inne som hadde prøvd ut det....

 

Får bare holde meg til ro-maskina og satse på at det holder kondisjonen min frem mot eksamenen...

 

Er det verdt å ødelegge beina for en eksamen? Ingen vei utenom, en alternativ test hvis du får sykemelding fra legen? Er det en type idrettsstudie bør de jo være smarte nok til å klare å tilrettelegge for en student som har en stor skade.

Har du vært hos noen for å få hjelp med problemet, det har jo vart i ett år?

Takk for svar! Jeg har bare fått råd om å holde roen, men blir veldig stresset av det m.tanke på eksamenen. Har hørt om andre som har testet ut akupunktur mot beinhinnebetennelse, men akkurat nå er det ikke fysisk mulig for noen å stikke nåler i leggen min. Da hadde jeg nok svimt av...

 

Jeg skal forhøre meg litt mer med skolen om det evt kan være mulig å sykle isteden for å løpe på eksamenen.

Endret av Fasadepære
Lenke til kommentar

kanskje du skal holde deg i ro frem til eksamen og bare kjøre på da?

ikke godt for beinet selvsagt, men om du ikke består ellers er det kanskje verd å dra litt lenger på skaden.

 

Jeg ser vel for meg at det vil finnes ting som kan dempe smertene, men hvorvidt dette er mulig å oppdrive med gjeldende grunnlag er jeg mer skeptisk til.

Lenke til kommentar

The issue occurs that most beginner-intermediate trainees are completely unable to tell when they are reaching the level where fatigue is too high, or they are finally doing some hard work! In most clients I have dealt with who were convinced they were overtraining (and had associated aches/pains, reduced alertness, etc), my findings have predominantly been that they were either just getting some hard work done and dealing with ‘normal’ side-effects, or that they weren’t eating/sleeping/recovering efficiently.

 

Etter hvert som jeg har lært å kjenne kroppen min, har jeg også funnet at med riktig trening, skal det ekstremt mye til for at man blir overtrent.

 

Særlig det siste året har jeg virkelig blitt kjent med hvordan kroppen reagerer på forskjellige typer belastninger.

Lenke til kommentar

190 lion, 21 gullbrød, 3 japp, 1 stor melkesjokolade, 2 mandelstang, 2 bounty, 2 nutrilett og 11 energy sier appen siste mnd.

61 liter litago og 621 nøttefabrikken-sjokonøtter haha

 

Jeg er god på deffing da, bruker 1kg ned i uka-progresjon og treffer målet på +- 50gram kl 12 den dagen deffen slutter.

Kan jeg spørre deg størrelsene på disse sjokoladene? Og nøttefabrikken-posene?

 

Bare 190 Lion x 322,4  (65 gram) = 61 256 / 30 = 2041 kalorier per dag fra Lions alene. En grov-beregning av det resterende gir et usedvanlig høyt snitt per dag som tilsvarer et umenneskelig energiinntak.   :dontgetit:

Endret av Dukien
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

190 lion, 21 gullbrød, 3 japp, 1 stor melkesjokolade, 2 mandelstang, 2 bounty, 2 nutrilett og 11 energy sier appen siste mnd.

61 liter litago og 621 nøttefabrikken-sjokonøtter haha

 

Jeg er god på deffing da, bruker 1kg ned i uka-progresjon og treffer målet på +- 50gram kl 12 den dagen deffen slutter.

Kan jeg spørre deg størrelsene på disse sjokoladene? Og nøttefabrikken-posene?

 

Bare 190 Lion x 322,4  (65 gram) = 61 256 / 30 = 2041 kalorier per dag fra Lions alene. En grov-beregning av det resterende gir et usedvanlig høyt snitt per dag som tilsvarer et umenneskelig energiinntak.   :dontgetit:

 

Kan sjekke etterpå, 10pac i butikkene er vel 200kcal-barer på ca 9cm. 

Sjokonøtter er lås vekt fra nøttefabrikken, kulene med sjoko utenpå. 

 

La med på 6000kcal pr dag, 3500-4000 av de glir ned sunt. 

0600 og 0100 er de eneste gangene jeg ser et kjøkken. 

 

siste 2 mnd, 0,3 kg opp i uka, 1,2 kg mnd. 

Ikke så ikke resultater for en som ikke er ny i gamet ogprøver å minimere fettlagringen. 

 

Men klart det er uoptimalt med tanke på hva som skjer inni kroppen også. 

Lenke til kommentar

Så klart hundre faktorer, den tiden man ikke løper milen må da også telles med som forbruk i den samme tiden.

Så vil kroppen tilpasse seg så den bruker minst forbruk , så er det første gang man løper eller 3000ende gangen vil også spille inn på forbruket.

 

Det beste er å regne i kcal i steden for km og tid.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting. Er det egentlig slik at man forbrenner samme mengde kcal på f.eks 1 mil, uansett om man går, eller løper?

I utgangspunktet litt mindre ved gå kontra løping over samme avstand. En av faktorene som spiller inn er oksygen-gjeld/ etterforbrenning. Når man starter å øke hastigheten så er det små eller ingen forskjeller mellom eks 8 og 10 km per time. Økt puls --> økt krav til oksygen til cellene --> kroppen tilpasser seg til å bli mer effektiv --> ??? ---> gainz! 

 

En annen faktor er at jogging/løping stiller høyere krav til bevegelse over flere muskler sammenlignet mot gåing.

 

 

 

 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

https://www.linkedin.com/pulse/collapse-food-babe-how-manage-crisis-morgan-fisher :hmm:

 

Siden tråden ligger under "trening og KOSTHOLD"

Har fulgt med og diskutert aspektene rundt henne i en lengre tid. Hele oppleggetet er heeeeelt på trynet. Dronningen av pseudovitenskap.

 

I Norge har vi for øvrig en light versjon: Geelmuydens bok "sannheten på bordet".

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Det hun kommer med er i samme gata som at alle glutenfrie ting er bra...

 

Heroin? :lol:

 

Pseudovitenskap er villt farlig, men jeg registrerer en bølge av realitetsorintering rundt om.

Kari Jaqueson som har sadla den høyeste hesten hun fant pga at hun er selvoppnevnt fitnessdronning får nå gjennomgå når hun plaprer om tøv hun ikke har peiling på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kneskade i begge knærne, men høyre kneet har begynt å hele selv om jeg fikk skaden før jul. Men venstre derimot har jeg hatt plager i ca 3 år uten å bli bedre, har gjort knebøy siden jul men ikke merket noe som helst forbedring, så vet ikke om det også tar noen år eller om jeg skal gå til fysio med kneet og få høre hva jeg burde gjøre, eller fortsette med knebøy?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...