Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Rygghev tar tydelig en del på hamstrings det også. Det er en del av oppvarmingen i programmet mitt med plate i hendene.

Hvor tung plate bruker du?

25. Bare føl deg frem. I Dietmar-programmet mitt er det 3x10-12 som oppvarming.

Jeg har pleid å bruke 10, men kunne nok ha brukt tyngre. Problemet er at tyngre plater er større i omkrets. 15kgs-platene har ikke "håndtak".

Lenke til kommentar

Har hatt senebetennelse i front delts en periode nå. Det gjør det verre å ha god fremgang i alt som skal presses over hodet.

 

Det er på begge sider. Er det noen fornuftig fremgangsmåte her? Holde seg borte fra tunge løft, mye strekking, massasje og deep tissue?

 

Tar gledelig i mot alt av tips.

Lenke til kommentar

Eksentrisk trening er greia, strekke den samtidig som den belastes.

Det burde reparere seg selv på ca 2 uker da.

Det er kroppens måte å forsvare seg mot overbelastning, så man kan jo se i treningsloggen hvor deg gikk galt så man vet det til neste fase.

Lenke til kommentar

Ville definitivt tatt senebetennelsen på alvor. Samboeren min har hatt det i albuer og skuldre i over ett år nå, han er elektriker og må omskoleres. Vært på rehabilitering +++ . Som War sier så fikk han også eksentrisk treningsopplegg, det hjalp ikke ham noe særlig men det kan jo hende det hjelper på deg. Han har også fått beskjed om å trene innenfor et vindu hvor han belaster nok, men ikke overbelaster :p . Veldig lett. Så det handler også litt om å klare å finne det vinduet.

Lenke til kommentar

Noen som har greie på urinstoff her? Har høyt (over normalen) urinstoff, burde jeg roe litt ned på protein inntaket?

Antar du tenker på nitrogen i urin? Kort fortalt er fritt nitrogen, NH3 (ammoniakk) giftig for kroppen og transporteres derfor til lever. Her foregår "ureasyklus", og leveren er den eneste organ som kan gjøre dette. Enkelt og greit vil overskuddet skilles ut sammen med urea.

 

Nå har jeg ingen krystallkule foran meg og det mangler relevant info; hvordan har du kvantifisert dette? (urin-sticks?). Hvor mye er inntaket på? Er du en frisk person? Eksempel diabetikere brukes føre-var prinsippet med tanke på nyrebelastningen. For friske skal dette i utgangspunktet ikke være noe problem. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

Noen som har greie på urinstoff her? Har høyt (over normalen) urinstoff, burde jeg roe litt ned på protein inntaket?

Antar du tenker på nitrogen i urin? Kort fortalt er fritt nitrogen, NH3 (ammoniakk) giftig for kroppen og transporteres derfor til lever. Her foregår "ureasyklus", og leveren er den eneste organ som kan gjøre dette. Enkelt og greit vil overskuddet skilles ut sammen med urea.

 

Nå har jeg ingen krystallkule foran meg og det mangler relevant info; hvordan har du kvantifisert dette? (urin-sticks?). Hvor mye er inntaket på? Er du en frisk person? Eksempel diabetikere brukes føre-var prinsippet med tanke på nyrebelastningen. For friske skal dette i utgangspunktet ikke være noe problem. :)

 

 

Var hos lege og har tatt blodprøver + urinprøve i forveien (usikker på hvilken av prøvene som viste nivåene, men er vel da mest sannsynelig urinprøven :p )

 

Måtte jo seff google og ofte kommer det av høyt proteininntak, har ellers normal lever og nyrefunksjon, aka frisk

Lenke til kommentar
For å utdype dette med nyre-belastning, føre-var prinsippet er rådende og en ny publikasjon i National Kidney Foundation tar for seg dette. http://www.jrnjournal.org/article/S1051-2276(14)00110-1/abstract?cc=y

Det må sies ovennevnte har nå nylig høstet kritikk for å ha kirsebærplukket studier som ikke lar seg generalisere.

En relativ ny systematisk oppsummering og en meta-analyse viser egentlig den samme trenden, hovedsakelig i animalske kilder til protein. Denne er begrenset til overvektige som er i risikosonen som øker inntaket av protein ved vektnedgang. http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0097656

Er du frisk så skal dette nok gå helt fint, et annet relevant spørsmål er hvor høyt det faktiske inntaket av proteiner er. Du kan vurdere å øke inntaket av gode kilder til enten fett eller karbohydrat, og heller ekskludere noe protein. Jeg antar at dette er også hva legen konkret har kommet med.

Lenke til kommentar

 

For å utdype dette med nyre-belastning, føre-var prinsippet er rådende og en ny publikasjon i National Kidney Foundation tar for seg dette. http://www.jrnjournal.org/article/S1051-2276(14)00110-1/abstract?cc=y

Det må sies ovennevnte har nå nylig høstet kritikk for å ha kirsebærplukket studier som ikke lar seg generalisere.

En relativ ny systematisk oppsummering og en meta-analyse viser egentlig den samme trenden, hovedsakelig i animalske kilder til protein. Denne er begrenset til overvektige som er i risikosonen som øker inntaket av protein ved vektnedgang. http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0097656

 

Er du frisk så skal dette nok gå helt fint, et annet relevant spørsmål er hvor høyt det faktiske inntaket av proteiner er. Du kan vurdere å øke inntaket av gode kilder til enten fett eller karbohydrat, og heller ekskludere noe protein. Jeg antar at dette er også hva legen konkret har kommet med.

 

 

Legen sa vi skulle se litt nærmere på det senere, men ja. Han gikk så langt som at han mente jeg muligens burde vurdere å prøve ut veggisdiett en periode... Blir gentest i første omgang så får man se hva som skjer... Skeptisk til hele greia :p

Lenke til kommentar

Gentest faktisk. Dagens kommersielle standard er strengt talt ikke god nok for å gi noe spesifikt. I vår avdeling for molekylær-ernæring har man sett samme gen gi risiko for både alzheimer og hjerte-kar relatert til metaboliseringen av mettet fett. Om kanskje ti år er teknologien god nok, fram til da er det ytret bekymring at siden denne allerede tilbys av kommersielle aktører så vil tilliten til den være lav når den reelt blir god nok.

Se gjerne disse to :http://www.side2.no/helse/lege-og-genetiker-advarer--jeg-ville-aldri-kjpt-en-gentest/8452973.html
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Om-ti-ar-kan-alle-som-kommer-pa-sykehus-fa-full-gentest-7597732.html

.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

Noen som har greie på urinstoff her? Har høyt (over normalen) urinstoff, burde jeg roe litt ned på protein inntaket?

Antar du tenker på nitrogen i urin? Kort fortalt er fritt nitrogen, NH3 (ammoniakk) giftig for kroppen og transporteres derfor til lever. Her foregår "ureasyklus", og leveren er den eneste organ som kan gjøre dette. Enkelt og greit vil overskuddet skilles ut sammen med urea.

 

Nå har jeg ingen krystallkule foran meg og det mangler relevant info; hvordan har du kvantifisert dette? (urin-sticks?). Hvor mye er inntaket på? Er du en frisk person? Eksempel diabetikere brukes føre-var prinsippet med tanke på nyrebelastningen. For friske skal dette i utgangspunktet ikke være noe problem. :)

 

 

Går svette som lukter ammoniakk under samme tema? :ph34r: Har utvikla seg her, etter at jeg kutta ut meste parten av karbs med protein og fett. Har lest at kroppen forbrenner proteiner for energi, hvor det da blir dannet nitrogen i prosessen, som igjen går ut gjennom svette. Stemmer dette?

 

Videre lurer litt på hvordan jeg kan forebygge at kroppen bruker muskelmasse for energi. Er det slik at så lenge jeg holder meg unna intensiv cardio, så burde ikke dette være noe problem? Nå tenker jeg på cardio etter vekt trening, hvor begge blir gjennomført på tom mage (2-3t uten mat). Cardio økta varer i 15-30 min.

 

Blitt ganske vanlig nå, at med en gang jeg setter i gang med cardio på slutten, så kommer ammoniakk lukta, selv med lav intensitet. Noe å tenke på? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...