Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

"Hele situasjonen er snudd på hodet. Tidligere var man bekymret for de gruppene som fikk for lite næringsstoffer. Nå er man minst like bekymret for de som får for mye"
Min egen status om dette og det faktum at i enkelte "leir" så prøver man å latterliggjøre anbefalingene: https://www.facebook.com/Dukien/posts/10154678701895254?pnref=story

 

E

 

Hvis man har over lengre tid fått for lite vitaminer i seg, grunnet (for eksempel) lite grønnsaker/frukt, hvor lang tid vil det da å fylle opp "lagrene" igjen?

Vil det være anbefalt å ta vitamintilskudd en liten periode, til nivåene er normale, og så fortsette derfra med et normalt sunt kosthold? Eller vil det være bedre å bare starte med et normalt sunt kosthold med en gang, og heller la det ta litt lengre tid å komme tilbake på ok vitaminnivå?

 

Ser forresten at vi går på samme skole, dog helt forskjellige avdelinger. Liten verden! :)

Lenke til kommentar

Takk for fint svar Juliess (y) Da tar jeg meg et eple!

 

Ang D-vitamin: tok blodprøver hos fastlegen min nylig. En av tingene han fant ut var at jeg sprenger øverste punkt for den norske skalaen (50-150 ett eller annet) på D-vitamin i kroppen med 20% Helmelk :w00t:

 

In4: klar over at norske referanseverdier er latterlig lave, men å springe skalaen til noen er artig lell.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Fra Tine.no:

 

Flere typer melk er beriket

Melk er en viktig kilde til kalsium. Myndighetene anbefaler å berike drikkemelk med vitamin D. Ekstra lettmelk, Styrk, laktoseredusert melk, smaksatt skolemelk , Biola og Cultura med smak er tilsatt vitamin D. 100 gram eller 1 dl beriket melk vil gi deg mellom 0,4 og 0,8 mikrogram vitamin D, avhengig av hvilken type du velger. En barneskje med tran gir deg ca 10 mikrogram.

 

Lenke til kommentar

Fra Tine.no:

Innhold i H-melk:

energi 262 kJ (63 kcal), fett 3,5 g, -hvorav mettede fettsyrer 2,3 g, karbohydrat 4,5 g, -hvorav sukkerarter 4,5 g, protein 3,3 g, salt 0,1 g, riboflavin 0,15 mg (11 %'), vitamin B12 0,5 µg (20 %'), kalium 171 mg (9 %'), kalsium 134 mg (17 %'), fosfor 115 mg (17 %'), jod 19 µg (13 %') ' av referanseverdien

 

Ekstra Lett-melk er beriket med D-vitamin. H-melk er ikke.

 

Den enkleste måten å få opp d-vitaminnivået er gjennom naturlig sollys.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

"Hele situasjonen er snudd på hodet. Tidligere var man bekymret for de gruppene som fikk for lite næringsstoffer. Nå er man minst like bekymret for de som får for mye"
Min egen status om dette og det faktum at i enkelte "leir" så prøver man å latterliggjøre anbefalingene: https://www.facebook.com/Dukien/posts/10154678701895254?pnref=story

 

E

 

Hvis man har over lengre tid fått for lite vitaminer i seg, grunnet (for eksempel) lite grønnsaker/frukt, hvor lang tid vil det da å fylle opp "lagrene" igjen?

Vil det være anbefalt å ta vitamintilskudd en liten periode, til nivåene er normale, og så fortsette derfra med et normalt sunt kosthold? Eller vil det være bedre å bare starte med et normalt sunt kosthold med en gang, og heller la det ta litt lengre tid å komme tilbake på ok vitaminnivå?

 

Ser forresten at vi går på samme skole, dog helt forskjellige avdelinger. Liten verden! :)

 

Liten verden. :) Hva studerer du? Er du ved Kjeller eller ved Pilestredet?

 

Hvor lang tid man når tilfredsstillende nivåer avhenger av forskjellige vitaminer, og som allerede påpekt så har de vannløselige et mindre lager. Det er faktisk laget retningslinjer for det du spør om og siterer dem under :

 

"Rekkefølge av tiltak ved næringsstoffmangel

 

Kostråd ved mangel på et eller flere næringsstoffer vil gjerne komme i denne rekkefølgen:

* Det første tiltaket man kan ta i bruk er å fokusere på matvarer man bør spise mer av, det vil si matvarer som er gode kilder til næringsstoffet du trenger.

* Det andre tiltaket vil være å i større grad benytte berikede produkter, det vil si matvarer som er tilsatt næringsstoffet som man bør øke inntaket av (et klassisk eksempel er D-vitamin i melk og margariner).

* Som et tredje tiltak kan man bruke kosttilskudd. Kosttilskudd er altså tredjevalget av mulige tiltak hos personer som har et mangelfullt inntak av ulike næringsstoffer.

Er det behov for kosttilskudd?

Dette er rettet mot den friske delen av befolkningen. For andre undergrupper gjelder individuell råd med relevant helsevesen.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Bazinga! Iflg osteoporosedoktor.no inneholder helmelk 10µg per 100 g. Og det stemmer bedre med mine bakgrunnskunnskaper: melk inneholder i seg selv D-vitamin. Kanskje ikke de høyeste nivåene, men når man drikker to-tre liter/dagen så gir det jo utslag..

 

Jokes on you :D

Hmm, ser ut som de tallene for D vitamin er hentet fra dansk rapport, hvis du ser lenken rett under. Og om du søker opp Helmelk, eller sødmælk, så finner du at danskene har tilsatt D vitamin i melken, og innholder akkurat samme mengde som står på den doktorsiden der, altså 10µg per 100 g! Tine.no, Matvarerabellen og andre sider sier at det ikke er D vitamin i melken, så da spørs det :p Men kanskje du spiser mye smør og margarin haha. Endret av Lami
Lenke til kommentar

Begynner endelig å få litt styrke igjen i kroppen etter å ha starta opp fra min nesten 2 år lange dvale fra styrketrening (+ 6 mnd med gips og knekt bein som ødela alt av kondisjon). Men jeg merker at jeg rister litt på forskjellige øvelser (benk og nedtrekk bla) Jeg klarer mine 10 repetisjoner uten å tømme meg helt (har 2-3 reps å gå på) Er det bare kroppen som ikke er vant med belastningen?

Nervesystemet som prøver å finne ut av hva som skjer. Helt normalt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...