Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Klarte ikke unngå å overse denne i en annen tråd. Hva menes her, er dette det samma som folk kaller "kraftig benbygning"?.

Denne sett fra fysikkens side stopper aldri å forundre meg, massetettheten i beinvev er så og si den samme hos alle. Det er svært få individuelle forskjeller hos personer grunnet at bæreverket vårt er designet for å være lett, alt annet ville seriøst ikke gitt mening i forhold til belastningen via tyngdekraften og på bein-metabolismen. Det er faktisk derfor NASA sine astronauter har utfordringer i verdensrommet over tid, da denne belastningen ikke finner sted. :) Fun fact fuck yeah!

 

Uansett, overvektige personer vil få litt høyere benmasse men dette er en adapsjon til at kroppen er tyngre og dette er også en grunnene til at overvektige personer oppnår en liten muskelvekst samtidig med økt fettmasse. Til tross for at benmassen da er sterkere hos overvektige er den allikevel mer skjørbær. Her snakker vi bare tilpasninger til miljøet etter beste evne. Uansett, individuelle forskjeller mellom kvinner er i min pensum rundt 750gram (-/+) og menn 1,5 kg (-/+) og dette skyldes selvsagt høydeforskjeller.

 

 

Mens noen ikke kan spise et lite stykke kake uten å kjenne det i bukselinningen, kan andre kunne forsyne seg rått av kakefatet uten å legge på seg et gram. Urettferdig?

Ifølge slankeekspert Lisa Bolting kalles de «luksusforbrennere», en egenskap du er født med.

– Kan du spise hva du vil uten å legge på deg, skyldes det at kroppen setter opp forbrenningen avhengig av hvor mye du spiser. Om du får i deg 1000 kalorier, forbrenner kroppen din det. Får du i deg 5000, så forbrenner kroppen mye mer, forklarer Bolting til den danske avisen

 

*Kremte* Doffen! :D Lisa Bolting kan sammenlignes med danskens svar på Grete Roge og ja, hun er KEF (klinisk ernæringsfysiolog)

 

Som jeg har nevnt før; kroppen vår er ineffektiv til å bryte ned de respektive næringstoffene i den hensikt å skaffe energi og rundt 20% av denne energien blir brukt til arbeid, resten blir da tapt som varme og/eller opprettholde homeostasen. Og det er derfor mange opplever varme/svette etter å ha spist gigantiske måltider/cheat day og lignende. Dette er allikevel ingen unnskyldning for å ha såkalte cheat days. :)

 

Ja, det er store individuelle variasjoner og forskjellige folkegrupper reagerer forskjellig på makronæringstoffer. Dette skyldes mye av langtidshormoner som "senser" en ubalanse mellom undervekt/overvekt. Denne faktoren skyldes også miljø, for ellers hadde vi ikke sett denne bølgen av overvekt som vi ser nå.

 

Innenfor epigenetikk er det gjort splitter nye forsøk og flere pågår; blant annet forsøk på mus hvor forskjellige typer mus fikk en isokalorisk diett bestående av "mcdonald mat " den ene gruppen kunne gi legge på se 3x mer, den andre 6x mer og den ene så og si ingenting. Her ble det isolert flere gener som vi vet spiller en rolle når kroppen skal adaptere seg til en ny matchvekt. For kroppen har tross alt en ønske om å være vektstabil gitt sitt miljø. Her er et viktig poeng at personer som har gått opp i vekt, dvs mange overvektige faktisk er vektstabile etter en viss tid. Og det illustrerer adapsjonene for hvordan "basal-energi" behovet kan justere seg +/- og utfordringene for personer som har vært overvektige over lengre tid.

 

Så ja - den kliniske erfaringen tilsier at også mennesker er forskjellige, at noen kompenserer for overspising bedre enn andre, men liker ikke helt ordleggingen hennes da den bidrar til myten om "Jeg ha høy forbrenning, jeg kan spise hva jeg vil uten å legge på meg." For den er ikke reel.

 

Den studien jeg snakker om er for øvrig et samarbeid mellom en av disputantene til Drevon/UiO + USA og kan finnes her : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23312289

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men disse som kalles "luksusforbrennere" er vel i realiteten de som spiser akkurat det kroppen trenger og ikke mer, så la oss si at de faktisk spiser to store kakestykker en dag, da er det sannsynlig å tro at de hopper over et måltid, spiser mindre resten av dagen eller rett og slett spiser mindre (alle tre alternativene er noe som skjer ubevisst) en annen dag som gjør at det går "opp i opp" selv om de kanskje spiste på overskudd den "kake"-dagen.

Det handler jo rett og slett om kalorier inn og kalorier ut?

 

Har noen sett den dokumentaren som ble sendt på NRK der normalvektige/undervektige som kun spiser det de har behov for skulle spise drittmat i så store mengder at de la på seg? En av de, husker ikke helt, men jeg tror det var en asiater, ble faktisk muskuløs i stedet for tjukk!

Lenke til kommentar

har en kamerat som påstår at han kan spise så mye drit han vil og aldri legge på seg. men realiteten er at han er en liten pingle med liten matlyst, han spiser aldri mer enn 2-3 ganger dagen, og når han først spiser så er ikke inntaket noe å skryte av. dette tror jeg gjelder de fleste som sier de aldri legger på seg uansett hva de har i seg..

 

hadde jeg byttet kost og spist like lite som mange av vennene mine så hadde jeg garantert mistet 10kg rimelig fort, enda de ikke spiser halvparten så sunn mat som meg.

nettopp på grunn av mengden mat, ikke kvaliteten på maten.

 

det er vel omvendt med overvektige, de tror de spiser mindre enn de faktisk gjør.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

har en kamerat som påstår at han kan spise så mye drit han vil og aldri legge på seg. men realiteten er at han er en liten pingle med liten matlyst, han spiser aldri mer enn 2-3 ganger dagen, og når han først spiser så er ikke inntaket noe å skryte av. dette tror jeg gjelder de fleste som sier de aldri legger på seg uansett hva de har i seg..

 

hadde jeg byttet kost og spist like lite som mange av vennene mine så hadde jeg garantert mistet 10kg rimelig fort, enda de ikke spiser halvparten så sunn mat som meg.

nettopp på grunn av mengden mat, ikke kvaliteten på maten.

 

det er vel omvendt med overvektige, de tror de spiser mindre enn de faktisk gjør.

 

Jeg har en kamerat som sier det samme og forsåvidt gjør det samme, han er vel ca 180 høy og neppe noe mer enn 50-60 kg.

Lenke til kommentar

 

Arrogante, bedrevitende holdninger hos folka som gjør at enkelte får ikke lyst å hjelpe? Tviler at alle er det, selv om noen er kanskje det.

 

Han jeg nevnte i tilfellet var en curlhero som hadde forvillet seg bort i det fenomenet han vertfall prøvde å fremstille for sine medsammensvårne som legday.

 

Uansett, folk må gjerne spørre meg om hjelp viss dem føler jeg har noe å bidra med, er det folk som er helt nye så guider jeg dem litt, men folk må nesten ta iniativ selv, ønsker dem hjelp så er dem nok ikke for redde til å spørr om det.

Lenke til kommentar

Ser den :) Men det kan jo ikke gjelde alle som klager om det i tråden, eller har alle samme grunn som deg...

 

Som sagt jeg ser den, slike folk er irriterende. I treningsstudioet okkuperer en alltid en hele plass (ca 4m i omkrets) for seg selv med 5-6 ulike øvelser, derav 3 olympisk stanger. Trenger jeg nevne at det er kun 6 stang i hele studioet, og vi har bare 3 stang til knebøy og 3 i benkpress. Alltid kos det! Enda best er når han trener, krummer han skikkelig i markløft. Gjett om jeg går til ham og sifra om det? In my ass.

Lenke til kommentar

Men disse som kalles "luksusforbrennere" er vel i realiteten de som spiser akkurat det kroppen trenger og ikke mer, så la oss si at de faktisk spiser to store kakestykker en dag, da er det sannsynlig å tro at de hopper over et måltid, spiser mindre resten av dagen eller rett og slett spiser mindre (alle tre alternativene er noe som skjer ubevisst) en annen dag som gjør at det går "opp i opp" selv om de kanskje spiste på overskudd den "kake"-dagen.

Det handler jo rett og slett om kalorier inn og kalorier ut?

 

Har noen sett den dokumentaren som ble sendt på NRK der normalvektige/undervektige som kun spiser det de har behov for skulle spise drittmat i så store mengder at de la på seg? En av de, husker ikke helt, men jeg tror det var en asiater, ble faktisk muskuløs i stedet for tjukk!

Det første du skriver høres alldeles logisk ut! :)

 

Har desverre ikke sett det prohrammet du skriver om. Har du en link? (Ble nysjerrig)

Lenke til kommentar

Finnes ikke luksusforbrennere.

De spiser det de trenger og når de skeier ut på lørdag spiller det liten total rolle.

Det nermeste man kommer er de med mye masse som bruker mer kcal, da kan de spise mer,men det er ikke noen superforbrenning da heller.

 

Lavkarbo kan ikke spise det de vil i kcal de heller, de er bare for dumme (sans fra mangelen på karb) til å skjønne sin egen diett.

Lenke til kommentar

Min tvilling har lagt på seg 8 kg +/- i ren masse og livvidden har gått ned med 3 CM. tillegg har jeg tatt høyde for andre variabler så godt det lar seg gjøre. Jeg har lagt på meg 3kg men gått ned 0,5 CM i livvidden. Det potensialet steroider har er bare helt vannvittig om det blir gjort riktig. Nå er det ikke første gang han tar ergogene preparater, så den variabelen kan ha spilt inn for hans fordel. Brodarn er fornøyd med at jeg følger han opp med jevnlige kost-anamneser og skreddersyr etter behovet hans. Han ser nok engang ut som en klisjeaktig bodybuilder.

 

Selv om jeg økte total antall serier til 35 (fra 24) så klarte jeg ikke å holde følge med han etter at vi hadde trent sammen i 8 uker.

Trøsten for være at jeg snart har tatt igjen mine gamle rekorder bare 16 måned etter å ha startet igjen. Så jeg konkluderer med at for oss som trener "rent" sliter med å oppnå de samme resultatene kontra ikke. (no shit sherlock) men moro når det var snakk om et lite tvillingforsøk. :) Slenger et bilde her, så kommer brodarn når han sender et bilde.

 

Dette var vanvittig interresant - du er altså i den situasjonen at tvillingbroren din bruker steroider, men ikke du?

 

Er det mulig å få alle statsene deres, i tillegg til varigheten av kur(ene) til tvillingbroren din? Akkurat det der burde jo dere ha tatt kontakt med medisinsk forskning så de kunne forsøke å undersøke forskjellene mellom steroider osv.

Lenke til kommentar

Åkei, jeg så en veldig morsom ting i dag. En nybegynner skulle kjøre rows med olympiastang på en noe ukonvensjonell måte. Stanga under en benk, med han liggende på magen oppå.

 

Han fant fort ut at det ble litt lite range of motion. Haha.

Sykt digg øvelse hvis man har en høy benk.

 

1:08

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Senteret jeg trener på er såpass lite at jeg ofte blir ventene, typ 1 bøy rack, 2 benker osv..

Så da rekker jeg og kose meg med mye reinspikka galskap, for det er mildt sagt noen som trenger litt veiledning, di som er i en umiddelbar fare for å kvele seg når di tar benk og knekke nakken når di tar bøy får av og til ett vennlig råd.

 

Men sånne som ikke rydder av vekter osv.. herrejesus

 

Jeg foretrekker å se og anslå hvor sannsynlig det er at dette er dagen alt går til helvete. Er jeg heldig, så får de ikke mersmak og jeg slipper å vente neste gang.

 

Duuuukiiiiennnnnnn.... ;) have a field day :mrgreen:

 

Release-the-kraken.jpg

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett noe lignende før. Og det er snakk om en benk som er 40cm fra gulvet.

 

Funker sikkert bra med høy benk ja.

Sikkert litt misforstått forsøk på å gjøre varianten med høy benk ja :) B.la olympiatoppen har en slik høy benk, roere bruker øvelsen aktivt, i tillegg til flere utøvere på styrkeløftlandslaget har begynt å bruke den i det siste.

Lenke til kommentar

Den ene PT-en på senteret mitt skal ha en konkurranse nå hvor man kan vinne en iPad. Har nettbrett, men tenkte det hadde vært artig å bli med. Da skal man ta en kroppsanalyse dag 1 og dag 28 og se hvem som har forbedret seg mest.

 

Jeg er litt i tvil om jeg skal bli med på det siden det er såpass kort (16.11-14.12) og det at jeg er i Spania fra 5-12.12. Er det mulig å få til noe på såpass kort tid? Jeg er jo ganske liten og har ikke så mye fett å ta av.

Men på den andre siden hadde vært moro å prøve, kanskje jeg får bedre motivasjon. Det er en påmeldingsavgift på 300 kr.

 

Poengsystem

 

 

 

- 1 kg fettmasse + 10 POENG

+ 0.5 kg muskelmasse + 10 POENG

 

+ 1 kg fettmasse - 10 POENG

- 0.5 kg muskelmasse – 10 POENG

 

 

 

 

 

EDit: tullepoeng

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...