Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Den ene PT-en på senteret mitt skal ha en konkurranse nå hvor man kan vinne en iPad. Har nettbrett, men tenkte det hadde vært artig å bli med. Da skal man ta en kroppsanalyse dag 1 og dag 28 og se hvem som har forbedret seg mest.

 

Jeg er litt i tvil om jeg skal bli med på det siden det er såpass kort (16.11-14.12) og det at jeg er i Spania fra 5-12.12. Er det mulig å få til noe på såpass kort tid? Jeg er jo ganske liten og har ikke så mye fett å ta av.

Men på den andre siden hadde vært moro å prøve, kanskje jeg får bedre motivasjon. Det er en påmeldingsavgift på 300 kr.

 

Poengsystem

 

 

 

- 1 kg fettmasse + 10 POENG

+ 0.5 kg muskelmasse + 10 POENG

 

+ 1 kg fettmasse - 10 POENG

- 0.5 kg muskelmasse – 10 POENG

 

 

 

 

 

EDit: tullepoeng

Jeg hadde krevd at han brukte fettklype... :closedeyes::laugh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant. Kommentarer?

Det beskriver vel problemene i begge ender; både for undervektige og overvektige hvorav begge to ser ut til å rasle med sablene i retning hverandre.

 

Mye tider på at genetikken dine foreldre og da spesielt din mors ernæringsstatus under graviditeten vil påpeke hvordan du blir "programmert" da hensikten er å tilpasse deg etter miljøene. Dette viser spesielt hos innvandrerbarn med enten for lav eller for høy fødselvekt; begge to er assosiert med "dårlige utgangspunkt". La oss si at en afrikansk flyktning er vant med å spise for lite og så kommer til Norge og føder et barn som da vil ha mye mer energi tilgjengelig fra omgivelsene. Men denne ungen er jo programmert for at tilgjengeligheten som den har fått overført fra mor at tilgangen til energi er liten og dette kan påvirke metabolismen.

 

Det har blitt vist at andre befolkningsgrupper har mindre kopier av karbohydrat-spaltende enzymet amylase grunnet genet som koder for AMY-1. Disse bør da være mer forsiktige med raffinerte karbohydrater da omsetningen kan være annerledes enn for eksempel vestlige. Genutrykket eller selve prossessen kan moduleres og vi kan få andre proteiner som over tid vil endres i favør en organismens tilpasning til miljøet.

 

Enzymet laktase for eksempel er en mutasjon i genutrykket og forklarer hvorfor vestlige tåler melkesukker i en mye større skala enn ikke-vestlige, da aktiviteten for dette enzymet ikke stopper etter spedbarnsalder, som det tidligere har gjort. Andre eksempler er suboptimale inntak av vitC hos eskimoer og muligens VitD for nordiske befolkningen. Men sistnevnte er vi fortsatt usikre på. (Osteperose og alt det der)

 

Alt i alt så er det derfor jeg har bedt personer her om å være forsiktig med å skrive "spis mindre og beveg deg mer". Det er ikke mange personer som har lyst å bli overvektige for å si det sånn flåsete og mange prøver å gå ned og føler at kroppen protesterer, og det er det dessverre noe sannhet i. Sleng det på med en skjør psyke så kan vi tenke oss utfordringene denne gruppen står ovenfor. Så slenger vi mynten opp & ned og kan faktisk se at det gjelder også for personer som er undervektige. Hensikten er å legge på seg men all "sunn fornuft" tilsier at det føles helt fullstendig feil. Det er en god grunn til at "mad gainer xx sukker" selges som hakka møkk for å si det sånn. : )

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette var vanvittig interresant - du er altså i den situasjonen at tvillingbroren din bruker steroider, men ikke du?

 

Er det mulig å få alle statsene deres, i tillegg til varigheten av kur(ene) til tvillingbroren din? Akkurat det der burde jo dere ha tatt kontakt med medisinsk forskning så de kunne forsøke å undersøke forskjellene mellom steroider osv.

Ja, det stemmer og jeg spøkte med han om det der - problemet er vel at svært få om noen ville godkjent dette ved grunnlag av den etiske komité og forskningsetikk. Dessuten så er en stor cofounding faktor at han har vært av og på i 10 år. Styrken er at både han og jeg har trent seriøst i 10 år give or take. Men dette var mer i en tilfeldighetene i spill for han ville bli "swhool" mens jeg på min side la opp annet sport ved siden av for å fokusere på styrketrening. Så da tenkte vi at det ville være morsomt å sammenligne høst --> jul.

 

Statsene kommer i Desember med egen logg men kan om du er ekstra nysgjerrig sende en PM til deg. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg ga meg med idretten som jeg var relativt (alt er relativt, 2.div) grei på for å kunne ha hundre prosent fokus på styrketreningen. Det var på et tidspunkt jeg flyttet hjemmefra (er 20 år). Siden da har jeg spist svært sunt (mener jeg iallefall) og trent svært godt. Maten det har gått i har vært, ganske ensformig:

 

Frokost: havregrøt/grovt brød (grovt på meny sin "indeks.")

Lunch: en dæsj cottage cheese+vaniljekesam+gresk yoghurt med korn og peanutter.

Middag: kylling/svin, kjøttdeig eller egg. Tilbehør: grønnsaker (oftest fryste, stekte) og coscous.

Kveldsmat: knekkebrød.

 

 

Tidligere har jeg trent mye styrke men det har aldri vært målrettet på samme måte som nå, og dessuten har det vært veldig mye fotball-spesifikk styrketrening.

 

Etter dette året har jeg hatt stor fremgang med treningen og det har vært utrolig gøy! :wee: Trener stort sett tungt og få reps, eksplosiv trening. Men så kommer jeg til det som er litt av cluet: jeg ønsker samtidig lavere fettprosent (opplysning: jeg har lest førsteposten.)

 

Oppreist og med "strammet" kjernemuskulatur kan jeg skimte en 4-pack, noe tydeligere enn for et år siden. Men det er fremdeles en good-way-to-go før jeg er der jeg ønsker å være. Det er rett og slett litt for mye magefett, spesielt nederst i mageregion.

 

Jeg har vurdert å legge meg bevisst i ganske stort kaloriunderskudd for å se om det kan hjelpe (jeg antar at det vil det), men jeg ønsker jo å bli sterkere også. Å opprettholde progresjon i styrketreningen samtidig som jeg ligger i vesentlig kaloriunderskudd er vel ganske så umulig - er det ikke?

 

Grunnen til at jeg har hatt trua på at jeg skal greie å miste fett og samtidig ha progresjon i styrketreningen er siden jeg trener strukturert og ikke minst forbedret kostholdet ganske så bra. Har tidligere forstått at man må gjøre EN av delene av gangen - men la oss si at jeg ligger i kaloriunderskudd og mister litt fett - og deretter går opp til min "vanlige", i mine øyne sunne kosthold, for å øke i muskelmasse igjen - hvordan kan dette gå uten at jeg ikke bare får tilbake den "gamle" fettprosenten? (Dette er vel det viktigste spørsmålet jeg har i denne posten.)

 

Sitter med blandede følelser etter året - mye bra men også noen frustrasjonsmomenter. Jeg tar gladelig i mot tips og råd og svarer lett på evt spørsmål.

 

Ble litt langt og ustrukturert dette. Takk til deg som leste alt sammen.

Endret av Lærevillig
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg ga meg med idretten som jeg var relativt (alt er relativt, 2.div) grei på for å kunne ha hundre prosent fokus på styrketreningen. Det var på et tidspunkt jeg flyttet hjemmefra (er 20 år). Siden da har jeg spist svært sunt (mener jeg iallefall) og trent svært godt. Maten det har gått i har vært, ganske ensformig:

 

Frokost: havregrøt/grovt brød (grovt på meny sin "indeks.")

Lunch: en dæsj cottage cheese+vaniljekesam+gresk yoghurt med korn og peanutter.

Middag: kylling/svin, kjøttdeig eller egg. Tilbehør: grønnsaker (oftest fryste, stekte) og coscous.

Kveldsmat: knekkebrød.

 

 

Tidligere har jeg trent mye styrke men det har aldri vært målrettet på samme måte som nå, og dessuten har det vært veldig mye fotball-spesifikk styrketrening.

 

Etter dette året har jeg hatt stor fremgang med treningen og det har vært utrolig gøy! :wee: Trener stort sett tungt og få reps, eksplosiv trening. Men så kommer jeg til det som er litt av cluet: jeg ønsker samtidig lavere fettprosent (opplysning: jeg har lest førsteposten.)

 

Oppreist og med "strammet" kjernemuskulatur kan jeg skimte en 4-pack, noe tydeligere enn for et år siden. Men det er fremdeles en good-way-to-go før jeg er der jeg ønsker å være. Det er rett og slett litt for mye magefett, spesielt nederst i mageregion.

 

Jeg har vurdert å legge meg bevisst i ganske stort kaloriunderskudd for å se om det kan hjelpe (jeg antar at det vil det), men jeg ønsker jo å bli sterkere også. Å opprettholde progresjon i styrketreningen samtidig som jeg ligger i vesentlig kaloriunderskudd er vel ganske så umulig - er det ikke?

 

Grunnen til at jeg har hatt trua på at jeg skal greie å miste fett og samtidig ha progresjon i styrketreningen er siden jeg trener strukturert og ikke minst forbedret kostholdet ganske så bra. Har tidligere forstått at man må gjøre EN av delene av gangen - men la oss si at jeg ligger i kaloriunderskudd og mister litt fett - og deretter går opp til min "vanlige", i mine øyne sunne kosthold, for å øke i muskelmasse igjen - hvordan kan dette gå uten at jeg ikke bare får tilbake den "gamle" fettprosenten? (Dette er vel det viktigste spørsmålet jeg har i denne posten.)

 

Sitter med blandede følelser etter året - mye bra men også noen frustrasjonsmomenter. Jeg tar gladelig i mot tips og råd og svarer lett på evt spørsmål.

 

Ble litt langt og ustrukturert dette. Takk til deg som leste alt sammen.

 

VIss du virkelig er lærevillig leser du på trådtittelen at informasjonen finnes i førsteposten.

Lenke til kommentar

*Få ut litt frustrasjon* Jeg er relativ aktiv på flere undergrupper innenfor alternative grupper på facebook, for å øke mitt eget kunnskapsnivå og etter beste evne diskuter saklig.

Forrige uke så diskuterte jeg og Lars (mannen til "fotballfruen" ja) vaksinering i en av disse alternative gruppene og mitt navn blir jo nevnt der siden jeg var med på diskusjonen. http://suntvett.no/

 

Mine statuser er åpne og i det siste har det kommet tilfeldige personer som hyller økologisk, e-stoffer er farlig etc tilsynelatende for å få meg på krigsstien. Og jeg må innrømme - det er alt annet enn lett. For det er som å diskutere med en vegg. Og jeg ser nå at jeg trenger å skaffe meg en hobby!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...