Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første trening etter påske i dag.

Hadde vondt i skulder rett før påskeferien og tenkte dette ville gå over i løpet av påskeferien men det gjorde det altså ikke.

Startet rolig med 100 5x5 markløft og merket ingenting (130 5x5 før påske).

 

Men på chin-ups kjente jeg det på sjette repitisjonen, og det ble bare værre, så avbrøt økta.

Det som er rart er at jeg bare kjenner det på draøvelser, kjente det litt på markløften før påske med det er først og fremst nedtrekk eller varianter av hang-ups det gjør vondt, jeg trodde skulderproblemer oftes var relatert til pressøvelser, men disse går problemfritt :hmm: tips?

Lenke til kommentar

Er mye usunt fett i bacon. For gaining ville jeg kanskje brukt det. Men for en sunn frokost, ville jeg bare tatt omelett eller noe annet med egg og bønner.

hva vil gaining si?

gå opp i vekt? prøver å gå opp i vekt nemlig.

 

steker i vanlig smør, eller ingenting de gangene jeg vil ha beikenen ekstra myk.

Endret av Bork Laser
Lenke til kommentar

Kan det være jockstrappen som stikker litt ut bak? I tillegg til glutes og litt kurve i korsryggen?

Greit nok at det er 27kg mellom bildet her og bildet ditt i tillegg til at han står i en helt annen vinkel men man ser at det er noe mellom sjortsen og ræva.

 

Ja, det er ikke veldig ille, men det ser litt rart ut og kan bli verre med tiden. Har noe av det samme så vurderer om jeg skal kjøre på med glute bridges og diverse øvelser for å rette opp litt.

Lenke til kommentar

Første trening etter påske i dag.

Hadde vondt i skulder rett før påskeferien og tenkte dette ville gå over i løpet av påskeferien men det gjorde det altså ikke.

Startet rolig med 100 5x5 markløft og merket ingenting (130 5x5 før påske).

 

Men på chin-ups kjente jeg det på sjette repitisjonen, og det ble bare værre, så avbrøt økta.

Det som er rart er at jeg bare kjenner det på draøvelser, kjente det litt på markløften før påske med det er først og fremst nedtrekk eller varianter av hang-ups det gjør vondt, jeg trodde skulderproblemer oftes var relatert til pressøvelser, men disse går problemfritt :hmm: tips?

http://en.wikipedia.org/wiki/Scapula#Muscular_attachments

Som du ser er det ganske mange muskler som fester seg på skulderbladet, så det å skulle stabilisere skulderbladet (i hvilken som helst retning) krever at enkelte av disse musklene jobber. Noen går på å trekke skulderbladene lateralt (inn) mot ryggen, andre medialt (ut). Noen stabiliserer så skulderbladet holder seg i "riktig høyde", osv osv. I markløft jobber musklene isometrisk (det er ikke bevegelse i selve scapula) og det kan godt hende det er noe som ligger der. Poenget er at det er ekstremt sammensatt og kompleks. Umulig for meg å si, egentlig. Hvor gjør det vondt? Når begynte det? Hvordan er mobiliteten i skulderleddet? Gjør du noe for dette? Varmer du opp?

 

Jeg har trent på et treningsstudio i et par måneder nå, men har ikke fokusert så mye på mage. Hvordan trener dere sixpackmennesker magen?

RKC-planke med ekstravekt er konge. Frontbøy er konge. Paloff press er også OK+.

 

Ja, det er ikke veldig ille, men det ser litt rart ut og kan bli verre med tiden. Har noe av det samme så vurderer om jeg skal kjøre på med glute bridges og diverse øvelser for å rette opp litt.

Kan anbefales. Om du har svake glutes som ikke jobber som de skal vil du til slutt få problemer under bøy og mark. Smell på med tung magetrening også. De to henger ofte sammen.

Lenke til kommentar

Første trening etter påske i dag.

Hadde vondt i skulder rett før påskeferien og tenkte dette ville gå over i løpet av påskeferien men det gjorde det altså ikke.

Startet rolig med 100 5x5 markløft og merket ingenting (130 5x5 før påske).

 

Men på chin-ups kjente jeg det på sjette repitisjonen, og det ble bare værre, så avbrøt økta.

Det som er rart er at jeg bare kjenner det på draøvelser, kjente det litt på markløften før påske med det er først og fremst nedtrekk eller varianter av hang-ups det gjør vondt, jeg trodde skulderproblemer oftes var relatert til pressøvelser, men disse går problemfritt :hmm: tips?

 

 

Trekk og dra øvelser kan også være en årsak. Spesielt om du ikke får skuldrene NED og BAK. Men heller drar de opp mot øra, og vipper skuldrene fremover ( albuene kommer langt bak )..

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Jeg har trent på et treningsstudio i et par måneder nå, men har ikke fokusert så mye på mage. Hvordan trener dere sixpackmennesker magen?

Nå har ikke jeg sixpack (ikke lav nok fett%) men min strategi er baseøvelser/situps/magetrening og en god del kardio, holdt på et par uker nå og ser forandringer allerede, så har troa på at det skal kunne bli ok til sommeren.

Lenke til kommentar

Kan anbefales. Om du har svake glutes som ikke jobber som de skal vil du til slutt få problemer under bøy og mark. Smell på med tung magetrening også. De to henger ofte sammen.

 

Annen tung magetrening enn baseøvelser, what? :tease: Tenker du på forskjellige typer crunches evt. med vekter?

Lenke til kommentar

Annen tung magetrening enn baseøvelser, what? :tease: Tenker du på forskjellige typer crunches evt. med vekter?

Jepp. Helt i motsetning til hva Rippletits og mange i denne tråden predikerer. ;) Baseøvelser gjør bare vondt verre dersom man har ubalanse i mage/rygg og ikke helt har god nevromuskulær kontroll (som man veeeldig sjeldent har dersom man er svai i ryggen). Kroppen er ekstremt flink til å bruke musklene den er sterk i når det blir tungt. Og hva skjer da? Jo, enda mer ubalanse. Fortsett lenge nok og jeg kan love deg at en muskel får nok til slutt. Da får du vondt og muskelen atroferer. Skadesyklus, osv.

Crunch med vekter er ikke nødvendigvis noe jeg vil anbefale da det ofte bidrar til større kyfose i brystryggen.

Aller helst bør du være sikker på at du klarer å bruke magen ordentlig under baseøvelser (niplene opp i taket, magen stram som om noen skal til å slå deg i den). Dersom autopiloten din er svai og sterk rygg må du ha oppspenn som hovedfokus hver gang du trener. For å styrke magen/lære seg rett oppspenn kan du kjøre RKC-planke. Når det blir lett er det bare å slenge på en vektskive på ryggen (15-20kg, f.eks.). Frontbøy med stopp i bunnen er også en god øvelse for å lære seg korrekt spenn i mage + thorakal ekstensjon (niplene i taket; Sterk øvre rygg).

lettere å se her rundt 0:28

Fortsatt vanskelig å se, men kan se ut som om han har noe gjemt i buksa. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...