Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor man kan få tak i Adidas power perfect II her i landet?

Utsolgt på magshop & gymgrossisten. Dem har på Kappi.no, men de bør man vist holde seg unna

Jeg vet man får kjøpt det i butikk i Trondheim, men det er kanskje feil ende av landet ...

 

Hva kan jeg gjøre med veldig stram musklatur i korsrygg? Jeg antar at det er strekking over tid som må til, men sånn som det er nå får jeg vondt i ryggen etter hver økt med markløft, og det gjør også at fremgangen blir dårlig. Hva tenker dere?

Kjøpte du deg ikke nyss lacrosseball? Rull langs erector spinae, fra midten og ut, og generelt der det gjør vondt. Du skal selvfølgelig holde deg unna alt av ledd og ben, og KUN rulle på muskulaturen. Det gjør underverker for min kronisk hypertoniske ryggmuskulatur.

Ellers tenker jeg at du kanskje har dårlig magefunksjon. Har du testet dette? Hvordan er hofteleddsbøyere? Stive? Kjenner du setet jobbe når du trener knebøy eller markløft?

@Akse

Mer svai i korsryggen på knebøy og mark gjorde susen for meg når jeg slet med vond/stram muskelatur.

Unnskyld, men er du full? MER svai gjør bare at du aktiverer mer av den stive muskulaturen og gjør at musklene blir enda stivere ... En skal ALDRI være svai i ryggen under utførelse av baseløft. Hold ryggen NØYTRAL.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld, men er du full? MER svai gjør bare at du aktiverer mer av den stive muskulaturen og gjør at musklene blir enda stivere ... En skal ALDRI være svai i ryggen under utførelse av baseløft. Hold ryggen NØYTRAL.

 

Nå er det sånn at en nøytral rygg har svai. Men svai var kanskje feil ord. Har iallefall selv begynt med en "tilt" opp på halebeinet/korsryggen under disse øvelsene og korsryggen har blitt betydlig bedre. Nå kjenner jeg jo heller ikke teknikken til folk her og hva de gjør allerede.

Kan i så måte si jeg hadde feil teknikk tidligere og krummet korsryggen for mye i øvelsene.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde faktisk med baseballen nå, og det føltes veldig bra. Godt mulig det hjelper hvis jeg gjør dette daglig. Bøyerene mine er ikke spesielt stive, og glutes og hamstrings jobber godt i bøy. Det er forresten godt mulig at magemusklene er "slappe" i forhold til den stramme korsryggen.

 

For bare ta tiden til hjelp og gjøre dette over en periode.

Lenke til kommentar

Hvilken butikk er så dette?

Extremefitness. Ligger i Olav Trygvassons gate.

 

Nå er det sånn at en nøytral rygg har svai. Men svai var kanskje feil ord. Har iallefall selv begynt med en "tilt" opp på halebeinet/korsryggen under disse øvelsene og korsryggen har blitt betydlig bedre. Nå kjenner jeg jo heller ikke teknikken til folk her og hva de gjør allerede.

Kan i så måte si jeg hadde feil teknikk tidligere og krummet korsryggen for mye i øvelsene.

Klart at ryggen har en naturlig svai, men denne naturlige svaien er nettopp nøytral. :)

Det er riktig. Jeg mener å huske fra tidligere at Akse har hatt mer svai enn krum. Dersom du har slitt med krum vil det nok bli bedre å gå motsatt vei, men pass på at du ikke overgjør det. Skadene ved for svai er hakket verre enn skadene ved litt krum.

 

En skal "stramme" til korsryggen i markløft vel? Om du ikke vet hvordan du gjør det, så legg deg på magen å ta "rygghev" så kjenner du hvordan ting strammer seg i korsryggen. Sånn skal du "låse" sammen ryggen før markløftet.

En skal stive av hele torso i nøytral posisjon. Det som ofte skjer er at mange er sterkere i rygg enn i mage (generasjon sitte stille hele dagen) og over tid risikerer man at ryggmusklene blir stive, stramme og langt sterkere enn magemuskulaturen => ryggvondt. Derfor er det viktig å få med seg magen fra starten av. Jeg liker heller å forklare det som om du skal til å hoste, eller som om du strammer magen før noen skal slå deg der. Da får du med alle musklene som skal jobbe. En annen ting er også å få stabilitet i ledd over og under mage (skuldre og hofte). Her kommer man igjen inn på holdning og stiv/sterk vs. "slapp"/svak muskler på tvers av ledd.

Jeg prøvde faktisk med baseballen nå, og det føltes veldig bra. Godt mulig det hjelper hvis jeg gjør dette daglig. Bøyerene mine er ikke spesielt stive, og glutes og hamstrings jobber godt i bøy. Det er forresten godt mulig at magemusklene er "slappe" i forhold til den stramme korsryggen.

For bare ta tiden til hjelp og gjøre dette over en periode.

Så bra! Gjør det i alle fall etter trening, og dager du sitter mye. Husk og tøy ut hofteleddsbøyere også (bedre føre var).

Hvis du har litt ubalanse kan du med fordel legge inn isolasjonsøvelser for mage først som sist. Fordelen med å gjøre det med en gang er at det er mer preventativt og du slipper og måtte pause opp markløft/bøy for en lengre periode. Jepp, snakker av erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at faktiske kalorier er ca 1800-1900, selv om den sikkert kan være nøyaktig på 1700 også. Veide 114 idag, så har en god del å ta av. Føler meg ikke noe spesielt slapp eller dårlig, så dette funker for meg.

 

Liten milestone faktisk. På det meste veide jeg 129 kg, så jeg har allerede gått ned en del. Har som mål å klare 90 kg i løpet av sommeren/før høsten. Blir hardt, men jeg er motivert. Lå på 95 kg i vår 2011, så vet ca hvordan jeg blir å se ut da. Forhåpentligvis litt mer muskler da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om "Mifflin - St. Jeor" formelen viser mer eller mindre hvor mye kalorier man trenger?

Your resting metabolic rate is the amount of calories per day that your body requires to maintain your existing weight. Here's how to figure it out with the Mifflin - St. Jeor formula.

 

Convert your weight from pounds to kilograms. Divide your weight in pounds by 2.2. The result is your weight in kilograms.

Convert your height from inches to centimeters. Multiply your height in inches by 2.54. The result is your height in centimeters.

Plug your information into the formula. The basic formula is RMR = 10 * weight(kg) + 6.25 * height(cm) - 5 * age(y) + x. For men, x = 5; for women, x = -161.

Understand that the formula calculates how many calories you would burn if you spent the entire day resting. You probably burn a few hundred more than your RMR during the course of a normal day — this is just a rough estimate to get your weight-gain diet started.

Jeg vil finne ut hvor mye kalorier jeg trenger hver dag for å vite hvor mye jeg skal spise for å gå opp i vekt. Jeg har også hørt at man kan skrive ned hvor mye man spiser, næringsinnholdet i maten og slikt, men dette er vanskelig for en som bor hjemme hos foreldrene og ikke har oversikt over hva man får til middag.

 

Tips til andre metoder?

Lenke til kommentar

Når vi er litt inne på RYP. Det er skrevet opp Tricepspress, og så vist hvordan man tar den. Altså står/ligger på en skråbenk, og begynner med armene strakt oppover med kroppen, og så bøyer armene ned (og opp).

 

Har dere tips til alternativ tricepspress?

Hva med å ligge i benkpressposisjon, og så "bøye" overarmene, så stanga treffer panna eller bak hodet?

Lenke til kommentar

Når vi er litt inne på RYP. Det er skrevet opp Tricepspress, og så vist hvordan man tar den. Altså står/ligger på en skråbenk, og begynner med armene strakt oppover med kroppen, og så bøyer armene ned (og opp).

 

Har dere tips til alternativ tricepspress?

Hva med å ligge i benkpressposisjon, og så "bøye" overarmene, så stanga treffer panna eller bak hodet?

Ja! Der er tusenvis av variasjoner...

 

Den mest vanlige kanskje.

 

Den BESTE!

http://vimeo.com/25983467

 

Litt gheyness, men bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...