Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Lager årsplan innanfor styrkeløft, og lurar på ein ting.

Definisjonen:

Maksimal styrke er den største kraften en muskel eller muskelgruppe kan utvikle èn gang.

Eksplosiv styrke er størst mulig kraftutvikling samtidig som muskelen trekker seg raskt sammen.

 

I styrkeløft som benk, mark og bøy, er maksimal og eksplosiv styrke like stilt, eller er den eine viktigare enn den andre? For meg ser det ut som om det gjeng veldig inn i kvarandre, men for å unngå å gå på ein smell, spør eg her om nokon har råd.

 

Blir det feil å sette opp maksimal dynamisk styrke og eksplosiv styrke som to forskjellige faktorer?

post-198613-0-29629300-1361449010_thumb.jpg

Endret av Thor - God Of Thunder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lager årsplan innanfor styrkeløft, og lurar på ein ting.

Definisjonen:

Maksimal styrke er den største kraften en muskel eller muskelgruppe kan utvikle èn gang.

Eksplosiv styrke er størst mulig kraftutvikling samtidig som muskelen trekker seg raskt sammen.

 

I styrkeløft som benk, mark og bøy, er maksimal og eksplosiv styrke like stilt, eller er den eine viktigare enn den andre? For meg ser det ut som om det gjeng veldig inn i kvarandre, men for å unngå å gå på ein smell, spør eg her om nokon har råd.

 

Blir det feil å sette opp maksimal dynamisk styrke og eksplosiv styrke som to forskjellige faktorer?

Styrkeløft er mer maksimal styrke enn eksplosiv styrke.

Eksplosiv styrke: Vektløfting.

 

Maksimal styrke: Styrkeløft.

 

Ironisk nok heter det "powerlifting" på engelsk, som om noe burde vært beskrivelsen for vektløfting. I vektløfting er ikke maksimal styrke så viktig, man kan komme unna med litt. Det er mange utøvere som "stopper" opp ved et visst punkt i knebøy, f.eks. Det er ikke noe poeng i å ta 300kg bøy når du bare skal vende 220kg uansett. I styrkeløft er målet å løfte mest mulig, og da blir det nødvendigvis mer maksimal styrke.

En annen spennende studie (fra gode gamle Soviet) viser at jo tregere man gjennomfører øvelsen, jo mer stimulerer man til sarkoplasmisk hypertrofi (størrelse) og omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Startet idag på bachelor-oppgaven og fikk godkjent denne problemstillingen

 

: "Øker muskeltverrsnittet mer ved inntak av proteintilskudd i forhold til kost-protein ved samme inntak?"

 

Så nå er det bare å gå igjennom alle mulige faktorer som måltidfrekvens, type protein - hvor mye? Når? Begrensende aminosyrer - sammensetninger ved begrensende aminosyrer? Og så videre. Ser fram til dette da jeg skal gå nøytralt inn og gå igjennom all litteratur og ser fram til å lære en god del nytt innenfor dette feltet, da det er en god del proteintilskudd som direkte påstås å ha et endogent effekt (BCAA) kontra kostprotein.

 

Hadde jeg ikke fått godkjent denne hadde jeg da valgt å skrive om melkefettets rolle i forhold til athlerosklerose, men det var et par andre i klassen som også valgte å skrive om mettet fett/naturlige transfettsyrer og risiko for hjerte-kar. (Da alt tyder på at melkefettet har en positiv og ikke negativ rolle og dette er et veldig spennende felt.)

 

Uansett - jeg går inn for en toppkarakter da målet er å få bachelor oppgaven publisert hos f.eks OT, så dette kan bli spennende. :)

 

Edit :

: Jeg ser du lurer på dette med muskelkraft, jeg linker til deg notatene mine innenfor idretts-ernæring :

https://docs.google....z-cJ9PAq_vU/pub

post-235098-0-44067400-1361454131_thumb.jpg

Endret av Dukien
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Startet idag på bachelor-oppgaven og fikk godkjent denne problemstillingen

 

: "Øker muskeltverrsnittet mer ved inntak av proteintilskudd i forhold til kost-protein ved samme inntak?"

 

Oi, interessant!

Den gleder jeg meg til å lese! Hadde vært interessant å lese en skikkelig artikkel om det. Lykke til!

 

Er ungdom, og sommer er sommer.

 

Jeg kan love deg at kroppen din ser bedre ut om du bulker til sommeren enn om du er tynnfeit til sommeren.

Lenke til kommentar

Registrert meg på Diett.no. Skal visst være en grei plass å fylle inn det man spiser, og få opp korrekt info om kcal og næringsinnhold. Så lenge jeg husker å fylle inn alt riktig, så burde det funke.

 

Så får man heller ta 100-200 kcal slingringsmonn oppå der igjen, for å være sikker! I følge den skal jeg få i meg 2200 kcal i løpet av dagen. Har, idag fått ifølge den i meg ca 1100 da. Havner kanskje på 1700 når dagen er omme. Shit better work!

 

Kjøpte ny badevekt idag, iom at jeg har flyttet, og den viste positive resultater. Problemet er jo at ikke aner om det er fordi den viser annerledes enn den andre eller om det er faktiske resultater. Får se framover hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...