Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Men jeg må likevel utføre markløft, og curl med posen.

 

Er det forresten flere som får lyst til og ta pullups når de er på bussen? oO

 

Ikke bare bussen. I dørkarmer og alle stenger og trær jeg ser. Jeg tar knebøy med venninnene mine på ryggen og curler for dat bicep når jeg tar opp håndbrekket på bilen.

Jeg lukeparkerer ikke, jeg markløfter siden på bilen og drar bilen inn i luka.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Snipp..

 

Sinnsykt bra inlegg, Men sitter igjen med noen spørsmål.

 

1: Kh-innhold, hva betyr denne forkortelsen?

 

2: "vi vet for mye fett ikke er bra": Samme om det er enu, fleru eller mettet fett? Hvor mye fett er for mye?

 

3: Hva med flerumetett fett, er det skadelig med for høyt inntak av dette? Soya, solsikke, raps? osv? Bør man holde seg til omega 3 fra fisk, mettet fett og enumettet fett?

 

4: Hvorfor kan du mer om dette enn ernæringsfysologer på Tv med doktorgrader i både det ene og det andre? (Ps:det mener jeg helt seriøst at du kan). Leser utrolig mye rart fra disse ekspertene, men kan man lite om ett tema stoler de aller fleste blindt på dem. Blir utrolig frustrert hver gang en trenigsekspert skal uttale seg i media, da jeg selv vet mye av det er helt bak mål, Mye tyder på at det samme gjelder legene/ernæringsfysolgene også desverre, og dette er ett veldig seriøst tema å komme med feil informasjon om. Hva er det som skjer i "helse Norge" ? :hmm::thumbdown:

Endret av magb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Men jeg må likevel utføre markløft, og curl med posen.

 

Er det forresten flere som får lyst til og ta pullups når de er på bussen? oO

Haha. For ikke å snakke om å bruke krokgrep på alt. Handleposer, hvis man står og må holde seg fast på bussen, osv osv.

Endret av wingeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud så mange jeg ser som enten ødelegger kroppen sin med dårlig form/utførelse eller generelt bare kaster bort egen og andres tid ved å stikke på trening..

Jeg og han jeg trener sammens med dreiv å lekte litt i crossmaskinen (den man kan kjøre flies i o.l.) mens det kom ikke mindre enn FIRE curlbros bort som hadde trent benkpress rett før med 40kg på EN benk. Der ER to benker og den andre var ledig... :p

 

Han ene spurte om vi snart var ferdig. "Joda, bare noen få sett til" sa jeg og så dro vi til med både triceps pushdowns, curls og pallof press sånn bare for å se hvor lenge de gidda å vente.

 

De reagerte ikke på at vi ikke ga oss og til slutt ble vi lei. Da hadde de fire stått og prata om hvor fulle de skulle bli til helga...

 

Facepalm_1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Kh-innhold, hva betyr denne forkortelsen?

2: "vi vet for mye fett ikke er bra": Samme om det er enu, fleru eller mettet fett? Hvor mye fett er for mye?

3: Hva med flerumetett fett, er det skadelig med for høyt inntak av dette? Soya, solsikke, raps? osv? Bør man holde seg til omega 3 fra fisk, mettet fett og enumettet fett?

4: Hvorfor kan du mer om dette enn ernæringsfysologer på Tv med doktorgrader i både det ene og det andre? (Ps:det mener jeg helt seriøst at du kan). Leser utrolig mye rart fra disse ekspertene, men kan man lite om ett tema stoler de aller fleste blindt på dem. Blir utrolig frustrert hver gang en trenigsekspert skal uttale seg i media, da jeg selv vet mye av det er helt bak mål, Mye tyder på at det samme gjelder legene/ernæringsfysolgene også desverre, og dette er ett veldig seriøst tema å komme med feil informasjon om. Hva er det som skjer i "helse Norge" ? :hmm::thumbdown:

1. KH= Karbohydrat.

2. Den optimale ratioen mellom Omega-6/Omega-3 er enda til gode å finne, men man antar at denne befinner seg rundt 2:4 hvor vi idag har muligens rundt over 10, noen studier indikerer at denne ratioen ikke er så viktig som først antatt, jeg personlig mener basert på dagens evidens-grunnlag at det kan være hensiktmessig å ha noe som ligner på førstnevnte ratio.

Hvor mye fett som er for mye kommer an på om man er i energibalanse, det er forslått (nye nasjonale retningslinjer) å fjerne anbefalingene på fett og KH, og styre det selv så lenge man er i energibalanse, på denne måten sikrer man seg at hverken fett eller KH inntaket blir for stort.

 

Videre har vi både vegetabilske og marine kilder til Omega 3 hvor biotilgjengligheten er desidert størst hos sistnevnte(fisk, sel etc) og ja, korn har fått en altfor stor fokus i vårt vestlige kosthold, du vil aldri høre meg anbefale f.eks noe annet enn kaldpresset oliven eller rapsolje, da f.eks solsikke-olje er ekstrem rikt på linolsyre, en umettet fettsyre med kjemisk formel 18:02, i studiene som jeg snakket om ovenfor kommer ikke denne gunstig favør ut når man byttet ut mettet fett med f.eks flerumettet, tvert imot økte risikoen.

Flerumettet fett er sterkt assosiert med død fra koronar hjertesykdom

Resultatene på linolsyre : RR(relativ risiko) på 1,25 (95% CI 1,02-1,52)

Men dette var allerede for personer innenfor risiko, her viste det bare at å "bytte ut mettet fett mot enumettet" ikke hadde en gunstig utslag.

 

Omega-3 og Omega-6 "slåss" om de samme forløperne som danner noe som heter "eikosanoider" som er livsviktige signalmolekyler i forhold til immunforsvaret vårt (derfor man sier at "tran er viktig for immunforsvaret" og når O-6 fettsyrer dominerer og vinner kan dette altså virke inflammasjons-fremmende, og dette er derfor korn har fått altfor mye fokus i kostholdet og kan ved fordelaktig byttes ut mot f.eks grønnsaker/poteter/egg, det holder med ett brødmåltid om dagen for å si det sånn. Men alikavel vil jeg poengtere her at 0-6 er livsviktig, men med alt annet overhodet ikke for mye, linonsyre har gunstige effekter men vi får i oss så utrolig mye av denne og andre O-6 fettsyrer, dessverre.

 

Jeg presiserer at jeg har ikke en fot i noens leir når det gjelder til high/low carb, med det sagt slår jeg gjerne et slag for melkefettet og smør kontra margarin, da åssen man fremstiller margarin med alle disse O-6 og andre stoffer gjør meg skeptisk, med det i minnet er det ikke påvist noen skader av å spise margarin, men basert på all tilgjengelig forskning ser jeg ingen klare holdepunkter for å bytte ut smør mot plantemargarin som inneholder en god del 0-6, og jeg blir lei meg av å lese på nettet hver gang man snakker om det "sunne" fettet.

 

4. Nå gir du meg altfor mye "creds" men setter pris på det, både Bomhoff, Drevon, Raastad, Lindberg, Svihus etc er noen av de beste og smarteste innenfor sitt felt og hva de kan og oppnå er noe jeg bare kan drømme om, og jeg personlig har ledd og kost meg av forelesningene til Blomhoff når han babler om "alle disse antioksidantene i samspill fra planter og grønt - som ser ut til å ha en helsemessig effekt" Norge har usedvanlige mange flinke personer innenfor dette feltet og som en konsekvens av dette har fagfeltet blitt splittet i to hvor man er enige om å være uenige, dessverre.

 

I tillegg så har vi våre egne intranett tvers av alle skoler i Norge - hvor jeg lærer veldig mye av andre studenter når vi diskuterer og holder hverandre oppdatert på ny spennende forskning.

Noen av disse studentene er såpass utrolig dyktige at det nærmest er et privilegium å få diskutert med dem, og disse har en stor framtid i møte, jeg er sikker på at noen av dem kommer til å nå helt til topps innenfor forskning/media etc, allerede nå har jeg noen av dem som forbilder, og det kan jeg like gjerne innrømme først som sist.

 

Og det er dette som motiverer meg; jeg ønsker å se siden fra begge sak og danne det inntrykket som er mest logisk på mekanismene slik jeg har blitt undervist, alt jeg ønsker er å øke mitt kompetanse men jo dypere jeg går jo mindre ser jeg at jeg kan, og nå har min utdannelse også blitt en personlig interesse på fritiden hvor jeg synes det er moro å lese nye publikasjoner innenfor samme felt.

 

Problemet her er at nettet er kuppet av personer som har ingen relevant utdannelse, f.eks 3-årig ernæringsfysiolog per dato er ikke en beskyttet tittel, men heldigvis etter mye papirarbeid blir det i løpet av vårparten, videre prøver man å få igjennom at forfattere innenfor helse skal ha en kompetanse for å tolke studie da dette har bidratt til et vannvittig dårlig informasjon rettet mot befolkningen - da disse per dags dato ikke har en kritisk sans (intervjuer "kosthold-eksperter, ernæringekspert" som egentlig bare har et par kurs, disse neglisjerer oss som tar denne medisinske utdannelsen. Linker til utkastet her:

Så for å oppsumere ditt siste spørsmål, det kommer til å skje store endringer - som kommer til å slå positivt ut i favør (Fedon Lindberg snakket mye om dette under LDL-konferansen forrige uke)

 

Så da kan vi bare håpe at tiden for "alle" kan kuppe nettet innenfor dette teamet går mot slutten, hver gang folk spør meg hva jeg studerer og jeg sier "ernæring" så får jeg svaret : "Så du skal bli PT? Kan du skrive meg et kostprogram?" og neglisjerer en total 5årig utdannelse.

 

For å oppsummere dette, så linker jeg et bilde som vi innenfor ernæringsfysiologi grubler oss til døde over: http://www.iubmb-nic...nbornErrors.gif

 

Edit: Helsedirektoratet har gjort en god jobb til tross for noen dårlige valg, dont get me wrong.

Poenget jeg vil få frem er; å stå på andre siden og anbefale andre ting enn helsedirektoratet, "si at de ikke bygger på noe godt grunnlag osv. " er relativt lett å si for befolkningen.

Det som da er spørsmålet er hvilket grunnlag man selv bygger sine anbefalinger på;

bare fordi det ikke er et godt grunnlag for å fraråde mettet fett så betyr ikke det automatisk at folk skal løpe til kjøkkenet og steke seg 1kg bacon hver dag, her må vi sikre oss.

 

Til slutt: Som jeg har nevnt før - molekylær kjemi er en av de yngste vitenskapen vi har og det er en "ære" å mest sannsynlig i fremtiden være med å fremme et bedre helse i Norge enten på kommunalt/nasjonalt/individ-nivå, og dette sammen med idretternæring er de to faktorene jeg brenner for.

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En venn av meg skrev dette om styrkeløfting. Legger det i spoiler for å holde det vekk fra google.

 

 

Jeg synes det er en tragisk sport som bygger på "jeg er kul fordi jeg er sterkere enn deg"

 

Skrev det om styrkeløfting, vet ikek hva jeg skal si. Får mest lyst til å kaste manualer på personen

Endret av Wizzlee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...