Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså. Jeg kjører de tyngste øvelsene først. Meen, hvor mye taper jeg hvis jeg f.x velger og kjøre knebøy sist, kontra først.

 

Og nei, curle klarer jeg og gjøre stående andre plasser i lokalet, da jeg ikke curler over 40kg. Den biten for gutta i singlett ta seg av....

Taper i forhold til hva?

Det er ikke alltid det er hensiktsmessig å kjøre de tyngste øvelsene først. Det er mange vektløftere som bytter på å kjøre det tyngste først og sist i økta. Mest for å variasjon. Men igjen; Dette er toppidrettsuttøvere. Som også driter langt i bicepscurl.

Lenke til kommentar

Ingen reaksjoner på denne?

Som Doofen sier, mange unnskyldninger og måter å finne forklaringer på. Vi er feite fordi blablabla. Ingen tips om at det kan være en ide å ta seg litt sammen og sette opp en matplan f.eks. hvis dette sulthormonet er istykker. Kan ikke helt se at det skal være noe større hinder for å gå ned i vekt enn for f.eks. meg som er kronisk sulten.

Lenke til kommentar

Forbes konkluderer med at trening ikke vil begrense tapet av fettfri masse i en vektreduksjonsperiode.

 

However - andre studier har kommet fram til andre konklusjoner enn godeste Herr. Forbes

Som f.eks : (Demling & DeSantio 2000, Kraemer at al. 1999, ballor et al 1988, Walberg 1989)

studier hvor disse er gjort på sedate - altså overvektige og resultatene kan f.eks ikke da direkte sammenlignes med mosjonister/utøvere.

 

Hei igjen, og takk for fylldig svar :)

 

So hvis Forbes har rett er jeg "screwed if I do and screwed if I don't"?

 

Jeg har både høy muskelmasse (genetikk og tidligere trening) og høy fettmasse. Vil selvsagt maksimere det første og minimere det andre. Spørsmålet er hvordan jeg gjør det på best mulig måte uten å skyte meg selv i foten. Per i dag er jeg såpass overvektig at det gir meg vondt i ryggen og trening derfor er vanskelig og jeg er nesten sedentær.

 

Jeg ligger per i dag på et kaloriunderskudd på ca. 2000kcal. Selv med et slikt massivt vektap ville det alikevel ta meg over 6 måneder å komme ned i en brukbar vekt.

 

Må jeg rett og slett bite i det sure eplet å brenne av muskelmassen i tillegg? Eller bruke mange år på å gå ned i vekt? Hvis muskelsvinn er relativt til fettmasse, kan jeg ikke da også unngå det verste svinnet ved å øke kaloriinntak med tid?

 

Uansett vil vel økt proteininntak og fysisk aktivitet neppe skade ;)

Lenke til kommentar

For 5 dager siden fikk jeg en skikkelig intens smerte i kneet under knebøy økten...

Har prøvd med lavere vekt men det kommer tilbake, da spesielt ved eksplosiv utførelse.

Noen mening om hva det kan være?

 

Film teknikken og legg den ut her, så kan vi se hva du gjør galt - da blir det mye lettere og komme med riktig svar. Som regel er det at folk ikke presser knærne nok ut - og ender opp med at knærne faller innover, det unngår man med og presse de ut og stå bredt nok, for lite dybde samt ikke setter vekta på hælen og ender opp langt foran. Kan jo også være styrkeforskjell i quadriceps, som gjør at du trekker kneskålen feil i "sporet sitt" som gjør at det lønser brusk som gir store smerter.

Endret av joakimz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp skal se om jeg får filmet. Prøver å presse knærne ut, men da er spørsmålet hvor mye? Så langt man klarer?

 

Husk og vinkle føttene dine litt også. Første du gjør er og sette hoftene litt bak - og så sette deg med og presse knærne ut - ut -ut -ut -ut. Har aldri sett folk presse for mye ut, det er isåfall et sjeldent problem. Når du presser knærne ut kommer du tryggere ned i riktig dybde, og knærne får også mindre belastning da det er hofta som må jobbe samt større aktivering av glueus. Hoftemobilitet er derfor svært viktig!!

Lenke til kommentar

Kaloriunderskudd på 2000? Du skal trene veldig heftig mye, eller spise altfor lite for å få til det. Jeg ville nok heller sagt at du skulle moderert deg til 1000, max.

 

Minst 2000. Jeg er veldig stor og spiser nå maksimalt 1500kcal om dagen. I snitt nærmere 1000. Men nå har jeg hatt fri og bare vært hjemme så det har ikke vært noe problem. Blir verre neste uke, da regner jeg med å måtte trappe opp.

 

Jeg synes det er så sinnssykt deprimerende å tenke på hvor LENGE jeg må slanke meg. Vil heller kjøre hardt på i begynnelsen og ta det roligere etterhvert. Da har jeg hvertfall en tidsramme å forholde meg til.

Lenke til kommentar

Dersom en skulle ha et par timer å slå ihjel:

http://fitnessblogge...ransen2013-lhl/

Jeg var på konferansen, og det var det mest interessante av alle foredrag jeg har vært på (koster faen meg tusenlapp per foredrag) Uansett, invidiualisme ser ut til å være et nøkkelord og per dags dato er jeg/andre innenfor "feltet" skuffet over Helsemyndighetens evidens-grunnlag basert på for å å gi råd til en hel befolkning .Lipidhypotesen sier at mettet fett øker kolesterolet, og at økt kolesterol så fører til aterosklerose og HKS ( harde endepunkter (død).

Skal man gi råd til befolkningen så bør man understreke evidensgrunnlaget, dette her har jeg påpekt til de kvinnelige studentene av eldre garde i min klasse, som er for dårlige til å tolke studedesign og stoler 100% blindt på f.eks Oslo Heart studie som er et av grunnlagene rådene våre baserer seg på.

 

Jeg har hatt mange kostintervensjoner med din målgruppe i praksis når vi skal øve oss, jeg kan råde deg til å kontakte meg nok engang på PM om du har interesse for det, da vi har eksamen i april/mai (Oslo) i klinisk pasientbehandling så søker vi aktuelle personer : Alt ifra diabetes, kreft, metabolsk syndrom, overvekt eller rett og slett ønsker å optimalisere kosten mot trening, da vi er pålagt å ha to pasienter hver og vi er ish 40 i klassen, så har vi blitt forespurt om å sjekke våre nettverk for aktuelle personer, dette er da gratis og noe som vanligvis ville ha kostet rundt 700kr i timen. Dette gjelder forsåvidt andre personer her. :)

 

Uansett, av de jeg har hatt - så må jeg presisere at et underskudd under BMR er ikke ønskelig, i forhold til kroppens eget "motsvar" dessverre er veien tålmodighet og mange av disse går ut for hardt og statistisk klarer ikke å bevare vekttapet over tid, det er en del hormonelle reaksjoner i samspill her og overvektige dessverre har verre for å opprettholde et større vekttap over tid takket være fettvevet rolle som et endokrint organ, langsiktige mål bør du ha men du har fordel at du i utgangspunktet har fettdepositum å ta av, og når ting skjer - så vil det skje. :)

 

Tilbake til "studentcave" og lese, under 24 timer til første eksam. (Q_Q)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Ingen reaksjoner på denne?

 

Nå har jeg sett dokumentaren. Den slo bare fast det i alle fall jeg visste fra før av, nemlig at overvekt skyldes miljøfaktorer, som for eksempel stress, og at overvektige mennesker er mer sultne enn normalvektige. Det hadde vært mer interessant å se en dokumentar som fortalte i hvilken grad man kunne påvirke sulten sin ved å endre matvanene sine.

 

Minst 2000. Jeg er veldig stor og spiser nå maksimalt 1500kcal om dagen. I snitt nærmere 1000. Men nå har jeg hatt fri og bare vært hjemme så det har ikke vært noe problem. Blir verre neste uke, da regner jeg med å måtte trappe opp.

 

Jeg synes det er så sinnssykt deprimerende å tenke på hvor LENGE jeg må slanke meg. Vil heller kjøre hardt på i begynnelsen og ta det roligere etterhvert. Da har jeg hvertfall en tidsramme å forholde meg til.

 

Det høres ikke optimalt ut. Dukien får fortelle hvor mye hold det er i det, men så vidt jeg vet risikerer du at kroppen vender seg til mindre energi og tilpasser seg ved å spare på energien og justere ned forbrenningen.

Lenke til kommentar

Lipidhypotesen sier at mettet fett øker kolesterolet, og at økt kolesterol så fører til aterosklerose og HKS ( harde endepunkter (død).

 

Jeg har lest litt om dette, men ikke funnet noen konklusjon. Det er altså holdepunkter i at mettet fett ikke er skadelig for kroppen?

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt om dette, men ikke funnet noen konklusjon. Det er altså holdepunkter i at mettet fett ikke er skadelig for kroppen?

Det er ingen kauslitet-forhold mellom mettet fett og koran-sykdom eller harde endepunkter, og det har det aldri vært. Per dags dato baser dette her seg på at "der hvor det er brann, er det som regel brannmenn - derfor er årsaken til brann ; brannmenn.

 

Dette konkluderer til og med WHO med :

«Furthermore, the evidence from cohort studies of dietary intake of fats and CHD is mostly unreliable (with a few exceptions) because most studies have ignored the effects of measurement error and regression dilution bias.
Skeaff & Miller 2009

 

Du aner ikke hvor mye jeg kunne snakket om dette her nå da dette sammen med idrett er det andre teamet jeg brenner for, men en som gikk i klassen over meg ifjor som er ferdig utdannet ernæringsfysiolog og som nå fortsatte på medisinstudiene hadde sin batchelor-oppgave ifjor basert på dette og som nå er utgitt i tidskriftet for norsk legeforening :

http://tidsskriftet.no/article/2940375

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var på konferansen, og det var det mest interessante av alle foredrag jeg har vært på (koster faen meg tusenlapp per foredrag) Uansett, invidiualisme ser ut til å være et nøkkelord og per dags dato er jeg/andre innenfor "feltet" skuffet over Helsemyndighetens evidens-grunnlag basert på for å å gi råd til en hel befolkning .Lipidhypotesen sier at mettet fett øker kolesterolet, og at økt kolesterol så fører til aterosklerose og HKS ( harde endepunkter (død).

Skal man gi råd til befolkningen så bør man understreke evidensgrunnlaget, dette her har jeg påpekt til de kvinnelige studentene av eldre garde i min klasse, som er for dårlige til å tolke studedesign og stoler 100% blindt på f.eks Oslo Heart studie som er et av grunnlagene rådene våre baserer seg på.

Individualisering er kanskje et "hot topic" for tiden, men jeg mener det absolutt ligger noe i det. Det blir derimot svært vanskelig når myndighetene skal prøve å henvende seg til en så stor/generell gruppe som overhodet mulig. Men jeg har lenge hørt mye snakk om lipidhypotesen og hvor feil den er. Er det noe de begynner å ta til seg, eller står de fortsatt like hardnakket på sitt? Det er i så fall veldig interessant dersom det kun finnes svake studier som støtter dette. Da står jeg igjen som et stort spørsmålstegn ...

Lenke til kommentar

Hva er best, å ha et bestemt råd til befolkningen om kosthold (på noe dårlig grunnlag), eller å si "vi vet ikke helt, studie A sier ditt, studie B sier datt"?

 

Hvis strategien til helsemyndighetene er det første, kan jeg se hvor de kommer fra.. Selv om det virker rart for de med mer kompetanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...