Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Skal du trene kardio så bør du ta styrketrening først.

Er det noen spesielt grunn til dette egentlig? Slik jeg ser det så er det ikke noe galt i å ta kardio først, om det er kondis/utholdenhet som er hovedfokuset. Men, det er bare noe jeg tror, og har ingen kilder eller fakta til å backe det opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen spesielt grunn til dette egentlig? Slik jeg ser det så er det ikke noe galt i å ta kardio først, om det er kondis/utholdenhet som er hovedfokuset. Men, det er bare noe jeg tror, og har ingen kilder eller fakta til å backe det opp.

 

Det er iallefall anbefalingen fra de som gjorde forskningen.

Skal man pirke ekstra nøye så burde det være 3 timer mellom også.

 

Men hvem bulker og kjører kardio? Spiser opp kcal man trenger på bulken ?

Så da er det mest naturlig å kardioere på deff, og da trener man jo kun for å beholde massen og da har det vel ikke så mye å si ...

Lenke til kommentar

Det er iallefall anbefalingen fra de som gjorde forskningen.

Skal man pirke ekstra nøye så burde det være 3 timer mellom også.

 

Men hvem bulker og kjører kardio? Spiser opp kcal man trenger på bulken ?

Så da er det mest naturlig å kardioere på deff, og da trener man jo kun for å beholde massen og da har det vel ikke så mye å si ...

 

Selv ser jeg ikke det helt gale i å kjøre halvtime med kardio 1-2 ganger i uken, selv om man er på bulk. Er jo bare sunt for kropp og sjel å ta seg en joggetur iblant :)

Og har man ikke helt kontroll på kaloriene, og er på litt "dirty bulk" kan jo et par joggeturer i uken være med å redusere fettlagringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er iallefall anbefalingen fra de som gjorde forskningen.

Skal man pirke ekstra nøye så burde det være 3 timer mellom også.

 

Men hvem bulker og kjører kardio? Spiser opp kcal man trenger på bulken ?

Så da er det mest naturlig å kardioere på deff, og da trener man jo kun for å beholde massen og da har det vel ikke så mye å si ...

 

Så lenge man spiser nok går det fint. Selv foretrekker jeg å spare på de kcal jeg klarer å trykke i meg, men ser ikke problemet med å trene kardio så lenge en får i seg nok mat.

Da selvfølgelig uten å overtrene.

Lenke til kommentar

Er det noen spesielt grunn til dette egentlig? Slik jeg ser det så er det ikke noe galt i å ta kardio først, om det er kondis/utholdenhet som er hovedfokuset. Men, det er bare noe jeg tror, og har ingen kilder eller fakta til å backe det opp.

Min forklaring ville vore at du brukar opp energi før du skal trene styrke. Styrketrening krev at du leverer det du har når du skal utføre eit løft. Med 4 km i beina frå før av har du brukt opp delar av den. Spesielt om du skal trene bein.

 

Trenar du derimot styrke først så vil du nok framleis kunne jogge 4 km. Spesielt om du ventar nokre timar. Det går heilt sikkert fint med kardio før styrke, men i mitt hovud er det mest logisk å ta det andre vegen. Er målet uthald og styrke samtidig ville eg uansett ikkje kjørt dei etter kvarandre. Styrke ein dag og kardio ein anna dag.

Lenke til kommentar

Min forklaring ville vore at du brukar opp energi før du skal trene styrke. Styrketrening krev at du leverer det du har når du skal utføre eit løft. Med 4 km i beina frå før av har du brukt opp delar av den. Spesielt om du skal trene bein.

 

Trenar du derimot styrke først så vil du nok framleis kunne jogge 4 km. Spesielt om du ventar nokre timar. Det går heilt sikkert fint med kardio før styrke, men i mitt hovud er det mest logisk å ta det andre vegen. Er målet uthald og styrke samtidig ville eg uansett ikkje kjørt dei etter kvarandre. Styrke ein dag og kardio ein anna dag.

 

Men det kommer jo an på hvor hovudfokuset ligger. Om poenget er å få en syk kondis og et basketball-hjerte, og styrketreningen er for å få sterkere bein (som i bein, ikke muskel) eller fordi det er gøy, så ser jeg ikke problemet med å trene styrke sist. Nå ser jeg at han skriver at han jogger litt før han skal trene styrke, så da er jeg enig med deg. Er også enig i at det skal vanskelig gjøres å yte bra på styrketrening etter å ha jogget 15-20 minutter. Men helt isolert sett, synes jeg det går helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var julekalender på school idag og sånne megasøte jenter delte ut julegrøt med jakten på den fucking berømte mandelen inni, da denne norske tradisjonen fortsatt er noe uvant for meg og jeg har enda til gode å finne den jævla mandelen eller se noen som har gjort bestemte jeg meg for å trøkke innpå (pluss jeg hadde en grunn til å komme tilbake til hun søte jenta) så gikk det som det måtte gå ;

 

3 slikke-ferdige plastikkskåler rett i søpla etter å ha tatt 3 gigaporsjoner; men det skal norsk kultur ha, grøt smaker fortreffelig digg med smør og kanskje litt for mye kanel, men nå har jeg vondt i magen! :/

post-235098-0-18105600-1354576578_thumb.jpg

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare se på Eugene Sandow, som veide 102 kg, og allikevel hadde lav nok fettprosent til å ha sixpack, forøvrig var ikke Sandow særlig høy, han var 178 cm høy. Dette var rett etter at proteinekstrakt ble oppfunnet. Jeg har forøvrig liten tro på at man kan oppnå en like imponerende fysikk uten proteinekstrakt som man kan med.

Tviler egentlig på at Eugene sandow veide 102kg om han var 178cm høy

 

Til sammenligning: Kristian midtli 195cm høy og 103kg på bildet her:

 

http://media.trening...li/DSC_0723.jpg

 

Og Eugene Sandow på 102kg fordelt på 178cm?

 

original.jpg

 

 

 

Og forøvrig vil det nok ha lite si om eugene sandow drakk proteinshaker eller fikk i seg andre hurtige proteiner (melk for eks)

 

 

Edit:

 

svarte vist på en 8 år gammel post... begynner vist bli litt seint..

Endret av Primer4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dukien: Mage full av grøt suger balle! Gjør skikkelig vondt. Og man er egentlig mer sulten, men samtidig er magen full.

Jeg veit! Nå spiser jeg egentlig aldri grøt da jeg aldri ble vokst opp med "norsk" matkultur, men alle gangene i barneskolen etc så har jeg kompensert med å "åpne slusene" fordi det smaker vannvittig digg, men så vipper man mynten opp ned og magen full av grøt gjør seriøst vondt, men jeg klarte ikke å stoppe selv om magen hadde strukket seg ut til det ypperste, jeg var ikke "tilfredsstilt".

Først når det gikk ca. 4 timer kjente jeg at jeg ikke hadde lyst på noe mat, rart det der.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Men det kommer jo an på hvor hovudfokuset ligger. Om poenget er å få en syk kondis og et basketball-hjerte, og styrketreningen er for å få sterkere bein (som i bein, ikke muskel) eller fordi det er gøy, så ser jeg ikke problemet med å trene styrke sist. Nå ser jeg at han skriver at han jogger litt før han skal trene styrke, så da er jeg enig med deg. Er også enig i at det skal vanskelig gjøres å yte bra på styrketrening etter å ha jogget 15-20 minutter. Men helt isolert sett, synes jeg det går helt fint.

Klart det betyr noko kva fokus han har, men eg såg ikkje for meg at han dreiv med lett styrketrening med fokus på kardio når han skriv:

 

Det er vel forøverig selvforklarende, for jeg blir alltid svimmel av energimangel midt i styrketreningen.

Er hovudfokus kardio så kan ein sjølvsagt ta det først, men eg synest framleis det ikkje er ideelt å ta styrketrening rett etterpå.

Skal ein ha eit meir presist svar så er det greit å spesifisere. På eit heilt generelt grunnlag meiner eg uansett det er lurt å ta styrketrening først. Gjerne styrke og kardio på forskjellige dagar eller nokre timar mellom.

 

Tung styrke og hard kardio etter kvarandre, uavhengig av rekkefølgje, er vel ikkje ideelt anywhey.

Lenke til kommentar

Om ein skal gå ut i frå HR og prestasjon, så merka eg at:

Kardio først, så trening - litt nedgong i trening på noen øvelser, men ikkje noe spess.

Hardt trening først, så kardio - kartio fullstendig ueffektivt. Fart og utholdenheit går nærmast null.

Liker tolkningen din av ordet "trening".

(Er ikke enig med bruken av ordet men det er diteils :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...