Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Uff da, sånn går det når jeg er usikker på hva masterstudiene innenfor økonomi og matte heter, da driter man seg fort ut. :D Er glad jeg er ferdig med eksamen i denne omgang så føler med dere som har det nå.

 

Og når det kommer til "ettertraktet" så er problemet at altfor mange tenker " Jeg lager mat og spiser mat hver eneste dag, ernæring? Det kan jeg" og for å sitere en person her i tråden 2-3 siden tilbake "Hei, jeg trenger noen treningstips, ikke kosthold fordi det har jeg lest meg opp på". "Okay?" Var min første tanke, og er her problemet er - folk tror dem har lest seg opp på et giga-emne og hva skal man med leger og ernæringsfysiologer når man bare kan spørre om råd gratis på nettet? Fordi når man spør på iform.no så har dem peil?

 

Er en grunn til at jeg kun svarer personer under PM og kun under dette emnet, alle de rådene jeg ser folk gir under "trening og kosthold" er bare skremmende.

 

Jo, juletider = Bare å trykke innpå, så fort rutinene kommer tilbake så vil de ekstra grammene uansett forsvinne innen noen uker, jeg har iallefall planer om å bøtte innpå tradisjonelt polsk julemat som egentlig består av fett og proteiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt irritert over at jeg måtte avbryte beindagen min idag. Under knebøy sa det plutselig stopp og jeg fikk vondt i høyre kne. Selv når jeg tok av vekt fikk jeg vondt der når jeg prøvde å løfte. Samme skjedde når jeg prøvde meg på beinpress og utfall. Endte opp med at jeg avbrøt økten for jeg hadde ikke lyst til å belaste kneet noe mer. Smerten har heldigvis gitt seg nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt irritert over at jeg måtte avbryte beindagen min idag. Under knebøy sa det plutselig stopp og jeg fikk vondt i høyre kne. Selv når jeg tok av vekt fikk jeg vondt der når jeg prøvde å løfte. Samme skjedde når jeg prøvde meg på beinpress og utfall. Endte opp med at jeg avbrøt økten for jeg hadde ikke lyst til å belaste kneet noe mer. Smerten har heldigvis gitt seg nå.

 

Kjipt når sånt skjer, men du gjorde det riktige. Klokt valg, stå på

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oh my day has now been made. Har en p-stav som sitter over bicepsen. Nå har jeg tydeligvis fucket den opp på treninga, for ikke bare har jeg flyttet den to cm lenger opp, det er små hovne blemmer (type elveblest) rundt/over den. What to do. Nå er jeg smålig panisk for at to og et halvt år med jevnt dosert hormoner bare WHOOSH og flyter rundt i Anaio. Hvor lang tid tar det før pump avtar, så jeg kan vurdere skade? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noe jeg har lurt på en stund. Forbrenner man like mye om man forflytter seg over en viss avstand, uansett hvor lang tid man bruker?

Om jeg f.eks. løper intervaller i 10 minutter, og totalt løper jeg 1 km. Forbrenner jeg da mer enn om jeg jogger 1 km på en halvtime? Dårlige eksempler på tider sikkert, men dere skjønner hva jeg mener..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oh my day has now been made. Har en p-stav som sitter over bicepsen. Nå har jeg tydeligvis fucket den opp på treninga, for ikke bare har jeg flyttet den to cm lenger opp, det er små hovne blemmer (type elveblest) rundt/over den. What to do. Nå er jeg smålig panisk for at to og et halvt år med jevnt dosert hormoner bare WHOOSH og flyter rundt i Anaio. Hvor lang tid tar det før pump avtar, så jeg kan vurdere skade? :p

 

Pumpen i bicepsen min forsvinner etter rundt 40 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noe jeg har lurt på en stund. Forbrenner man like mye om man forflytter seg over en viss avstand, uansett hvor lang tid man bruker?

Om jeg f.eks. løper intervaller i 10 minutter, og totalt løper jeg 1 km. Forbrenner jeg da mer enn om jeg jogger 1 km på en halvtime? Dårlige eksempler på tider sikkert, men dere skjønner hva jeg mener..

Har ingen kilder akkurat nå, men ja. Greia med intervall er at etterforbrenninga øker.

Men om du tenker bare på den eine kilometeren, så skal det vere likt. Men du brukar sjølvsagt mykje lenger tid på å gå den, enn på å løpe den.

 

Alltid hyggelig med komplimenter. Jeg må bli flinkere med å gi dem selv, det skal jo ikke mye til for å forandre dagen til en person.

Og ikke minst, er man flinke til å gi komplimenter (Slik at folk blir bevisst på det), så får man nok flere tilbake i lengden. Win-win! Folk flest glemmer det av i hverdagens mas og kjas, inkludert meg selv, men man prøver å påminne seg hvor viktig det er. Kan redde dagen til mange!

Heilt enig. Gjelder nok dei fleste. Skal ikkje mykje til for å gje nokon eit lite løft i kvardagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noe jeg har lurt på en stund. Forbrenner man like mye om man forflytter seg over en viss avstand, uansett hvor lang tid man bruker?

Om jeg f.eks. løper intervaller i 10 minutter, og totalt løper jeg 1 km. Forbrenner jeg da mer enn om jeg jogger 1 km på en halvtime? Dårlige eksempler på tider sikkert, men dere skjønner hva jeg mener..

 

Jeg tror du forbrenner mer på intervallen, pga (1) høyere puls (2) det krever mer energi å holde to bein over bakken (stegene overlapper jo ikke helt), (3) høyere etterforbrenning ved intervall. Men her må du skille på "ekstraforbrenning", altså hvor mye du forbrenner i tillegg til det du uansett ville gjort i egenskap av å leve. Bare spekulasjoner dog.

 

Akse: kanskje jeg først oppdaget det når pumpen ble borte da... Hm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen kilder akkurat nå, men ja. Greia med intervall er at etterforbrenninga øker.

Men om du tenker bare på den eine kilometeren, så skal det vere likt. Men du brukar sjølvsagt mykje lenger tid på å gå den, enn på å løpe den.

Ok, takk for svar. Var det jeg lurte på, om det egentlig er noe vits i å kjøre intervaller (med tanke på forbrenning), og da er det jo tydeligvis det.

 

Jeg tror du forbrenner mer på intervallen, pga (1) høyere puls (2) det krever mer energi å holde to bein over bakken (stegene overlapper jo ikke helt), (3) høyere etterforbrenning ved intervall. Men her må du skille på "ekstraforbrenning", altså hvor mye du forbrenner i tillegg til det du uansett ville gjort i egenskap av å leve. Bare spekulasjoner dog.

 

Ja, løpesettet vil jo endres litt, så det vil vel bli litt forskjell der. Men tenkte mer på om det var en betydelig forskjell.

Endret av Rotaderp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen kilder akkurat nå, men ja. Greia med intervall er at etterforbrenninga øker.

Men om du tenker bare på den eine kilometeren, så skal det vere likt. Men du brukar sjølvsagt mykje lenger tid på å gå den, enn på å løpe den.

Ganske selvsagt at man bruker mye mer energi på å løpe en distanse enn man gjør på å gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratz Thor, alltid digg å få komplimenter, det seriøst booster opp treningen. :D

 

Når det kommer til avstand og mengde kcalorier forbrukt så er det som allerede nevnt her; så og si likt men arbeidsøkonomien/utnyttingsgraden ved intervall blir forbedret i forhold til å gå den samme avstanden; så å forberede arbeidsøkonomien + øke prestasjonsevnen( forbedring av aerob og anaerob kapasitet (førstnevnte er av den som er av størst betydning) gi en ettereffekt som = for the win, årsaken er et høyere antall aktiverte Typ2 IIA samt TypeIIX fibre enn når man ville gått og hovedsakelig brukt Type I-fibrer.

 

Edit: Dette skal Thorsnart igjennom på skolen når jeg tenker meg om. :) Altså fysiologi og aspekter ved V02 max metabolisme.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teoretisk sett krever det like mye energi å bevege seg over en gitt avstand uansett hvor fort det går. Men når du løper intervaller, forbrenner du også mye energi etter løpeturen. Jeg vet ikke hva grunnen er, men jeg vil tippe at det henger sammen med at det er en større fysisk påkjenning og at du bryter ned mer muskelmasse. Da må kroppen bruke mer energi på å bygge musklene opp igjen etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teoretisk sett krever det like mye energi å bevege seg over en gitt avstand uansett hvor fort det går.

Det gjør det virkelig ikke, det er vel ganske innlysende at det koster mye mer energi på å løpe, du løfter da tross alt kroppen opp av bakken, mens når du går "ruller" du bare avgårde og har alltid et bein nedi...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...