Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

I alle mans dager hva er det du sikter til? Er derfor både leger/ernæringsfysiologer har modulen medievitenskap hvor man lærer åssen forskning fungerer slik at man kan holde seg oppdatert, problemet har vært hos den eldre generasjonen som så på seg selv som "gud innenfor fysiologi" men hvorfor skal vi snakke når du ikke vil høre? Min litteratur fra bøkene er datert 2011, men litteraturen hvor man snakker om nitrogenbalansen er 20 år gammel, og du hevder dette ble "Nylig justert"

Og det med at at ernæringsfysiologi er en batchelor-grad hvor man ikke kan noe om kosthold fra før av? NO SHIT sherlock? Hva tror du jeg kunne før jeg startet? INGENTING, de to første årene av studiet var medisin hvor vi delte klasse akkurat med medisinstudenter og tannleger, så hva mener du? At man skal KUNNE molekylær biokjemi/fysiologi etc FØR man starter å studere? Hva FAEN snakker du om egentlig? Hvorfor tar jeg meg en total 6 års utdannelse her, når litteraturen min tydeligvis alltid er utdatert og jeg dessverre kunne ikke det jeg kan nå, før jeg startet. Eller, jeg måtte ta opp realfag som kjemi, matte og fysisk da. Så grunnpilarene ble jo bygget på vgs.

Det derimot snakker denne herren the truth, dessverre og utrolig nok så er ikke bachelor-graden en beskyttet tittel og går da ikke inn under "Helsepersonell" det innebærer at ALLE kan kalle seg det og derfor ser vi "ernæringekspert, kostholdekspert" i media som FORVIRRER befolkningen og neglisjerer personer som har denne graden, men dette vil bli en stopp da det viste seg at det var en glipp av NFE å ikke søke om beskyttet tittel, dette er nå gjort og fra med neste år når søknaden er godkjent så vil denne tittelen også bli beskyttet. For øvrig så synes jeg at batchelorgraden er en veldig sterk faglig tittel når det gjelder kompetanse og det burde det være.

Så da håper jeg at det blir slutt på media som av en eller annen merkelig grunn intervjuer personer med selverklært utdannelse, noe vi har ledd av nok på skolen.

Edit: La meg kaste ut et eksempel: Jeg var på et større seminær faktisk igår som tok for seg bærekraftig kosthold/global ernæring doffensmithz her snakker man f.eks om omega3 fra fisk og stikkprøver etc og der oppdaterte jeg meg og lærte en god del nytt som jeg ikke var helt klar over : http://www.nfe.no/hostseminaret

Mitt neste store seminær er i januar hvor jeg gleder meg med store bokstaver, da er det mettet fett/fett og low carb seminær med all oppdatert litteratur og forsker-grupper fra "begge leir" skal snakke/debatere, seminæret er stappet av leger, kliniske ernæring og vanlige ernæring samt biologer, så War - gå å ta deg en shake a! :p

http://www.lhl.no/ko...o-24-25-januar/

 

War:

fbz_1befcae3ac4af2c3c12c223664f1da3b.jpg

Forøvrig veldig enig med Dukien i det han seier. På tide at det blir ein beskytta tittel!

Endret av Thor - God Of Thunder
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God dagen derpå!

 

Kroppen min har en tendens til å droppe noe voldsomt med vekt av og til. Dette kan være i forbindelse med noe mindre mat en dag, dagen derpå og lignende. Det kan være snakk om 2-3kg. Er dette pga. dårlig væskebalanse eller dehydrering?

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Mest sannsynligvis væsketap via tap av glykogen i og med at du nevner dette med forbindelse med mindre inntakk av føde, da glykogenlageret har en osmolaritet på ca. 1-3g vann per gram glykogen og dette glykogenlageret er kroppens "første forsvarsverk for å opprettholde et stabilt blodsukker"

 

Edit: Kanskje kjekt å nevne at glykogenlageret ditt forbrukes og tømmes ved moderat-hard fysisk aktivitet for igjendannelse av ATP, så om du har et jevnlig problem med dette prøv å innta ca. 1g KH(karbohydrat)/per kg etter trening eller lignende, mange som har problemer med å innta seg næring etter trening på grunn av dårlig apetitt eller lignende og da kan et kjøp av f.eks dextrose/maltodextrin/druesukker være aktuelt.

 

Er du rå så plasserer du druesukker-tabletter under tunga da dette blir tatt direkte opp i blodbanen. Dextrose/Maltodextrin har en lavere osmolalitet (altså høyere molekyl-vekt) enn druesukker(glukose) og blir i litteraturen også nevnt som "D-glukose" og gir ikke det "samme trykket" på magesekken som gjør at du kan innta mer sukker uten å bli "døsig i magen via væskebinding". YT-produktene fra Tine er et eksempel som bruker dette "som et føre trening" produkt da du rett og slett ikke føler deg like tung i magen.

 

Men nå kan jeg ifølge War absolutt ingenting, så du bør egentlig gå til han, sikkert et eller annet med proteiner jeg ikke har fått med meg. Nei da, bare tøyser War. :)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det derimot snakker denne herren the truth, dessverre og utrolig nok så er ikke bachelor-graden en beskyttet tittel og går da ikke inn under "Helsepersonell" det innebærer at ALLE kan kalle seg det og derfor ser vi "ernæringekspert, kostholdekspert" i media som FORVIRRER befolkningen og neglisjerer personer som har denne graden, men dette vil bli en stopp da det viste seg at det var en glipp av NFE å ikke søke om beskyttet tittel, dette er nå gjort og fra med neste år når søknaden er godkjent så vil denne tittelen også bli beskyttet. For øvrig så synes jeg at batchelorgraden er en veldig sterk faglig tittel når det gjelder kompetanse og det burde det være.

Sprøtt at det ikke er en beskyttet tittel. På tide nå, ja.

Hvordan er det på studiet ditt? Har dere mulighet til å velge fag, eller er det stort sett et fastsatt løp? I min grad er det så mye valgfrihet at kompetansenivået er svært varierende. Fra de som bare tar de fagene de MÅ ha og fyller på med andre enkle fag for å feste, til de som tar alle mastergradsfagene i bachelorgraden allerede.

Lenke til kommentar

Vel; http://www.hioa.no/S...amfunnsernaring - man kan videre velge mellom et par bestemte materoppgaver, men ellers tar jeg nå et par moduler privat på bachelor som f.eks idrettsernæring - fysisk aktivitet og helse. Offentlig har 2år medisin/1år ernæring mens privat har 1 år medisin/2 år ernæring og sistnevnte har en del spennende moduler og derfor jeg tar noe derifra nå.

 

Men stort sett fikk ikke mulighet for å velge noe som helst - alt var tilrettelagt og har vært igjennom en god del KJIPE fag med stor K som f.eks nese/hals/øre-sykdommer for å nevne det aller verste, men slik jeg forstod det så vil nye studenter få større muligheter for å ta biokjemi/matte delen for å bedre forberede seg på statistikk og molekylær kjemi og på slik ha bedre muligheter for å ta master.

Dessverre er det ikke mange aktuelle masteremner for oss som ikke vil gå videre på klinisk (pissvanskelig og sykehus er ikke stedet for meg) dessuten synes jeg forskning og tolkning av medievitenskap er mer spennende uansett.

 

Åssen er det hos deg Wingeer, kan du utdype valgmulighetene deres? Fordi det er noe jeg har savnet og er derfor jeg tar et par moduler på privatskolen i tillegg, og angrer ikke når vi har fagansvarlige for OT som forelesere i tillegg til en god del heite jenter. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Nå studerer jeg jo ikke ernæring, men matematikk. Så det var mer en generell sammenligning. Men jeg har jo samme problemet med at det er enkelte ting jeg er interessert i, men som ikke tilbys av universitetet. Pluss at jeg godt kunne tenke meg å ta et par idrettsfag, men de er adgangsbegrenset av folk som studerer idrettsvitenskap. Kjedelig.

Er ikke statistikk egentlig ganske viktig? Ser for meg at det er greit å ha en god forståelse når en skal tolke studier mtp. konfidensintervall o.l. Det er ganske kjedelig at de ikke har det tilbudet man ønsker. Er det andre steder i Norge som tilbyr mer bredde? Har du vurdert doktorgrad, egentlig? Høres jo ut som om du kunne tenke deg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statistikk hatet jeg før vi hadde det, nå elsker jeg det, problemet var at på ungdomskolen så presterte jeg å stryke i matte, jeg ante ikke hva jeg skulle bruke det til så var null motivert, nå som jeg vet hva redskaper kan brukes til ble det plutselig moro, men herregud det var ikke fett å ta opp matte igjen for å forberede seg, så kudos til deg som tar matematikk på et høyere nivå!

 

Jo, statistikk hadde vi via medievitenskap og er en obligatorisk modul det 2 året (20studiepoeng) så om jeg skulle f.eks ta en master i siviløkonomi så ville jeg faktisk hatt 20/80studiepoeng av kravet. :)

Statistikk er alfa/omega rett og slett og jeg vil tro du også vil ha en reel kompetanse for å tolke design-studier da disse som du sier bruker konfidensintervall og diverse programmer for å utregne disse.

 

Og deler din frustrasjon, det er veldig mange "brother-ish" når det kommer til universiteter og ting som er adgangsbegrenset, når jeg studerte idrettvitenskap så var det moro men jeg tenkte alltid at det kunne være aktuelt å hoppe på noe annet, men da måtte jeg starte fra nytt av noe som det viste seg at jeg ikke hadde noe valg da jeg plutselig opererte skulderen min.

Norge er veldig dårlig per dags dato, og det er en paradoks fordi det er et vannvittig etterspørsel nå som vi har et nytt fedmeepidemi, jeg vurderte NTNU master i fedme men å komme inn der er knallhardt og NTNU liker som du påpeker å verne om sine egne, er ikke mange utenom de tar inn, vet at en fra Oslo privat presterte å komme inn ifjor, så det er mulig.

 

Doktorgrad er noe jeg i utgangspunktet tror kan bli veldig vanskelig, fordi jo mer jeg lærer jo mindre ser jeg at jeg kan - jeg tar rett og slett år for år og ser an motivasjonen, men jeg innrømmer slik du nesten allerede har lest at jeg har en "forkjærlighet" for å prøve å fremme fysisk aktivitet og riktig ernæring, men når internett er såpass fritt vilt og kosttilskudd-bransjen pøser på med manipulerende reklame og på toppen av det hele så fucker media rett og slett inntrykket av personer med ernærings-utdannelse så er det ikke rart at vi står ovenfor en ganske så vanskelig oppgave.

 

Tør jeg spørre fordi jeg er nyskjerrig; åssen er det for deg - om du vil bruke din matematikk til noe hva er dine alternativer da?

Lenke til kommentar

Jeg skal bli lektor i språkfag, mæææd interessant for this thread :dremel:

 

Hvordan bør jeg gjøre det med kcal-inntak nå i juletiden? Mest hensiktsmessig å øke kardiomengden eller ligge psmf-lavt på kcals de dagene jeg kan? This bisch can't resist them cookies. Kommer til å trene mer eller mindre som vanlig.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...