Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg skulle fått god kondis i tillegg til å løfte hadde jeg lagt inn egne dager for kondisjonstrening. Det er nok den beste måten å få opp kondisjonen på.

 

Enig. Jeg kjører 4x4 på egne dager, og føler jeg har funnet, eh, krysningspunktet mellom god kondis og grei styrke. Unntaket er dager hvor jeg kjører styrke på morgenen og 4x4 på kvelden, men da er det likevel 10-12 timer mellom.

 

On another note, satt og tenkte på drømmemannen i går (womenz...), og konkluderte med at det ikke ville vært mulig for meg å være sammen med en som ikke var opptatt av trening, idrett osv. Hvordan er det for dere gutter? Jenter generelt er jo mindre interessert i slikt enn gutter.

Lenke til kommentar

On another note, satt og tenkte på drømmemannen i går (womenz...), og konkluderte med at det ikke ville vært mulig for meg å være sammen med en som ikke var opptatt av trening, idrett osv. Hvordan er det for dere gutter? Jenter generelt er jo mindre interessert i slikt enn gutter.

Det spiller ingen rolle for meg, så lenge hun hvertfall er litt i fysisk aktivitet. Hvis det skulle vært drømmekvinnen ville hun hvertfall spist sunt, så det ikke kræsjer med mitt eget kosthold. Drømmekvinnen min er ikke nødvendigvis hverken godt trent eller syltynn. :)

Lenke til kommentar
Om jeg skulle fått god kondis i tillegg til å løfte hadde jeg lagt inn egne dager for kondisjonstrening. Det er nok den beste måten å få opp kondisjonen på.

Før dere bruker opp alle kaloriene på løping så kan man jo huske at 30 min på mølla eller 4 min i en gymsal med luftknebøy ga samme oksygenopptak, men gymsalen ga mer utholdenhet.

 

Så man løper på mølla pga man liker det, selv om man vet inni seg at 4 min i nabosalen hadde gitt mer effekt.

Lenke til kommentar

To grupper med trente damer (~20 år) vart samanlikna over 4 veker med trening 4 dagar i veka. Ei gruppe trente 30 minutt på tredemølle med 85% puls. Den andre trente heilkropps aerobicøvingar som besto av eitt sett med 8 x 20 sekund, 10 sekund pause per runde. Øvingane besto av burpees, jumping jacks, mountain climbers, eller squat thrusts.

VO2-maks auka like mykje i begge grupper, men muskeluthald auka med 40-200% for intervallgruppa. I tillegg kan ein vel gå ut frå at aerobicøvingane hadde ein positiv effekt på mobilitet.

Intervalløkta tar circa 4 minutt.

 

Fra side 2381

 

 

Tenker på denne jeg.

Trudde dere ville ha bedre form generellt og ikke for eks ekstra god på løping i seg selv.

Endret av War
Lenke til kommentar

On another note, satt og tenkte på drømmemannen i går (womenz...), og konkluderte med at det ikke ville vært mulig for meg å være sammen med en som ikke var opptatt av trening, idrett osv. Hvordan er det for dere gutter? Jenter generelt er jo mindre interessert i slikt enn gutter.

 

Jeg har en følelse av at drømmemannen sitter akkurat her.

 

Jeg kan tolerere jenter som ikke er mer enn gjennomsnittlig opptatt av trening, men de bør være sunne. Det vil si at de må reise seg opp fra sofaen og spise noe annet enn potetgull og sjokkis av og til, for å si det mildt. Men siden damer ikke akkurat renner ned døra mi, så tar jeg nok det jeg får uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To grupper med trente damer (~20 år) vart samanlikna over 4 veker med trening 4 dagar i veka. Ei gruppe trente 30 minutt på tredemølle med 85% puls. Den andre trente heilkropps aerobicøvingar som besto av eitt sett med 8 x 20 sekund, 10 sekund pause per runde. Øvingane besto av burpees, jumping jacks, mountain climbers, eller squat thrusts.

VO2-maks auka like mykje i begge grupper, men muskeluthald auka med 40-200% for intervallgruppa. I tillegg kan ein vel gå ut frå at aerobicøvingane hadde ein positiv effekt på mobilitet.

Intervalløkta tar circa 4 minutt.

 

Fra side 2381

 

 

Tenker på denne jeg.

Trudde dere ville ha bedre form generellt og ikke for eks ekstra god på løping i seg selv.

Eg ville likt å se same resultater, men med variert løpe-trening. Ikkje 30min på 85%HRm.

har jo b.a. med restitusjon og med ulikt belastning å gjere.

Den andre gruppa dreiv med 4 ulike øvelser, vel å merke!

Lenke til kommentar

On another note, satt og tenkte på drømmemannen i går (womenz...), og konkluderte med at det ikke ville vært mulig for meg å være sammen med en som ikke var opptatt av trening, idrett osv. Hvordan er det for dere gutter? Jenter generelt er jo mindre interessert i slikt enn gutter.

Det er ikkje noko krav. Enkelte jenter er alt for opptatt av trening og kosthald og er redd for å ta seg ein sjokolade.

Om dei trener eller driv med ein eller anna form for fysisk aktivitet så er det positivt, men ikkje noko avgjerande faktor i det store biletet.

 

Mer effekt nei? Man vil bli bedre til å løpe om man løper kontra det å circuits i en sal.

Det er sant. Du trener uthald i beina av å jogge.

Ein ting eg lurte på her om dagen er kva som er den avgrensande faktoren for "folk flest" som har ein eller anna form for uthaldsaktivitet kvar veke. Til dømes ein som spelar fotball 1-2 gonger i veka.

 

Når han ikkje har meir å gje på banen, er det fordi beina ikkje klarar det, eller at kondisjonen er for dårleg? Du trener nødvendigvis både bein og kondisjon med jogging, men vil ein person få same effekten av å trene intervall eller aerobicøvingar, som gjev like god effekt på kondisjon?

 

Eg har aldri trent kondisjon, men har spelt ein del fotball. Inntrykket av mine prestasjonar er at det er mest kondisjonen som tar slutt etter eit par timar, ikkje det at beina ikkje klarar meir, sjølv om dei sjølvsagt har fått kjørt seg.

Lenke til kommentar

For fotballspillere som har trent fotball over lengre tid vil det være kondisjonen som ryker først (til en viss grad). Men om du har vært lenge uten å løpe/spille fotball så kan fint beina gå først. Fotball er en ganske stor påkjenning for bena, ettersom man går opp og ned i fart, vendinger osv. Dette krever tilvenning.

 

Spørsmål Zeph. Etter 80min på ei våt gressmatte, hva plager deg mest? Tunge ben eller dårlig kondisjon :p ?

Lenke til kommentar

On another note, satt og tenkte på drømmemannen i går (womenz...), og konkluderte med at det ikke ville vært mulig for meg å være sammen med en som ikke var opptatt av trening, idrett osv. Hvordan er det for dere gutter? Jenter generelt er jo mindre interessert i slikt enn gutter.

 

Så lenge hun vet å ta vare på kroppen sin og har en bra slank kropp spiller det ikke den veldig store rollen. Et sunt forhold til kropp og mat er noe jeg setter pris på.

Lenke til kommentar

Før dere bruker opp alle kaloriene på løping så kan man jo huske at 30 min på mølla eller 4 min i en gymsal med luftknebøy ga samme oksygenopptak, men gymsalen ga mer utholdenhet.

 

Så man løper på mølla pga man liker det, selv om man vet inni seg at 4 min i nabosalen hadde gitt mer effekt.

 

Nå kommer det vel litt an på hva man er ute etter. Jeg tviler på at jeg hadde forbedret mitt oksygenopptak ved å vase rundt i en gymsal i spandex med rosa pannebånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynte å trene igjen for 2 måneder siden etter en pause, da klarte jeg såvidt 30 kg i benkpress. I går tok jeg endelig 50 kg (3 sett 10 rep.)

Kjenner også det er mer kontroll og at jeg klarer flere pull-ups, raskt opp å heise seg seint ned.

 

Kjekt med framgang :D

Endret av _Pioneer_
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...