Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjør det virkelig ikke, det er vel ganske innlysende at det koster mye mer energi på å løpe, du løfter da tross alt kroppen opp av bakken, mens når du går "ruller" du bare avgårde og har alltid et bein nedi...

Så du mener løpesettet utgjør en ganske stor forskjell? Høres forsåvidt ikke så dumt ut det, heller.

Lenke til kommentar

Ganske selvsagt at man bruker mye mer energi på å løpe en distanse enn man gjør på å gå.

Ok? Om ein ikkje regnar med etterforbrenninga, så meiner eg kroppen brukar like mange kcal på å gå 1mil, som å løpe 1 mil. Er noko anna om ein skal løpe 1 time kontra gå 1 time, då ein løper mykje lengre på 1 time.

 

"En mann på 90 kilo skal gå en etappe på 10 km, og løpe den samme etappen en annen gang. For å regne ut kaloriforbruk benyttes formelen: kcal=(3.33 x hastighet km/t + 3.5) x minutter x vekt / 200.

Å gå etappen (6 km/t) krever et energiforbruk på ca 1056 kcal siden det tar 100 minutter. Å løpe samme etappen (15 km/t i 40 minutter) gir et forbruk på 960 kcal. I tillegg må den som kommer først i mål vente på den som går og ikke kommer i mål før om 60 minutter. I denne ventetiden benytter joggeren ca 180 kcal.De ender altså på grovt det samme forbruket. Ifølge formelen."

 

Gratz Thor, alltid digg å få komplimenter, det seriøst booster opp treningen. :D

 

Når det kommer til avstand og mengde kcalorier forbrukt så er det som allerede nevnt her; så og si likt men arbeidsøkonomien/utnyttingsgraden ved intervall blir forbedret i forhold til å gå den samme avstanden; så å forberede arbeidsøkonomien + øke prestasjonsevnen( forbedring av aerob og anaerob kapasitet (førstnevnte er av den som er av størst betydning) gi en ettereffekt som = for the win, årsaken er et høyere antall aktiverte Typ2 IIA samt TypeIIX fibre enn når man ville gått og hovedsakelig brukt Type I-fibrer.

 

Edit: Dette skal Thorsnart igjennom på skolen når jeg tenker meg om. :) Altså fysiologi og aspekter ved V02 max metabolisme.

Yeeeah buddy! Sjukt digg. Eksen sa på fest i går at eg ikkje hadde noko fett igjen heller, haha. Det stemmer ikkje, laangt i frå, men eg vog rundt 120kg tidlegare, så ser nok bra forskjell på det. I tillegg til enormt mykje meir muskelmasse :p

 

Me skal nok ha det på nyåret. Skal ha eksamen i Motorisk læring og utvikling nå på Fredag. Føler meg ikkje heilt klar for det...Mykje meir spennande med anatomi, fysiologi, trenings og bevegelses-lære o.l. :green:

Endret av Thor - God Of Thunder
Lenke til kommentar

I tillegg må den som kommer først i mål vente på den som går og ikke kommer i mål før om 60 minutter. I denne ventetiden benytter joggeren ca 180 kcal.De ender altså på grovt det samme forbruket. Ifølge formelen."

Vet ikke hvor du fikk sitatet fra, men å ta med basalforbruk i utregningen er jo ganske håpløst, det grumser bare til sammenligningen noe fryktelig. "Han som går må leve x minutter lenger enn han som jogger"...

 

Andre har formulert det bedre enn meg

 

Total kcal burned per mile

Running .75 x your weight (in lbs.)

Walking .53 x your weight

 

Net Calorie Burn/Mile

Running .63 x your weight

Walking .30 x your weight

 

 

Jo, det kan jeg.

Ok, for å omformulere; Det vil være et lite relevant innlegg.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Nja... det er litt same som å samanlikne det å kjøre 100km med fart på 50km/t og ein fart på 200km/t.

Selv om tiden er 1/4 på den andre, så vil total forbruket vere ein del større.

 

Det same er å gå vs å løpe. Selv om forskjellen ikkje sååå stor, men ein bruker fleire kcal på å løpe pga økt HR, blodsirkulasjon, nedkjøling osv osv.

Lenke til kommentar

Ok, for å omformulere; Det vil være et lite relevant innlegg.

 

Det er relevant. Jeg fortalte hva den grunnleggende teorien sier, uten å hevde at det er det samme i praksis, og ga et mulig svar på hvorfor resultatet avviker. Det er et helt legitimt resonnement. Du kan selvfølgelig være uenig, men da får du heller argumentere med hvorfor det resonnementet er feil eller irrelevant.

Lenke til kommentar

Postet visst denne i foldingtråden....

 

+ at kroppen bruker færre og færre kcal om den er vant til aktiviteten.

En som jogger 5km hver dag bruker færre kcal på det en noen som jogger 5 km for første gang.

Men en som løper i 5 min og en som går i 25min får annerledes regnestykke.

Den tiden den personen som løp ikke løper men står stille (20min) De kcal må også regnes med.

For personen som går har inkludert sine kcal for å leve i den tiden i de 25min i sitt regnestykke.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg veldig til å nå 100kg for tiden, men glemmer stadig tiden det tok å komme til hvor jeg er nå. Dette er egentlig kun en kommentar angående tiden det tar å få resultater enten man skal opp eller ned i vekt. Ja, man kan få gjort mye på et år, men en total kroppstransformasjon kan ta flere år. God kveld!

Lenke til kommentar

Som regel:

 

1) Stramme rumpa

2) Stramme magen

3) brystet opp og skuldrene tilbake og ned

4) Ikke "knekk" korsryggen

5) RKC-planke - som støtte øvelse

Viktig, viktig.

 

Jeg mener at jeg har naturlig svai i korsryggen, slik som til høyre her:

 

314lumbar.jpg

 

Dermed blir det ganske problematisk å holde ryggen rett under enkelte øvelser. Jeg lurer på om det er noen måte å redusere slik svai, men jeg tviler på dette ettersom det er skjelettet som er problemet.

Lenke til kommentar

Jeg mener at jeg har naturlig svai i korsryggen, slik som til høyre her:

 

a>

 

Dermed blir det ganske problematisk å holde ryggen rett under enkelte øvelser. Jeg lurer på om det er noen måte å redusere slik svai, men jeg tviler på dette ettersom det er skjelettet som er problemet.

Hva er grunnen til at du mener du har for mye naturlig svai? Det fins absolutt måter å fikse dette på hvis det er muskulært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...