Gå til innhold

3 Verdenskrig. Tøvprat, eller nærmere enn vi aner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Problemet er nok heller nar folk bekymrer seg for USA, isteden for Iran, Nord-Korea, og til og med kanskje Kina. Jeg ser aktualiteten for 3. VK stige hoyere og hoyere for hvert menneske som tar oyet vekk fra de som virkelig er farlige, og retter de heller mot USA.

Iran liberaliseres, stadige studentopprør og voksende motstand mot regimet tilsier at noe vil skje rimlig snart i Iran. Det iranske regimet er heller ikke så dum at de starter 3. VK. Nord-Korea KAN være en trussel mot Sør-Korea, men å starte 3. VK? Neppe.

 

Å dra Kina inn i dette mener jeg er idioti. Hvilket land har vært mest aggresive i det siste? Kina eller USA? Kina hadde sågar interesser i Afghanistan, men motsatte seg ikke i særlig grad USAs innvasjon av landet. Kineserne vil ikke sette sin økonomiske vekst på spill for en krig som vil føre til utslettelsen av enorme verdier og et stort antall mennesker. Dog, Kina er en enorm økonomisk trussel mot USA. Hvor tror du sykkelen din er produsert? Og av denne grunn vil ikke USA angripe Kina. Kina produserer utrolig mye av godene som forbrukes i USA, og forsåvidt også EU.

 

At EU og USA går til åpen krig er lite trolig. Men at det vil oppstå væpnede konflikter mellom EU og USA er ganske sannsynlig. Særlig i Afrika tror jeg vi vil se amerikanske og europeiske styrker som klæsjer sammen. Eventuelt at amerikanerne og europerne støtter forskjellige væpnede grupper som slåss mot hverandre i Afrika.

Lenke til kommentar
Iran liberaliseres, stadige studentopprør og voksende motstand mot regimet tilsier at noe vil skje rimlig snart i Iran.

Forventer du at studentopprør og voksende motstand skal velte et militært tyranni? Kan ikke si jeg deler din optimisme.

Ja. Folkelig opprør har flere ganger veltet militærregimer. Om nødvendig med væpna kamp.

Lenke til kommentar
har du en begrunnelse på bør?  ditt normative utsagn

Ja, ved å adoptere vestlige verdier oppnår man rikdom og velstand.

kort begrunnelse, og hva gjør at disse verdiene har høyeste prioritet hos deg?

Rikdom og velstand gir frihet og trygghet, no de aller fleste mennesker trenger. Dette er primærbehov.

 

Dersom man anser disse verdiene viktig for en selv, så er en dobbeltmoralsk om en ikke anser disse verdiene viktig for andre. Dersom man ikke er villig til å gjøre noe for at andre skal oppnå disse verdiene, så er man amoralsk.

Lenke til kommentar
har du en begrunnelse på bør?  ditt normative utsagn

Ja, ved å adoptere vestlige verdier oppnår man rikdom og velstand.

kort begrunnelse, og hva gjør at disse verdiene har høyeste prioritet hos deg?

Rikdom og velstand gir frihet og trygghet, no de aller fleste mennesker trenger. Dette er primærbehov.

 

Dersom man anser disse verdiene viktig for en selv, så er en dobbeltmoralsk om en ikke anser disse verdiene viktig for andre. Dersom man ikke er villig til å gjøre noe for at andre skal oppnå disse verdiene, så er man amoralsk.

hilke verdier er høyt ansette hos munkene i tibet? Hvorfor?

 

foreslår at du f.eks. leser Kulturterrorismen (Spartacus 1993)

 

ellers er innlegget ditt tøv

Endret av heraldo
Lenke til kommentar
hilke verdier er høyt ansette hos munkene i tibet? Hvorfor?

 

foreslår at du f.eks. leser Kulturterrorismen (Spartacus 1993)

 

ellers er innlegget ditt tøv

Før du påstår at andres innlegg er tøv, så bør du evne å komme med et argument selv.

 

Jeg vil påstå at munkene i Tibet har behov for både frihet og trygghet. Er du uenig?

Lenke til kommentar

å si at budistiske munker i tibet BØR adoptere vestlige verdier er tullete i seg selv..frihet og trygghet er ikke akkurat en "west only" verdi... tipper de tibetanske munkene ville ha værdsatt friheten sin (om ikke kina hadde invadert) ganske så mye jeg.. selv om de ikke var så intresserte i kapitalisme, materialisme og andre typiske "vestlige" verdier...

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at munkene i Tibet har behov for både frihet og trygghet. Er du uenig?

beklager min utydelighet, den siterte setningen er ikke tøv (utfra det faktum at disse begrepene kan tolkes ulikt), men resten av innlegget var i følge meg, dette skulle jeg ha spesifisert.

 

ellers er jeg uenig i at jeg trenger å komme med et motargument for å kunne forsvare min påstand om at det siterte er tøv. Hvis noen sier at mennesker pr. default er født med 4 rompehull, vil jeg si at dette er tøv uten at jeg føler at jeg bør utdype dette.

 

men over til sitatet:

 

Dersom man anser disse verdiene viktig for en selv, så er en dobbeltmoralsk om en ikke anser disse verdiene viktig for andre.

hva er logikken i dette? mener at "det som er bra for meg er bra for alle" gjelder universelt?

Dersom man ikke er villig til å gjøre noe for at andre skal oppnå disse verdiene, så er man amoralsk.

hvordan er det man oppnår en verdi? eller mener du gode?

Endret av heraldo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Men hva er det svenskene finner på for tiden da?

Svenskene er lure, de. De setter gradvis ned alkoholavgiftene og sørger for at vi vettalause nordmenn drikker oss i hjel. Og når vi alle ligger utslått av billig Strømstadsprit vil de slå til; brekke nakkene våres og ta oljen. Vår kjære helseminister har Gud i ryggen og ferdrelandets beste i tankene, der han forsøker å hindre dette med diplomatiske metoder.

Lenke til kommentar

Svenskene? Tror de driver som vanlig, lager volvo og går rundt med stige i butikken :p

 

Tror poenget her er at vestlige verdier er bra for å oppnå vekst og velstand, noe som gjør at mennesker kan dekke primærbehovene. Et land der befolkningen lider nød er selvfølgelig mer ustabilt enn ett der de viktigste behov er dekket. Det skal mye mindre til for en person som ikke vet om han har mat og husly neste dag for å handle irrasjonelt(sprenge seg selv osv)

 

Å presse vestlig kultur på munkene i Tibet blir feil ja. Men jeg er ganske sikker på at det ikke er det som menes her. Om du hadde hatt et intensivkurs i Tibetansk kultur og verdier, så er jeg ganske sikker på at du ville forstått det. Kanskje ikke vært enig i alle verdiene, du ville ganske sikkert ikke kastet alle de vestlige verdiene dine. Men du ville lært en hel del og kunnet velge det beste av to verdener. Vil mene at integrering er ordet her. Det er ikke snakk om noen tvangskolering i vestlig kultur og verdier, men ved å ikke utelukke andre verdier enn sine egne øker man forståelsen mellom kulturer og kunnskapsnivået.

 

Mulig det ble noe uklart, men jeg tror poenget mitt kommer frem.

Lenke til kommentar
Et land der befolkningen lider nød er selvfølgelig mer ustabilt enn ett der de viktigste behov er dekket. Det skal mye mindre til for en person som ikke vet om han har mat og husly neste dag for å handle irrasjonelt(sprenge seg selv osv)

 

hva med selvmordsstatistikken i vestlige lanf vs. fattigere land? lurer på hvordan det ser ut på denne fronten

 

ellers skjønner jeg hva du sier og kanskje du skjønner hvorfor jeg tok munkene som et eksempel

Lenke til kommentar

Joda, munkene er hyggelige de, gjør ikke en flue noe vondt, mediterer og spiser sunt. Dermed blir det vanskelig å finne noe pålegg for å stappe vestlige verdier i halsen på dem, sant det.

 

Selvmordsstatistikk synes jeg ikke har så veldig mye med dette å gjøre, Japan har vel fortsatt det høyeste tallet, men jeg vil ikke si at japan er så ille ellers. Poenget ditt er vel at det ikke er så mye selvmord i veldig fattige land. Dette er jo sant. Jeg ser poenget ditt. Poenget mitt er at hvis man har det ganske bra er de fleste mindre hypp på å dø for en sak.

Lenke til kommentar
Vår kjære helseminister har Gud i ryggen og ferdrelandets beste i tankene, der han forsøker å hindre dette med diplomatiske metoder.

DET bekymrer meg.. NORSKE politikere vil prøve å påvirke ANDRE land til å sette opp alko prisene...

 

Vil dette oppfattes som innblanding i deres saker, vil det føre til negative reaksjoner fra befolkningen hvis noe faktisk går gjennom (yeah right..)?

 

Vi har jo alle sett hva som skjer med USA p.g.a. for mye innblanding i andre lands politikk... vil vi oppleve tyske selvmordsbombere, hyppige pol-branner og andre ulumskheter fra våre naboer? :tease:

 

 

Forøvrig: WW3 har jeg lenge sett for meg at skulle starte mellom pakistan og india... en konflikt som omtrent ikke får media dekning her til lands, og jeg vil si at den er den farligste vi har....

 

2 stater i en laaang "krigstilstand", derav begge har atom våpen og ett av dem er ett militærdiktatur...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
hva med selvmordsstatistikken i vestlige lanf vs. fattigere land? lurer på hvordan det ser ut på denne fronten

Det er nok flere selvmord i vesten. Min teori er at dette har sammenheng med den anti-etikk som gjennomsyrer vesten: altruisme. Folk har skyldfølelse på grunn av sin rikdom og velstand, de har skyldfølelse på grunn av det faktum at det ikke makter å leve opp til et uoppnåelig «ideal» om selvoppofrelse. Fattige mennesker er derimot for opptatt med å overleve til å skamme seg over å handle i egeninteresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...