Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Virus på LAN et utrolig teit problem.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tving alle til å bruke et mer saklig OS...

Tror nok ikke det er så enkelt. Nå skal jeg ikke si noe stygt om Linux (Selv om det frister ;) ) men for de fleste som spiller endel vil jeg påstå at MS har det beste valget. Det gjelder jo bare å holde maskinen oppdatert. Med Windows XP SP2 med automatic updates og ett brukbart og oppdatert antivirus slipper man de fleste problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

LYKKELIG SOM LITEN?

 

hehe, nå har vi akkurat hatt månedslanet vårt.

 

vi innførte en ny regel: ingen fikk koble seg til nettverket før de hadde installert norton antivirus, oppdatert definisjonene og scannet pc'n.

(noen hadde en annen antivirus versjon som vi måtte vurdere i hvert tilfelle om var okei. Ingen brukte Norman og sånne elendige løsninger så det gikk stort sett greit,

noen hadde gamle versjoner av norton,

de måtte pent nødt til å fjerne det og installere nyeste versjon,

vi brukte en slags trial-ting og tang av norton 2005, og den var bra!!!)

 

alle måtte vise resultatet til meg personally (litt av en diktator jeg hehe:D ),

Var det noe ordentlig "sinnabug" så fikk de en sjangs til på antivirusscan,

(det var ikke alle virus som vi klarte å knekke med antivirus,,,)

da var det en ting som gjalt og det var

 

mr. FORMAT C: ... og mr. FORMAT d:,e:,f: osv :w00t:

 

rekorden i antall infiserte filer: 260.000 infiserte filer!!!! :cool::cool:

 

det var lite probelemer med virus denna gangen, og hastigheten på internettet var genialt bra, nettverket forøvrig var bra oxo offcourse. :D

 

anbefaler til alle "mindre" lanparties (mot 200 pers), at dere bruker tid på å fjerne virusene før de får lov til å infisere nettverket, dvs at dere ikke tillater folk å koble seg på nettverket før de har kontrollert pc'n grundig...

Lenke til kommentar
vi innførte en ny regel: ingen fikk koble seg til nettverket før de hadde installert norton antivirus, oppdatert definisjonene og scannet pc'n.

Bra jeg ikke var der, tvinge på folk Norton da gitt.

Jeg er glad i Norton jeg, tjener tusenvis av kroner i mnd på og rydde opp etter denne møkka på maskiner etter at det begår selvmord ikke lar seg hverken avinnstalle eller reinnstalere.....

Lenke til kommentar
Er det mulighet for å laste ned windows update som ei fil?

Liksom EN fil som inneholder alle de siste updates til winxp, no/en og win2000, no/en ? :blush:

Det er bare å laste ned siste service pack for de systemene som du vil ha med og deretter brenne dem på CD eller legge dem som share på en server. Har det hjemme og det fungerer exelent. Kjedelig å laste ned SP" til XP på en 1 Mb linje, er en del bedre på et 100 Mb eller bedre internt nett.

 

WIN XP SP2 ENG

WIN XP SP2 NO

WIN 2K SP4 NO

WIN 2K SP4 ENG

 

 

Ståle

Lenke til kommentar
vi innførte en ny regel: ingen fikk koble seg til nettverket før de hadde installert norton antivirus, oppdatert definisjonene og scannet pc'n.

Bra jeg ikke var der, tvinge på folk Norton da gitt.

Jeg er glad i Norton jeg, tjener tusenvis av kroner i mnd på og rydde opp etter denne møkka på maskiner etter at det begår selvmord ikke lar seg hverken avinnstalle eller reinnstalere.....

yo yo agvg!

 

jepp det er det vi gjør

tvinger på dem norton..hehe :D

etter min mening så er det ingen som har noe på våre treff å gjøre med maskiner som er fulle av virus...

så det blir norton eller ingen "link"....

 

hvis du leste nøye igjennom det jeg skreiv så la du sikkert merke til at vi "godtok" noen andre programmer også--- :blush:

 

sef..om det var noen andre program en kunne bruke så...

har du noen tips på noen programmer som vi kunne bruke istedenfor?

er int i å teste ut det meste...

 

fint at du tjener tusenvis av kroner da det er jo bare bra vel? :thumbup:

 

dessuten om noen installerer norton "riktig" så er den supert oppe og går..

oxo kan man jo heller, enn å leie en supportdude som tar tusenvis av kroner,,

installere alt på nytt....det er så kjapt og greit så..

oxo funker som regel pc'ane mange ganger kjappere etterpå...

 

nå har jeg drivi med support og fiks på pc'er i mange år da..

så akkurat der veit jeg hva jeg snakker om...

 

det verste en kan ha på en pc, er jo et operativsystem som har ligget og "råtnet" i mange måneder/år . :mad:

men det er så mange som bruker pc'n til "backup-plass"/fyllplass, for bilder, musikk, filmer osv...

hvorfor spør jeg da? backup er jo noe en gjør for å hindre at man mister noe som er viktig om man av en eller annen grunn (virus, diskkracsj osv) må formater/installere...en kan jo også spørre seg om hvorfor folk i det hele tatt er så "redd" for å miste all piratprogramvare, piratmusikk, og piratfilmer som en har lagret...hmm :hmm:

Endret av djsimen
Lenke til kommentar

ja det er sånn når folk som ikke har tenkt sikkerhet eller lignende ønsker å dra på lan for dette..

 

men en annen ting dere kan gjøre er å sette opp en brannmur som deler internett tilkoblingen deres med maskinen kan anbefale smoothwall som du finner på www.smoothwall.org en liten branmur aplikasjon som ikke krever stort.. ;) (les dokumentasjonen) som du også kan sette opp proxy server på (noe som hjelper på en belastet internett linje) virus problemet er noe jeg har kjeldent brydd meg om kjører altid siste versjon av norton corperent antivirus og en lokal software brannmur i tillegg til sp2 brannmuren og sørger også for at maskinen er altid oppdatert noe annet dere også kan gjøre er å sette opp en windows update maskin innen for deres eget nett og pushe oppdatering til alle klienter. lignende kan dere gjøre vis dere har managment konsolet til f-secure (f-prot) og managmentent serveren til symantech (norton) slik at dere har 100% kontroll og 100% raporterings mulighet med fullt maskin navn og ip addresse. og frivilig eller ei får dytta dem fulle med oppdatering-. ;)

Lenke til kommentar
ja det er sånn når folk som ikke har tenkt sikkerhet eller lignende ønsker å dra på lan for dette..

 

men en annen ting dere kan gjøre er å sette opp en brannmur som deler internett tilkoblingen deres med maskinen kan anbefale smoothwall som du finner på www.smoothwall.org en liten branmur aplikasjon som ikke krever stort.. ;) (les dokumentasjonen) som du også kan sette opp proxy server på (noe som hjelper på en belastet internett linje) virus problemet er noe jeg har kjeldent brydd meg om kjører altid siste versjon av norton corperent antivirus og en lokal software brannmur i tillegg til sp2 brannmuren og sørger også for at maskinen er altid oppdatert noe annet dere også kan gjøre er å sette opp en windows update maskin innen for deres eget nett og pushe oppdatering til alle klienter. lignende kan dere gjøre vis dere har managment konsolet til f-secure (f-prot) og managmentent serveren til symantech (norton) slik at dere har 100% kontroll og 100% raporterings mulighet med fullt maskin navn og ip addresse. og frivilig eller ei får dytta dem fulle med oppdatering-. ;)

joda hadde vøri noe å brukt en maskin med firewall..

men den maskina som vi ville trengt for å styre internetten vår med eventuelle blaster/netsky osv virus, har vi ikke råd i verden til å kjøpe..

vi har forsøkt med smooth, windows, noen andre linux osv..men det ser ikke ut som maskinvara klare det....nå skal det sies at jeg ikke er noe god med linux, sikkert mange config's en kunne gjort for at ting skulle funke lettere men allikevel..

 

"BIG BLUE" kunne vi kanskje brukt... :!:

Endret av djsimen
Lenke til kommentar

haha, det å lage en brannmur som stopper virusene fra å nå internett er jo ingen problemer.

Ble oppringt for et par helger siden med ønske om jeg kunne komme og hjelpe et lokalt lan her i byen.

De var besett plaget av virusene, og det tok ca 20 sec fra dem hadde internett til dem hadde klart å kjøre den ned igjen.

Det man da gjør er å finner en grei liten brannmur løsning som enten funker på floppy eller cd.

Og maskina som drev denne brannmuren var en stakkars pII 300 mhz.

Kan ikke heller si at cpu kraft er noe behov for en brannmur egentlig.

Endret av PulZ
Lenke til kommentar
haha, det å lage en brannmur som stopper virusene fra å nå internett er jo ingen problemer.

Ble oppringt for et par helger siden med ønske om jeg kunne komme og hjelpe et lokalt lan her i byen.

De var besett plaget av virusene, og det tok ca 20 sec fra dem hadde internett til dem hadde klart å kjøre den ned igjen.

Det man da gjør er å finner en grei liten brannmur løsning som enten funker på floppy eller cd.

Og maskina som drev denne brannmuren var en stakkars pII 300 mhz.

Kan ikke heller si at cpu kraft er noe behov for en brannmur egentlig.

wow pulz

 

gimme that prog......please!!!!

 

heheh

Lenke til kommentar
installere alt på nytt....det er så kjapt og greit så..

oxo funker som regel pc'ane mange ganger kjappere etterpå...

nå har jeg drivi med support og fiks på pc'er i mange år da..

så akkurat der veit jeg hva jeg snakker om...

det verste en kan ha på en pc, er jo et operativsystem som har ligget og "råtnet" i mange måneder/år . :mad:

Man reinnstallet selvsagt ikke et OS for bagateller som en skrantende AVP med mindre hele boksen er rasert.

Ikke noe problem og ha samme innstallasjon i flere år på en maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...