Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Virus på LAN et utrolig teit problem.


Anbefalte innlegg

Vi har problemer med virus og spyware på våre lan.

Veldig mange av de som er der, vet rett og slett ikke at de har virus.

 

Dette fører til at linja blir overbelastet til de grade.r.

Er det mulighet for å bruke en "bootcd" med et slags virus program + spyware til å sjekke maskinene før de startet opp?

At vi på en måte går rundt og deler ut cd'r, og vi vil ikke aktivere portene før de kan bevise at de ikke har virus..

 

Håper dere skjønner.. Viss ikke er det berre å stille spørsmål..

 

mvh Marius :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når folk kommer leverer du dem en cd med f.eks. en trial versjon av Norton Antivirus. Så ber du dem om å søke gjennom pcen. Så går bare crewet rundt og sjekker at alle har installert. Og så starter LANet :)

 

Hvor mange deltakere har dere?

Hvilke switcher bruke dere?

 

Mvh Crossy.

Lenke til kommentar

Med et oppdatert operativsystem skal du ikke være sårbar for andre typer virus enn kjørbare filer, slik som f.eks. blir send i virusmail. Et oppdatert antivirus program på toppen av dette, så skal du være rimelig sikker.

 

Med andre ord er det ikke egentlig noen grunn til å være mer forsiktig i et LAN enn på nettet generellt, så lenge du ikke lar de andre maskinene få full ubegrenset tilgang til systemet ditt (noe som er helt unødvendig for det meste av funksjonalitet)

 

For å svare på spørsmålet ditt, jeg kjenner ikke til et antivirus som kan scanne maskinen uten å ha et opertivsystem kjørende. Jeg ville brukt Trend's housecall via nett for å scanne maskinene, så har du ihvertfall noenlunde god forsikring om at de ikke er full av virus.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg er med og arrangerer FrøyLAN.. Vet ikke om noen har hørt om det da :p

 

Sist gang hadde vi mye virus og ormer. Tok opp hele båndbredden. Jeg så at mange hadde en del virus, men jeg, som hadde Service pack 2 installert.. Fikk ingenting. Så til neste LAN antar jeg at vi brenner både ut service pack 2 og Norton Antivirus Trial Version.

Lenke til kommentar

Norton Antivirus kan kjøres fra CD ved å bare sette den i PC'en og restarte.

 

Men jeg ville absolutt heller ha gått for et annet virusprogram enn Norton, og lagt det inn på PC'ene, oppdatere dem, og starte opp i sikkermodus og scanne.

 

Grunnen til at jeg ikke anbefaler Norton er dette:

2 kamerater av meg kjørte norton. Fullt oppdatert og alt, de scanna etter virus med norton, og fant ikkeno.

De installerte F-Secure, oppdaterte og scanna, og fant mellom 7-10 virus hver som ikke Norton hadde funnet.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Når deltakerene har forsikra seg om at de ikke har virus, må de allikevel ha antivirus prog'et kjørenes. Så oppfordrer du til at alle som finner et virus gir besjed til deg. Så finner du IPen.. og viss du har en managed switch så stenger du hans port :) Så går du ner til han/hu og skjeller han ut :roll:

Lenke til kommentar
Vi har problemer med virus og spyware på våre lan.

Veldig mange av de som er der, vet rett og slett ikke at de har virus.

 

Dette fører til at linja blir overbelastet til de grade.r.

Er det mulighet for å bruke en "bootcd" med et slags virus program + spyware til å sjekke maskinene før de startet opp?

At vi på en måte går rundt og deler ut cd'r, og vi vil ikke aktivere portene før de kan bevise at de ikke har virus..

 

Håper dere skjønner.. Viss ikke er det berre å stille spørsmål..

 

mvh Marius :w00t:

Japp, det er mulig.

 

www.nu2.nu -> bootcd

 

Der kan du lage en "BartPE" bootcd som du slenger inn antivirus, ad-aware osv på.

 

Husk og at du må legge inn drivere for SATA-kontrollere.

Lenke til kommentar

Hei og GodMorgen alle sammen.

 

Siden en ønsker å "forhindre" en del boss på Lan, Og selvklart her tilgangen til Internett :

 

Bra Trjojaner jakt programm

 

http://www.windowsecurity.com/trojanscan/

 

Gratis og god Antivirusprogram

 

http://no.trendmicro-europe.com/

 

Og selvsagt legg inn Spywareblaster inn på alle maskinene.

 

Og selvsagt er problemene der :

 

http://securityresponse.symantec.com/avcen...tools.list.html

 

Og ekstra mange godbiter å velge i :

 

http://pub.tv2.no/dyn-nettavisen/spray/?ar...hiveItem=232634

 

 

Håper noen av disse programmer kan være til nytte for Dere eller Andre som vil være like Paranoide da, som meg :D

 

Ha en forsatt Riktig God Dag.

 

MvH

 

WB

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar
Tving alle til å bruke et mer saklig OS...

Jepp, for på lan er det ingen som spiller!

 

Var på ByLan for 2 uker siden. Da hadde de noen boot cder som kjørte noe antivirus og adaware på alle PCene før folk fikk connecte. En bra løsning, men tar litt tid på nesten 600 maskiner. ;)

Og jeg er den som laget disse cd'ene for ByLan. Oppskriften står noen poster lengre opp.

Lenke til kommentar

Hei "WILD BERRRYS"

 

kikka på forumet her på denna linken...

vi har ofte samme "utfordringa" på treffa våre (har 80-100 på treff hver mnd)

kan du sende meg en "oppskrift" på den cd'en din...

mail står på nickinfo (tror jeg iallfall)

på forhånd takk

 

EDIT OKTOBER:

hm...kanskje det var noen andre som hadde en oppskrift?

hadde uansett vært genialt å unite Lan-exp. for å drepe virusene for godt..

Endret av djsimen
Lenke til kommentar

Til neste gang: Skriv klart og tydelig på websiden/påmeldingsskjemaet deres, at alle maskiner skal sjekkes for oppdaterte antivirusdefinisjoner (evt oppdatere mens dere ser på), og de som møter opp uten antivirus vil få valget mellom å installere en antivirusapplikasjon (AVG/Avast/AntiVir er eksempler på gratis antivirussoftware) eller å sitte uten nett. Hvordan dere vil håndheve det siste får dere finne ut av selv, men man kunne eksempelvis nekte pc'er som har nettverkskort adgang.

 

I mellomtiden får dere ta en websjekk (både Trend og Symantec tilbyr dette) på de maskinene som ikke har antivirus/mulighet til å oppdatere.

Lenke til kommentar
Når folk kommer leverer du dem en cd med f.eks. en trial versjon av Norton Antivirus. Så ber du dem om å søke gjennom pcen. Så går bare crewet rundt og sjekker at alle har installert. Og så starter LANet :)

 

Hvor mange deltakere har dere?

Hvilke switcher bruke dere?

 

Mvh Crossy.

Vi kjører hp procourve 2626 switcher + en 3com som jeg ikke husker navnet på.

Alle switchene våre er managed.

 

Vi arrangere et rimelig lite lan. Vi ligger på rundt 60 betalende...

Lenke til kommentar
Hei "WILD BERRRYS"

 

kikka på forumet her på denna linken...

vi har ofte samme "utfordringa" på treffa våre (har 80-100 på treff hver mnd)

kan du sende meg en "oppskrift" på den cd'en din...

mail står på nickinfo (tror jeg iallfall)

på forhånd takk

en "oppskrift" til meg også :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...