Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

det jeg mener er at. Kompleksetall "eksisterer" jo ikke, det noe vi må tenke oss.

Men alikevel eksisterer de i praktiske sammenhenger... Altså en må bruke noe ikke eksisterende til å beskrive noe eksisterende. :hmm:

Andre ting som ikke eksisterer er tallet 0 og negative tall. En kan jo også sette spørsmål ved hva en brøk eller prosent er i virkeligheten. I fysikken har vi modeller som beskriver fenomener eller egenskaper til gjenstander av forskjellige slag. Komplekse tall er helt nødvendig for å beskrive mange av disse fenomenene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksakt verdier er greit å ha av forskjellige grunner. En av grunnene er at du Med en gang ser hvilken vinkel det tilsvarer.. Dette ser du ikke med et desimaltall... Desuten er det mye enklere å algebraisk jobbe med, enn desimaltall.. Er bare å pugge De få radianene, eller så står de jo i formelsamlinger(hvertfall min) Er du lat har dere jo programer bar kalkulator, legg de inn der. En annen ting når du får et deimaltall du vil ha eksakt men ikke husker hva den eksakte verdien av, Bare prøv deg frem med rot og pi brøker, er jo lett å sjekke/feilsøke seg frem til:)

 

MEn dette er svært viktig med eksakte verdier, da en ved høyere utdanning jobber veldig mye på algebraisk nivå.

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare meg hensikten med eksaktverdier? Trenger litt motivasjon...

 

Tar 3MX, og ser ikke nytteverdien av dette styret med radianer, enhetssirkler og eksaktverdier. 3FY derimot, det er kjekt det

 

:yes:

Regning med eksakte verdier viser at du behersker mer enn å bare legge tall inn i en kalkulator. Samtidig er eksakte verdier også viktig i matematiske beviser, men i praktisk matte er det liten vits.

Lenke til kommentar

Regning med eksakte verdier viser at du behersker mer enn å bare legge tall inn i en kalkulator. Samtidig er eksakte verdier også viktig i matematiske beviser, men i praktisk matte er det liten vits.

Ta for eksempel matematiske modeller som beskriver Fysiske systemer... feks dynamiske.. Her regner du med algebraiske verdier. Dette er praksis... Når du jobber med ligninger/diffligninger er dette praksis og komme med desimaltall da er håpløst...

 

Hadde problemer med radianer selv... Men er ikke så jævla vanskelig egentlig...

Lenke til kommentar

Radianer er det matematikken regner med i f.eks. rekker, grader er bare noe vi har for å ha praktiske tall å regne med. Tangent: 360 er kjekt fordi en kan dele med mange faktorer (1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 15, 18...). Akkuirat valget på 360 er vissnok gjort av sumererne for adskillig tusen år siden.

 

Både radianer og enhetssirkler er sentrale i elektronikk (spesielt RF, og da sammen med komplekse tall), matematikk og fysikk (spesielt for integraler og utledninger av formler).

Lenke til kommentar

Regning med eksakte verdier viser at du behersker mer enn å bare legge tall inn i en kalkulator. Samtidig er eksakte verdier også viktig i matematiske beviser, men i praktisk matte er det liten vits.

Ta for eksempel matematiske modeller som beskriver Fysiske systemer... feks dynamiske.. Her regner du med algebraiske verdier. Dette er praksis... Når du jobber med ligninger/diffligninger er dette praksis og komme med desimaltall da er håpløst...

 

Hadde problemer med radianer selv... Men er ikke så jævla vanskelig egentlig...

Med praktisk matte mener jeg matte vanlige folk vil få bruk i sin hverdag.

Lenke til kommentar
Med praktisk matte mener jeg matte vanlige folk vil få bruk i sin hverdag.

Vanlige folk har ikke bruk for matematikk i hverdagen. Regning er derimot nyttig. Men jeg tror de fleste vil ha glede av litt mattekunnskaper når man diskuterer tekniske ting, det snubler man jo borti hele tiden.

Helt enig, men det er lite vits å pakke mer matte på folk som ikke kan fordra matte uansett, de vil bare hate matte enda mere og gi den et dårlig rykte.

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe meg med denne irrasjonale likningen?

 

Öx^2 + 9 = x+1

 

Ö = skulle egentlig vært kvadratrottegn :dontgetit:

Mener du (x²+9)^(1/2)=x+1 ?

I så fall kvadrerer du jo bare og får en annengradsligning som du løser.

 

sqrt(x^2 + 9) = x + 1

 

kvadrerer på begge sider:

 

x^2 + 9 = x^2 + 2x + 1 (første kvadratsetning)

 

2x = 8 , x = 4

 

Glemmer for ofte å kvadrere med kvadratsetningene når vi har flere ledd jeg.

 

Ligningen har derfor kun ett svar både grafisk og numerisk.

Endret av zimen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...