Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må nesten spørre om den ridderoppgaven er hentet fra årets Abelkonkurranse?

 

Mener å huske at den (eller en meget lik oppgave) var med. Jeg klarte den iallfall ikke (39 poeng totalt i konkurransen), men så går jeg jo kun grunnkurs allmenn også da. Det hold uansett til et diplom (!). Hehe.

Stemmer det! Klarte den faktisk! Hvordan gikk det på Abel da? Hvordan var nivået i antall poeng sånn ellers rundt om på skolene..

Lenke til kommentar
Må nesten spørre om den ridderoppgaven er hentet fra årets Abelkonkurranse?

 

Mener å huske at den (eller en meget lik oppgave) var med. Jeg klarte den iallfall ikke (39 poeng totalt i konkurransen), men så går jeg jo kun grunnkurs allmenn også da. Det hold uansett til et diplom (!). Hehe.

Stemmer det! Klarte den faktisk! Hvordan gikk det på Abel da? Hvordan var nivået i antall poeng sånn ellers rundt om på skolene..

Vel, det var relativt liten interesse på min skole. Jeg og en i klassen som deltok fra GK, vi tok andre- og tredjeplassen (jeg på tredje, 39 poeng, han på andre, 40 poeng). Var vel ei fra VKII som tok førsteplassen med noenogførti poeng. Kan vel trygt regnes som labert all over (ikke at jeg vet noe om resultater fra andre skoler, men dog).

 

Det må nevnes at det var mange fra VKI og VKII som deltok da, så det var jo litt tilfredsstillende å få bedre score enn dem. Sier vel likevel mest om dem.

 

Uansett da, fikk iallfall et diplom for godt resultat på avslutningen på tirsdag. Det var jo gøy, selv om jeg kanskje ikke synes jeg fortjente det fullt ut...

Lenke til kommentar
Men dette høres jo lovende ut mhp videre avansement. Jeg fikk 70 poeng, delt 1.plass på min skole. Forholdsvis god interesse, i hvert fall blant oss i VKI. Hører neste runde er jeklig vanskelig. Stemmer deT?

Du kan sjekke ut tidligere oppgaver her: http://www.math.uio.no/div/abelkonkurransen/oppgaver.php

 

Jeg fikk 86 eller noe sist år, i andre runde litt over halvparten.

Lenke til kommentar
Men dette høres jo lovende ut mhp videre avansement. Jeg fikk 70 poeng, delt 1.plass på min skole. Forholdsvis god interesse, i hvert fall blant oss i VKI. Hører neste runde er jeklig vanskelig. Stemmer deT?

Jeezez. Hører at det ikke er snakk om noe nivå på min skole ja...

 

Jeg bøyer meg i støvet.

 

Men jeg er fortsatt fornøyd, jeg, siden jeg, pensumet tatt i betraktning, ikke har forutsetninger for å løse halvparten av oppgavene engang.

Lenke til kommentar
Vil bare si at dere ikke vil få noe særlig fortrinn jo lenger opp dere kommer i utdannelsen, utenom interesse for faget. Man lærer ingenting nytt i 2MX og 3MX som trengs for å kunne løse oppgaver på abelkonkurransen.

En 3MX-elev må da ha et visst fortrinn i forhold til en 1MXY-elev?

Lenke til kommentar
En 3MX-elev må da ha et visst fortrinn i forhold til en 1MXY-elev?

Ikke faglig. Kun ved at han/hun har drevet mer med matte generelt. Mer erfaring.

 

Edit: Forklarer nærmere.

 

I 2MX og 3MX er man ferdig med å lære generell "regning". Herfra og utover vil man lære matematiske metoder. Generelle problemer og løsninger, spesielt med hensyn på funksjoner og kurver. Derivasjon, integrasjon, trigonometri, vektorregning, vektorfunksjoner, statistikk osv. Å kunne tegne et fortegnsskjema og vurdere en funksjons topp- og bunnpunkter hjelper lite i abelkonkurransen. Problemet kan faktisk være at man går mer og mer vekk fra generelle abelkonkurranse-spørsmål.

Endret av zimen
Lenke til kommentar
Nja. Forsøkte Math>PRB>4:!, funka det. Men dette med binonmialkoeffisient, sett at man har et uordnet utvalg, uten tilbakelegging, som vi hadde i oppgaven. Hvordan gjør jeg det på kalkisen? Går VKI, så gi det litt inn med teskje.... :p

nPr og nCr på math menyen

 

Den ene er med tilbakelegging, og den andre uten. (Tror jeg)

Husker ikke hvilken som er hva, men prøv deg frem med noe du vet svaret på, eller konsulter den store manualen ;)

(En av dem er binomialkoeffisienten)

 

Sp+

Lenke til kommentar
En uendelig samling med lengder, uansett hvor korte de er, gir selvsagt en samlet lengde på uendelig.

Det er ikke så selvsagt. 1/2+1/4+1/8... 1/x (der x er uendelig) vil bare grense til 1. den vil komme så langt opp mot 1 som det er mulig å tenke seg, men IKKE helt frem til den verdien. Tenk oss at uendelig er 8.

 

Da får vi 0,5+0,25+0,125= 0,878. En dårlig verdi for 1.

 

Tenker vi oss at uendelig er 32 får vi en mer eksakt og bedre verdi for 1.

 

0,5+0,25+0,125+0,0625+0,03125+0,0156 = 0,984... Verdien nermer seg 1. Dette kan vi også finne ut ved hjelp av formelen for en konvergent geometrisk rekke.

Lenke til kommentar

Noe av det samme kan man se når det gjelder areal under graf, altså integrasjon. Den integrerte fra minus uendelig til uendelig av 1/x^2 (tror jeg det var) gir et svar som ikke er uendelig. Husker ikke svaret og heller ikke den nøyaktige utregningen, kanskje noen andre kan ta den. (orker ikke dra frem papir og blyant)

 

-Zlatzman

Lenke til kommentar
Noe av det samme kan man se når det gjelder areal under graf, altså integrasjon. Den integrerte fra minus uendelig til uendelig av 1/x^2 (tror jeg det var) gir et svar som ikke er uendelig. Husker ikke svaret og heller ikke den nøyaktige utregningen, kanskje noen andre kan ta den. (orker ikke dra frem papir og blyant)

 

-Zlatzman

Edit: drit i det, her tok jeg helt i helvete feil.

 

Det du kanskje tenker på er integralet fra 1 til uendelig av denne funksjonen... se resonnement i min neste post :)

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...