Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok. Her er ett spørsmål:

 

En person setter kr 400 i banken hver måned i 10 år. Anta at renten per måned er 0.3%.

 

Hvor mye står på kontoen like etter siste innbetaling?

 

Noen som kan hjelpe meg med denne her? Nermeste jeg har kommet er formelen: Startbeløp*(1+rente/100)^antall år. Noe som selvsagt ikke funker...

 

Dette kan da virkelig ikke være SÅ vanskelig??? :hmm:

 

Dette er forresten en tidligere matte1 eksamensoppgave fra høgskolen i sør-trøndelag, bachelor, 3-årig.

Lenke til kommentar

Eh, jeg går fortsatt i 3MX, og det er lenge siden vi drev med dette, men jeg vil si at det blir en rekke:

 

400 + 400*1,003 + 400*1,003^2 + ... + 400*1,003^119

 

Det første leddet er det siste beløpet han betaler inn, de neste er de beløpene som han har innbetalt, disse har vokst siden de ble innbetalt. Han setter inn penger totalt 12*10=120 ganger, siden han tar ut pengene rett etter siste innbetaling blir siste leddets faktor opphøyd i 120-1=119.

 

Dette blir en geometrisk rekke med 1,003 som kvotient. Summen blir 400*(1,003^120-1)/(1,003-1) = 57674,30

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Okei.. Ny oppgave:

 

25 riddere sitter rundt det runde borrd. Ved loddtrekning velges tre av ridderne til å usakdeliggjøre en plagsom drage.  Sannsynligheten for at minst to av disse tre sitter ved siden av hverandre ved bordet er da?

Er trøtt og rusten i sannsynlighet men prøver meg: (2/24)*(4/23)= (orker ikke regne ut)

 

Tenker følgende.. 1 er trekt ut er så 24 igjen og 2 sitter ved siden av han. Så trekkes en til og det er da maks 4 som sitter ved siden av en som er valgt, av 23gjennverende.

 

hehe har ikke peiling...

 

 

EDIT:; det er feil. Skal komme med ny bare rommet er vasket :(

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

Riktig det, impressive. Antall muligheter til å velge å tre riddere av de 25 er 2300. Av disse 2300 er det 25 mulighter der alle tre sitter ved siden av hverandre. Det er 25*21 = 525 mulighter der nøyaktig to sitter ved siden av hverandre (det er 25 måter å velge to naboer, og det vil da være 21 måter å velge tredjemann). Den søkte sannsynligheten blir dermed 550/2300 = 11/46.

Lenke til kommentar

Må nesten spørre om den ridderoppgaven er hentet fra årets Abelkonkurranse?

 

Mener å huske at den (eller en meget lik oppgave) var med. Jeg klarte den iallfall ikke (39 poeng totalt i konkurransen), men så går jeg jo kun grunnkurs allmenn også da. Det hold uansett til et diplom (!). Hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...