Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

43 minutes ago, Gouldfan said:

Sett i forhold til alle funksjonene en Avr har, så er det et under at det ikke er mer støy. Teknologien har kommet langt.

Ja, det er urealistisk å forvente singal-/støyforhold på instrumentnivå fra en AVR. Ikke er det nødvendig heller.

43 minutes ago, Gouldfan said:

Men på NAD som jeg hadde var støyen uutholdelig, begge produktene jeg prøvde.

Japanere jeg har prøvd, har aldri slike problemer, så det er ikke noe å bry seg om. Om man skal være pirkete så er Onkyo lengst ned på listen min, det fordi jeg vet så mange som har hatt problemer med de, dårlig hdmi, bugs og feil. Men de har nye eiere nå, så ting kan forandre seg, Tror Denon, Marantz, Pioneer og Onkyo er under samme eierskap nå om jeg husker korrekt.

Hadde selv en Onkyo receiver som døde grunnet overopphetet HDMI-kort. Selvsagt litt etter at utvidelsen av garantien som de tilbydde var utløpt.

Denon og Marantz = Sound United (som forholdsvis nylig ble kjøpt av et eller annet medisinsk elektronikkselskap). B&W, Polk og noen andre merker er vel under samme paraply.

Pioneer og Onkyo er vel også for alle praktiske formål samme selskap, men med en noget tubrulent tid i det siste. Konkurs, eierbytte osv. Sannelig ikke sikker på hva som er ståa for øyeblikket. Men produktene er i alle fall mer eller mindre identisk.

43 minutes ago, Gouldfan said:

Som Woff sier, så har dette bare betydning om du selv plages av dette, støy utenfor vanlig hørsel har null å si, og lyden ellers er bra.

Om en DAC har litt mer jitter, så er det mulig de valgte den fordi den er mer fleksibel, eller lettere å bruke, eller også lyder best i akkurat den ampen. Er mye vi ikke vet bare av å se på målinger...

Av målinger kan man se om det er sansynlig at det er på et hørbart nivå, noe som er svært sjeldent.

43 minutes ago, Gouldfan said:

Et problem med økonomien, og Covid, branner i produksjonsanlegg og krig er også at chips og diverse materialer er vanskeligere å skaffe, eller mye dyrere også. Men jeg tipper det er andre faktorer her.

Må ta med i faktor at Avr kan mere og mere, Hdmi skal klare mye mer, noe de har slitt med iom at de første chipsene de ville bruke hadde feil, og streaming, Wifi, flere kanaler, og bedre kalibrering som Audyssey og Dirac. Klart det koster, også tester de jo mye hvordan det lyder, og det er vel det viktigste....

Noe jeg synes de alle kunne sluttet med er de teite Stereo Dsp og film settingene som er fake... Iallefall for meg...

Mistenker at dette er noe de elsker i det asiatiske markedet. Da det først og fremst er asiatiske produsenter som tilbyr dette.

43 minutes ago, Gouldfan said:

Pro Logic osv der du kan jukse deg til fake Surround på gamle svisker som Metropolis eller Argento eller Casablanca er ok. Men de der Sci fi, Drama, Action, Hall in Vienna, Opera, Cellar club, Arena consert osv er helt unødvendig synes jeg..

Er dere enige? Jeg kjører Straight eller Pure direct, muligens Pro Logic på gamle filmer eller rips.

Kjører selv DSU (Dolby Surround Upmixer) på det aller meste, untatt noe musikk. Men også på veldig mye musikk synes jeg den gjør en god jobb. Spesielt de senere versjonene hvor "center spread" har blitt reintrodusert har blitt meget bra. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (1 time siden):

Som elektronikkkyndig ser jeg nesten bare på målingene, og gir minimal oppmerksomhet til den subjektive konklusjonen.

Både Denon og Yamaha virker å være godt klart over hva som er "god nok" ytelse, og bruker ikke resurser på å oppnå instrumentkvalitet-ytelse. Forunftige prioriteringer.

Er det i det hele tatt noe 8k kildemateriale tilgjengelig nå eller i nærmeste fremtid? Og hvor absurd stor må en TV være for at man skal se forskjell?

Nei, jeg er ikke interessert i 8k, jeg var heller ikke intresserert i 4k når det var nytt.

Årsaken er at jeg ikke er rik, og at ny teknologi alltid blir fort avleggs og utdatert, bare se på Uhd og DV som har kommet siden.

Men på en Avr iallefall i den mellomklassen jeg ser på så er det fornuftig å fremtidsgardere seg med 8k, slik at Avr kan brukes om 3-6 år når 8k kommer for fullt.

Jeg er skeptisk til om den boomen kommer, dels for at skjermene må bli større, men også fordi vi nå i krigstid har et stort energiproblem.

8k vil måtte bruke mer el, iallefall i starten.

Men ok allikevel å være klar med 8k avr. Vet jo ikke hva spåkula sier, jeg var kritisk til 4k også, men der bommet jeg fælt. 4k på 55" er helt rått. Og tror 4k også bruker mye mindre strøm enn gamle 42" plasma. Iallefall ifølge specs.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Ja, det er urealistisk å forvente singal-/støyforhold på instrumentnivå fra en AVR. Ikke er det nødvendig heller.

Hadde selv en Onkyo receiver som døde grunnet overopphetet HDMI-kort. Selvsagt litt etter at utvidelsen av garantien som de tilbydde var utløpt.

Denon og Marantz = Sound United (som forholdsvis nylig ble kjøpt av et eller annet medisinsk elektronikkselskap). B&W, Polk og noen andre merker er vel under samme paraply.

Pioneer og Onkyo er vel også for alle praktiske formål samme selskap, men med en noget tubrulent tid i det siste. Konkurs, eierbytte osv. Sannelig ikke sikker på hva som er ståa for øyeblikket. Men produktene er i alle fall mer eller mindre identisk.

Av målinger kan man se om det er sansynlig at det er på et hørbart nivå, noe som er svært sjeldent.

Mistenker at dette er noe de elsker i det asiatiske markedet. Da det først og fremst er asiatiske produsenter som tilbyr dette.

Kjører selv DSU (Dolby Surround Upmixer) på det aller meste, untatt noe musikk. Men også på veldig mye musikk synes jeg den gjør en god jobb. Spesielt de senere versjonene hvor "center spread" har blitt reintrodusert har blitt meget bra. 

Ja jeg også liker oppmiksing, men dette har vært med helt siden hjemmekino ble til.

Dolby? Pro Logic, som var første måte å få surround på i hjemmekino siden Vhs ikke hadde mulighet til ekte surround.

Det jeg er kritisk til er alle Dsp modusene, Sci fi, Drama, Action, eller Arena consert, Church, hall in Vienna, Small club etc.

Jeg synes det er fake og strider med puristen min som vil ha den lyden Regissøren eller Artisten laget. 

Om noen bruker disse, så er jeg interessert i å vite deres meninger. Jeg brukte det litt i førsten pga jeg ikke viste bedre.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (41 minutter siden):

Det jeg er kritisk til er alle Dsp modusene, Sci fi, Drama, Action, eller Arena consert, Church, hall in Vienna, Small club etc.

Kun testet dette på de første surroundforsterkerne jeg hadde, nå er det kun som  Smule8o skriver: "Kjører selv DSU (Dolby Surround Upmixer) på det aller meste, unntatt noe musikk. Men også på veldig mye musikk synes jeg den gjør en god jobb. Spesielt de senere versjonene hvor "center spread" har blitt re-introdusert har blitt meget bra. "

Her bestemmer Denon AVC-X8500HA hvordan prosesseringen av signalene skal gjøres (med unntak av Auro 3D som ikke detekteres automatisk!) noe som til nå har gitt topp resultater både på musikk og film. Måtte jukse litt med det ene høyttaleroppsettet da Denon (kjent problem) ikke liker midtstilte tak-kanaler men godtar at de er tak-bak... Etter det så viser forsterkeren at det spilles i alle kanalene jeg har (13.1). Utrolig mektig og bra lyd! 🙂

Lenke til kommentar
Woff skrev (12 minutter siden):

Kun testet dette på de første surroundforsterkerne jeg hadde, nå er det kun som  Smule8o skriver: "Kjører selv DSU (Dolby Surround Upmixer) på det aller meste, unntatt noe musikk. Men også på veldig mye musikk synes jeg den gjør en god jobb. Spesielt de senere versjonene hvor "center spread" har blitt re-introdusert har blitt meget bra. "

Her bestemmer Denon AVC-X8500HA hvordan prosesseringen av signalene skal gjøres (med unntak av Auro 3D som ikke detekteres automatisk!) noe som til nå har gitt topp resultater både på musikk og film. Måtte jukse litt med det ene høyttaleroppsettet da Denon (kjent problem) ikke liker midtstilte tak-kanaler men godtar at de er tak-bak... Etter det så viser forsterkeren at det spilles i alle kanalene jeg har (13.1). Utrolig mektig og bra lyd! 🙂

Ja jeg liker som sagt oppmiksing, men eneste jeg har bruk for er 5.1 siden det er alt jeg har, og da er det Pro Logic som jeg tror er laget av Dolby.

Og det er bare brukt til gamle filmer uten surround eller rippede filmer som ikke har surround koder, de fleste dvd rips jeg har, har dette fordi jeg ikke har giddet å kjøpe et dedikert rippeprogram.

I gamle leiligheten så funket Stereo 5.1 bra som jeg brukte mest på rock/metall eller synt/tekno.

Men i nye så står surround annerledes, så her er stereo i rock osv best i Straight med 2.1

Og totale lydkvalitet er best her som sagt, men surround kunne kanskje vært bedre plassert på vegg, skulle muligens prøvd å skaffe meg to vegghøytalere og prøvd 7.1

I gamle leiligheten hadde jeg 5.1.2 presence i front.

Men de "Jamo" sprengte jeg når jeg spilte Metallica Through the never Blu-ray.

Tror nivå var for høyt, men de tålte all annen film og musikk. Fikk de gratis, så kan ikke forvente all verden.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 minutter siden):

Pro Logic som jeg tror er laget av Dolby

Stemmer det ja!
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic

Se gjerne denne også:   🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Atmos

Som jeg  har sagt til deg (og andre) er det VIKTIGST at du HAR surround, 5.1 er aldeles utmerket det hvis ¨du ikke har plass eller viktigere penger! Har man små barn, hus og kone så er det IKKE riktig å bare tenke på seg selv! (Det kan jeg som bestefar! 🙂 ) (Venter fortsatt på filmtittelen hvor hovedpersonen i filmen er selger i ei hi-fi sjappe og skal dytte på ungdommen det råeste anlegget de har, før han finner ut at han er gift og har en unge i heimen..)

Endret av Woff
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Gouldfan said:

Ja jeg liker som sagt oppmiksing, men eneste jeg har bruk for er 5.1 siden det er alt jeg har, og da er det Pro Logic som jeg tror er laget av Dolby.

Og det er bare brukt til gamle filmer uten surround eller rippede filmer som ikke har surround koder, de fleste dvd rips jeg har, har dette fordi jeg ikke har giddet å kjøpe et dedikert rippeprogram.

I gamle leiligheten så funket Stereo 5.1 bra som jeg brukte mest på rock/metall eller synt/tekno.

Men i nye så står surround annerledes, så her er stereo i rock osv best i Straight med 2.1

Om receiveren din har Dobly Pro Logic II er den der DPLII:Music (som jeg tror det hette på Onkyo receiveren min i alle fall) også meget oppegående, om jeg ikke husker feil

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Stemmer det ja!
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic

Se gjerne denne også:   🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Atmos

Som jeg  har sagt til deg (og andre) er det VIKTIGST at du HAR surround, 5.1 er aldeles utmerket det hvis ¨du ikke har plass eller viktigere penger! Har man små barn, hus og kone så er det IKKE riktig å bare tenke på seg selv! (Det kan jeg som bestefar! 🙂 ) (Venter fortsatt på filmtittelen hvor hovedpersonen i filmen er selger i ei hi-fi sjappe og skal dytte på ungdommen det råeste anlegget de har, før han finner ut at han er gift og har en unge i heimen..)

Aberet er at jeg er så upraktisk, og dårlig til å feste kabler til vegg etc, så da blir det snubletråd..

Sønnen er kjempeforsiktig med pappas høytalere. Han vet at jeg er glad i de..

Har aldri rørt eller veltet noen av de, selvom han er aktiv når han leker osv.. Dekslene er av nå, unntatt suben fordi Waf likte den bedre med deksel på.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Har aldri rørt eller veltet noen av de, selvom han er aktiv når han leker osv.. Dekslene er av nå, unntatt suben fordi Waf likte den bedre med deksel på.

Heldig du som har en flink sønn! JEG har en Border Collie som har funnet ut at hun skal ligge innpå en av mine dyreste høyttalere; Arendal 1723, Tower THX.. Det medfører at de selvsagt har dekslene på, men jeg foretrekker de sånn uansett. 🙂
Det som kanskje er litt dumt er at siden hunden ligger innpå den så blir det merker etter naturlig pels-fett... 😞
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Klippel har en finfin test hvor du kan sjekke hvor mye forvregning du er i stand til å høre. Mange vil nok bli overrasket hvor vanskelig det faktisk er å høre 1% forvregning på musikk. På de rene sinustonene er det noe enklere (men fortsatt vanskelig).

Klippel oppgir forvregningen i dB lavere enn "nyttesignalet"

-30dB=3%, -40dB=1%, -50db=0,3% (noe avrundet)

Dette kommer da i tillegg til eventuell forvregning det er i avspillinskjeden.

https://www.klippel.de/listeningtest/

På ASR-forumet er folk helt fra seg om utstyr ikke er -90dB (0,003%) eller bedre. En medlem der oppsumerte galskapen fint:

Quote

I believe we have reached the point where "objectivism" in audio has become just as stupid as subjectivism.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Smule8o said:

Klippel har en finfin test hvor du kan sjekke hvor mye forvregning du er i stand til å høre.

Prøvde dette på en relativt standard laptop med standard lydhardware og med velbrukte hodetelefoner fra en gang på 1990-tallet. Min terskel med dette oppsettet var på -21 dB ("6 inch driver" with stimulus "Music T. Chapman").

Edit: Samme oppsettet, men "6 inch driver" with stimulus "octave - multitone - Bl only": -27 dB

Endret av Arve Synden
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (22 timer siden):

Om receiveren din har Dobly Pro Logic II er den der DPLII:Music (som jeg tror det hette på Onkyo receiveren min i alle fall) også meget oppegående, om jeg ikke husker feil

Jo tror jeg har det på Rxv-1900 men er ikke dette kun for 7.1? Jeg har som sagt 5.1

Edit ser det er for 5.1 dette er forbedret pro logic da tenker jeg.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (På 28.10.2022 den 12.46):

Prøvde dette på en relativt standard laptop med standard lydhardware og med velbrukte hodetelefoner fra en gang på 1990-tallet. Min terskel med dette oppsettet var på -21 dB ("6 inch driver" with stimulus "Music T. Chapman").

Edit: Samme oppsettet, men "6 inch driver" with stimulus "octave - multitone - Bl only": -27 dB

Det er utrolig nyttig å lyttetester på seg selv. Bl.a. for å holde «spec-masturberingen» i sjakk.

Min erfaring er at just noticeable forskjeller er lumske. Litt annet test-signal, litt annen dagsform og så plutselig endrer hørbarheten seg. Og det er en læringseffekt: hvis du først har hørt den så er det mye enklere å kjenne den igjen.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (1 time siden):

Løp og kjøp

POKKER, jeg har jo investert i low-fi nettverksutstyr fra Ubiquiti Unifi! Ikke rart alt lyder dass her da?
Nevnte forøvrig i en annen tråd at jeg nå må lage mer luft mellom spillerne her. I morgen kommer det 12 ishockey-pucker som skal løfte noen av spillerne litt og sånn at jeg får inn (foreløpig) fire Noctua 200*200mm vifter.. Dette setter jo GARANTERT ned lydkvaliteten MINST like mye som switchene jeg bruker tipper jeg.... 🙂
Viftene vil bli tidsstyrt med en app fra Tapo. 🙂 Greit å kunne overstyre med mobilen da.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, knutinh said:

det er en læringseffekt: hvis du først har hørt den så er det mye enklere å kjenne den igjen.

Jeg gjorde dette mest for moro skyld. Satt med en laptop og gamle (men ikke nødvendigvis dårlige) hodetelefoner i et ikke helt støyfritt miljø. Aldri gjort lignende tester før, så det var litt interessant. Med mer øvelse tenker jeg nok resultatet ville forandre seg, ja.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Arve Synden said:

Jeg gjorde dette mest for moro skyld. Satt med en laptop og gamle (men ikke nødvendigvis dårlige) hodetelefoner i et ikke helt støyfritt miljø. Aldri gjort lignende tester før, så det var litt interessant. Med mer øvelse tenker jeg nok resultatet ville forandre seg, ja.

Gode hodetelefoner og sinusbølger gir en normalt best sjanse for å høre forvregning. Og, ja, bare å gjenta testen noen ganger kan "forbedre" hva man hører drastisk. Men prøver man det samme med musikk i stedet for rene sinusbølger og man er ikke i nærheten en gang.

Finnes dog teknikker man kan lære seg for å bli flinkere å høre "skavanker" også med musikk. Selv har jeg egentlig ikke gjort særlig innsats på akkurat det, da det er et tveegget sverd.

Hovedpoenget mitt er egentlig hvor irrelevant mye av high-end elektronikken som pushes er. 

Som én skrev tidligere her, det som virkelig betyr noe er: 

1. musikken man spiller.

2. høyttalerne man spiller med

3. rommet og plasseringen (hvor hva som er viktigst av 2 og 3 kan variere)

Alt annet må bare være bra nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/30/2022 at 8:38 PM, Woff said:

POKKER, jeg har jo investert i low-fi nettverksutstyr fra Ubiquiti Unifi! Ikke rart alt lyder dass her da?
Nevnte forøvrig i en annen tråd at jeg nå må lage mer luft mellom spillerne her. I morgen kommer det 12 ishockey-pucker som skal løfte noen av spillerne litt og sånn at jeg får inn (foreløpig) fire Noctua 200*200mm vifter.. Dette setter jo GARANTERT ned lydkvaliteten MINST like mye som switchene jeg bruker tipper jeg.... 🙂
Viftene vil bli tidsstyrt med en app fra Tapo. 🙂 Greit å kunne overstyre med mobilen da.

Dere trenger disse:

https://oslohificenter.no/kabler/tilbehor/nordost-sort-lift

Lenke til kommentar
31 minutes ago, sedsberg said:

For de som synes kr 7790,- er en kurant pris å betale for å få "løftet" (bokstavlig talt) kablenes potensiale, så kan de investere i følgende USB 2-kabel (ja, USB 2.0) til den nette sum av kr. 46190,- for én meter. To meter koster kun kr 51690,- og må jo være gitt for pengene? https://oslohificenter.no/kabler/usb-kabler/nordost-valhalla2-usb

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...