Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (2 minutter siden):

Nei, men kombinasjonen av at du ikke klarer å lese en publikasjon, og så opptrer nedlatende ovenfor de som faktisk gjør det, gjør det fristende å henge deg ut.

Ikke at jeg tror at du forstår hvordan du framstår for leseren.

-k

Mener du at du har rett og hele verden har feil???

Jeg vil gjerne ha en second opinion.

Er dette fake news?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (7 minutter siden):

Nei, men kombinasjonen av at du ikke klarer å lese en publikasjon, og så opptrer nedlatende ovenfor de som faktisk gjør det, gjør det fristende å henge deg ut.

Ikke at jeg tror at du forstår hvordan du framstår for leseren.

-k

Er jeg den eneste som skummer igjennom og leser konklusjon i rapporten og leser Medier?

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 19.10.2022 den 20.52):

En liten kommentar til såkalte "ektheten" i Amir og Asr sine Youtube og forum ""målinger"". Ta ting og (ufullstendige) målinger med en stor klype salt.

 

Vel slik startet alle disse sidene med rant og trakkasering...

Jeg la ut en YouTube video av en objektiv måler som pekte på ikke bare Amir men mange andres måte å måle på. Ting å være obs på.

Jeg tror det er bedre at vi lar denne tråden dø, ellers blir vi aldri ferdig med at jeg har nevnt "strømmen i veggen" og at jeg leser hovedpunktene og konklusjoner i rapporter, samt tar media i verden til hjelp..

"Det er ikke vitenskapelig bevist i ABX tester  at folk kan høre forskjell på kabler med Switching, og nulltester viser også null forskjell."

Det er en gave til dere, og dere kan få lov til å fortsette å tro dette.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Nei men jeg har svarte Teipmerker i hjørne på høytaler posisjonene mine, og det har god innvirkning på lyden. For da kan jeg flytte de når jeg vasker eller rydder, og forstatt beholde sweetspot og romkorreksjon.

Anbefales 

 

Har in/on-wall høyttalere til vurdering pga samme problemstilling. Da i kombinasjon med tunge modifiseringer av aktuell vegg som skal gjøres uansett. Men litt usikker på hvilken retning jeg skal gå.

Pdd praktiserer dobbeltsidig tape under stativene. Men ikle akkurat uproblematisk det heller 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Gouldfan said:

Vel slik startet alle disse sidene med rant og trakkasering...

Jeg la ut en YouTube video av en objektiv måler som pekte på ikke bare Amir men mange andres måte å måle på. Ting å være obs på.

Amir måler på ingen måte alt som måles kan helt feilfritt. Og han virker absolutt en smule arrogant mtp kritikk (berettiget eller ikke). Men i en verden der det aller meste i beste fall er subjektiv synsing og ofte sponset skriving som ligner subjektiv synsing er har en av de få objektive kildene vi har. Men ikke noe fora jeg bruker mye tid på, først og fremst pga for meg uinteressante produkter (DACer, hodetelefonforsterkere og en og annen studiomonitor) og besettelsen på waaay beyond hørbart nivå god SINAD.

Men på en annen side er han kanskje den eneste som forholdsvis grundig en sjelden gang foretar målinger på surround receivere annet enn absolutt high-end. Meget verdifullt for meg i alle fall. 

Digresjon: såg en fyr på forumet der som sendte sin knallgode splitter nye Denon surroundreceiver i retur fordi Amir ikke hadde målt Denon receivere siden de byttet DAC-brikke leverandør. Og den nye brikken de bruker visstnok har noen dB dårlige SINAD enn den gamle på papiret. Begge er himmelhøgt høyere enn forsterkerene som kommer etter, så helt garantert umulig å høre forskjell. Men det spilte visst ingen rolle. Sært ass

 

Quote

Jeg tror det er bedre at vi lar denne tråden dø, ellers blir vi aldri ferdig med at jeg har nevnt "strømmen i veggen" og at jeg leser hovedpunktene og konklusjoner i rapporter, samt tar media i verden til hjelp..

"Det er ikke vitenskapelig bevist i ABX tester  at folk kan høre forskjell på kabler med Switching, og nulltester viser også null forskjell."

Det er en gave til dere, og dere kan få lov til å fortsette å tro dette.

Husk nå at tråden heter Fakta om lyd :p

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (6 minutter siden):

sendte sin knallgode splitter nye Denon surroundreceiver i retur fordi Amir ikke hadde målt Denon receivere siden de byttet DAC-brikke leverandør. Og den nye brikken de bruker visstnok har noen dB dårlige SINAD enn den gamle på papire

SHIT! Jeg har en Denon AVC-X8500HA, betyr det at jeg må sende den til Japan? 🙂 Denne er en av de som har blitt 'oppgradert' ja. Ny i august.. Det eneste jeg bruker er de 13 kanalene den er utstyrt med, trenger ingen DIC eller DAC da!  🙂
 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (55 minutter siden):

Jeg tror det er bedre at vi lar denne tråden dø, ellers blir vi aldri ferdig med at jeg har nevnt "strømmen i veggen" og at jeg leser hovedpunktene og konklusjoner i rapporter, samt tar media i verden til hjelp..

Det er en gave til dere, og dere kan få lov til å fortsette å tro dette.

Det er veldig greit at DU kan bli påminnet dine svakheter så tråden er absolutt berettiget! 🙂

Skal vi virkelig FÅ LOV av Gouldfan den store? 🙂 
At du i 10 innlegg prøver å ro din veldig lekke båt unna det du har klart å uttale deg om hjelper ikke, JEG er absolutt interessert i at denne tråden får leve, jeg er garantert interessert i en tråd hvor jeg kan få hjelp og kanskje også gi hjelp til andre!

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (3 minutter siden):

Amir måler på ingen måte alt som måles kan helt feilfritt. Og han virker absolutt en smule arrogant mtp kritikk (berettiget eller ikke). Men i en verden der det aller meste i beste fall er subjektiv synsing og ofte sponset skriving som ligner subjektiv synsing er har en av de få objektive kildene vi har. Men ikke noe fora jeg bruker mye tid på, først og fremst pga for meg uinteressante produkter (DACer, hodetelefonforsterkere og en og annen studiomonitor) og besettelsen på waaay beyond hørbart nivå god SINAD.

Men på en annen side er han kanskje den eneste som forholdsvis grundig en sjelden gang foretar målinger på surround receivere annet enn absolutt high-end. Meget verdifullt for meg i alle fall. 

Digresjon: såg en fyr på forumet der som sendte sin knallgode splitter nye Denon surroundreceiver i retur fordi Amir ikke hadde målt Denon receivere siden de byttet DAC-brikke leverandør. Og den nye brikken de bruker visstnok har noen dB dårlige SINAD enn den gamle på papiret. Begge er himmelhøgt høyere enn forsterkerene som kommer etter, så helt garantert umulig å høre forskjell. Men det spilte visst ingen rolle. Sært ass

 

Husk nå at tråden heter Fakta om lyd :p

Jeg er ikke uenig i dette, og ja Amir er nok den som måler mest utstyr. Men han gav Audioquest Cobalt som for til hunden sin. 

Det er jo bra praktiske Dacs for mobiler eller Laptop på ferie, jeg har black selv..

Om folk leste målingene hans med vett, slik jeg vet mange av dere kan så hadde det ikke vært noe problem...

Men de amerikanerne som ikke har like kurant utdanning ofte som dere, tar hans ord som en professor eller doktorgrad..

Ikke ulikt det jeg gjør fra Professorers konklusjoner og media. Men dette er litt annerledes.

 

Lenke til kommentar
Woff skrev (18 minutter siden):

Det er veldig greit at DU kan bli påminnet dine svakheter så tråden er absolutt berettiget! 🙂

Skal vi virkelig FÅ LOV av Gouldfan den store? 🙂 
At du i 10 innlegg prøver å ro din veldig lekke båt unna det du har klart å uttale deg om hjelper ikke, JEG er absolutt interessert i at denne tråden får leve, jeg er garantert interessert i en tråd hvor jeg kan få hjelp og kanskje også gi hjelp til andre!

 

Denne tråden var død til jeg kom med YouTube linken....

Jeg er selvfølgelig glad for alt nytt dere har lært meg, jeg har aldri gått elektro linja, og fikk 4 i Naturfag eller hva det heter.... Muntlig eksamen oppgave var Korrosjon og å lage et batteri...

Ja jeg klarte det 4 jippi. Bestod i alle fag 5 i samfunnsfag og 6 i Verdenshistorie.

Gikk noen år på musikklinja, men ble aldri brukt til noe annet enn gitar og låtskriving, klassekameraten kom med låt skrevet til Grand Prix artist, og de andre er på Spotify, og en annen driver forskjellige band i Fredrikstad, hadde Epn deres.

Høyere utdanning ble jeg frarådet av Neuropsykolog pga lav kort-tids hukommelse. 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Jeg er selvfølgelig glad for alt nytt dere har lært meg

Jeg håper FOR DIN skyld at du tar til deg kunnskapen og kanskje leser deg opp på det grunnleggende! 
Ohm's lov er ikke VELDIG avansert, bruker du noen få dager så KAN du den og vet hvordan du skal forklare deg.
Det beste er at du får god hjelp her hvis du spør (uten at du skal sparke tilbake..).

Som sagt, jeg trenger ofte hjelp og jeg elsker å hjelpe andre som spør. Jeg har, etter 55 år med svakstrøm / elektronikk som hovedinteresse OG fag, en ganske enorm kunnskapsbase og lassevis med erfaringer å støtte meg på.
Og som du skrev over her, jeg har et rimelig og greit anlegg som jeg benytter mange timer hver dag. Ikke noe enormt, ikke uoverkommelig og med Norsk-konstruerte høyttalere! 🙂

Endret av Woff
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Jeg håper FOR DIN skyld at du tar til deg kunnskapen og kanskje leser deg opp på det grunnleggende! 
Ohm's lov er ikke VELDIG avansert, bruker du noen få dager så KAN du den og vet hvordan du skal forklare deg.
Det beste er at du får god hjelp her hvis du spør (uten at du skal sparke tilbake..):

om sagt, jeg trenger ofte hjelp og jeg elsker å hjelpe andre som spør.

Jeg kan jo Ohm fra høytalere, og kan motstand etc. Og Ohms lov kan jeg nå takker være dere nå regne ut med kalkulatoren. Bare å bruke formelen.

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Jeg håper FOR DIN skyld at du tar til deg kunnskapen og kanskje leser deg opp på det grunnleggende! 
Ohm's lov er ikke VELDIG avansert, bruker du noen få dager så KAN du den og vet hvordan du skal forklare deg.
Det beste er at du får god hjelp her hvis du spør (uten at du skal sparke tilbake..).

Som sagt, jeg trenger ofte hjelp og jeg elsker å hjelpe andre som spør. Jeg har, etter 55 år med svakstrøm / elektronikk som hovedinteresse OG fag, en ganske enorm kunnskapsbase og lassevis med erfaringer å støtte meg på.
Og som du skrev over her, jeg har et rimelig og greit anlegg som jeg benytter mange timer hver dag. Ikke noe enormt, ikke uoverkommelig og med Norsk-konstruerte høyttalere! 🙂

Om du virkelig vil det, så kan du anbefale noen bøker på biblioteket? Helst noen som ikke har alt for komplisert tungt fagspråk.

Jeg leste litt Kant Etikken, men var umulig. Leste Sofies Verden, og da forsto jeg alt..

Er jo filosofi da, men det språket i Etikken på norsk var gresk for meg. Klarte ikke det.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Gouldfan said:

Det funker ikke med ABX nettop pga måten det er lagt opp på.

Jeg har nevnt mat og vin, ABX funker ikke der heller som lagt fram tidligere.

ABX fungerer glimrende til det det gjør, som er å etablere om det er en merkbar forskjell eller ikke. Dette er sjeldent et tema med mat og vin, men vil nok fungere der også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 timer siden):

ABX fungerer glimrende til det det gjør, som er å etablere om det er en merkbar forskjell eller ikke. Dette er sjeldent et tema med mat og vin, men vil nok fungere der også.

ABX kan strengt tatt brukes til å påvise at det finnes en forskjell, men ikke til at det ikke finnes en forskjell.

Man kan f.eks. tenke seg seg at test-personen har en dårlig dag. Eller at forskjellen lar seg detekterer hvis man spiller av «DDE - rairai», men ikke hvis man spiller av klippet man bruker i testen. Eller man kan tenke seg seg at test-personen av en eller annen grunn torpederer testen med vilje.


Det er unektelig påfallende at panegyrisk hifi-presse legger ut om 3-dimensjonalitet som kommer og griper deg og slår deg i bakken - når de vet hvilken strømkabel de lytter til. Hvis de samtidig ikke greier å si om det er kabel A eller kabel B i det øyeblikket man fjerner informasjon om hva de lytter til.

Når jeg leverte graden min så benyttet jeg meg av en håndbok for subjektiv/blind testing i mat-industrien - for å gjennomføre blindtester på lyd. Det viser seg at matbransjen omsetter for store summer og har en stor interesse av å vite hva som egentlig betyr noe. Spørsmål som «hvor lenge kan vi ha torsk i fryseren før kundene begynner å merke forskjell» betyr selvsagt noe for restauranter og mitt inntrykk er at nofima jobber med akkurat slike problemstillinger i Norge.

https://nofima.no

https://nofima.no/resultater/sauer-er-alreite-ogsa-pa-smak/

«90 forbrukere deltok i testene. De fikk smake på tre prøver med kjøtt fra lammelår… sannheten er at forbrukere ikke opplever store forskjeller mellom lam og sau når de ikke vet hva de spiser. Noen av forbrukerne i studien forvekslet også lam med svinekjøtt, og sau med storfe, sier Kristine S. Myhrer.«

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 timer siden):

Om du virkelig vil det, så kan du anbefale noen bøker på biblioteket? Helst noen som ikke har alt for komplisert tungt fagspråk

Skulle gjerne, men det er vel omtrent 45 år siden sist jeg leste noe som kunne være relevant og biblioteket har jeg heller ikke besøkt på like lang tid. Men jeg mener å huske at du har fått iallefall noen tips til ting du kan lese tidligere i tråden?
Uansett så finnes jo diverse søkemotorer som kan hjelpe deg. 

Raskt søk gir disse:
https://www.fluke.com/no-no/finn-ut-mer/blogg/elektro/hva-er-ohms-lov
https://no.wikipedia.org/wiki/Ohms_lov
Denne linken fører til en som tydeligvis har jobbet mye med å lære bort mye viktig:
https://www.youtube.com/channel/UCbXiUXph1i6Wc_zpNdfe8XQ/featured

En grei kalkulator:
https://www.digikey.no/no/resources/conversion-calculators/conversion-calculator-ohms

 

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Akustikk er igrunn et tema som får alt for lite oppmerksomhet. Kanskje fordi det er et ganske komplisert felt med forholdsvis "tung" teori og uendelig med variabler i praksis? 

Skal absolutt ikke påberope meg noe enormt med kompetanse på feltet selv. Men én ting jeg har lagt merke til er at utrolig mange der ute demper førsterefleksjoner fra sidevegg, uten at jeg er overbevist om at alle har noen spesielt god grunn til det.

I følge Toole er det i alle fall ikke noe man bør gjøre uten at man har en god grunn til det. Men nå baserer mye av det han skriver seg på at man har vellagde høyttalere med god kontroll på   direktiviteten. Og på det området er det mange høyttalerkonstruktører som synder (inkl. mine fra Dynaudio)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (Akkurat nå):

Akustikk er igrunn et tema som får alt for lite oppmerksomhet. Kanskje fordi det er et ganske komplisert felt med forholdsvis "tung" teori og uendelig med variabler i praksis? 

Skal absolutt ikke påberope meg noe enormt med kompetanse på feltet selv. Men én ting jeg har lagt merke til er at utrolig mange der ute demper førsterefleksjoner fra sidevegg, uten at jeg er overbevist om at alle har noen spesielt god grunn til det.

I følge Toole er det i alle fall ikke noe man bør gjøre uten at man har en god grunn til det. Men nå baserer mye av det han skriver seg på at man har vellagde høyttalere med god kontroll på   direktiviteten. Og på det området er det mange høyttalerkonstruktører som synder (inkl. mine fra Dynaudio)

Rommet du har er det viktigste, deretter er Plasseringen like viktig.

Jeg har ikke paneler, eller feller, men jeg har det beste rommet jeg noen gang har hatt.

I avlang stue, paneler og diffusorer kan gjøre mye, det har jeg hørt selv. Men det er best å ha et godt rom til begynne med og plassere riktig med sweetspot i likesidig firkant. De fleste høytalere trives litt ut fra veggen. Jeg bruker lukket sub og høytalere, da det funker best her.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (47 minutter siden):

Akustikk er igrunn et tema som får alt for lite oppmerksomhet.

FØR man kan / bør gjøre noe med akustikken må det gjerne ligge til grunn hørbare feil ELLER målinger som kan vise til at ting kan forbedres? JEG er uvitende om hvorvidt jeg har "det beste rommet" som sies her:

Gouldfan skrev (40 minutter siden):

jeg har det beste rommet jeg noen gang har hatt

Jeg VET ikke da jeg ikke har noe som kan 'gi meg' fasiten. Det eneste jeg støtter meg på er at forsterkeren har Audyssey MultEQ-32XT som jeg har kjørt noen ganger her i hula!  HÅPER at den gjør noe av jobben!
https://www.hifiklubben.no/denon-avc-x8500ha-hjemmekinoreceiver/denavcx8500habk/
Tar GJERNE i mot tips til å forbedre lyden, selv om mine brille-stativer (ørene) ikke har noe å utsette.

Hovedhøyttalerne; 2 stk Arendal 1723 Tower THX er lukkede med de proppene som medfølger, det er også senterkanalen; Arendal 1723 Center THX og de resterende;  6 stk Arendal 1723 Surround S THX og 4 stk Arendal 1723 Bookshelf S THX i taket har ingen sånn mulighet.  
Min SVS PB16 ULTRA subwoofer står uten plugger (default).

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gouldfan said:

Rommet du har er det viktigste, deretter er Plasseringen like viktig.

Jeg har ikke paneler, eller feller, men jeg har det beste rommet jeg noen gang har hatt.

I avlang stue, paneler og diffusorer kan gjøre mye, det har jeg hørt selv. Men det er best å ha et godt rom til begynne med og plassere riktig med sweetspot i likesidig firkant. De fleste høytalere trives litt ut fra veggen. Jeg bruker lukket sub og høytalere, da det funker best her.

Ja, diffusorer og dempepaneler er vel to av de viktigste verktøyene man har for bekjempelse av akustikk-problemer. Men det å vite hva man skal bruke og hvor de skal plasseres er da det kompliserte. Mange smeller bare opp noen her og der uten å vite hvilke problemer de prøver å fikse og om det er korrekt remedie. 

Hos meg har høyttalerene ganske enkelt nødt til å stå skikkelig nært bakvegg for å unngå en ellevill "suck out" i mellombassen. Da blir den på et nivå som til en viss grad lar seg fikse med tung EQ. Kompenserer for det med å plugge passportene og dele til sub ved 90Hz. 

Rommet er langt fra ideelt. Med stor åpning ut til gang, stor takhøyde, enda høyere åpning til takvindu og åpen trapp opp til andre etasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Woff said:

Jeg VET ikke da jeg ikke har noe som kan 'gi meg' fasiten. Det eneste jeg støtter meg på er at forsterkeren har Audyssey MultEQ-32XT som jeg har kjørt noen ganger her i hula!  HÅPER at den gjør noe av jobben!
https://www.hifiklubben.no/denon-avc-x8500ha-hjemmekinoreceiver/denavcx8500habk/

Kjører også EQ via Audyssey. Tips her å i alle fall koste på seg MultEQ Editor appen til en 200-lapp. Da kan man modifisere den alt for flate target-kurven Audyssey bruker som standard og skru av BBC-dippen som også er på som standard (selv om det hos meg fungerer bedre å la den være på, men det er nok ganske tilfeldig).

Om høyttalerne er gode og godt plassert kan man også begrense frekvensområdet audyssey jobber i, så man kun kjører EQ på lavere frekvenser hvor det har mest virkning og minst bivirkninger 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...