Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Gouldfan said:

Det går faktisk mennesker rundt, Ethan Winer osv og innbiller seg at alle Dacs lyder likt.. At amper ikke har ulik lyd, om så er tilfelle -Så er det bygget feil.....

Vel, han er inne på noe. Det er i dag nesten trivielt å lage både DACer og forsterkere som er transparente for aller praktiske formål. At enkelte ekstremt billige eksemplar kan ha noen avvik kan alle være inneforstått med. Også enkelte forsterkere kan slite med høyttalere med unormalt lav impedans, og det er forsåvidt greit.

Men merkelig nok et det en del overraskende dyre konstruksjoner som bommer på dette, og det er rett og slett fascinerende 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (3 minutter siden):

Vel, han er inne på noe. Det er i dag nesten trivielt å lage både DACer og forsterkere som er transparente for aller praktiske formål. At enkelte ekstremt billige eksemplar kan ha noen avvik kan alle være inneforstått med. Også enkelte forsterkere kan slite med høyttalere med unormalt lav impedans, og det er forsåvidt greit.

Men merkelig nok et det en del overraskende dyre konstruksjoner som bommer på dette, og det er rett og slett fascinerende 

Har du noen gang tenkt at de lyttet og så målingene, men vurderte at det som istedenfor i plenum og testgrupper hørtes best ut ble produsert?

Det går veldig bra å lage en billig DAC, men alt jeg har hørt har vært totalt forskjellig...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 minute ago, Smule8o said:

Vel, han er inne på noe. Det er i dag nesten trivielt å lage både DACer og forsterkere som er transparente for aller praktiske formål. At enkelte ekstremt billige eksemplar kan ha noen avvik kan alle være inneforstått med. Også enkelte forsterkere kan slite med høyttalere med unormalt lav impedans, og det er forsåvidt greit.

Men merkelig nok et det en del overraskende dyre konstruksjoner som bommer på dette, og det er rett og slett fascinerende 

Noen introduserer feil av inkompetanse eller med vilje. Kompetent designede konverterkretser og forsterkere (i sitt operasjonsområde) vil ikke ha noen egenkarakteristikk.

Å tro at signalkabler for audio skal ha egenkarakteristikk i annet enn patologiske oppsett er det glade vannvidd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Noen introduserer feil av inkompetanse eller med vilje. Kompetent designede konverterkretser og forsterkere (i sitt operasjonsområde) vil ikke ha noen egenkarakteristikk.

Å tro at signalkabler for audio skal ha egenkarakteristikk i annet enn patologiske oppsett er det glade vannvidd.

Jeg er glad jeg har vanvidd og gode ører.

Tenker det er best jeg kryper tilbake til trygge gode Euphonia.se

Noen gjør ting galt, det kommer vi ikke unna, men det selger sjelden bra....

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Har du noen gang tenkt at de lyttet og så målingene, men vurderte at det som istedenfor i plenum og testgrupper hørtes best ut ble produsert?

Har du tenkt over at ytelsen til forsterkere og DACer faktisk har en fasit. Korrekt operasjon er ikke gjenstand for subjektive vurderinger. Korrekt operasjon er at input*k = output Dette kan valideres helt uten noen synsing. 

At så enkelte designere så introduserer feil med vilje for å forvrenge og introdusere støy er nok tilfelle og er noe man kan høre, men dette er da altså defekter objektivt sett. At de så overbeviser noen til å mene at dette skulle ha en egenverdi over f.eks å introdusere en DSP for å justere inn akkurat de forvrengningene du selv måtte ønske er jo da et spørsmål om markedsføring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gouldfan said:

Switcher du kjapt fram og tilbake så har du tapt toget. Det du sier er hele greia. Hjernen blir helt forvirra av å switche fram og tilbake..

Iallefall en hel låt ferdig, så en pause på 15 minutter med litt kaffe og diskusjon om lyden,.

Så neste sang og et kvarters kaffepause. Etc.

Om hjernen var en datamaskin som kunne måle og huske perfekt, da kan du switche. Men da hører du på lyd ikke musikk..

Blir like relevant som å sammenligne statiske sinustoner hos ørelegen

Det jeg mente om lang lytting har jeg sagt hele tiden, og ENDELIG Kom Kunchur.

Applaus 

Saken er at da kan likegodt samtalen og aktiviteten man gjorde i pausen avgjøre innrykket du får av lyden. Menneskehjernen er utrolig lett å påvirke og forvirre. Toole er innom det i sin bok, med referanser til relevant forskning om jeg ikke husker feil. 

En annen sak mange gjør feil når de sammenligner feks forsterkere er å ikke volum-matche. Det er godt bevist at de fleste da ganske enkelt vil foretrekke den som tilfeldigvis spilte høyest 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Smule8o said:

En annen sak mange gjør feil når de sammenligner feks forsterkere er å ikke volum-matche. Det er godt bevist at de fleste da ganske enkelt vil foretrekke den som tilfeldigvis spilte høyest 

Ikke bare det men en nivåforskjell på 1-2dB vil ikke oppfattes som en nivåforskjell overhode. Istedet oppfattes det som 'klarere' eller 'mer bass' eller lignende. Hvis man ikke måler og matcher nivå til et pinlig nøyaktig nivå vil man ikke kunne gjøre en gyldig sammenligning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

Har du tenkt over at ytelsen til forsterkere og DACer faktisk har en fasit. Korrekt operasjon er ikke gjenstand for subjektive vurderinger. Korrekt operasjon er at input*k = output Dette kan valideres helt uten noen synsing. 

At så enkelte designere så introduserer feil med vilje for å forvrenge og introdusere støy er nok tilfelle og er noe man kan høre, men dette er da altså defekter objektivt sett. At de så overbeviser noen til å mene at dette skulle ha en egenverdi over f.eks å introdusere en DSP for å justere inn akkurat de forvrengningene du selv måtte ønske er jo da et spørsmål om markedsføring.

Om dette er mantraet og trosystemet ditt, så skal du få beholde det.

Jeg bruker ørene for å vurdere, en måling driter jeg i om det høres bra ut.

Folk liker rør og Lp, masse "målt" støy men det lyder vist likevel bra.....

Jeg tror vi misforstår hverandre totalt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (7 minutter siden):

Saken er at da kan likegodt samtalen og aktiviteten man gjorde i pausen avgjøre innrykket du får av lyden. Menneskehjernen er utrolig lett å påvirke og forvirre. Toole er innom det i sin bok, med referanser til relevant forskning om jeg ikke husker feil. 

En annen sak mange gjør feil når de sammenligner feks forsterkere er å ikke volum-matche. Det er godt bevist at de fleste da ganske enkelt vil foretrekke den som tilfeldigvis spilte høyest 

Mange som tester subjektivt volum matcher faktisk produkter med meter..

Jeg gjør ikke dette, jeg vurderer det som kunde.

Mennesker blir enda mer stresset av switching. Det at en Mp3 taper i en ABX test betyr ikke at testen er valid.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Jeg og andre har da erfaring også, det kalles hørsel.

Er din hørsel ufeilbarlig? Eller kan det hende at du lar deg lure?

1 hour ago, Gouldfan said:

Det jeg mente er at jeg ikke er flink til å kalkulere med den, men jeg har Tatarata, kalkulator.

Det hjelper lite med kalkulator om du ikke forstår hva det er du regner ut. På samme måte som at jeg ikke automatisk kan spille ishockey om jeg tar et par skøyter på føttene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Gouldfan said:

Om dette er mantraet og trosystemet ditt, så skal du få beholde det.

Forskjellen på tro og vitenskap er at innen vitenskap så formulerer man teorier tester de og justerer de om de ikke tåler kontakt med virkeligheten. Dette er ikke tro, det er vitenskap. At du sitter der og avskriver fysikk og elektronikk som simpel tro er tøvete.

Om du liker lyden av en eller annen forvrengning, tilsiktet aller fremkommet av inkompetanse, så er det deg om det, men om du vil unngå å gi penger til sjarlataner så foreselår jeg du kjøper billig men kompetent elektronikk og justerer signalet med en passende DSP istedet for.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Forskjellen på tro og vitenskap er at innen vitenskap så formulerer man teorier tester de og justerer de om de ikke tåler kontakt med virkeligheten. Dette er ikke tro, det er vitenskap. At du sitter der og avskriver fysikk og elektronikk som simpel tro er tøvete.

Om du liker lyden av en eller annen forvrengning, tilsiktet aller fremkommet av inkompetanse, så er det deg om det, men om du vil unngå å gi penger til sjarlataner så forselår jeg du kjøper billig men kompetent elektronikk og justerer signalet med en passende DSP istedet for.

Nei vitenskap er at du tester teori med praksis. Om du ikke gjør dette, da er det ikke vitenskap.

ABX testing med switching har ingenting med hifi eller musikk å gjøre.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gouldfan said:

Mennesker blir enda mer stresset av switching. Det at en Mp3 taper i en ABX test betyr ikke at testen er valid.

Tester må selvsagt designes korrekt av folk med relevant kompetanse som vet hvordan man unngår kjente fallgruver. 

På hydrogenaudio og en del andre steder gjøres det mye gøye eksperiment hvor de legger ut filer som er prosessert, kjørt gjennom lange billige kabler osv. så folk få gjennomført de på sitt foretrukne vis. Resultatene blir som regel uansett som ventet i følge kjente teorier. Det lar seg ikke påviser forskjeller i kabler, det er overraskende vanskelig å høre forskjell på 14 og 16 bit osv.

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Forskjellen på tro og vitenskap er at innen vitenskap så formulerer man teorier tester de og justerer de om de ikke tåler kontakt med virkeligheten. Dette er ikke tro, det er vitenskap. At du sitter der og avskriver fysikk og elektronikk som simpel tro er tøvete.

Om du liker lyden av en eller annen forvrengning, tilsiktet aller fremkommet av inkompetanse, så er det deg om det, men om du vil unngå å gi penger til sjarlataner så forselår jeg du kjøper billig men kompetent elektronikk og justerer signalet med en passende DSP istedet for.

Det er ikke inkompetanse å like rørforsterkere, det er en smaksak akkurat som noen liker Vinyl framfor streaming.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

synd at motparten steiler pga EMI eller nå 5års peered forskning fra Professor, og heller hører på oppgulp på YouTube.

Nei, ingen steiler på grunn av at du nevner elektromagnetisk interferens, for det er et velkjent fenomen. Problemet er at du prøver å framstille deg selv som en person som vet hva du snakker om, mens det for de av oss som har relevant utdannelse og/eller yrkeserfaring på relevante fagfelt (elektronikk, fysikk, etc.) er tydelig at du ikke innehar noen faktisk kunnskap, men bare kopierer ting du finner på tilfeldige steder på nettet samtidig som du framstiller dette som autorativ informasjon – det kan bare ikke gå bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Tester må selvsagt designes korrekt av folk med relevant kompetanse som vet hvordan man unngår kjente fallgruver. 

På hydrogenaudio og en del andre steder gjøres det mye gøye eksperiment hvor de legger ut filer som er prosessert, kjørt gjennom lange billige kabler osv. så folk få gjennomført de på sitt foretrukne vis. Resultatene blir som regel uansett som ventet i følge kjente teorier. Det lar seg ikke påviser forskjeller i kabler, det er overraskende vanskelig å høre forskjell på 14 og 16 bit osv.

 

Kunchur klarte det.

Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Nei vitenskap er at du tester teori med praksis. Om du ikke gjør dette, da er det ikke vitenskap.

ABX testing med switching har ingenting med hifi eller musikk å gjøre.

Hva er det du sier nei til? Å teste en teori betyr man gjør et eksperiment for å falsifisere teorien.

ABX testing er ett av de beste verktøyene vi har til å bruke hørsel på en vitenskaplig måte (som innebærer at man må kontrollere feilkildene, noe som er formålet med ABX testing)

Jeg har selv brukt ABX testing i utvikling av hifi utstyr (man nei, ikke kabler og slikt tøys, men koding som faktisk må justeres for å minimere hørbarhet). Din påstand om at ABX testing ikke har noe med hifi å gjøre får stå for din egen regning, da jeg har akkurat falsifisert din påstand ved å vise til empirien...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (1 minutt siden):

Nei, ingen steiler på grunn av at du nevner elektromagnetisk interferens, for det er et velkjent fenomen. Problemet er at du prøver å framstille deg selv som en person som vet hva du snakker om, mens det for de av oss som har relevant utdannelse og/eller yrkeserfaring på relevante fagfelt (elektronikk, fysikk, etc.) er tydelig at du ikke innehar noen faktisk kunnskap, men bare kopierer ting du finner på tilfeldige steder på nettet samtidig som du framstiller dette som autorativ informasjon – det kan bare ikke gå bra.

Jeg har musikerutdannelse og lydskole, men var svært lite om ohms lov i pensum der.

Jeg kan AC men viste ikke at vekselspenning var det norske ordet. Jeg var derimot ikke bra på DC.

Jeg hører hva jeg hører, og disse kan mye mer om dette enn meg, og har også hørt mye mere.

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12049-det-smutsiga-nätet/#comments

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gouldfan said:

Det er ikke inkompetanse å like rørforsterkere, det er en smaksak akkurat som noen liker Vinyl framfor streaming.

Smak er subjektivt, det får hver enkelt selv ta stilling til. Det er imidlertid inkompetanse å tro at karakteristikken av en rørforsterker (for ja det er kjent at de introduserer lett hørbar forvrengning) ikke med letthet kan reproduseres i en DSP, og da mye mye billigere. Vinyl kan også tilsvarende dupliseres med et passende lavpassfilter og å legge på litt støy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...