Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

Kalle Klo skrev (8 timer siden):

Det ene utelukker ikke det andre, mange elektronikkingeniører som også er musikere, jeg kjenner mange. Vil si at pro-audio-verdenen er preget av mindre viss-vass enn hi-fi-verdenen er, selv om det er noe snake oil der også. Det morsomme er at de som driver med pro-audio lager kildematerialet til hi-fi gjengen, noen ganger med utstyr som koster mindre..

I alle tilfellene du nevner, så vil man skjønne mer og muligens få mer ut av sin interesse dersom man setter seg mer inn i ting. Slik er det for meg, i hvert fall, jo mer jeg studerer og lærerer, jo mer interessant blir det. 

Alle som mener det motsatte av deg tror på snake oil?

Har det slått deg at vi erfarer andre ting?

Har du testet mye utstyr og kabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (19 minutter siden):

Jeg har nevnt mat og vin, ABX funker ikke der heller som lagt fram tidligere.

Kutt ut! Dette er IKKE en diskusjon om mat! 
Prøv først å lese OG FORSTÅ de svarene du har fått av dyktige folk! Klarer du ikke det, så hold deg for god til å nevne mat og vin eller annet tull! 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (24 minutter siden):

Har du testet mye utstyr og kabler?

HVORFOR skal andre drite seg ut på å teste kabler? Det holder i massevis med de som er dumme nok! Regn med at vedkommende klarer å lese! (Noe du ikke er veldig god på?)

For øvrig har jeg testet endel siden jeg kjøpte mitt første stereoanlegg i 1970! Og jeg har kjøpt og testet MYE!
IKKE engang prøv deg på å påberope deg bedre hørsel enn oss andre i tråden selv om du har "musikk-utdannelse" som du sier..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det funker ikke med ABX nettop pga måten det er lagt opp på.

Jeg har nevnt mat og vin, ABX funker ikke der heller som lagt fram tidligere.

Som jeg tidligere har lagt fram så er månen laget av Jarlsberg, jorda er flat og uttynnet vann kan kurere kreft. Alle som stiller kritiske spørsmål har utdatert kunnskap. PS jeg er veldig glad i ost og ingen av dere internett-ingeniører skal lykkes med å frata meg gleden med ost. Månen er en ost. Dermed basta. Slutt å kverulere.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Han nivå matchet, hvor har du det fra? Amir?

Du er klar over at det finnes mange som meg som faktisk er interessert i vitenskapen bak dette helt uavhengig av Amir og ASR? Det er ikke akkurat sånn at Genelecs ingeniører plutselig en dag snublet over en post av Amir, og etter det drastisk endret prinsippene som ligger til grunn for konstruksjonene basert på hva han tilfeldigvis skrev. Vitenskapen bak reproduksjon av lyd har vært en pågående prosess fra lenge før YouTube og nettforum var påtenkt. 

Og troen på at én fantastisk fyr, som i tillegg demonstrerer manglende forståelse for en del aktuelle problemstillinger, skal bevise at alle disse har tatt feil i alle år er mild sagt som å tro på julenissen.

Og for å svare på spørsmålet ditt, Fra kommentarene på selve AES publikasjonen gjort av andre AES medlemmer 

Endret av Smule8o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Det funker ikke med ABX nettop pga måten det er lagt opp på.

Jeg har nevnt mat og vin, ABX funker ikke der heller som lagt fram tidligere.

Vin er nå i alle fall et ypperlig eksempel på hvor viktig blindtesting er, selv om kanskje ABX formatet ikke er det riktige der. Spesielt om de som tester kjenner pris på vinene kan nærmest hvem som helst gjette seg noenlunde frem til hva resultatet av en sammenligningstest blir. Straks man gjør en blindtest blir resultatet ofte et helt annet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Alle som mener det motsatte av deg tror på snake oil?

Har det slått deg at vi erfarer andre ting?

Har du testet mye utstyr og kabler?

Har du prøvd å male 54 blå og gule prikker, 2-3 cm i diameter, på høyre sidevegg i lytterommet ditt?

Selv om det er ingen vitenskapelig eller faglig forklaring som indikerer på at det skal ha noen betydning kan det må være at det strammer opp mikrodynamikken eller noe, kan det ikke?

Helt sikkert en fyr i Kina eller India som har gode erfaringer med det.

Og om du ikke har prøvd kan du i alle fall ikke bare bare avvise denne posten som tull 😉

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Kutt ut! Dette er IKKE en diskusjon om mat! 
Prøv først å lese OG FORSTÅ de svarene du har fått av dyktige folk! Klarer du ikke det, så hold deg for god til å nevne mat og vin eller annet tull! 

De publikasjonene han snakker om har vært oppe til diskusjon her i denne tråden for tredje gang nå. Som vanlig så enten har han ikke forstått innholdet eller så misrepresenterer han det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (2 minutter siden):

så enten har han ikke forstått innholdet eller så misrepresenterer han de

Ja, har vært her hele tiden, du har absolutt rett. Men det er jo noe herk at han ikke gidder å sette seg inn i det mest grunnleggende. Ingen her gjør / sier dette for å skade han, dette er jo kun gode råd og dokumentasjon han bør lære seg hvis han skal ture fram. 
Jeg har holdt på med elektronikk i rundt 55 år så jeg har en viss peiling tror jeg..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at det du erfarer er korrekt? Hvordan kan du utelukke at du ikke bare lurer deg selv?

Fordi mange ganger på dyr (for meg) hører jeg ikke forskjell, mens ofte på mange billige hører jeg forskjell..

Men det betyr selvsagt ikke at jeg ikke har placebo, dette er noe jeg bruker lang tid på å sjekke med ulike musikkstykker.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 timer siden):

Har du prøvd å male 54 blå og gule prikker, 2-3 cm i diameter, på høyre sidevegg i lytterommet ditt?

Selv om det er ingen vitenskapelig eller faglig forklaring som indikerer på at det skal ha noen betydning kan det må være at det strammer opp mikrodynamikken eller noe, kan det ikke?

Helt sikkert en fyr i Kina eller India som har gode erfaringer med det.

Og om du ikke har prøvd kan du i alle fall ikke bare bare avvise denne posten som tull 😉

 

Nei men jeg har svarte Teipmerker i hjørne på alle høytaler posisjonene mine bortsett fra sub og Center, og det har god innvirkning på lyden. For da kan jeg flytte de når jeg vasker eller rydder, og fortsatt beholde sweetspot og romkorreksjon.

Anbefales 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (3 timer siden):

Kutt ut! Dette er IKKE en diskusjon om mat! 
Prøv først å lese OG FORSTÅ de svarene du har fått av dyktige folk! Klarer du ikke det, så hold deg for god til å nevne mat og vin eller annet tull! 

Jeg mener at de jeg leser og studerer på Euphonia og Youtube, og forskere er ny og relevant info.

ABX med svitsjing er feil metode og gammeldags.... Det er min mening.

Objektister klarer ikke en vanlig diskusjon. Er værre enn politikk og innvandring eller religion.

Bare så dere vet det, alle dere er mine venner, og jeg leser det som dere kommer med som er interessant.

Min mening er at Kunchur blindtestene er en revolusjonerende metode.

Kan jeg få lov til å mene dette uten å bli trakkasert og mobbet fordi jeg en gang snakket om strømmen i veggen.

Gi dere heller en klapp på skulderen fordi dere lærte meg fagord og elektro kunnskap.

Vi bør heller la oss ha forskjellig mening, og heller være glad for at vi har samme hobby og interesse. Hifi og hjemmekino er ikke 3verdenskrig. Det er bare en hobby, og ofte har folk forskjellige meninger.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Woff har et kjempefint anlegg, bare bra at han er fornøyd, og siden han har mange høytalere så er det fornuftig å bruke biltema til kobber kabler...

Jeg tror det er bra kabler for prisen....

Jeg bruker vanlig Argon hvit på surround, og Center, de hadde bra pris de også, dessuten handlet jeg masse annet der også dvs Hifiklubben. Tror det var 200kr for 10m men det er mange år siden.

Xtz som jeg bruker på Frontene var 400kr men de er solide og bra bygget, tror det er Beldon, og tror de har bra tube banankontakter.

400 kr for terminerte kabler er vel ikke ran?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (3 timer siden):

De publikasjonene han snakker om har vært oppe til diskusjon her i denne tråden for tredje gang nå. Som vanlig så enten har han ikke forstått innholdet eller så misrepresenterer han det.

Slik jeg husker det ble disse mat og vintestene kjempe nyheter, for vitenskapelig målt så var det ikke vitenskapelig konsensus i positiv dyr vin som vinner i svarene.

Om dette er feil og Tek.no var bladsmørere så beklager jeg. De som forklarte det i lekmannsform hevdet iallefall dette.

https://www.google.com/search?q=er+det+vitenskapelig+bevist+at+folk+klarer+blindtester+på+dyr+vs+billig+vin%3F&oq=er+det+vitenskapelig+bevist+at+folk+klarer+blindtester+på+dyr+vs+billig+vin%3F&aqs=chrome..69i57.26621j0j7&client=ms-android-sonymobile-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg innrømmer at jeg er dårlig på å lese vitenskap Pdfer, jeg skummer igjennom og leter etter enkle konklusjoner av folk som kan dette..

Må jeg bli hengt i gapestokken fordi jeg ikke er flink til å lese forsker fagspråk på 30 sider?

Jeg fokuserer på hovedpunktene og konklusjoner..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (2 minutter siden):

Jeg leste studiene som du la ved, gikk utifra at du også gjorde det. Jeg gikk gjennom dem sist, så det gjør jeg ikke igjen. Men det ikke noe sensasjonelt eller kontroversielt som kom frem i disse.

Det de sier er at det vitenskapelige ikke er nok konsensus i svaret. Om dette er feil vet jeg ikke, jeg stoler på flertallet som hevder dette.

Jeg sier ikke at du har feil, men jeg stoler mer på flertallet i media osv.

Om noe ikke er kontroversielt så blir det sjelden World News...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Må jeg bli hengt i gapestokken fordi jeg ikke er flink til å lese forsker fagspråk på 30 sider?

Nei, men kombinasjonen av at du ikke klarer å lese en publikasjon, og så opptrer nedlatende ovenfor de som faktisk gjør det, gjør det fristende å henge deg ut.

Ikke at jeg tror at du forstår hvordan du framstår for leseren.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...