Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

Woff skrev (9 minutter siden):

Men altså: hva / hvilken nytte kan man tilegne disse i et lyd-anlegg om noen?

Det viktigste verktøyet til å avgjøre om et hifi remedie har betydning er å gjøre en blind test. Få en bekjent til å koble inn/ut UPSen mens du er ute av rommet. Bruk den tiden du vil til å lytte. Når du har overbevist deg selv om hva du lytter til, få fasiten fra den bekjente.

Du vil etter alt å dømme komme til at «nei, i fravær av kunnskap om hva jeg lytter til så greier jeg ikke å påvise at en UPS gir en hørbar endring i lyd».

Først hvis du klarer å påvise hørbar forskjell vil det være mer interessant å analysere hva som evt kan være mekanismen bak.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for den, JEG er neppe fasiten på problemet da jeg overhode ikke hører noe forskjell. Jeg bare lurte på om dette kunne løse problemer for ny-svensker som tror de har 'skittene vannslanger' tilkoblet anlegget sitt ELLER en kompis her i byen som brukte nær innpå 50.000 for å få to 'reine' kurser til sitt anlegg..
Jeg hører for den saks skyld ikke forskjell på mine to Oppo UDP-203 spillere hvorav den ene er tilkoblet anlegget med en HDMI-kabel fra Kina og den andre med en eksklusiv ledning jeg fant på Ebay (til NESTEN) samme pris.. ELLER vedlagte originalkabel.
 
Jeg håpet bare at det fantes NOEN som har faktisk erfaring med dette, ser at de litt mer spesielle lyd-folka i USA sverger til det meste av filter-utstyr uten at de nevner UPS.. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
7 hours ago, Gouldfan said:

Objektiv målt test av USB kabler...

 

Etter å kjapt ha hoppet gjennom den såg jeg ingen objektive målinger av kriterier som har betydning for lydkvalitet (og om man tror man kan høre forskjell på USB-kabler bør man virkelig sette seg inn i hvordan dataoverføring over USB fungerer).

Her er en ekte objektiv test av en såkalt audiofil USB-kabel:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/nordost-tyr-2-review-usb-cable.31730/

TLDR; Den måler identisk med en kjempebillig kabel på alle relevante parametre. Ergo, ingen hørbar forskjell

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (8 timer siden):

Youtube-videoer er ikke argumenter. Et visst minimum av debatteknikk (samt å vise respekt for andres tid) fra din side her vil være å oppsummere kort hva videoen handler om, hvordan de gjør det, og hva resultatet er. Samt å gi pekere med tidspunkt inn til viktige deler. Hva slags type utstyr bruker de i testoppsettet? Hvilken metode bruker de og hvordan måler de kvalitet? Hva er konklusjonen? Hva er poenget du prøver å få frem?

Jeg gidder ikke sette meg ned for å se på en video i en halv time som jeg ikke aner hva handler om. Og jeg tipper jeg ikke er alene om akkurat det.

Innholdet er såvidt jeg forstår at han spiller samme lydfil mot hverandre og dermed kansellerer signalet slik at lyden forsvinner.

Når de derimot kjører ulike kabler opp mot hverandre så har de bedre kablene mer lyd i signalet...

Teorien er vel derfor at forsøket "beviser" at det er forskjell på lyd i Usb kabler.

Om jeg selv misforstår dette så beklager jeg...

Og jeg beklager så meget at du ikke finner slike videoer like interessant som meg..

Mvh

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (21 minutter siden):

Da kan man kanskje stenge hele tråden...

Ser ingen hensikt med videre diskusjon...

Takk

Ser at det ikke engang tok 20 minutter.. 😁 Men jeg liker at du sier: "Om jeg selv misforstår dette så beklager jeg."
Vitner om at du KANSKJE forstår at det er andre her som innehar betydelig mer kompetanse enn du aner. 
Ydmykhet når man tar feil / uttaler seg om ting man ikke forstår er ikke dumt.

 

Lenke til kommentar
Woff skrev (16 minutter siden):

Ser at det ikke engang tok 20 minutter.. 😁 Men jeg liker at du sier: "Om jeg selv misforstår dette så beklager jeg."
Vitner om at du KANSKJE forstår at det er andre her som innehar betydelig mer kompetanse enn du aner. 
Ydmykhet når man tar feil / uttaler seg om ting man ikke forstår er ikke dumt.

 

Jeg har fått beskjed om å være mer "anstendig" og "høflig" så antar at noen har klaget litt på meg.

Så jeg beklager dette, det er mye jeg som person ikke vet, også om elektrisitet. Men jeg antar også det er mye ved dette vi ikke forstår noen av oss. Som et lite innspill, kan jeg kanskje pent be om kunnskap om hvorfor 100km ledning har noe å si  på AC vs 3 meter, siden jeg har lært det stikk motsatte.

Jeg påpeker at det er stor uenighet om temaet "Fakta om Lyd" i hele verden. Og de som bygger Hifi er uenige med feks "de lærde" i denne tråden.

Og jeg er nok trygt plassert i hjørnet til de som bygger hifi, og ikke med folk som Amir osv.

Men jeg respekterer at andre synes han er en kjempekul person.

Mvh

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 timer siden):

Takker for den, JEG er neppe fasiten på problemet da jeg overhode ikke hører noe forskjell. Jeg bare lurte på om dette kunne løse problemer for ny-svensker som tror de har 'skittene vannslanger' tilkoblet anlegget sitt ELLER en kompis her i byen som brukte nær innpå 50.000 for å få to 'reine' kurser til sitt anlegg..
Jeg hører for den saks skyld ikke forskjell på mine to Oppo UDP-203 spillere hvorav den ene er tilkoblet anlegget med en HDMI-kabel fra Kina og den andre med en eksklusiv ledning jeg fant på Ebay (til NESTEN) samme pris.. ELLER vedlagte originalkabel.
 
Jeg håpet bare at det fantes NOEN som har faktisk erfaring med dette, ser at de litt mer spesielle lyd-folka i USA sverger til det meste av filter-utstyr uten at de nevner UPS.. 

Hvis du ser på seriøs forskning (peer reviewet, publisert i en ok journal, understøttet av annen forskning) så er det tydelig at det som beviselig betyr mye for lytteopplevelsen er:

1) Skiva/fila du putter i avspilleren

2) Høyttalerene du benytter

3) Rommet høyttalerene står i

Det meste annet innen (2-kanals, tradisjonell) hifi er det vanskelig å påvise betyr noe for lytteren. En og annen dårlig konstruert forsterker og CD-spiller finnes absolutt, men det framstår som et mer eller mindre «løst» problem, utfordringen er å lage produkter som er billigere, penere og mer miljøvennlig (som absolutt er viktige og vanskelige tekniske problemer, men ikke like kontroversielle)

En stor del av hifi-bransjen mener derimot at det ofte/alltid er store hørbare forskjeller mellom forsterkere, signal/høyttalerkabler, strømkabler, ymse vibrasjonsdempende, støydempende remedier, do-ruller og shakti-steiner som via mer eller mindre plausible mekanismer skal gi bedre 3-dimensjonalitet og holografi - men altså ikke i tester hvor man ikke vet hva man lytter til.

Dette er tilsynelatende et uløselig problem. Jeg håper dog at kunnskapen og interessen og kjøpekraften skal penses i en mer produktiv retning. At alle de som elsker musikk (og god lyd) skal bruke pengeboka til å støtte produkter som beviselig betyr noe. Utvikling som er basert på forskning mer enn markedsføring. Jeg tror at «VR audio» er den teknologien som gir mest håp om det. Hvis man f.eks. uansett er villig til å bruke 10.000 eller 100.000 på lydavspilling så kan dette kjøpe deg veldig mye maskinvare og teknologi med det som mål å «flytte deg inn i en annen lydvirkelighet» hvor man kan bevege seg og bruke hørselen som om man var der.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Edit Gr Research Danny kjører iallefall på batteri, jeg mener å anta at dette er UPS. UPS er nok bedre enn egen kurs, men så er egen kurs i utlandet billig. Om du kjenner en elektriker derimot.....

Nå legger jeg ut litt forskning både fra Sverige og fra USA.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår mye av dette selv, så jeg kan ikke si mye om innholdet.

Men Ymir på Hifisentralen og Euphonia har delt mye lesbart bla fra svenske forsker Sarah Rönnberg og Parasounds John Curl og Ymir forstår veldig mye.

Det er et fritt valg om man vil lese og laste ned. Jeg kan iallefall nevne at det dreier seg om Supraharmonics og AC...

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/profile/122997-ymir/content/&type=forums_topic_post&change_section=1

Jeg håper det er greit at jeg deler dette.. om slik forskning ikke er ønskelig så beklager jeg.

Mvh

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Smule8o skrev (På 22.3.2022 den 17.05):

Etter å kjapt ha hoppet gjennom den såg jeg ingen objektive målinger av kriterier som har betydning for lydkvalitet (og om man tror man kan høre forskjell på USB-kabler bør man virkelig sette seg inn i hvordan dataoverføring over USB fungerer).

Her er en ekte objektiv test av en såkalt audiofil USB-kabel:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/nordost-tyr-2-review-usb-cable.31730/

TLDR; Den måler identisk med en kjempebillig kabel på alle relevante parametre. Ergo, ingen hørbar forskjell

En liten kommentar til såkalte "ektheten" i Amir og Asr sine Youtube og forum ""målinger"". Ta ting og (ufullstendige) målinger med en stor klype salt.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 22.3.2022 den 19.27):

1) Skiva/fila du putter i avspilleren

2) Høyttalerene du benytter

3) Rommet høyttalerene står i

FØR du begynner å bruke penger på snake-kabler så sjekk referert liste. Der pengene gjør det største utslaget er på valgte høyttalere!
I tillegg har selve lytte-rommet stor betydning, noe vel alle er enige i. Og hvis du skal nyte god lyd så er det jo et KRAV at lyden er spilt inn godt på et media som gjengir dette på den beste måten.
Kikket litt på de siste svarene, SELVSAGT vil det skje MYE med hva en kabel blir påvirket av over flere kilometer.. Men det er vel et fåtall som har veldig mye mer enn totalt 50 meter med kabel her? 
Nei, bruk pengene og energien der du får tilbake det du investerer. La de folka som tror på kabel-mirakler fortsette mastet, og vent til de klarer å DOKUMENTERE vesentlige forskjeller før du legger penger i superduper kabler som får deg til å høre så mye bedre!
  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

En liten kommentar til såkalte "ektheten" i Amir og Asr sine Youtube og forum ""målinger"". Ta ting og (ufullstendige) målinger med en stor klype salt.

 

Sukk, 30 minutter. Kan du ikke i det minste komme med en oppsummering av viktige poeng?

Men kan nesten debunke denne bare fra "innholdsfortegnelsen"

3:08 Nei, men en vanlig AP (måleinstrumentet både ASR og stort sett hele bransjen bruker) er rikelig eksakt nok i forhold til det den måler. Et unntak her er vel de nyeste forsterkermodulene fra Purifi som faktisk har så lav forvregning at de begynner å nærme seg AP-nivå. Dette er uansett laaaangt under hørbart nivå i noe tilfelle.

4:32 Selvsagt. Men normalt konstruert utstyr bør tåle normale testforhold (noe de fleste har)

7:21 Velkjent for absolutt alle med grunnleggende kjennskap til målinger 

8:22 Velkjent, men som nevnt er forvregning i en normal AP analyzer så lav at det ikke er relevant 

9:30 AP gir også signal, så dekt av det jeg har skrevet tidligere

10:42 Stemmer. Men ingenting tyder på at ASR eller andre bevisst skulle ha en agenda her 

11:40 mange kritiserer vel forsterkermålinger for å være foretatt med resistiv last, men de fleste normale forsterke har uansett så lav utgangsimpedans at det ikke er et problem. For enkelte rørforsterkere kan dett dog være ett problem.

18:45 Jitter måles og er som regel godt under hørbart nivå 

19:35 Ja? Derfor måler man på forskjellige sample rater 

20:31 har noen påstått det? Sinad er tross alt bare thd + støy

 

869A65EC-EA4B-4147-845C-9CC5E5F95C2B.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (8 timer siden):

11:40 mange kritiserer vel forsterkermålinger for å være foretatt med resistiv last, men de fleste normale forsterke har uansett så lav utgangsimpedans at det ikke er et problem. For enkelte rørforsterkere kan dett dog være ett problem.

Jeg har elektrostat-høyttalere. Disse dipper ned i størrelsesorden 1 Ohm@20kHz. Det gjør dem interessant i slike diskusjoner, som en slags worst-case.

Nå hører jeg uansett ingenting over 17kHz, og selv da må jeg langt opp i nivå.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, knutinh said:

Jeg har elektrostat-høyttalere. Disse dipper ned i størrelsesorden 1 Ohm@20kHz. Det gjør dem interessant i slike diskusjoner.

Nå hører jeg uansett ingenting over 17kHz.

-k

Kan sikkert gi "interresante" resultater med enkelte klasse-D forsterkere, da utgangsfilterne i mange sørger for ulineær frekvensgang allerede ved 4-ohms last. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (8 timer siden):

Sukk, 30 minutter. Kan du ikke i det minste komme med en oppsummering av viktige poeng?

Men kan nesten debunke denne bare fra "innholdsfortegnelsen"

3:08 Nei, men en vanlig AP (måleinstrumentet både ASR og stort sett hele bransjen bruker) er rikelig eksakt nok i forhold til det den måler. Et unntak her er vel de nyeste forsterkermodulene fra Purifi som faktisk har så lav forvregning at de begynner å nærme seg AP-nivå. Dette er uansett laaaangt under hørbart nivå i noe tilfelle.

4:32 Selvsagt. Men normalt konstruert utstyr bør tåle normale testforhold (noe de fleste har)

7:21 Velkjent for absolutt alle med grunnleggende kjennskap til målinger 

8:22 Velkjent, men som nevnt er forvregning i en normal AP analyzer så lav at det ikke er relevant 

9:30 AP gir også signal, så dekt av det jeg har skrevet tidligere

10:42 Stemmer. Men ingenting tyder på at ASR eller andre bevisst skulle ha en agenda her 

11:40 mange kritiserer vel forsterkermålinger for å være foretatt med resistiv last, men de fleste normale forsterke har uansett så lav utgangsimpedans at det ikke er et problem. For enkelte rørforsterkere kan dett dog være ett problem.

18:45 Jitter måles og er som regel godt under hørbart nivå 

19:35 Ja? Derfor måler man på forskjellige sample rater 

20:31 har noen påstått det? Sinad er tross alt bare thd + støy

 

869A65EC-EA4B-4147-845C-9CC5E5F95C2B.jpeg

Amir har kanskje noen av de dårligst forklarte, og minst nøyaktige og dårligst info/data målingene som finnes på nett, i tillegg har han lite eller null kunnskap om produktene eller manualen/bruksanvisningen.

Snakker om forstår ikke filtere, forstår ikke variabel og fixed, vet ikke hva Pure direct er for noe..

Gang på gang, hele tiden, ofte retter han ikke en gang, selvom han vet han har dritet seg loddrett ut.

Den hellige gralen er vistnok en Harman kurve fra 70 åra, som egentlig ble forsket på for bruk i konserter og kino saler....

Det er skremmende at selverklærte ingeniører på nett, ikke ser dette, det sier vel meste om kunnskapen til publikum, som alle vistnok har en liten ingeniør i magen når de er på internett.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (32 minutter siden):

Det er skremmende at selverklærte ingeniører på nett, ikke ser dette, det sier vel meste om kunnskapen til publikum, som alle vistnok har en liten ingeniør i magen når de er på internett.

Det er fascinerende hvordan mennesker som sliter med distinksjonen mellom strøm og spenning skal dømme andre mennesker for manglende elektro-kunnskaper. Det er vel internetts Dunning-Kruger i et nøtteskall?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (20 minutter siden):

Det er fascinerende hvordan mennesker som sliter med distinksjonen mellom strøm og spenning skal dømme andre mennesker for manglende elektro-kunnskaper. Det er vel internetts Dunning-Kruger i et nøtteskall?

-k

Så du synes ordbruken "strøm" om AC/DC er noe å hakke på?

Glad for det, for du svarte ikke på posten min annet enn en eldgammel post der jeg snakket om strøm i veggen....

Personangrep kaller jeg dette, å komme med "fag" språk fra Gk eller elektrolinja Vk1 er lite hensiktsmessig personangrep.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vekselstrøm

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (39 minutter siden):

Så du synes ordbruken "strøm" om AC/DC er noe å hakke på?

Glad for det, for du svarte ikke på posten min annet enn en eldgammel post der jeg snakket om strøm i veggen....

Personangrep kaller jeg dette, å komme med "fag" språk fra Gk eller elektrolinja Vk1 er lite hensiktsmessig personangrep.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vekselstrøm

Så du klager over «selverklærte ingeniører» publikum som har «lite kunnskap» og når du blir konfrontert med ditt eget kunnskapsnivå så klager du på personangrep?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...