Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

Arve Synden skrev (47 minutter siden):

Jeg så på den, og jeg tror ikke du har forstått hva den Wikipedia-siden sier. Den sier ikke at strøm er synonymt med spenning.

Skal du få fram et korrekt teknisk poeng er du nødt til å bruke språket på en presis måte. Det gjør du ikke om du omtaler strøm og spenning som det samme.

Vet du hva ordet strøm på norsk betyr?

Ikke det samme som Power på engelsk.

Ordet Strøm betyr at det går spenning iallefall en vei, men i vekselspenning går det begge veier, det er korrekt.

Vekselspenning og vekselstrøm er ett og det samme..

Vekselstrøm refererer til elektrisk strøm som endrer sin retning (polaritet) syklisk med tiden, slik at positive og negative øyeblikksverdier er gjentagende, og slik at middelverdien av strømmen over tid er lik null. Ordet brukes også generelt som en benevnelse for et elektrisk kraftsystem med vekselspenning. Det motsatte av vekselstrøm er likestrøm, der strømmen og spenningens polaritet ikke skifter.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (17 minutter siden):

Tror jeg slapp en smule rimeligere unna med min on-line ups gitt. Problemet med den er at det er ei vifte som går hele tiden. Hvis dere kjøper on-line ups'er er det LURT å kjøpe ei skikkelig vifte med en gang og skifte ut denne.
Uansett spiller jeg aldri så lavt at den forstyrrer..  🙂

Endret av Woff
Endret fra off til on-line..
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Vekselspenning og vekselstrøm er ett og det samme..

Ta kvelden du!
Skjønte du ikke det jeg skrev? Strøm og spenning er IKKKKKE det samme!

Strøm har en relasjon til spenning, men som Ohm's lov forteller deg: P(W)=U(V)*I(A).  Effekt (oppgitt i Watt)= spenning (oppgitt i Volt)* strøm (oppgitt i Ampere).

 Hvis vekselspenning er det samme som vekselstrøm, hvordan kan huset mitt bruke 220V AC og nå bruke 10A?
Du sier de er LIKE? Så når jeg bruker 220V bruker jeg da 220 A?

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (3 minutter siden):

Ta kvelden du!
Skjønte du ikke det jeg skrev? Strøm og spenning er IKKKKKE det samme!

Ja kvelden kan jeg ta, mener du vekselstrøm er noe helt annet enn vekselspenning?

Jeg er ganske sikker på at det er det samme...

Det er bare det at vi bruker det ordet i daglig tale....

Du ringer ikke kommune eller kraftverk og sier at vekselspenning er borte?

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

mener du vekselstrøm er noe helt annet enn vekselspenning?

Jeg er ganske sikker på at det er det samme...

Det er bare det at vi bruker det ordet i daglig tale....

Du ringer ikke kommune eller kraftverk og sier at vekselspenning er borte?

Jeg vet hva jeg snakker om, dette er pensum på barne / ungdomsskole det.
Les mitt 100% korrekte svar, og som en annen foreslo, les og lær deg opp på Ohms lov.
Nå ringer jeg aldri kraftverket, men HVIS jeg skulle gjøre det så snakker jeg om strøm siden det er den som angir hva vi bruker. Spenningen er altså relativt konstant på 220V men strømmen varierer etter bruk / behov.
Hvis du merker at strømmen blir borte er det selvsagt fordi det utstyret som bruker strøm ikke FÅR den strømmen uansett spenning!

Endret av Woff
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Woff said:

Tror jeg slapp en smule rimeligere unna med min off-line ups gitt. Problemet med den er at det er ei vifte som går hele tiden. Hvis dere kjøper off-line ups'er er det LURT å kjøpe ei skikkelig vifte med en gang og skifte ut denne.
Uansett spiller jeg aldri så lavt at den forstyrrer..  🙂

Off-line UPSer hjelper ikke så voldsomt. De sender bare inn-strømmen rett ut via et par reléer.

On-line UPSer, derimot, kan drives fra batteri hele tiden og er separert fra nettet. Dog er ut-spenninga ofte støyete pga. måten sinus-spenninga blir generert.

Men ingenting av dette betyr noe siden alt utstyr av noenlunde kvalitet har egne filtre, likerettere og mer filtrering som fjerner slik støy. 😛

Det er så ironisk... Dyrt HiFi-utstyr har garantert bedre filtrering enn noen strømkabel kan klare å oppnå men likevel skal man ha slike dyre strømkabler. Om det er noe utstyr som kanskje kunne fått en forbedring med slike kabler så er det billig Kina-dritt og da gir man neppe over 300.000,- for en strømkabel. 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (18 minutter siden):

Vet du hva ordet strøm på norsk betyr?

Ikke det samme som Power på engelsk.

Ordet Strøm betyr at det går spenning iallefall en vei, men i vekselspenning går det begge veier, det er korrekt.

Vekselspenning og vekselstrøm er ett og det samme..

Vekselstrøm refererer til elektrisk strøm som endrer sin retning (polaritet) syklisk med tiden, slik at positive og negative øyeblikksverdier er gjentagende, og slik at middelverdien av strømmen over tid er lik null. Ordet brukes også generelt som en benevnelse for et elektrisk kraftsystem med vekselspenning. Det motsatte av vekselstrøm er likestrøm, der strømmen og spenningens polaritet ikke skifter.

Strøm (current) betyr forflytning av ladning og måles i Amper. Tenk på vann som flyter.

Spenning (voltage) betyr elektrisk potensiale og måles i Volt. Tenk på å fylle en dam med vann.

For å utvikle effekt (power) må du ha både spenning og en strøm, denne måles i Watt. Tenk på et vannkraftverk som både har en dam oppe til fjells, og som lar dette vannet renne ned til fjorden. Produktet av høydepotensialet og strømmen av vann sier oss noe om effekten som utvikles og dermed (over tid) energien som kan genereres.

I stikkontakten du har i veggen så veksler spenningen polaritet 50 ggr per sekund. Hvis du også kobler et apparat til støpselet så vil det gå en strøm igjennom, og denne veksler retning 50 ggr per sekund. Derfor gir det mening å kalle det både vekselspenning og vekselstrøm, eller Alternating Current (AC). Det betyr ikke at strøm og spenning er det samme, bare at begge to veksler i et slikt system.

Når du kobler til en USB-kabel så har den to ledere som har konstant 5V spenning (DC) som kan brukes til å forsyne småelektriske apparater med en strøm på f.eks 0.5 Amper. P=V*I så effekten er da 2.5 Watt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Dog er ut-spenninga ofte støyete pga. måten sinus-spenninga blir generert.
Men ingenting av dette betyr noe siden alt utstyr av noenlunde kvalitet har egne filtre, likerettere og mer filtrering som fjerner slik støy.

Du har selvsagt rett, min vinkling av dette er grunnlagt i et lyn-nedslag i huset mitt for fire (?) år siden hvor alt utstyret som hang på ups'er overlevde helt fint.. Støyproblemene har jeg aldri lagt meg mye opp i annet enn at det i de store komplekse nettene vi er tilsluttet ikke gir veldig god grobunn for mye støy. Og støyen som FINNES der blir fjernet i likeretting og glatting i utstyret som brukes da disse kun benytter likestrøm. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Strøm (current) betyr forflytning av ladning og måles i Amper.

Spenning (voltage) betyr elektrisk potensiale og måles i Volt.

For å utvikle effekt (power) må du ha både spenning og en strøm, denne måles i Watt.

I stikkontakten du har i veggen så veksler spenningen polaritet 50 ggr per sekund. Hvis du også kobler et apparat til støpselet så vil det gå en strøm igjennom, og denne veksler retning 50 ggr per sekund. Derfor gir det mening å kalle det både vekselspenning og vekselstrøm, eller Alternating Current (AC). Det betyr ikke at strøm og spenning er det samme, bare at begge to veksler i et slikt system.

Når du kobler til en USB-kabel så har den to ledere som har konstant 5V spenning (DC) som kan brukes til å forsyne småelektriske apparater med en strøm på f.eks 0.5 Amper. P=V*I så effekten er da 2.5 Watt.

-k

Jo jeg er med på notene, derimot er jeg ikke så smart på strømforsyning og transformatorer... Er det riktig å si at dette gjør om til likestrøm/likespenning og at produktene "går" på dette?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Er det riktig å si at dette gjør om til likestrøm/likespenning og at produktene "går" på dette

Stort sett ALLE hi-fi produkter benytter likestrøm.  Når vekselstrømmen likerettes og glattes ut sitter du igjen med likestrøm som driver alt fra USB utstyr til min subwoofer på 1.500W...
Strømforsyning er begreper som GODT kan levere både veksel og likestrøm. En transformator fungerer med vekselstrøm inn som gir akkurat det samme ut men kan transformere spenningen opp eller ned og strømmen  blir da motsatt, høyere spenning gir lavere strøm, lavere spenning gir høyere strøm. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Ja var det jeg tenkte, og så blir likestrøm igjen omgjort til Watt? Feks i en Effektforsterker...

Er det noe etter likestrøm? Eller kan det da gå rett til bruk av watt?

Det står i Ohms lov som sagt..
Watt er altså et resultat av spenning (likespenning) ganget med strømforbruket.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (19 minutter siden):

Jo jeg er med på notene, derimot er jeg ikke så smart på strømforsyning og transformatorer... Er det riktig å si at dette gjør om til likestrøm/likespenning og at produktene "går" på dette?

En transformator har en spenning på den ene siden og en annen spenning på den andre. F.eks 220V inn og 12V ut. Begge to må være vekselspenning.

En strømforsyning er et generisk begrep som dekker det å konvertere «hva enn man får inn» (f.eks 220V vekselspenning ved 50Hz) til «hva enn apparatet trenger» (f.eks. 5V DC med minimum 2 Amper). En strømforsyning kan inneholde en transformator.

En enkel måte å lage en strømforsyning på er å først bruke en transformator til å endre (veksel-)spenningen fra 220V til 5V, for så å bruke en likeretter (med dioder som kan lede strøm en vei men ikke den andre) og en motstand til å lage en spenning som f.eks bare er positiv. Ved å tilføye en kondensator kan man jevne ut kurveformen så den er nærmere en konstant - DC. Praktiske kretser er naturlig nok mer sofistikert.

I prinsippet så kan man ofte designe ekvivalente kretser hvor enten strøm eller spenning ansees som «signalet» mens den andre «dilter etter». I kraftelektronikk kan man designe en kilde som enten konstant strøm eller konstant spenning (innenfor rimelighetens grenser). Praktiske forhold kan gjøre at den ene eller den andre er mer fornuftig. Se f.eks:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Norton's_theorem

Verden lager strømforsyninger til sofistikert utstyr som driver MRI-maskinen på sykehuset eller leter etter signalet fra romvesener i ytre rom. Det betyr ikke at det ikke finnes dårlige design der ute, eller at ikke noen kutter for mye kost, men det er etter alt å dømme et problem som lar seg løse uten å dra inn overnaturlig fysikk.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Gouldfan said:

Vet du hva ordet strøm på norsk betyr?

Ja, jeg skulle da tro det, da jeg har en utdannelse innen fysikk, inkludert elektromagnetisme og elektronikk. Vet du hva elektrisk strøm er? OK, det var et litt dumt spørsmål, for det er åpenbart at du ikke vet det. Uansett, her kommer litt voksenopplæring:

Elektrisk strøm er et mål på hvor mye elektrisk ladning som passerer gjennom et tverrsnitt i en ledning per tidsenhet: I = Q/t, hvor I er strøm (målt i ampere, A), Q er ladning (målt i coulomb, C) og t er tid (målt i sekunder, s). 1A=1C/s.  Et elektron har en ladning på e = 1,602176634×10−19 coulomb. Ved en strøm på 1A strømmer det derfor 1/1,602176634×10−19 6,24150907446e18×1018 = 6241509074460000000 elektroner per sekund gjennom tverrsnittet i ledningen.

Spenning måles i volt (V), og er forskjell i potensiell energi per ladningsenhet mellom to punkter i en elektrisk krets. Volt kan også uttrykkes som energi per ladningsenhet, altså joule per coulomb (J/C). Kalles også av historiske årsaker noe upresist for elektromotorisk kraft, selv om det ikke er en kraft. Dette kan tenkes på som en potensiell energi som dytter elektronene gjennom ledningene.

Elektrisk motstand måles i Ohm (Ω) og er et mål på hvor mye et materiale motsetter seg flyt av elektrisk strøm. Jo større motstand, jo vanskeligere er det å dytte strøm gjennom materialet.

En analogi for elektrisk strøm kan være vann som flyter gjennom et vannrør. Vannstrømmen kan måles i liter per sekund. En analogi for spenning blir da vanntrykket som dytter vannet gjennom vannrørene på kjøkkenet dit.  Jo høyere vanntrykk, jo større vannstrøm får du, om forholdene ellers er like. En analogi for elektrisk motstand er størrelsen på hullet i enden av vannrøret – jo større hull, jo lavere motstand opplever vannet for å komme ut av røret, og jo større blir strømmen om vanntrykket er det samme.

Så du ser, strøm og spenning er ikke det samme, på akkurat samme måte som at antall liter vann per sekund du tapper fra kjøkkenkranen din ikke er det samme som hvor stort vanntrykk du har i vannledningene dine.

 

Quote

Vekselspenning og vekselstrøm er ett og det samme..

Nei. Det eneste de har felles er at de bytter retning/fortegn med en gitt rate (frekvensen). Men spenning og strøm er fremdeles to forskjellige ting. Se over.

Endret av Arve Synden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Begge to må være vekselspenning.

Får håpe Gouldfan tar til seg all kunnskapen som har blitt øst ut her! Hva IKKE vi vet.. 🙂

For å kverulere litt selvsagt så transformeres ikke nødvendigvis vekselstrøm, bilens coil viser deg en transformator som drives av pulserende likespenning.. 🙂 (Dette på biler med skikkelig motor da!)
Og videre så produseres også strømforsyninger som gir deg vekselstrøm UT (gjerne drevet av likestrøm inn).. Bruken bestemmer men det er ofte greit å kunne gjenskape vekselstrøm med variabel spenning. Det er også brukt annet enn sinus, strømforsyning som leverer firkantpulser på 5 volt firkant-puls har du garantert hørt om? Eller 20 volt sagtann?
 🙂 Men igjen og for ikke å forvirre  Gouldfan så er dine forklaringer absolutt bra! 🙂

Arve Synden skrev (58 minutter siden):

er et mål på hvor mye et materiale motsetter seg flyt av elektrisk strøm

Dere er dyktige, noe Gouldfan bør akseptere som et faktum!

Rart vi ennå ikke har tatt med ledningsEVNEN på forskjellige metaller.. Eller hvordan formen på ledningen og isolasjonsmaterialene virker inn.. Da hadde det vel kammet over helt vil jeg tro, men det er jo en viktig GRUNN til at disse kabelselgerne faktisk kan benytte sølv i lederne. Gull har også sine bruksområder og verdier for en bra kabel. Og da må vi altså ikke glemme selve oppbyggingen av kabelen, med sine isolasjonsvalg og hvordan lederne er utformet og plasseringen mot hverandre og eventuell skjerming samt dempingen som blir et resultat.

ELLER vi kan heller kose oss med herlig musikk fra et utstyr og kabler som vi har råd til. 
Akkurat NÅ spiller jeg Paul McCartney over to kanaler med styrke som er levelig selv for hunden og de to kattene mine.. Livet er godt med musikk!
Ha en trivelig natt!

Lenke til kommentar
4 hours ago, Gouldfan said:

Strøm på dagligtale er rett og slett synonym for Spenning jfr Wikipedia.

Vekselstrøm – Wikipedia

https://synonymer.no/nb/spenning

Siden du nå trekker fram en synonymordbok og bruker oppslagene derfra helt ukritisk for å "vise" at strøm er synonymt med spenning. Det har nå blitt fredag, så da passer jo dette svært godt:

image.png.dbad3439fe033af7ed262d59988987c2.png

Med andre ord er fredagspsykosen i veggen din 220 volt? Og jeg regner med at du har et kjølsvin i stereoanlegget ditt som driver megafonen din?

 

image.png.0e215a4eb55f63c2b4c4e996cfe49f79.png

image.png.0d2e6a0fe63831bff11098665e31e05a.png

 

Endret av Arve Synden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

En transformator har en spenning på den ene siden og en annen spenning på den andre. F.eks 220V inn og 12V ut. Begge to må være vekselspenning.

En strømforsyning er et generisk begrep som dekker det å konvertere «hva enn man får inn» (f.eks 220V vekselspenning ved 50Hz) til «hva enn apparatet trenger» (f.eks. 5V DC med minimum 2 Amper). En strømforsyning kan inneholde en transformator.

En enkel måte å lage en strømforsyning på er å først bruke en transformator til å endre (veksel-)spenningen fra 220V til 5V, for så å bruke en likeretter (med dioder som kan lede strøm en vei men ikke den andre) og en motstand til å lage en spenning som f.eks bare er positiv. Ved å tilføye en kondensator kan man jevne ut kurveformen så den er nærmere en konstant - DC. Praktiske kretser er naturlig nok mer sofistikert.

I prinsippet så kan man ofte designe ekvivalente kretser hvor enten strøm eller spenning ansees som «signalet» mens den andre «dilter etter». I kraftelektronikk kan man designe en kilde som enten konstant strøm eller konstant spenning (innenfor rimelighetens grenser). Praktiske forhold kan gjøre at den ene eller den andre er mer fornuftig. Se f.eks:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Norton's_theorem

Verden lager strømforsyninger til sofistikert utstyr som driver MRI-maskinen på sykehuset eller leter etter signalet fra romvesener i ytre rom. Det betyr ikke at det ikke finnes dårlige design der ute, eller at ikke noen kutter for mye kost, men det er etter alt å dømme et problem som lar seg løse uten å dra inn overnaturlig fysikk.

-k

Ja og sykehus bruker skjermede solide strømkabler da, ikke ulikt det noen inkludert meg bruker i hifi men dette vet dere selvsagt? (Åja det brukes for ikke å forstyrre sykehus elektronikk/de er sikkert ikke ordentlig bygget)

Takk for info om transformator og strømforsyning.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Gouldfan said:

Ja og sykehus bruker skjermede solide strømkabler da, ikke ulikt det noen inkludert meg bruker i hifi men dette vet dere selvsagt? (Åja det brukes for ikke å forstyrre sykehus elektronikk/de er sikkert ikke ordentlig bygget)

Takk for info om transformator og strømforsyning.

Skal den siste meteren være skjermet må også kabelen i veggen være skjermet skal det ha noen hensikt. Men godt mulig det finnes spesialutstyr på sykehus med egne dedikerte kurser med skjermet kabel hele vegen. I så fall er dette ultrafølsome instrumenter (noe ørene våre ikke kan sies å være)

For audiobruk har dette dog ingen hensikt, da det er lett å filtrere vekk støy innen hørbart frekvensområde til et nivå hvor det uansett drukner i komponentenes støygulv. 

Medisinsk elektronikk er en helt annen verden 

Lenke til kommentar
2 hours ago, sedsberg said:

 

Det er så ironisk... Dyrt HiFi-utstyr har garantert bedre filtrering enn noen strømkabel kan klare å oppnå men likevel skal man ha slike dyre strømkabler. Om det er noe utstyr som kanskje kunne fått en forbedring med slike kabler så er det billig Kina-dritt og da gir man neppe over 300.000,- for en strømkabel. 😛

Mye dyrt Hifi-utstyr er faktisk urovekkende dårlig konstruert. Tviler egentlig på om mye egentlig skulle hatt CE-merktet de har klistret på. Der kan faktisk mye av det kinesiske rælet være bedre, da det ganske enkelt er gjort blindt etter læreboka uten snedige teorier fra gamle menn i dårlig belyste lokaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...