Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

Woff skrev (4 minutter siden):

Nå må du ikke ødelegge da! NOEN må jo være så godtroende at snakeoil-selgerne har livets rett!
Er egentlig utrolig at en meter med kabel skal utgjøre forskjell! Vi alle er vel obs på at en normal forsterker og annet utstyr har de beste tilpassede strømforsyninger for å fjerne støyproblemer.. De skal jo fungere støyfritt under meget forskjellige miljøer som du kan tenke deg er aktuelt ikke bare her i landet..

Så du på målingene? Eller har Objektistene satt på seg -Lalala øyebind og hørselvern jeg ser og hører hører ikke noenting!!!

Hadde det bare vært så vel som de tre apene, at de også ikke SA noenting...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (8 minutter siden):

Ok, du har for lengst avslørt at du ikke innehar nevneverdig elektrokompetanse. Og dette kan kanskje virke imponerende for noen som bare ser et tall blir større. Men dette er vitterlig bare piss.

Det han måler er det vi ofte forenklet kaller kortslutningsstrøm. Altså hvor stor peak strøm som vil oppstå ved en fullstendig kortslutning. Kortslutningsstrømmen er i normale elektroinstallasjoner begrenset av kabelens tverrsnitt og eventuell motstand i koblingspunkt, stikkontakt og støpsel. Om denne blir for lav kan man rett og slett få problemer med at sikringer ikke slår ut ved kortslutninger. Bla derfor skal du aldri koble flere skjøteledninger på rad 

Så hvordan få høyere Kortslutningsstrøm? Tykkere kabel. That's it.

Hvordan skal dette være relevant for lydkvalitet? Vet ikke, du må nesten være snake oil selger for å kunne argumentere for slikt 

Men, men. Nå vet jeg i allefall fall at dette er nok en svindler som vil tjener penger på folks uvitenhet og jeg lett kan la være å se den lange videoen 

 

Ja for du kunne jo lært noe nytt, og det er skummelt.....

Fælt å ha feil på internett også... Og enda skumlere å innrømme det.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gouldfan said:

Ja for du kunne jo lært noe nytt, og det er skummelt.....

Fælt å ha feil på internett også... Og enda skumlere å innrømme det.

Morro skriving fra en som nettop beskyldte noen for lala-øyebind.
Leste du hva jeg skrev? Har du noen forklaring på hvorfor dette skal være der minste relevant for lyden som kommer ut av en høyttaler?

Og siden vi snakker om å lære noe, bestilt Tooles bok? Du vet, den som er en finfin oppsummering av fagfellevurdert forskning innen lyd og spesielt lyden som kommet ut av høyttalere? 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Morro skriving fra en som nettop beskyldte noen for lala-øyebind.
Leste du hva jeg skrev? Har du noen forklaring på hvorfor dette skal være der minste relevant for lyden som kommer ut av en høyttaler?

Og siden vi snakker om å lære noe, bestilt Tooles bok? Du vet, den som er en finfin oppsummering av fagfellevurdert forskning innen lyd og spesielt lyden som kommet ut av høyttalere? 

Når kom den Toole boka ut for salg sa du????

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Smule8o said:

Så hvordan få høyere Kortslutningsstrøm? Tykkere kabel. That's it.

Hvordan skal dette være relevant for lydkvalitet? Vet ikke, du må nesten være snake oil selger for å kunne argumentere for slikt 

Greit, jeg lot meg lokke til å se den videoen. Selgerne av denne kabelen ("Venom 3" - jo tøffere navn den har, jo bedre er den, ikke sant?) argumenterer altså for at peakstrømmen man kan trekke i korte intervaller fra veggen har betydning for lydreproduksjonen i et lydanlegg. Dumme meg som trodde at det var kondensatorbankene i strømforsyninga som skulle ta seg av dette, nemlig å forsyne MYE strøm i korte pulser. Men i dag lærte jeg altså at det ikke er kondensatorbankene som gjør dette, men at disse strømpulsene må trekkes rett ut fra veggen, og at det er derfor strømmen i stikkontakten må være ren og pen og at man minst må ha en Venom 3-kabel for at veggen skal kunne levere sterke nok strømpulser.

Men sarkasmen til side. Hvor relevant er kortslutningsstrømmen? Jeg vil påstå at så lenge utstyret du har koblet i veggen har en god nok strømforsyning er den irrelevant. Hele poenget med en god strømforsyning er at den skal kunne levere raske strømpulser til elektronikken fra gode kondensatorbanker, som så fylles opp igjen til full kapasitet mellom strømpulsene. Og dette uten at man skal merke noe på spenning og strømkapasitet på utgangen. For å få til dette overdimensjonerer du strømforsyninga tilstrekkelig, og da skal tilgjengelig kortslutningsstrøm fra veggen spille null rolle, så lenge strømkursen kan levere den relevante totale energien (midlet over tid) uten å svette.

 

39 minutes ago, Smule8o said:

Men, men. Nå vet jeg i allefall fall at dette er nok en svindler som vil tjener penger på folks uvitenhet og jeg lett kan la være å se den lange videoen

Du gikk glipp av underholdningsverdien og den sviende smerten i panna etter gjentatte panneklask. Ditt tap. 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/10/2022 at 6:01 PM, Gouldfan said:

Nå har jo jeg ymtet at vitenskapen ikke klarer å skille relevant mellom blindtester på mat og vin også....

Feks klarte ikke folk tydelig påvist forskjell på rød og hvit vin, og ikke dyr og billig vin... 50 vanlige dødelige amatører og 50 vin sommeliers eksperter.. tror jeg det var.

For rød/hvit vin tenker jeg du sikter til dette forsøket? Essensen i dette var at man fant ut av noe som fagmiljøene egentlig ikke hadde tenkt på før, eller neglisjert, eller trodd at det ikke hadde noe særlig å si, nemlig at ved en smakstest er det ikke bare selve smaken som spiller inn, men også de andre sansene og da spesielt synsinntrykket. Ja, dette forsøket avslørte svakheter i hvordan vinsmaking skjer, og at vokabularet og selve prosessen er bygd opp rundt litt feilaktige premisser. Det var ikke slik at blindtester i seg selv ble avslørt som tull, men at blindtestene ble gjort på feil måte og på feil premisser. Fiks premissene, skaff et fagvokabular som er bedre egnet, og gjør testene på en slik måte at man minimerer eller eliminerer andre sanser enn lukt og smak, så burde mye være gjort for å fikse den profesjonelle delen av vinsmaking og -vurdering.

 

On 2/10/2022 at 6:01 PM, Gouldfan said:

Vitenskapelige tester som modell har visse svakheter og jeg er ikke imponert over metoder.

Å hive 25 blondine bloggere, 50 nobodys og 25 high end folk i en bås gjør det ikke mer spiselig.

Og er det 5 minutter en typisk abx lyttetest tar?

Jeg bruker mye lenger tid på å vurdere lyd, kanskje 1 uke eller 2...

Men gjør du en blindtest? Hvordan sikrer du deg mot at det du vet om oppkobling av systemet, med hvilke kabler som er der, hva du ser fra der du sitter, etc. ikke påvirker resultatet? For din forhåndskunnskap og andre sanser (spesielt synet) påvirker det du hører. Bevis: McGurk-effekten . Se videoen under for illustrasjon.

 

 

Og slik er det altså med vinsmaking og smaking av annen mat og drikke også. Synsinntrykk spiller en stor rolle. Derfor tror jeg rett og slett ikke på deg når du påstår at du kan høre subtile forskjeller i tester som ikke er blindtester eller gjort under kontrollerte forhold. Dersom du tror din oppfatning av lyd ikke er påvirket av andre sanser, så tar du sørgelig feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Som sagt, målinger og forklaringer, og tilogmed råd til DIY ligger ute på nett..

Akkurat som Supra leverte til sykehus, så leverer Shunyata til Sykehus hjertemonitorer etc.

https://shunyata.com/technical-articles/

Så fint for dem at de lager kabler som klarer kvalitetskrav til å brukes i for eksempel medisinsk utstyr. Men det følger ikke av dette at det er en faktisk hørbar forskjell mellom kabler.

 

Når det gjelder en av de påståtte oppfinnelsene denne leverandøren står for, så er dette (med vilje?) pakket inn i uklart språk som skjuler hva de egentlig har gjort. Jeg tittet kjapt gjennom patentsøknaden (tilgjengelig via https://ppubs.uspto.gov/pubwebapp/ - søk etter "8912436" B2 i søkefeltet, velg resultatet med Document ID US 8912436 B2 og velg "save" eller "print" fra document viewer-taben for å laste den ned). Her er et par av figurene:

image.png.ba377287bafacc4686f7b67a8fdcee81.png

Øverst er en tradisjonell bruk av koaksialkabel. Nederst er "oppfinnelsen". Her parallellkobler de to koaksialkabler, én for hver av polene. Senterleder er signalbærer, mens skjermen er koblet til senterleder med en kondensator i hver ende (C1, C2, C3 og C4). De sier dette er gjort for å redusere forvregningen på grunn av polarisasjonen til dielektrikumet i koaksialkabelen. Effektivt parallellkobler de to koaksialkabler og lager noe som virker som et slags høypassfilter mellom senterleder og skjerm. Effektivt en slik krets (figur 5 i patentsøknaden) for hver av de to kablene:

image.png.beb36935d0afc539ce5b96bf071921c3.png

Hva de skal oppnå med dette framstår litt uklart for meg, og det er fryktelig ullent beskrevet.

Edit: De endrer kabelens impedans fra Z1 (ved bare bruk av senterleder) til Z1 || (Z2 + i(C1+C2)).

Figur 14 skal visstnok illustrere hvilken effekt dette har (figur 14a uten denne revolusjonerende teknologien, figur 14b med trylleri tilsatt):


image.thumb.png.b23f446041ce40efd583d5ec560b542a.png

For meg ser det ut som bare en liten faseforskyvning av de harmoniske elementene pluss at kabelen demper høyere frekvenser litt mindre – som man skulle forvente i og med at de har innført ekstra kapasitanser (C1 og C2) i figur 5 over (Edit: dette gjør effektivt den totale impedansen for høye frekvenser noe mindre, kan det virke som). Periodetiden for dette signalet ser ut til å være 1 µs, altså en frekvens på 1 MHz. Hvilken relevans dette har for typiske audiofrekvenser (opp til en liten håndfull titalls kHz) har framstår også uklart for meg.

 

Endret av Arve Synden
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (15 timer siden):

 

Kjempebra fyr, og boka hans har jeg kjøpt. Årsaken til at jeg linket til measurements, er fordi det er noe målemafian, altså de objektive krever.

En fabulerende beskrivelse fra Lydogbilde redaksjonen er ikke like slagferdig. Men målinger i tillegg til Lydogbilde redaksjonen(eller Hans i videoen) er innafor tror jeg...

Jeg kan godt linke til Lydogbilde sin meninger om produktene også, men jeg er redd det er meget upopulært med sånt.

Holder med mine inntrykk av en rimelig Supra....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (2 timer siden):

Så fint for dem at de lager kabler som klarer kvalitetskrav til å brukes i for eksempel medisinsk utstyr. Men det følger ikke av dette at det er en faktisk hørbar forskjell mellom kabler.

 

Når det gjelder en av de påståtte oppfinnelsene denne leverandøren står for, så er dette (med vilje?) pakket inn i uklart språk som skjuler hva de egentlig har gjort. Jeg tittet kjapt gjennom patentsøknaden (tilgjengelig via https://ppubs.uspto.gov/pubwebapp/ - søk etter "8912436" B2 i søkefeltet, velg resultatet med Document ID US 8912436 B2 og velg "save" eller "print" fra document viewer-taben for å laste den ned). Her er et par av figurene:

image.png.ba377287bafacc4686f7b67a8fdcee81.png

Øverst er en tradisjonell bruk av koaksialkabel. Nederst er "oppfinnelsen". Her parallellkobler de to koaksialkabler, én for hver av polene. Senterleder er signalbærer, mens skjermen er koblet til senterleder med en kondensator i hver ende (C1, C2, C3 og C4). De sier dette er gjort for å redusere forvregningen på grunn av polarisasjonen til dielektrikumet i koaksialkabelen. Effektivt parallellkobler de to koaksialkabler og lager noe som virker som et slags høypassfilter mellom senterleder og skjerm. Effektivt en slik krets (figur 5 i patentsøknaden) for hver av de to kablene:

image.png.beb36935d0afc539ce5b96bf071921c3.png

Hva de skal oppnå med dette framstår litt uklart for meg, og det er fryktelig ullent beskrevet.

Edit: De endrer kabelens impedans fra Z1 (ved bare bruk av senterleder) til Z1 || (Z2 + i(C1+C2)).

Figur 14 skal visstnok illustrere hvilken effekt dette har (figur 14a uten denne revolusjonerende teknologien, figur 14b med trylleri tilsatt):


image.thumb.png.b23f446041ce40efd583d5ec560b542a.png

For meg ser det ut som bare en liten faseforskyvning av de harmoniske elementene pluss at kabelen demper høyere frekvenser litt mindre – som man skulle forvente i og med at de har innført ekstra kapasitanser (C1 og C2) i figur 5 over (Edit: dette gjør effektivt den totale impedansen for høye frekvenser noe mindre, kan det virke som). Periodetiden for dette signalet ser ut til å være 1 µs, altså en frekvens på 1 MHz. Hvilken relevans dette har for typiske audiofrekvenser (opp til en liten håndfull titalls kHz) har framstår også uklart for meg.

 

Takker, kjempebra....

Takk for at du leste Patentene og forsøkte å forstå hva det gjør med lyden.

Hva dette gjør med lyden går det jo an å prøve i en butikk om de har ok lyd...

Men jeg tror jeg klarer meg med de jeg har valgt ut dvs Supra og Audioquest...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Kjempebra fyr, årsaken til at jeg linket til measurements, er fordi det er noe målemafian, altså de objektive krever.

En fabulerende beskrivelse fra Lydogbilde redaksjonen er ikke like slagferdig. Men målinger i tillegg til Lydogbilde redaksjonen er innafor tror jeg...

Men vi venter enda i spenning på at du skal forklare oss hvorfor det de måler skal ha noen innvirkning på lyden!

La oss si jeg lanserer en magisk stein du plasserer oppå høytalerne som jeg påstår skal gi bedre lyd. Denne steinen avgir varme. Jeg kan da vise målinger som viser at toppen av høyttaleren blir varmere om steinen ligger der. Men hvorfor dette skal gi bedre lyd sier jeg ingenting om. 

Og det er akkurat det samme med den målingen av kortslutningsstrøm. Ok, kabelen deres har helt klart tykkere tverrsnitt enn den original-kabelen de måler, og dermed blir kortslutningsstrømmen høyrre. Men hvorfor skal dette ha noen innvirkning på lyden?

Og har du allerde glemt det du postet fra GR som faktisk på godt vis forklarte hvorfor blekker som Lyd og Bilde er helt ubrukelige?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Arve Synden said:

Så fint for dem at de lager kabler som klarer kvalitetskrav til å brukes i for eksempel medisinsk utstyr. Men det følger ikke av dette at det er en faktisk hørbar forskjell mellom kabler.

 

Når det gjelder en av de påståtte oppfinnelsene denne leverandøren står for, så er dette (med vilje?) pakket inn i uklart språk som skjuler hva de egentlig har gjort. Jeg tittet kjapt gjennom patentsøknaden (tilgjengelig via https://ppubs.uspto.gov/pubwebapp/ - søk etter "8912436" B2 i søkefeltet, velg resultatet med Document ID US 8912436 B2 og velg "save" eller "print" fra document viewer-taben for å laste den ned). Her er et par av figurene:

image.png.ba377287bafacc4686f7b67a8fdcee81.png

Øverst er en tradisjonell bruk av koaksialkabel. Nederst er "oppfinnelsen". Her parallellkobler de to koaksialkabler, én for hver av polene. Senterleder er signalbærer, mens skjermen er koblet til senterleder med en kondensator i hver ende (C1, C2, C3 og C4). De sier dette er gjort for å redusere forvregningen på grunn av polarisasjonen til dielektrikumet i koaksialkabelen. Effektivt parallellkobler de to koaksialkabler og lager noe som virker som et slags høypassfilter mellom senterleder og skjerm. Effektivt en slik krets (figur 5 i patentsøknaden) for hver av de to kablene:

image.png.beb36935d0afc539ce5b96bf071921c3.png

Hva de skal oppnå med dette framstår litt uklart for meg, og det er fryktelig ullent beskrevet.

Edit: De endrer kabelens impedans fra Z1 (ved bare bruk av senterleder) til Z1 || (Z2 + i(C1+C2)).

Figur 14 skal visstnok illustrere hvilken effekt dette har (figur 14a uten denne revolusjonerende teknologien, figur 14b med trylleri tilsatt):


image.thumb.png.b23f446041ce40efd583d5ec560b542a.png

For meg ser det ut som bare en liten faseforskyvning av de harmoniske elementene pluss at kabelen demper høyere frekvenser litt mindre – som man skulle forvente i og med at de har innført ekstra kapasitanser (C1 og C2) i figur 5 over (Edit: dette gjør effektivt den totale impedansen for høye frekvenser noe mindre, kan det virke som). Periodetiden for dette signalet ser ut til å være 1 µs, altså en frekvens på 1 MHz. Hvilken relevans dette har for typiske audiofrekvenser (opp til en liten håndfull titalls kHz) har framstår også uklart for meg.

 

Dette å vise at kablene deres har andre egenskaper i MHz-området enn andre kabler ser ut til å være et gjentakende fenomen. Bla Supra drev i alle fall før og fabulerte om skin effekt. Et fenomen er høyst reelt og som er noe en må hensynta om man har med ekstremt høye frekvenser å gjøre. Men hvorfor dette skal ha noen innvirkning på frekvenser <20kHz sies ingenting om. 

Altså typisk ting som ikke er direkte løgn, og virker svært imponerende for folk med manglede teknisk forståelse. Men egentlig er det helt irrelevant 

Ellers er vel det amerikanske patentsystemet sånn at det er veldig lett å få gjennom et patent bare det ser ok ut, men de blir også lett underkjent om noen skulle ha relevante innvendinger. Et system perfekt for å holde patentrett-advokater i arbeid 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Gouldfan said:

Som sagt, målinger og forklaringer, og tilogmed råd til DIY ligger ute på nett..

Akkurat som Supra leverte til sykehus, så leverer Shunyata til Sykehus hjertemonitorer etc.

https://shunyata.com/technical-articles/

Dette er typisk kabler som oppfyller svært detaljerte spesifikasjoner.

Gjett hvordan man bekrefter at de oppfyller spesifikasjonene? Jo, ved å dokumentere det med målinger. Gjerne utført av en nøytral tredjepart

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gouldfan said:

Takker, kjempebra....

Takk for at du leste Patentene og forsøkte å forstå hva det gjør med lyden.

Hva dette gjør med lyden går det jo an å prøve i en butikk om de har ok lyd...

Men jeg tror jeg klarer meg med de jeg har valgt ut dvs Supra og Audioquest...

Hva det eventuelt gjør med lyden må kunne avdekkes i en blindtest av ett eller annet slag. Sånn for å eliminere bias og krysskobling av sanser, ref. McGurk-effekten. Har de utført noen slike tester eller stoler de bare på at markedsføring med irrelevante måleparametre skal være godt nok for å lure de godtroende?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Men vi venter enda i spenning på at du skal forklare oss hvorfor det de måler skal ha noen innvirkning på lyden!

La oss si jeg lanserer en magisk stein du plasserer oppå høytalerne som jeg påstår skal gi bedre lyd. Denne steinen avgir varme. Jeg kan da vise målinger som viser at toppen av høyttaleren blir varmere om steinen ligger der. Men hvorfor dette skal gi bedre lyd sier jeg ingenting om. 

Og det er akkurat det samme med den målingen av kortslutningsstrøm. Ok, kabelen deres har helt klart tykkere tverrsnitt enn den original-kabelen de måler, og dermed blir kortslutningsstrømmen høyrre. Men hvorfor skal dette ha noen innvirkning på lyden?

Og har du allerde glemt det du postet fra GR som faktisk på godt vis forklarte hvorfor blekker som Lyd og Bilde er helt ubrukelige?

Han sa ikke at blekker var ubrukelig, men det har svakheter at blekker tar betalt for reklame og anmeldelser.

Men samme gjelder også noe av YouTube....

Men YouTube har fordeler.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gouldfan said:

Han sa ikke at blekker var ubrukelig, men det har svakheter at blekker tar betalt for reklame og anmeldelser.

Men samme gjelder også noe av YouTube....

Men YouTube har fordeler.

Det eneste ryddige å gjøre er at de oppgir hvordan de har fått/fått låne etc produktet. Så kan hver enkelt vurdere hvor mye de er til å stole på. 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (52 minutter siden):

Det eneste ryddige å gjøre er at de oppgir hvordan de har fått/fått låne etc produktet. Så kan hver enkelt vurdere hvor mye de er til å stole på. 

100% enig i dette, er bra med YouTube. Det har endret alt som Danny sier.

Jeg leser fortsatt to blader, men så er jeg interessert også da.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...