Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Gouldfan said:

Amir har kanskje noen av de dårligst forklarte, og minst nøyaktige og dårligst info/data målingene som finnes på nett, i tillegg har han lite eller null kunnskap om produktene eller manualen/bruksanvisningen.

Snakker om forstår ikke filtere, forstår ikke variabel og fixed, vet ikke hva Pure direct er for noe..

Gang på gang, hele tiden, ofte retter han ikke en gang, selvom han vet han har dritet seg loddrett ut.

Den hellige gralen er vistnok en Harman kurve fra 70 åra, som egentlig ble forsket på for bruk i konserter og kino saler....

Det er skremmende at selverklærte ingeniører på nett, ikke ser dette, det sier vel meste om kunnskapen til publikum, som alle vistnok har en liten ingeniør i magen når de er på internett.

Amir bruker meg bekjent en standard AP anslysator som gir gode målinger. 

Variable og fixed filtre? Hva i alle dager mener du med det? Og har sett opp til flere målinger foretatt i 'pure direct' og andre navn på tilsvarende modus. Uansett ingen unnskyldning for miserabel ytelse i andre modus fra "respekterte" produsenter.

Og det du omtaler som ""Harman kurven" fra 70-tallet er helt feil. Det som kom fram fra det ypperste av forskning som er gjennomført på høyttalere er at en høyttaler som har flat on axis frekvensrespons og kontrollert diriktivitet i et normalt rom vil gi en frekvensrespons som er en "slakk nedoverbakke". Ikke noen eksotisk magisk uoppnåelig kurve. Dette er responsen som flest foretrekker i kontrollerte blindtester. Dette har flere andre kommet frem til i egne undersøkelse (bla. Bruel & kjär på 70-tallet) og er opplest og vedtatt. De fleste produsenter av studiomonitorer av høy kvalitet forholder seg også til dette.
Sett deg i det minste litt inn i ting før du skriver da!
 

https://www.amazon.com/Sound-Reproduction-Psychoacoustics-Loudspeakers-Engineering/dp/113892136X

Kjøp denne, les den også lær mye 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (26 minutter siden):

Amir bruker meg bekjent en standard AP anslysator som gir gode målinger. 

Variable og fixed filtre? Hva i alle dager mener du med det? Og har sett opp til flere målinger foretatt i 'pure direct' og andre navn på tilsvarende modus. Uansett ingen unnskyldning for miserabel ytelse i andre modus fra "respekterte" produsenter.

Og det du omtaler som ""Harman kurven" fra 70-tallet er helt feil. Det som kom fram fra det ypperste av forskning som er gjennomført på høyttalere er at en høyttaler som har flat on axis frekvensrespons og kontrollert diriktivitet i et normalt rom vil gi en frekvensrespons som er en "slakk nedoverbakke". Ikke noen eksotisk magisk uoppnåelig kurve. Dette er responsen som flest foretrekker i kontrollerte blindtester. Dette har flere andre kommet frem til i egne undersøkelse (bla. Bruel & kjär på 70-tallet) og er opplest og vedtatt. De fleste produsenter av studiomonitorer av høy kvalitet forholder seg også til dette.
Sett deg i det minste litt inn i ting før du skriver da!
 

https://www.amazon.com/Sound-Reproduction-Psychoacoustics-Loudspeakers-Engineering/dp/113892136X

Kjøp denne, les den også lær mye 

Jeg mente selvsagt forskjell på variable og fixed på amper, feks pre, Dacs med pre og fixed og effekter.

En gang stresset han en amp som var variable med volumkontroll også var volum satt på litt over kl 12.

Det er ikke lenge siden jeg så Amir ikke forstå hva Pure direct betydde, jeg tror det var Yamaha.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (42 minutter siden):

Så du klager over «selverklærte ingeniører» publikum som har «lite kunnskap» og når du blir konfrontert med ditt eget kunnskapsnivå så klager du på personangrep?

-k

Det er ikke kunnskapsnivå å bruke elektro- fagspråk fra GK.

Det er tillatt å si vekselstrøm istedenfor vekselspenning.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (51 minutter siden):

Det er ikke kunnskapsnivå å bruke elektro- fagspråk fra GK.

Det er tillatt å si vekselstrøm istedenfor vekselspenning.

Til glede for nye lesere så kan jeg by på den famøse posten fra Gouldfan:

Og oppfølging:

Sitat

Strøm, spenning, watt who gives a shitt. Alt er strøm for meg...

Hvis du hadde hatt en hyggelig tone så hadde jeg ikke harpet på posten din. Men siden du stadig rakker ned på andre med at de har utdatert kunnskap, er internett-ingeniører og lignende så er det fristende å vise at du ikke har den fjerneste ide om hva du snakker om. Du har ikke vist noen interesse for å lære det grunnleggende som en 12-åring forventes å lære om elektro, men drar stadig inn videoer som i følge din deg skal underbygge dine subjektive opplevelser med mer og mindre eksotiske forklaringer som ligger langt utenfor det kunnskapsnivået som du har vist så langt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
knutinh skrev (30 minutter siden):

Til glede for nye lesere så kan jeg by på den famøse posten fra Gouldfan:

Og oppfølging:

Hvis du hadde hatt en hyggelig tone så hadde jeg ikke harpet på posten din. Men siden du stadig rakker ned på andre med at de har utdatert kunnskap, er internett-ingeniører og lignende så er det fristende å vise at du ikke har den fjerneste ide om hva du snakker om. Du har ikke vist noen interesse for å lære det grunnleggende som en 12-åring forventes å lære om elektro, men drar stadig inn videoer som i følge din deg skal underbygge dine subjektive opplevelser med mer og mindre eksotiske forklaringer som ligger langt utenfor det kunnskapsnivået som du har vist så langt.

-k

Å herpe på gamle poster er svært dårlig. I dagligtalen kaller vi både AC/DC strøm.

Produktene våre gjør dessuten om AC Til DC når de bruker energi iform av elektrisk strøm.

Jeg kan ikke se at jeg har en lite hyggelig tone.

Poenget mitt er at Audio Science Review absoluttt ikke er Science, og av alle som måler har han de mest ufullstendige målinger....

Det er Pseudo-science, og populært på YouTube fordi han har shock headlines og "enkle" løsninger på svar.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Jeg mente selvsagt forskjell på variable og fixed på amper, feks pre, Dacs med pre og fixed og effekter.

En gang stresset han en amp som var variable med volumkontroll også var volum satt på litt over kl 12.

Det er ikke lenge siden jeg så Amir ikke forstå hva Pure direct betydde, jeg tror det var Yamaha.

Når man pløyer gjennom så mange produkter som han gjør må man rett og slett standardisere hva og hvordan man tester og måler. Om ikke vil det ta evig lang tid. DACer og slikt måles vel på industristandarden 2V RMS, og forsterkere på 1 eller 5 watt og full effekt. Dette er typiske og gode valg av nivå.

Men for all del, feil og dårlige valg skjer. Og han mangler absolutt ydmykhet på den fronten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Når man pløyer gjennom så mange produkter som han gjør må man rett og slett standardisere hva og hvordan man tester og måler. Om ikke vil det ta evig lang tid. DACer og slikt måles vel på industristandarden 2V RMS, og forsterkere på 1 eller 5 watt og full effekt. Dette er typiske og gode valg av nivå.

Men for all del, feil og dårlige valg skjer. Og han mangler absolutt ydmykhet på den fronten.

Hans måte å gjøre ting på (Amir) for han stå for selv. Men det er ikke Science, det er hobby-målinger. Og kunklusjoner han har er bare subjektive meninger han har utifra Harman kurver og er personlig mening.

Folk tar det for fasit fordi han har "Science" i navnet sitt.

Det finnes mange gratis YouTubere som er mye bedre og transparente i målinger, men de roper ikke like høyt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gouldfan said:

Poenget mitt er at Audio Science Review absoluttt ikke er Science, og av alle som måler har han de mest ufullstendige målinger....

Det er Pseudo-science, og populært på YouTube fordi han har shock headlines og "enkle" løsninger på svar.

Hvor mye science det er eller ikke er kan diskuteres inn i evigheten. Det er uansett uendelig mye mer vitenskapsbasert enn den kullørte audiopressen hvor aller produkter påstås å være bedre enn alt annet i samme prisklasse, og det eneste som er enn bedre er utstyr fra fabrikanter som annonserer tungt i samme blekke.

Nesten hele bransjen er igrunn på bærtur og ignorerer glatt det som finnes av forskning og vitenskap på området. I steder går nesten  all markedsføring ut på å pushe alle mulige magiske løsninger og annen svada. Og akkurat på det området er ASR (og audioholics, Erin's og til en viss grad Stereophile) de eneste vi har som gir oss nyttige objektive data 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gouldfan said:

Hans måte å gjøre ting på (Amir) for han stå for selv. Men det er ikke Science, det er hobby-målinger. Og kunklusjoner han har er bare subjektive meninger han har utifra Harman kurver og er personlig mening.

Folk tar det for fasit fordi han har "Science" i navnet sitt.

Det finnes mange gratis YouTubere som er mye bedre og transparente i målinger, men de roper ikke like høyt.

Leste du i det hele tatt det jeg skrev on hvordan du misforstår hva "Harman kurve" er?

Og har du noen eksempler på noen din kommer med bedre og transparente målinger?

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (13 minutter siden):

Hvor mye science det er eller ikke er kan diskuteres inn i evigheten. Det er uansett uendelig mye mer vitenskapsbasert enn den kullørte audiopressen hvor aller produkter påstås å være bedre enn alt annet i samme prisklasse, og det eneste som er enn bedre er utstyr fra fabrikanter som annonserer tungt i samme blekke.

Nesten hele bransjen er igrunn på bærtur og ignorerer glatt det som finnes av forskning og vitenskap på området. I steder går nesten  all markedsføring ut på å pushe alle mulige magiske løsninger og annen svada. Og akkurat på det området er ASR (og audioholics, Erin's og til en viss grad Stereophile) de eneste vi har som gir oss nyttige objektive data 

audioholics er akkurat det samme som Amir.

Lite egnet steder til å finne kunnskap.... De har derimot mye interessante anmeldelser og nyheter, og jeg liker mye av det seriøse de gjør, feks intervju etc..

Hele bransjen er ikke på bærtur, det er de som driver mest aktiv forskning på lyd.

Amir er hverken fakta eller vitenskapsbasert. Det er populærkultur.

Da er jeg snill og hyggelig...

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (18 minutter siden):

Leste du i det hele tatt det jeg skrev on hvordan du misforstår hva "Harman kurve" er?

Og har du noen eksempler på noen din kommer med bedre og transparente målinger?

Golden sound er et eksempel på saklige og detaljerte målinger, men det er mange andre også.

Stereophile og Hifi&musik er feks flinke til å måle, men det er ikke gratis, og alle vet vel at de er biased pga annonseinntekter?

Og Audioholic og Amir er igjen biased fordi de har sterke meninger om/mot alt bransjen har av teori og forskning...

Poenget mitt er at det er mange flere enn Golden Sound som har bedre gratis transparente og detaljerte målinger. Men det krever litt kunnskap av publikum, noe som er lett å lære om man følger med litt.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Golden sound er et eksempel på saklige og detaljerte målinger, men det er mange andre også.

Stereophile og Hifi&musik er feks flinke til å måle, men det er ikke gratis, og alle vet vel at de er biased pga annonseinntekter?

Og Audioholic og Amir er igjen biased fordi de har sterke meninger om/mot alt bransjen har av teori og forskning...

Poenget mitt er at det er mange flere enn Golden Sound som har bedre gratis transparente og detaljerte målinger. Men det krever litt kunnskap av publikum, noe som er lett å lære om man følger med litt.

 

Goldensound ser nå ut til å måle akkurat det samme som ASR, bare litt flere varianter(THD, støy, IM, utgangsimpedans osv). Noe som er ganske naturlig da de også bruker AP måleinstrument. Ellers samme "problem" som ASR i at de virker helt opphengt i å måle på DACer nær instrumentkvalitet. Altså noe som ikke gir hørbar forskjell uansett.

Stereophile er heldigvis ganke flinke til å skille mellom den objektive og subjektive testen (da forskjellge folk foretar de). De gir rett som det er rosende omtale på produkter som objektivt sett er ganske middelmådige (feks. B&W høyttalere)

Hæ? Audioholdics og ASR forholder seg i motsetning til mange andre til teori og forskning i bransjen (at du klarte å google frem en meget omstridt AES publikasjon som har en annen konklusjon endrer ikke konsensus)

Du vet, den samme vitenskapen som benyttes av de fremste produsentene av studioutstyr. som tross alt det meste av inspillinger er lagd med. Finner mye glimrende kunnskap hos feks. Genelec, som lager noen av verdens beste studiomonitorer. https://www.genelec.com/publications . Her finner man ikke spesielt overraskende forbausende lite om fantastiske kabler og annen magi.

Hvem flere enn Golden Sound? Noen som måler noe som faktisk betyr noe, som feks. høyttalere bedre enn ASR, Erin, Audioholics og Stereophile?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 timer siden):

å komme med "fag" språk fra Gk eller elektrolinja Vk1

Er det lov å komme med Elektro sterkstrøm, mer enn nok timer på fagskolen OG ingeniørskolen i GK samt fagbrev i Telemontørfaget og et lite lass med kurs? 🙂
Som jeg har prøvd å sagt til deg, vent til de snakeoil-selgerne FAKTISK kan vise til (dokumentere) hørbare forskjeller!
Jeg diskuterte temaet med en tidligere hi-fi selger i dag for øvrig, han har dyttet på mange folk mye dyre kabler han, men han ler hver gang han tenker på de folka.. Ikke uten grunn! 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
6 hours ago, Gouldfan said:

Det er tillatt å si vekselstrøm istedenfor vekselspenning.

Mener du strøm, si strøm. Mener du spenning, si spenning. Det er ikke det samme. Å forveksle (eller ikke vite forskjell på) strøm og spenning blir litt som å forveksle frekvens og volum/lydstyrke – det avslører en fundamental mangel på forståelse. Dersom du ikke vet forskjellen på strøm og spenning gjør du en bedre figur utad om du bare innrømmer det, istedenfor å fjase det vekk og late som om det går for det samme.

Endret av Arve Synden
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 timer siden):

Å herpe på gamle poster er svært dårlig.

Neida. De får bare deg til å se dårlig ut. For alle lesere. Utenom deg selv.

Nå har det gått et år. Du kunne fint ha lært seg Ohms lov i mellomtida. I stedet tyr du til magiske kilder.

Sitat

I dagligtalen kaller vi både AC/DC strøm.

Volt betyr ikke strøm. Det er feil. Det er latterlig i en tråd om kabler. Jeg tror ikke du har forståelse nok til å forstå hvor borte vekk det er.

Hvis du vil kan vi også ha en diskusjon om forskjellen mellom AC og DC men jeg foreslår at vi spikrer det grunnleggende først.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Neida. De får bare deg til å se dårlig ut. For alle lesere. Utenom deg selv.

Nå har det gått et år. Du kunne fint ha lært seg Ohms lov i mellomtida. I stedet tyr du til magiske kilder.

Volt betyr ikke strøm. Det er feil. Det er latterlig i en tråd om kabler. Jeg tror ikke du har forståelse nok til å forstå hvor borte vekk det er.

Hvis du vil kan vi også ha en diskusjon om forskjellen mellom AC og DC men jeg foreslår at vi spikrer det grunnleggende først.

-k

Jeg har ikke sagt at Volt betyr strøm, i det siste.

Jeg sa at Vekselstrøm og Vekselspenning er synonymer.

Samme med likestrøm og likespenning.

Strøm på dagligtale er rett og slett synonym for Spenning jfr Wikipedia.

Vekselstrøm – Wikipedia

https://synonymer.no/nb/spenning

Men viktigere er hvordan vi kom inn på Vekselstrøm/Vekselspenning forrige gang.

1000 vis av km til kraftverket... Har noe å si når hver kobling er en lenke...

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Strøm på dagligtale er rett og slett synonym for Spenning jfr Wikipedia.

Vekselstrøm – Wikipedia

Jeg så på den, og jeg tror ikke du har forstått hva den Wikipedia-siden sier. Den sier ikke at strøm er synonymt med spenning.

Skal du få fram et korrekt teknisk poeng er du nødt til å bruke språket på en presis måte. Det gjør du ikke om du omtaler strøm og spenning som det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

1000 vis av km til kraftverket... Har noe å si når hver kobling er en lenke

Nå har vel dette ikke mye i en tråd om lyd å gjøre? Som Arve Synden sier, bruk språket og navnene korrekt eller hold munn.
Strøm har en relasjon til spenning, men som Ohm's lov forteller deg: P(W)=U(V)*I(A).  Effekt = spenning * strøm.
Vet ikke hvorfor det nevnes 1000 vis av km til et kraftverk? Tenk heller på hvor FÅ meter du har med god høyttalerkabler eller hvor FÅ cm. du har med signalkabel! Og hverken du eller andre på forumet her har koblinger / skjøter på sine kabler vil jeg tro.
Når du snakker km med kabel i et strømnett så vil selvsagt denne lengden plukke opp støy, men denne støyen er da ingen problemer?
Hvis den er så skaff deg en UPS eller et skikkelig nettfilter kanskje?
Skal vi kanskje lage en HI-FI lov her? Som tar med oppnåelig KVALITET som resultat av investerte kroner i anlegg, signalkabler, høyttalere, rom, demping, kalibrering, kildemateriell osv?
Jeg ler meg rimelig skakk når folk bruker lassevis av penger for å nyte god lyd og så er kilden ei simpel lydfil som er overkomprimert og som helt mangler bass og diskant.. Godt det er NOEN som tjener pengene her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...