Gå til innhold

Fakta om Lyd


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Du vet at det kalles vekselstrøm?

Det er ikke misforstått som møkkete "vann" som flyter kilometervis, spenningen flyr frem og tilbake mellom ulike koblinger...

Dermed kan faktisk den siste en eller to meter frem til strømforsyning ha noe å si....

Den må du forklare bedre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (Akkurat nå):

X-aksen er frekens og Y-aksen er lydtrykk ja. En perfekt høyttaler vil ha padde flat frekvensrespons. 

Den andre Y-aksen ser ut til å være elektrisk fase, som ikke er målt.

Tipper det er gjort sånn for enten at det skal se "høyere = bedre" ut, eller for å skjule at man taper noen db følsomhet.

Og her ser "etter" frekvensresponsen for all det betydelig bedre ut. Men spørsmålet er som nevt tidligere, vil diskantene tåle effekten de nå får? Og hadde det ikke vært bedre å bare bruke 5000 på en høyttaler som har bedre frekvensrespons i utgangspunktet?

Lol... Paddeflat respons..... 

Og fyren sier jo rett ut at det er bedre å kjøpe bedre høytalere, men han har jo oppgraderings kit til de fleste høytalere...

Av og til liker folk Sony høytaleren sin, og vil beholde den... Dermed er det ok å tilby kit.

Jeg synes det er kjempebra å tilby oppgradering, Xtz tilbyr oppgraringer til alle produkter de selger, Subwoofer, høytalere osv.

Når de kommer med nye versjoner som er oppgradert, så tilbyr de samme oppgradering til gamle modeller for en rimelig pris.

Audiovector i Danmark har samme business modell, tilbyr kits med oppgraderinger.

Lenke til kommentar
Chris93 skrev (3 minutter siden):

Den må du forklare bedre

Du kan ikke sammenligne Strøm med vann, typ som i krana...

Vekselstrøm beveger seg kjapt fram og tilbake mellom hvert koblingspunkt, er vel det som er spenning...

Likestrøm derimot slik vi sender i kabelen til England er derimot litt sammenlignbart med vannledning...

Men ikke vekselstrøm

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår ærlig talt ikke hva du prøver å formidle.

https://blogg.fortum.no/hva-er-forskjellen-på-vekselstrøm-og-likestrøm

Er enkelt og greit forklart her, som jeg var inne på tidligere så faller mesteparten av kilometervis elkabler kortet bort med vekselstrøm. Kan være litt unntak i storbyer eller industri, men prinsippet med vekselstrøm er ikke forenlig med objektist-tåka om kilometer med kabler......

I en by eller industri så er du mer rammet av støy på en lang linje, men desto viktigere å rydde opp på slutten av linja.... Og poenget er at med vekselstrøm så er det mulig og relevant å rense opp på mottakersiden.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

https://blogg.fortum.no/hva-er-forskjellen-på-vekselstrøm-og-likestrøm

Er enkelt og greit forklart her, som jeg var inne på tidligere så faller mesteparten av kilometervis elkabler kortet bort med vekselstrøm. Kan være litt unntak i storbyer eller industri, men prinsippet med vekselstrøm er ikke forenlig med objektist-tåka om kilometer med kabler......

Jeg vet veldig godt hva forskjellen mellom AC og DC er. Det jeg ikke skjønner er hva du i alle dager mener med "Vekselstrøm beveger seg kjapt fram og tilbake mellom hvert koblingspunkt". Hvilke koblingpunker snakker du om? Trafostasjoner? Generelt elektriske koblinger? Og hvorfor faller alle kilometrene med kabler bort, hva er det med disse koblingspunktene i AC som skiller seg fra de man finner i DC?

Du kan gjerne også utdype akkurat hva med en "elkabel" på 1-2 m som gjør at den kan forbedre strømmen gjennom den? Hvilke mekanisker er det som er i gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Vekselstrøm beveger seg kjapt fram og tilbake mellom hvert koblingspunkt, er vel det som er spenning...

Det er mulig du selv tror du vet hva du snakker om, men det er åpenbart at du ikke gjør det. Selv med en bakgrunn i fysikk og en del elektronikk, så skjønner jeg ikke hva du prøver å si her. Hint: du blander begreper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (32 minutter siden):

Jeg vet veldig godt hva forskjellen mellom AC og DC er. Det jeg ikke skjønner er hva du i alle dager mener med "Vekselstrøm beveger seg kjapt fram og tilbake mellom hvert koblingspunkt". Hvilke koblingpunker snakker du om? Trafostasjoner? Generelt elektriske koblinger? Og hvorfor faller alle kilometrene med kabler bort, hva er det med disse koblingspunktene i AC som skiller seg fra de man finner i DC?

Du kan gjerne også utdype akkurat hva med en "elkabel" på 1-2 m som gjør at den kan forbedre strømmen gjennom den? Hvilke mekanisker er det som er i gang?

OBS: Nå svarer du en ekspert på elektro i følge tidligere innlegg her. 😄 Når personen ikke har det minste peiling på Ohm's lov så er det jo naturlig av han å forklare 'hastighets-forskjeller' på AC og DC... Og fyren har ALDRI forstått betydningen av "en kjede er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd"... Så å skifte ut vedlagte nettkabel med en 'snake-oil' kabel MÅ jo garantert føre til enorme forskjeller!
IKKE forvent så mye av folk som virkelig lar seg lure av de som selger Hi-Fi etter prinsippet dyrest ER best!

 

Lenke til kommentar
Woff skrev (24 minutter siden):

OBS: Nå svarer du en ekspert på elektro i følge tidligere innlegg her. 😄 Når personen ikke har det minste peiling på Ohm's lov så er det jo naturlig av han å forklare 'hastighets-forskjeller' på AC og DC... Og fyren har ALDRI forstått betydningen av "en kjede er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd"... Så å skifte ut vedlagte nettkabel med en 'snake-oil' kabel MÅ jo garantert føre til enorme forskjeller!
IKKE forvent så mye av folk som virkelig lar seg lure av de som selger Hi-Fi etter prinsippet dyrest ER best!

 

Som man sier på engelsk "I'm making a point" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det Gouldfan prøvde å beskrive med møkkete vann sammenligningen var at den meteren med kabel skulle filtrere ut "møkk" fra nettspenningen (altså støy)? Men i så fall er en kabel en dårlig plass å gjøre slik filtrering. Det gjøres allerde veldig lett og effektiv i utstyrets strømforsyning 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Smule8o said:

Men i så fall er en kabel en dårlig plass å gjøre slik filtrering.

Ja. Skal du gjøre noe filtrering i det analoge domenet på passivt vis (som er det vi snakker om her), må det skje ved hjelp av kapasitive eller induktive komponenter, altså kondensatorer og spoler. Ja, du har en viss kapasitans og induktans i signal- og høyttalerkabler, men for å gjøre effektiv filtrering som av betydning er (som du sier) kablene en dårlig komponent å bruke for slikt.

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar

Tror jeg fikk med meg hvorfor han TROR at å skifte ut en meter med kabel skal utgjøre den enorme forskjellen.. Faktisk HØRBART i følge eksperten! 😆
Da har jeg faktisk mer tro på å heller benytte en UPS foran  utstyret hvis det er problemer med støy på nettet. En UPS klarer jo faktisk å 'filtrere ut' små og store forandringer! Anlegget mitt driftes AKKURAT NÅ av 230,0 V AC med frekvensen 50,0 Hz.. I tillegg er det da beskyttet brukbart mot høye spenningstopper og spenningsbortfall inntil en viss programmert tid.
Jeg benytter on-line UPS'er som altså genererer 'egen' forsyning kontinuerlig. Utkoblinger og spenningssjokk er ikke noe problem, noe jeg fant bevist for en tid tilbake med lyn-nedslag i boligen. Forsikringsselskapet mitt burde være MEGET glad for den investeringen jeg har gjort med UPS på utstyr som ikke tåler for store variasjoner som et lyn kan være! 😊   

Lenke til kommentar

Ikke alle som forstår min måte å beskrive dette på.

Kanskje bedre å høre med en som forsker på dette?

Her er Gabriel i Shunyata..... Dette er moderne vitenskap, både til Audio og følsomme sykehusutstyr. Dette er like sammenlignbart som Kimber sine oppdagelser om flertvinnede kabler..

Målinger er med, measurements!!! og forklaringer.

Gabriel deler også info med DIY miljøet på sine sider, mye som kan læres...

 

Shunyata elsker målinger og måleutstyr...

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (20 minutter siden):

Tror det Gouldfan prøvde å beskrive med møkkete vann sammenligningen var at den meteren med kabel skulle filtrere ut "møkk" fra nettspenningen (altså støy)? Men i så fall er en kabel en dårlig plass å gjøre slik filtrering. Det gjøres allerde veldig lett og effektiv i utstyrets strømforsyning 

Nei, men strømforsyning filtrering hjelper absolutt, men bare en bit på vei...

Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (28 minutter siden):

Ja. Skal du gjøre noe filtrering i det analoge domenet på passivt vis (som er det vi snakker om her), må det skje ved hjelp av kapasitive eller induktive komponenter, altså kondensatorer og spoler. Ja, du har en viss kapasitans og induktans i signal- og høyttalerkabler, men for å gjøre effektiv filtrering som av betydning er (som du sier) kablene en dårlig komponent å bruke for slikt.

Jeg skal ha list, Shunyata sin kabel filtrerer stikkene også de rundt, bare med en kabel, men jeg har aldri råd til noe sånt.

Men jeg kan bekrefte at Dynamikk og detalj forbedret seg betraktelig både på lyd i film og stereo med Supra LoRad Silver til 499kr.

Absolutt noe for folk som ikke liker dårlig dynamikk....

Jeg er overbevist skal bytte alt jeg kan til Supra LoRad Silver, og effektforsterker skal få en Audioquest Nrg-y3 og En LoRad 9 uttags list.

Sub og effektforsterker og preamp/Avr kjøres passivt filter skjermet helt fra vegg, og alle videokilder og CD-spiller får aktiv strømfiltrering.

At ampene skjermes passivt uten aktiv støyfilter er ifølge Supra for å bevare dynamikken.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Gouldfan said:

Ifølge min mening er nå Elkabel den viktigste kabelen i systemet som gir mest. Signal høytalere og sub og digitale hjelper mest på detalj og tuning.

Skjermet Elkabel gir MER dynamikk og detalj både i topp og bunn, hele registeret....

Du er klar over at kabelen som går fra stikkontakten og videre inn til sikringsskapet er uskjermet ja? Kommer det virkelig så mye støy inn på den siste meteren enn det gjør de 10-15 meterne før? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (11 minutter siden):

Du er klar over at kabelen som går fra stikkontakten og videre inn til sikringsskapet er uskjermet ja? Kommer det virkelig så mye støy inn på den siste meteren enn det gjør de 10-15 meterne før? 

Du har fulgt med i timen forstår jeg?

Utvidet jeg har minst 9 komponenter i benken min, dette skal det helst distribueres effektiv skjermet strøm til...

Som jeg sa så varer ikke støy på nettet over lange strekk, det er mest i Industri og muligens dårlige sikringsskap i bygården etc.

Det er støyen i blokka og leiligheten din du skjermer for, kjøp deg en fasepenn..

Strømforsyning skjermer noe, men på langt nær alt, også var det dynamikken da......

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nå må du ikke ødelegge da! NOEN må jo være så godtroende at snakeoil-selgerne har livets rett!
Er egentlig utrolig at en meter med kabel skal utgjøre forskjell! Vi alle er vel obs på at en normal forsterker og annet utstyr har de beste tilpassede strømforsyninger for å fjerne støyproblemer.. De skal jo fungere støyfritt under meget forskjellige miljøer som du kan tenke deg er aktuelt ikke bare her i landet..

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

 

...

 

Ok, du har for lengst avslørt at du ikke innehar nevneverdig elektrokompetanse. Og dette kan kanskje virke imponerende for noen som bare ser et tall blir større. Men dette er vitterlig bare piss.

Det han måler er det vi ofte forenklet kaller kortslutningsstrøm. Altså hvor stor peak strøm som vil oppstå ved en fullstendig kortslutning. Kortslutningsstrømmen er i normale elektroinstallasjoner begrenset av kabelens tverrsnitt og eventuell motstand i koblingspunkt, stikkontakt og støpsel. Om denne blir for lav kan man rett og slett få problemer med at sikringer ikke slår ut ved kortslutninger. Bla derfor skal du aldri koble flere skjøteledninger på rad 

Så hvordan få høyere Kortslutningsstrøm? Tykkere kabel. That's it.

Hvordan skal dette være relevant for lydkvalitet? Vet ikke, du må nesten være snake oil selger for å kunne argumentere for slikt 

Men, men. Nå vet jeg i allefall fall at dette er nok en svindler som vil tjener penger på folks uvitenhet og jeg lett kan la være å se den lange videoen 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...