Gå til innhold

Ide og S-ata...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom disken blir funnet i BIOS, sjekk Diskbehandling, dersom disken blir funnet der også, trenger du nok bare opprette partisjon og formatere den. Sjekk også S-ATA guiden på toppen her.

den finner den ikke i bios. og i guiden står det ingenting om hvordan instalere sata disker når man bruker IDE som system disk.

Men er det noen som hvet hvilke drivere og slikt jeg må ha?

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke å anbefale... Du bør bruke S-ATAen til system, for alt du har på IDEen, vil hakke noe så inni helv***. Skal visst være helt enormt vanskelig å installere på dette viset, men jeg lover deg: Det er mye bedre. Enda bedre er det om du bytter den nyeste disken, eller kaster IDEen i bakken og heller syre på den. Eller selger den. Og så kjøper en ny S-ATA.

 

EDIT: Så en melding til alle dere andre som nå kjører på IDE-disk: Ikke finn på å kjøpe S-ATA til disk nr 2 fordi dere har hørt det er så mye bedre. Det er mye bedre, men ikke når du har IDE fra før...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Det er absolutt ikke å anbefale... Du bør bruke S-ATAen til system, for alt du har på IDEen, vil hakke noe så inni helv***. Skal visst være helt enormt vanskelig å installere på dette viset, men jeg lover deg: Det er mye bedre. Enda bedre er det om du bytter den nyeste disken, eller kaster IDEen i bakken og heller syre på den. Eller selger den. Og så kjøper en ny S-ATA.

 

EDIT: Så en melding til alle dere andre som nå kjører på IDE-disk: Ikke finn på å kjøpe S-ATA til disk nr 2 fordi dere har hørt det er så mye bedre. Det er mye bedre, men ikke når du har IDE fra før...

Hei

takk for at du sa ifra. men jeg hadde først sata, men det var så mye dritt å legge den inn at når jeg endelig fikk det til ble jeg lei av sata greiene. det er derfor jeg kjøpte en ide disk til å bruke som system.

Men da tror jeg heller jeg selger SATA'en. jeg synes det er mye styr med dem jeg. :roll:

Men jeg må fortsatt vite hvordan jeg får installert den. jeg MÅ ha over det som er på den.

Lenke til kommentar

Hvis dette var på Asus KV8 :

 

Ikke plugg sata disken i PRI_SATA eller SEC_SATA

Disse tilhører promise kontrolleren (og må ha promise raid drivere).

 

Plugg sata disken i SATA1 (native som tilhører southbridgen VT8237)

 

Du må i BIOS under "on-board devices configuration" under advanced

enable "on-chip sata boot rom"

Save og exit bios , og reboot til XP og disken skal dukke opp som ny enhet .

Lenke til kommentar
Hvis dette var på Asus KV8 :

 

Ikke plugg sata disken i PRI_SATA eller SEC_SATA

Disse tilhører promise kontrolleren (og må ha promise raid drivere).

 

Plugg sata disken i SATA1 (native som tilhører southbridgen VT8237)

 

Du må i BIOS under "on-board devices configuration" under advanced

enable "on-chip sata boot rom"

Save og exit bios , og reboot til XP og disken skal dukke opp som ny enhet .

jeg har det HK'et Takk!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde jeg visst at det var så jævla mye styr å innstallere den Hel..tes S-ATA disk'en (med IDE som slave, S-ATA fungerer fint som singel disk) så hadde jeg holdt meg til IDE (har sittet endel timer med problemet nå, for å si det mildt). Det virker som om de to standarene ikke funker med hverandre :hmm:

Men nå er jo situasjonen sånn at jeg allerede har kjøpt en S-ATA disk (og jeg har en IDE-disk med masse greier på), så jeg bare MÅ få det til å funke!! BIOS finner ikke IDE-disken når jeg har enablet S-ATA i BIOS (bruker S-ATA som primær/avtive). Og setter jeg IDE som primær/aktiv så finner ikke BIOS S-ATA disken (river meg i håret :no: ) Har et "Abit IS7-E" kort.

Noen forslag?????????? Anything????

Lenke til kommentar
Det er absolutt ikke å anbefale... Du bør bruke S-ATAen til system, for alt du har på IDEen, vil hakke noe så inni helv***. Skal visst være helt enormt vanskelig å installere på dette viset, men jeg lover deg: Det er mye bedre. Enda bedre er det om du bytter den nyeste disken, eller kaster IDEen i bakken og heller syre på den. Eller selger den. Og så kjøper en ny S-ATA.

 

EDIT: Så en melding til alle dere andre som nå kjører på IDE-disk: Ikke finn på å kjøpe S-ATA til disk nr 2 fordi dere har hørt det er så mye bedre. Det er mye bedre, men ikke når du har IDE fra før...

Kan du være så snill å forklare denne påstanden, evt komme med en link som kan bekrefte den?

Lenke til kommentar

Jeg har Abit IS7 med både IDE og SATA integrert i chipset, og har ingen problemer. Har prøvd med systemet både på SATA og IDE og det funker uansett like bra!

 

Ytelsen er ikke noe bedre på SATA selv om det i prinsippet skal være bedre med 150 MB/s på SATA-interfacet enn 100MB/s på IDE-interfacet.

 

Selve platene og hodene i diskene klarer nemlig ikke noe særlig mer enn 50-60 MB/s kontinuerlig allikevel!

 

Så pr. idag er det ingen grunn til å velge SATA fremfor IDE. (Bortsett fra fremtidig kompatibilitet da...) :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har Abit IS7 med både IDE og SATA integrert i chipset, og har ingen problemer. Har prøvd med systemet både på SATA og IDE og det funker uansett like bra!

 

Ytelsen er ikke noe bedre på SATA selv om det i prinsippet skal være bedre med 150 MB/s på SATA-interfacet enn 100MB/s på IDE-interfacet.

 

Selve platene og hodene i diskene klarer nemlig ikke noe særlig mer enn 50-60 MB/s kontinuerlig allikevel!

 

Så pr. idag er det ingen grunn til å velge SATA fremfor IDE. (Bortsett fra fremtidig kompatibilitet da...) :roll:

Måtte du gjøre noe spesiellt i BIOS for å detecte IDE disken(e)??

Fatter ikke hva jeg gjør galt :ermm:

Jeg lastet ned driver fra Abit's hjemmesider (v1.33 tror jeg det var), er det den samme som du har brukt?? Jeg har Abit IS7-E Hovedkort.

Det må jo være noe i BIOS'et mitt som er riv ruskende gæærnt.

Tror jeg har vært innom alt som jeg kan tenke meg er relativt i forhold til det nevnte problemet i BIOS. (River meg fortsatt i håret :no: )

 

Hvis du har en Wizard til hvordan du har satt opp BIOS eller et forslag til hva jeg kan gjøre, så tar jeg imot med største glede :thumbup:

Lenke til kommentar
Så pr. idag er det ingen grunn til å velge SATA fremfor IDE. (Bortsett fra fremtidig kompatibilitet da...)  :roll:

joda :p s-ata har mindre kabler så det blir bedre luft-gjennomstrømning i kabinettet + at du slipper alt styret med slave/master innstillinger :yes:

Ja dette var jo virkelig en fin samling gode grunner! :!:

 

Jeg takler fint bryet med å legge kablene fint inntil bakveggen i kabinettet, og bruker circa 10 sekund på å flytte en junper fra master til slave. :thumbup:

Lenke til kommentar
Så pr. idag er det ingen grunn til å velge SATA fremfor IDE. (Bortsett fra fremtidig kompatibilitet da...)  :roll:

joda :p s-ata har mindre kabler så det blir bedre luft-gjennomstrømning i kabinettet + at du slipper alt styret med slave/master innstillinger :yes:

Ja dette var jo virkelig en fin samling gode grunner! :!:

 

Jeg takler fint bryet med å legge kablene fint inntil bakveggen i kabinettet, og bruker circa 10 sekund på å flytte en junper fra master til slave. :thumbup:

tja, det var da noen grunner da til å velge s-ata.. ;)

 

men, men det var på ingen måte for å fyre igang en krangel.. :)

 

offtopic: har selv vurdert å kjøpe meg en sata raid-kontontroller(pci) og noen hardisker.. vil jeg få problemer med systemet da ettersom jeg har en ide-disk som system, og en til lagring?

Lenke til kommentar
Har du ikke har plass til flere IDE-disker, og har støtte for S-ATA på hovedkortet så kan det vel være en god grunn til å velge S-ATA fremfor å kjøpe en ekstra kontroller?

 

Jeg finner forrsten surbz00r sin post veldig veldig saklig :roll:

har et gammelt aopen ak77-333 hovedkort. så det har ikke mulighet for s-ata på selve hovedkortet. derfor vurderte jeg å kjøpe en kontroller, men er det mye forsjeller mellom kontrollene (foruten prisen) som er verdt å merke seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...